Gå til innhold

«Er» det noe med barnet mitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kjempe blid 2,5 åring som er en underfundig karakter.

Jeg var nylig på møtet med barnehagen og de hadde masse positive ting å si, i tillegg til at han mangler litt på den sosiale kompetansen.

Han er f.eks kjempe opptatt av baller men når noen ber han kaste den til han, så står han som en spørmålstegn og snur seg gjerne og går bort med ballen.

Jeg kjenner han så godt at jeg vet at han forstår hva de mener, at de vil han skal kaste ballen til dem, men han ser ikke hvorfor han skal gjøre dette da han selv ønsker å leke med ballen.

Han er ikke interessert i de andre barna på avdelingen men har ett godt samspill med og er interessert i de voksne.

Han er utrolig kjærlig, veldig fysisk og vil klemme og være nært mye.

Han er tospråkelig så ligger litt etter men kan mange ord på begge språk og har begynt å si setninger.

Han teller til ti på begge språk, kan identifisere tall opp til ti på papir, alfabetet opp til G, forskjellige former som sirkel, triangel, firkant.

Holder øyekontakt, kan navnet sitt, leker masse med søskenet sitt hjemme.

Han er litt bøllete av seg og vet akkurat hvilke knapper han skal trykke på for å irritere søskenet sitt og ler da høyt.

Jeg skjønner jo at barnehagen mistenker at det kan «være noe» med han og at det kan være greit å få inn PPT tidlig for å evt får avklart det.

Er det noen som har lignende barn?

Anonymkode: 80e5a...759

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at en en gutt på 2,5 år mangler litt med tanke på den sosiale kompetansen. At han ikke vil gi fra seg ballen er heller ikke noe som burde se på som unormalt. Jeg skjønner at han er redd for å miste ballen dersom han har kanskje har hatt den erfaringen tidligere. Å ta inn PPT på grunnlag av det høres rart ut? Med mindre det er mer som du ikke skriver. Gutter henger gjerne litt lenger bak i utviklingen og at en barn på 2,5 år er mer interessert i de voksne i barnehagen er helt normalt. Men uansett er det godt å vite at de ser barnet ditt og setter inn eventuelle tiltak dersom det er nødvendig.

- Hilsen en som har jobbet i barnehage.

Anonymkode: d9d3f...5c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vårt barn kunne være litt sånn i den alderen.

Barnehagen ønsket å se videre på det, ved skolestart fikk han diagnosen svært høytfungerende barneautisme.

Vi var veldig fornøyde med det at prosessen gjorde at det kom en ekstra ressurs inn i bhg som øvde på hans behov (i grupper).

I vårt tilfelle for eksempel dette du beskriver på det sosiale. 

Jeg vet jo ikke hvordan det ville utviklet seg uten ressurs, men det løsnet ganske raskt og ved 3+ alder gikk det sosiale over all forventning. Og han har ikke vansker foreløpig med å få venner i skolealder.

De øvde på enkle ting som å ha litt tålmodighet i lek med andre selv om man ikke er like interessert selv alltid, vente på tur, vente i kø, prøve seg på en lek fordi noen andre ønsker etc. Disse tingene var ikke enkelt  for andre barn heller, og da fikk alle øvd seg på konflikthåndtering 😅 Men i og med at det var en mindre gruppe med ressurs så hadde de tiden til å øve i litt rolige omgivelser - fremfor å bare slukke branner. 

Generelt øve seg på «ikke min interesse, men jeg forstår at andre kan ha lyst». 

Han leker jo fortsatt ting han liker som alle andre barn, men han skjønner at folk liker ulike ting. Og at man kan for andres skyld leke deres lek og innimellom om man ønsker å være i samlek. 

Hadde vært veldig vanskelig for oss å øve på dette hjemme. I barnehagen møter de utfordringer hele tiden som likner på skole/arbeidsplass i voksenliv osv.

Så eventuell ressurs der er veldig bra :) 

Vi startet hos PPT. 

Anonymkode: 508a8...8bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud - sosial kompetanse hos en 2,5-åring?! 

For en SYK verden vi lever i. Barn skal måles, veies og passe inn i malen fra de kommer ut av mor. 

Tragisk. La gutten få være som han er, ikke sykeliggjør.

Anonymkode: 5604a...337

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

For en SYK verden vi lever i. Barn skal måles, veies og passe inn i malen fra de kommer ut av mor. 

Meg over her: det er jeg HELT enig i.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Meg over her: det er jeg HELT enig i.

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er forsåvidt enig med deg. Tror det skjer en over- diagnosering for tiden på barn som ikke passer helt inn i malen.

Barnet mitt er klart intelligent, oppvakt og veldig observant men har samtidig en spesiell personlighet.

Han er litt sær og kan rulle med øynene mens han går rundt i ring.

Han er en over logisk person og vi har nok nevnt ett par ganger hjemme om han kanskje har Aspergers.

Med det sagt, har jeg ingenting imot at barnehagen har ytret at ppt muligens bør komme inn i bildet.

Jeg vil at barnet mitt skal ha de beste forutsetningene som mulig og om det viser seg at han trenger ekstra støtte, så er jeg helt for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, vårt barn kunne være litt sånn i den alderen.

Barnehagen ønsket å se videre på det, ved skolestart fikk han diagnosen svært høytfungerende barneautisme.

