AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #1 Skrevet 31. mars 2022 Når jeg var ung, var det ikke noe tema å ikke konfirmere seg, men mer om man skulle gjøre det kirkelig/borgerlig. Men selve selskapet og gavene var jo samme prosedyre. Min mor var alenemor, og vi bodde 70 mil unna familien. Hun valgte da å ha konf. der familien bodde, hvor hun fikk hjelp til å få gratis lokale, mat, hele slekta kom osv. Hun hadde ingen utgifter og jeg fikk nærmere 30.000,- i pengegaver. Dette er nå 20 år siden, og nå har jeg en konfirmant selv om ett par år. Vi bor i en storby, hvor det er stort mangfold, og her er det ikke en selvfølge at alle skal konfirmeres. Jeg er alenemor, trang økonomi, ett barn, ingen partner. All familien vi hadde 70mil unna, lever ikke lenger. Og barnets far er fra et annet land og har ikke noe forhold til konfirmasjon. Så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal tilby barnet som "konfirmasjon". Lite gjester, lite gaver og hva blir poenget med selskap. Hva kan man evt gjøre som et annet godt alternativ? Anonymkode: 2837f...560 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #2 Skrevet 31. mars 2022 En god middag på restaurant og en feriereise? Vet om flere som gjør dette i stedet for selskap. Anonymkode: 907d3...ebb 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #3 Skrevet 31. mars 2022 Barnet mitt valgte å ikke konfirmere seg. Hun var helt alene om det valget for å si det sånn. Valget handlet ikke om økonomi, familieforhold, angst eller noe annet. Hen ønsket det bare ikke. Anonymkode: 91cfc...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #4 Skrevet 31. mars 2022 Jeg konfirmerte meg ikke da dey var mitt kull sin tur i 2007. Flertallet i klassen gjorde det ikke, da det var stort mangfold av religioner, og de fleste etnisk norske var ateister. Det er uaktuelt at barnet her konfirmerer seg med mindre de faktisk er troende, noe de ikke er. Så da blir det ingenting. De kan velge om de ønsker en litt større fest til 16 årsdagen, men som sin mor så er de ikke så glad i oppmerksomhet, så tror ikke det er ønskelig heller. Anonymkode: 720ad...5e5 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #5 Skrevet 31. mars 2022 Jeg konfirmerte meg ikke, hater oppmerksomhet, så jeg nekta, synes også det bare er tull 😄 Født på 80 tallet. Anonymkode: 28b8d...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #6 Skrevet 31. mars 2022 Vi valgte å feire 18 års dagen til barnet da det ikke ønsket å konfirmere seg. Vi avtalte dette da det var snakk om konfirmasjon eller ikke. Når barna fyller 18 år så er de jo myndige, så det syntes vårt barn var fint. Da hadde vi et familieselskap. Anonymkode: ee06a...f66 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #7 Skrevet 31. mars 2022 Her bestemte vi foreldre at barna ikke skulle ha noen konfirmasjon. Barna er ikke kristne, så da er hele poenget med konfirmasjon borte. («Borgerlig konfirmasjon» er uaktuelt.) Vi planlegger en utenlandstur i stedet, og en større 18-årsfeiring. Anonymkode: a1313...cd9 6 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #8 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg konfirmerte meg ikke, hater oppmerksomhet, så jeg nekta, synes også det bare er tull 😄 Født på 80 tallet. Anonymkode: 28b8d...d8d Jeg er på din alder, tenkte og tenker fortsatt det samme som deg, men fikk ikke noe valg - måtte konfirmere meg Mine barn skal få velge. Vi har ikke bestemt oss for noe på ungenes vegne, men er rimelig sikker at det ikke blir kirkelig konfirmasjon her i alle fall. Vil de ikke i det hele tatt, tar vi heller en ekstra stor 18-årsfeiring. Anonymkode: d106f...62d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #9 Skrevet 1. april 2022 Jeg valgte å ikke konfirmere meg selv om jeg vokste opp i bibelbeltet (var den eneste i mitt kull som ikke gjorde det) Barna mine er ikke troende og det er dermed ikke noe å konfirmere. Borgerlig konfirmasjon ser jeg ikke poenget i, bortsett fra at man skal etterligne en religiøs praksis når man ikke er religiøs selv. Man trenger ikke konfirmere at barn begynner å bli voksen… Anonymkode: 7a2f9...289 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #10 Skrevet 1. april 2022 Jeg konfirmerte meg ikke i 2001. Er hverken kristen eller humanetiker så det gav ikke mening Anonymkode: a2114...1ad 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #11 Skrevet 1. april 2022 Mine konfirmerte seg borgerlig. Og de elsket opplegget begge to. De tar for seg å lære barna til å bli litt mer voksne, ta, stilling til dilemmaer og menneske rettigheter. Og respektere ulikheter. Anonymkode: f99e8...187 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #12 Skrevet 1. april 2022 Her konfirmerte både jeg meg og min datter er konfirmert. Vi er kristne begge to så det er helt naturlig å gjøre det. Anonymkode: c20ed...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #13 Skrevet 1. april 2022 Jeg har vært i en konfirmasjon til et barn i mye samme situasjon som ditt barn. Barnet ønsket å delta på konfirmasjonsleir med klassen. Mors og barnets nærmeste venner var invitert til middag på en rimelig kinesisk restaurant der alle bestilte seg en rett. Kostet 150 per person, og det var 10 gjester. Anonymkode: e5f48...569
