Gå til innhold

Hva skal til for å få fremskyndet skolestart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som vet noe om dette, enten fra personlig erfaring eller generelt mye kunnskap om temaet; hvor mye skal til for å få fremskyndet skolestart for et barn?

Vet at man må være født før 1.april, og gå gjennom testing. Men hvilke typer tester, og brukes det skjønn eller strenge kriterier? Virker å være en del skjønn når man får utsette skolestart, så håper jo det brukes en del skjønn andre veien også?

Anonymkode: 5ba4b...e17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal skje en sakkyndig vurdering. Vil tro det er lettere å bruke skjønn andre veien, siden forskning viser at barn at de som er fem år ved skolestart ofte gjør det svakere på skolen enn de født tidlig på året.

Anonymkode: b3d49...c57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om fødselsdato. Man må være (langt) foran jevnaldrende barn både evnemessig og sosialt. Barnet må til ppt, og evnetestes der, i tillegg hentes det inn informasjon fra bhg, og dere foreldre. 

Anonymkode: 133b2...4cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært sjeldent det blir anbefalt. Noe jeg er fullstendig enig i. Tidlig nok å begynne som 5/6-åring.

Anonymkode: 13bdb...438

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri i livet fremskyndet skolestart uansett hvor skoleklar og langt fremme mitt barn virket. Ikke om hun var født 00.01 1. Januar engang. Når de begynner på skolen er det plutselig ikke like mye rom for lek og fritid som i barnehagen. La 5 åringen din være nettopp 5 år og barnehagebarn i ett år til. Hverdagen med lekser og alt skolehverdagen fører med seg kommer fort nok. La heller barnet nyte den trygge, gode barnehagehverdagen, med mye lek og frihet ett år til. Hvor du som foreldrer fortsatt kan slå av en prat med de voksne om hvordan barnet ditt har hatt det den dagen. Det er veldig sant det de sier at tiden går FORT når de begynner på skolen. Synes det var i går min eldste begynte i 1. Klasse og vips er hun nesten 5. Klassing allerede. Skulle gitt hva som helst for å kunnet hatt min minste ett år til i bhg selv om hun er mer enn klar nok for skolestart til høsten. 

Anonymkode: 05c60...6e6

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ville aldri i livet fremskyndet skolestart uansett hvor skoleklar og langt fremme mitt barn virket. Ikke om hun var født 00.01 1. Januar engang. Når de begynner på skolen er det plutselig ikke like mye rom for lek og fritid som i barnehagen. La 5 åringen din være nettopp 5 år og barnehagebarn i ett år til. Hverdagen med lekser og alt skolehverdagen fører med seg kommer fort nok. La heller barnet nyte den trygge, gode barnehagehverdagen, med mye lek og frihet ett år til. Hvor du som foreldrer fortsatt kan slå av en prat med de voksne om hvordan barnet ditt har hatt det den dagen. Det er veldig sant det de sier at tiden går FORT når de begynner på skolen. Synes det var i går min eldste begynte i 1. Klasse og vips er hun nesten 5. Klassing allerede. Skulle gitt hva som helst for å kunnet hatt min minste ett år til i bhg selv om hun er mer enn klar nok for skolestart til høsten. 

Anonymkode: 05c60...6e6

Og jeg er kjempeglad for seksårsreformen og tenker med gru på hvordan det hadde vært for barna mine å gå ett år ekstra i barnehagen.

Masse tid til lek på første trinn! Ikke minst for de skoleflinke barna.

Anonymkode: 2ae31...a1e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det skal veldig mye til å få det gjennom. Hvorfor i all verden vil du det? La barnet få leke og utvikle seg i barnehagen som alle andre.

Jobber selv med førskolebarn og har enda til gode å møte et barn jeg ville anbefalt tidlig skolestart for. For selv om man er kognitivt sterk og f.eks leser som 4 åring, så handler det å være klar for skolen om mye mer. 

Anonymkode: eb282...602

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som vet noe om dette, enten fra personlig erfaring eller generelt mye kunnskap om temaet; hvor mye skal til for å få fremskyndet skolestart for et barn?

Vet at man må være født før 1.april, og gå gjennom testing. Men hvilke typer tester, og brukes det skjønn eller strenge kriterier? Virker å være en del skjønn når man får utsette skolestart, så håper jo det brukes en del skjønn andre veien også?

Anonymkode: 5ba4b...e17

det er veldig vanskelig, like vanskelig som det er og begynne 1 år senere.  Barnet vårt fikk ikke det,men hn hoppet fra 5 og opp i 7 klasse da det var altfor lett i klassen til de på samme alder

Anonymkode: 73692...e60

AnonymBruker
Skrevet

Glem det. Fremskyndet skolestart gjøres omtrent aldri nå lenger med mindre barnet er et geni. 

Anonymkode: 877ea...d76

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som ble 5 i januar. Han er veldig lærevillig og kan lese allerede. Selv om han er skarp og tidlig ute, tenker jeg at det sannsynligvis jevner seg ut etter hvert. Han begynner på skolen i 2023 som planlagt, aldri vurdert noe annet. Tenker også at det er en fordel å være eldst i klassen. Jeg mener terskelen for å fremskynde skolestart bør være veldig

Anonymkode: ce023...5b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det er lurt kommer an på så mye. Min nevø født i februar fikk starte ett år tidligere fordi han da ble klassekamerat med to andre gutter i bygda som han allerede var venner med mens han ikke kjente noen født samme år og fordi han allerede kunne lese litt. Dette er på en liten skole med få elever i hver klasse, det betyr kanskje også noe. Å bli ferdig med skolegang ett år tidligere kan også være positivt.