Vi var veldig fornøyde med det at prosessen gjorde at det kom en ekstra ressurs inn i bhg som øvde på hans behov (i grupper).

I vårt tilfelle for eksempel dette du beskriver på det sosiale. 

Jeg vet jo ikke hvordan det ville utviklet seg uten ressurs, men det løsnet ganske raskt og ved 3+ alder gikk det sosiale over all forventning. Og han har ikke vansker foreløpig med å få venner i skolealder.

De øvde på enkle ting som å ha litt tålmodighet i lek med andre selv om man ikke er like interessert selv alltid, vente på tur, vente i kø, prøve seg på en lek fordi noen andre ønsker etc. Disse tingene var ikke enkelt  for andre barn heller, og da fikk alle øvd seg på konflikthåndtering 😅 Men i og med at det var en mindre gruppe med ressurs så hadde de tiden til å øve i litt rolige omgivelser - fremfor å bare slukke branner. 

Generelt øve seg på «ikke min interesse, men jeg forstår at andre kan ha lyst». 

Han leker jo fortsatt ting han liker som alle andre barn, men han skjønner at folk liker ulike ting. Og at man kan for andres skyld leke deres lek og innimellom om man ønsker å være i samlek. 

Hadde vært veldig vanskelig for oss å øve på dette hjemme. I barnehagen møter de utfordringer hele tiden som likner på skole/arbeidsplass i voksenliv osv.

Så eventuell ressurs der er veldig bra :) 

Vi startet hos PPT. 

Tusen takk for svar!

Jeg er veldig åpen for ppt og tenker at man da kan få ett annet synspunkt på om han muligens trenger ekstra støtte.

Godt å høre at det går så bra med ditt barn ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at en en gutt på 2,5 år mangler litt med tanke på den sosiale kompetansen. At han ikke vil gi fra seg ballen er heller ikke noe som burde se på som unormalt. Jeg skjønner at han er redd for å miste ballen dersom han har kanskje har hatt den erfaringen tidligere. Å ta inn PPT på grunnlag av det høres rart ut? Med mindre det er mer som du ikke skriver. Gutter henger gjerne litt lenger bak i utviklingen og at en barn på 2,5 år er mer interessert i de voksne i barnehagen er helt normalt. Men uansett er det godt å vite at de ser barnet ditt og setter inn eventuelle tiltak dersom det er nødvendig.

- Hilsen en som har jobbet i barnehage.

Anonymkode: d9d3f...5c5

Takk for svar!

Jeg setter veldig pris på at barnehagen er så engasjerte i barnet mitt og ønsker at han skal utvikle seg så bra han kan.

Han er absolutt en karakter og jeg kan godt skjønne at barnehagen stusser på noen ting.

Det er godt at vi har en så åpen kommunikasjon som vi har og jeg setter helt ærlig, stor pris på alle deres tilbakemeldinger.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ingenting av det du sier høres unormalt ut.. 

Helt ærlig.. Tror barnehagen ungen har en diagnose fordi han ikke gir fra seg ting han vil leke med på kommando? Ikke alle barn liker å dele. (mtp ballen) 

Anonymkode: 1b169...23e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det ikke samme «sosial kompetanse» som forventes av voksne som man forventer av toåringer. Hvis de hadde giddet å legge godviljen til så hadde du skjønt det.

Anonymkode: 36249...32a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er forsåvidt enig med deg. Tror det skjer en over- diagnosering for tiden på barn som ikke passer helt inn i malen.

Barnet mitt er klart intelligent, oppvakt og veldig observant men har samtidig en spesiell personlighet.

Han er litt sær og kan rulle med øynene mens han går rundt i ring.

Han er en over logisk person og vi har nok nevnt ett par ganger hjemme om han kanskje har Aspergers.

Med det sagt, har jeg ingenting imot at barnehagen har ytret at ppt muligens bør komme inn i bildet.

Jeg vil at barnet mitt skal ha de beste forutsetningene som mulig og om det viser seg at han trenger ekstra støtte, så er jeg helt for det.

Hva har intelligens med diagnoser å gjøre? Et barn kan fint ha en diagnose OG være intelligent samtidig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som pedagog selv, kan jeg ikke se at noe av det du beskriver skulle tilsi at det er "noe" med barnet ditt. Det høres ut som en helt normal gutt med aldersadekvat atferd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra hva du beskriver, kan jeg ikke skjønne at det er «noe» med sønnen din. 

Anonymkode: 9b5be...d31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og alt skal sykeliggjøres og diagnostiseres. Stakkars barn som blir påtvunget sykdommer som de ikke har.

Anonymkode: 3acc4...e49

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og alt skal sykeliggjøres og diagnostiseres. Stakkars barn som blir påtvunget sykdommer som de ikke har.

Anonymkode: 3acc4...e49

En diagnose er ikke nødvendigvis en sykdom.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser dette som et helt vanlig barn som er kommet i "3-års trassen"… eller selvstedighetstiden heter det vell nå..

Anonymkode: 8bca0...ac1

AnonymBruker
Skrevet

Men OM et barn har en diagnose da så er det jo greit å finne ut av det tidlig.

Anonymkode: 71d84...68b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normal ut. Hilsen pedagog 

Anonymkode: aceba...93e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...