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #14 Skrevet 1. april 2022 Sønnen min har valgt åikke konfirmere seg Anonymkode: 21932...069 1
AprilLudgate Skrevet 1. april 2022 #15 Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg valgte å ikke konfirmere meg selv om jeg vokste opp i bibelbeltet (var den eneste i mitt kull som ikke gjorde det) Barna mine er ikke troende og det er dermed ikke noe å konfirmere. Borgerlig konfirmasjon ser jeg ikke poenget i, bortsett fra at man skal etterligne en religiøs praksis når man ikke er religiøs selv. Man trenger ikke konfirmere at barn begynner å bli voksen… Anonymkode: 7a2f9...289 Nei, men nå gjør jo flertallet dette da. Så mitt barn får velge, men jeg kommer sannsynligvis til å tilby valget mellom det eller lik sum i penger og en kul ferietur. Har man ikke noensinne hatt mulighet til å legge av penger så har man jo ikke det, men tenker det er smart å ta samtalen i GOD tid før. I deres tilfelle hadde jeg prøvd å spare penger til en reise, om han synes det er OK å droppe selskap. Har man ingen å invitere så har man jo ikke det.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #16 Skrevet 1. april 2022 Synes ikke at manglende familie bør være utslagsgivende for konfirmasjon eller ikke. Våre barn er ikke døpt og vi er ikke human-etikere eller religiøse av noen slag. Vi lar barna velge. Eldste har nå valgt kristelig konfirmasjon og et opplegg med venner. Vi har forberedt han på at han ikke kommer til å få mye penger og at han må døpes. Han valgte det likevel. Det blir en enkel middag hjemme med oss, besteforeldre og noen venner av oss. Det kan bli en fin dag hvor det barnet får mye oppmerksomhet selv om det ikke er masse folk. Selv ble jeg overtalt til kristelig konfirmasjon så min farmor ikke skulle reagere, og jeg forsto hvor viktig det var for mine foreldre at jeg fulgte deres råd. Min yngste er litt mer bevisst på egne valg. Hun vil ikke døpes og ikke sikker på om hun vil konfirmeres borgerlig, MEN hennes farmor har sagt at hun vil gi bunad i konfirmasjonsgave til barnebarn, så det vil bli funderinger for henne. Flere i klassen til sønnen som har valgt å ikke konfirmere seg . Det har først og fremst fordi 1) ikke døpt, 2) liker ikke oppmerksomheten de vil få 3) konf møter tar for mye tid. (Jeg har ikke tatt med de som tilhører andre trossamfunn (katolikker, muslimer, jehovas vitne osv) blant de jeg omtalte som ikke har valgt kristelig eller borgerlig konfirmasjon. Hvorvidt det er mye kristelig eller borgerlig så kommer det helt an på dynamikken i gruppen. I år er det knapt en håndfull som har valgt borgerlig (2 av 50 gutter….) på sønnens trinn. Anonymkode: a03f9...692
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #17 Skrevet 1. april 2022 Vi har også liten familie. Nå er det et par år igjen her, men hvis sønnen min vil konfirmere seg så tenker jeg vi inviterer bestevennen hans med familie (vi kjenner hele familien godt) og har det enten hjemme eller på restaurant. Det kan fint bli hyggelig selv om man ikke er så mange, og han fortjener en konfirmasjon like mye som alle andre hvis han ønsker det. Men han skal få velge det helt selv. Mange gaver blir det jo ikke, men sånn er det bare. Anonymkode: 620d5...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #18 Skrevet 1. april 2022 Godt å høre at det går an å velge bort konfirmasjonen. Det er lenge til jeg har konformant, men har begynt å tenke på det.. Har ikke så stor familie, er alenemor og mange i slekta er begynt å dra på årene. Er ikke sikkert besteforeldre, grandtanter og onkler lever så lenge. Jeg tenker at en feriereise vil være et veldig bra alternativ, hvis det ikke er slik at ungdommen selv ønsker konfirmasjonsselskap. Anonymkode: b8223...6a4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #19 Skrevet 1. april 2022 En kollega av meg hadde konfirmasjon i fjor. Alenemor, 1 barn, dårlig samarbeid med far (far har valgt å ikke delta i barnets liv). De hadde kirkelig konfirmasjon, middag på restaurant for 8 gjester, og datter fikk betalt en hotellovernatting og fikk dekket nye klær til den store dagen (tror det var en kjole til ca 4000,-. ). Selskapet var i et hjørne på restauranten, og varte i ca 4 timer...ingen kaker eller gaver. Konfirmanten var fornøyd hørtes det ut som🙂 Anonymkode: cccac...fc1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #20 Skrevet 1. april 2022 Har ikke barn..så jeg skal ikke ha konfirmasjon. Anonymkode: 86fc9...4c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå