Gå til innhold

Kontrollerende far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren min er sykelig opptatt av økonomien min, og nå er han forbanna fordi jeg har fått restskatt på 1500 kr. Jeg synes ikke det er så mye penger at det er noe å hisse seg opp over. Jeg er 36 år og har jobb og tjener greit, og får ingenting av han eller mamma, og jeg bor jo ikke hos dem, så at han bryr seg så mye med dette det irriterer meg. Grunnen til at jeg fortalte om restskatten er fordi han maste og krevde å få se skattemeldingen da jeg var der på besøk, jeg nektet men han ga seg ikke. Derfor kan jeg ikke bare lyve neste år om jeg får restskatt, han kommer sikkert til å kreve å få se den en gang. Han sier han har oppdratt barna sine til å ikke bruke en krone ekstra, det er bare mat og faste utgifter det er innafor å bruke penger på ifølge han, og mat må være billigmerkene, helt greit med noe av billigmerkene, men jeg kjøper ikke bare det. Han er vel redd han ikke har lyktes med oppdragelsen og da vil han vel ha kontroll. Mamma er ikke sånn, og hun må gjemme ting hun har kjøpt. Flere som har sånne fedre eller mødre? Hva gjør dere? Jeg trenger tips for får angst av dette.

Anonymkode: 49a46...18d

Videoannonse
Annonse
Gjest Bullabu
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Faren min er sykelig opptatt av økonomien min, og nå er han forbanna fordi jeg har fått restskatt på 1500 kr. Jeg synes ikke det er så mye penger at det er noe å hisse seg opp over. Jeg er 36 år og har jobb og tjener greit, og får ingenting av han eller mamma, og jeg bor jo ikke hos dem, så at han bryr seg så mye med dette det irriterer meg. Grunnen til at jeg fortalte om restskatten er fordi han maste og krevde å få se skattemeldingen da jeg var der på besøk, jeg nektet men han ga seg ikke. Derfor kan jeg ikke bare lyve neste år om jeg får restskatt, han kommer sikkert til å kreve å få se den en gang. Han sier han har oppdratt barna sine til å ikke bruke en krone ekstra, det er bare mat og faste utgifter det er innafor å bruke penger på ifølge han, og mat må være billigmerkene, helt greit med noe av billigmerkene, men jeg kjøper ikke bare det. Han er vel redd han ikke har lyktes med oppdragelsen og da vil han vel ha kontroll. Mamma er ikke sånn, og hun må gjemme ting hun har kjøpt. Flere som har sånne fedre eller mødre? Hva gjør dere? Jeg trenger tips for får angst av dette.

SI til han at han er grådig

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Si til han at du er voksen og at han ikke bestemmer over deg lengre

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei men farfaren min er er sånn. Farmor gjemmer ting osv, det er litt morsomt. Men seriøst ts, du må sette ned foten her, det blir for dumt

Anonymkode: f5f5a...1d3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

jepp:P eksakt samme her! Det hjelper å møtes litt på halvveien. Jeg føler d koker ned til paranoia for dem. At det er frykt som driver dem til sånn kontrollerende atferd og angst. Noen ganger klikker det for meg og jeg setter klare grenser, så snakker vi ikke sammen på lang tid. Hvis jeg føler meg detaljstyrt. Mens nå sa jeg bare greit; kanskje han har noen poeng eller synspunkter og det hadde han. det er et H***** å deale med noen ganger men det hjelper å være tydelig i kommunikasjonen og se ting fra dems sko.  Også kan du si; "jeg er 36 år jeg må lære av mine egne feil og ikke bli styrt av noen" gå hardt mot hardt:P 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen erfaringer selv med overkontrollerende foreldre, men her kan jeg tenke meg det er viktig å virkelig sette grenser og stå på sitt. Er du på besøk og han nekter å gi seg med mas om at du skal vise sensitiv informasjon gi han et ultimatum: slutter han ikke drar du. Spør han en gang til reise du deg og drar. Gir han seg ikke med å presse deg på en telefonsamtale legger du på. Du er et voksent menneske som fortjener å kunne styre eget liv og økonomi selv. Den far må lære seg å respektere at han ikke har rett til innsyn i din økonomi lengre. 

Anonymkode: 6fd5a...505

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Si til han at det er lurt å lære seg litt om økonomi før man prøver å belære andre?

Restskatt er lurere økonomisk enn å få igjen penger, og uansett hva så vil man betale like mye skatt.

Utover det hadde dette vært totalt uakseptabelt for meg og jeg hadde nok sagt ifra om at hvis han fortsetter med denne kontrollerende oppførselen så vil det ødelegge forholdet mellom dere. 

Og så kan du vurdere om dette er et menneske du ønsker å ha i livet ditt, det kan ha mye å si for hvordan man bør går frem her. Men det høres ut som han trenger klar beskjed uansett.

Anonymkode: 1aaaf...50b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips 😊

Ja han er fortsatt sint. Så nå gidder jeg ikke å snakke med han på en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...