Anonymkode: 15d8b...185

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er som mange andre skriver her veldig vanskelig å få fremskutt skolestart. Det vil bli gjennomført en evnetest og barnet må presterer betydelig bedre på alle deltestene. I tillegg må barnet fungere svært godt sosialt og være moden for alderen. Husk at barnet vil være yngre hele veien. Barnet vil sannsynligvis komme i puberteten senere enn de andre, idrettslagene er inndelt etter alder og «barnet» vil ikke være 18 år i russetiden. Noen få er kanskje klare for å starte i første klasse et år tidligere, men det oppstår ofte utfordringer senere i skoleløpet på grunn av ulik modning. 
Når det gjelder utsatt skolestart er det blitt mye lettere fordi man ser at mange (gutter født sent på året) statistisk sett klarer seg dårligere. 

Anonymkode: fcfd1...a85

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Min lærte seg å lese ved tre og et halvt års alder, regnet enkle pluss og minus stykker, og noe multiplikasjon, og snakket engelsk i samme alder. Også langt fremme sosialt og stor for alderen. Var ikke sjangs for fremskutt skolestart her, gitt! 
Nå går han i tredje klasse og jeg er glad for at han går med riktig årskull, han ligger fortsatt en del foran, men det jevner seg godt ut nå - heldigvis :) 

Anonymkode: 73849...87b

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det handler ikke om fødselsdato. Man må være (langt) foran jevnaldrende barn både evnemessig og sosialt. Barnet må til ppt, og evnetestes der, i tillegg hentes det inn informasjon fra bhg, og dere foreldre. 

Anonymkode: 133b2...4cb

Jo, det handler OGSÅ om fødselsdato. For å bli vurdert må barnet ha fylt 5 år innen 1. april. Det er en absolutt regel. 
https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/veileder--tilrettelegging-for-barn-og-elever-med-stort-laringspotensial/3.2-tidlig-skolestart/

Anonymkode: 26ee7...f75

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn var i motsatt ende, altså at jeg tenkte at det ville vært lurt om han ventet et ekstra år før han begynte på skolen. Dette er snakk om et barn hvor BUP, PPT og ekstra ressurser var inne i barnehagen. Veldig forsinket språkutvikling. Fikk klar beskjed om at det ikke var aktuelt å utsette skolestart, dette gjøres tilnærmet aldri lenger.

Så mitt inntrykk er at det er ekstremt vanskelig å både utsette/fremskynde skolestart. 

Anonymkode: acd3e...144

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt barn var i motsatt ende, altså at jeg tenkte at det ville vært lurt om han ventet et ekstra år før han begynte på skolen. Dette er snakk om et barn hvor BUP, PPT og ekstra ressurser var inne i barnehagen. Veldig forsinket språkutvikling. Fikk klar beskjed om at det ikke var aktuelt å utsette skolestart, dette gjøres tilnærmet aldri lenger.

Så mitt inntrykk er at det er ekstremt vanskelig å både utsette/fremskynde skolestart. 

Tror det varierer veldig fra sted til sted. Har inntrykk av at det er umulig her jeg bor, men snakket med en lærer fra et helt annet sted i landet og han sa han hadde hatt flere med sen skolestart. Nesten hvert kull

Anonymkode: 19195...88a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så rart! Det gjøres ikke så ofte, men det er opp til foreldre så lenge de har PPT i ryggen. Ditt barn burde fått utsatt. Her er det noen på kommunalt nivå som ikke har gjort jobben sin. 

Anonymkode: f4f10...1f5

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Og jeg er kjempeglad for seksårsreformen og tenker med gru på hvordan det hadde vært for barna mine å gå ett år ekstra i barnehagen.

Masse tid til lek på første trinn! Ikke minst for de skoleflinke barna.

Anonymkode: 2ae31...a1e

Ikke sant. Jeg kjeda livet av meg siste året i barnehagen..

Anonymkode: e6944...e6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så rart! Det gjøres ikke så ofte, men det er opp til foreldre så lenge de har PPT i ryggen. Ditt barn burde fått utsatt. Her er det noen på kommunalt nivå som ikke har gjort jobben sin. 

Anonymkode: f4f10...1f5

Ja, enig med denne. Her er noen uprofesjonelle. Her hadde det antakelig vært til barnets beste og burde derfor vært innvilget. PPT har plikt til å gjøre en barnets beste vurdering.

Utsatt skolestart innvilges i enkelte tilfeller her jeg bor. Er vel ca. 1 per årskull. Årskullene er på 90-150 elever.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, enig med denne. Her er noen uprofesjonelle. Her hadde det antakelig vært til barnets beste og burde derfor vært innvilget. PPT har plikt til å gjøre en barnets beste vurdering.

Utsatt skolestart innvilges i enkelte tilfeller her jeg bor. Er vel ca. 1 per årskull. Årskullene er på 90-150 elever.

Hva trenger man PPT for når man har ekspertene på Kvinneguiden?

Anonymkode: 26ee7...f75

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...