AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #1 Skrevet 31. mars 2022 Har en fireåring som har vegring for å overnatte borte. Er pedagog selv,men ringe helsestasjonen for å søke råd og få bekreftelse i at jeg gjør det rette i å utfordre henne. Hun støttet meg i valget og vi snakket en del rundt dette med fire åringer utvikling. At de nå forstår at noe KAN skje oss mens hun er borte osv osv. Nå tenker jeg at jeg kanskje burde droppet telefonen. Hun vil ikke ringe barnevernet pga min usikkerhet her?? Anonymkode: 0873b...edc
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #3 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har en fireåring som har vegring for å overnatte borte. Er pedagog selv,men ringe helsestasjonen for å søke råd og få bekreftelse i at jeg gjør det rette i å utfordre henne. Hun støttet meg i valget og vi snakket en del rundt dette med fire åringer utvikling. At de nå forstår at noe KAN skje oss mens hun er borte osv osv. Nå tenker jeg at jeg kanskje burde droppet telefonen. Hun vil ikke ringe barnevernet pga min usikkerhet her?? Anonymkode: 0873b...edc Nei. Skulle de ringt bv for alle spørsmål så hadde ikke noen snakket med helsestasjonen om noe som helst. Det er jo ikke målet. Syntes ikke du skal presse barnet ditt til å sove borte. Det er individuelt når det føles ok. Og nevner du at noe KAN skje deg mens hun sover borte så har du virkelig lagt gullegget. Anonymkode: edea9...555 6
Tuba Skrevet 31. mars 2022 #4 Skrevet 31. mars 2022 Jeg tenker helsetstasjonen ser det som positivt at foreldre ber om råd. Du kan derfor ta det helt med ro, hun kommer garantert ikke til å ringe BV. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #5 Skrevet 31. mars 2022 Trådtittel er litt misvisende. Men du bør ikke presse et barn på 4 år til å sove borte. Det å ta barnas følelser på alvor gjør at de blir tryggere og etter hvert tør å utfordre seg selv. Om du gang på gang presser barnet til noe det ikke vil, og en overnatting er ikke noe en må, så vil ikke barnet føle seg forstått og respektert. Dette er pedagogikk 101 og det burde du visst. Anonymkode: 69bc8...c94 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #6 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nei. Skulle de ringt bv for alle spørsmål så hadde ikke noen snakket med helsestasjonen om noe som helst. Det er jo ikke målet. Syntes ikke du skal presse barnet ditt til å sove borte. Det er individuelt når det føles ok. Og nevner du at noe KAN skje deg mens hun sover borte så har du virkelig lagt gullegget. Anonymkode: edea9...555 Kjære tid , sier ikke det. Anonymkode: 0873b...edc
Gjest WhisperingWind Skrevet 31. mars 2022 #7 Skrevet 31. mars 2022 Hva tenker du barnevernet skulle vært interessert i her?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #8 Skrevet 31. mars 2022 Nei, det kan da umulig være meldegrunn. Men hvorfor må en fireåring overnatte borte? Hvis du må bort pga jobb eller noe, så kan vel barnevakten sove hos dere? Tror jeg kommer til å gå for den løsningen når jeg skal på seminar. Anonymkode: 5b067...321 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #9 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Trådtittel er litt misvisende. Men du bør ikke presse et barn på 4 år til å sove borte. Det å ta barnas følelser på alvor gjør at de blir tryggere og etter hvert tør å utfordre seg selv. Om du gang på gang presser barnet til noe det ikke vil, og en overnatting er ikke noe en må, så vil ikke barnet føle seg forstått og respektert. Dette er pedagogikk 101 og det burde du visst. Anonymkode: 69bc8...c94 Samtidig kan man ikke sy puter under armene til barna. Det er ingenting som tilsier at positivt stress er skadelig for barns utvikling og trygghet Anonymkode: 6ddd9...87e 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #10 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Samtidig kan man ikke sy puter under armene til barna. Det er ingenting som tilsier at positivt stress er skadelig for barns utvikling og trygghet Anonymkode: 6ddd9...87e Overnatting når barnet ikke vil kan umulig regnes som positivt stress. Anonymkode: 04b55...f82 7 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #11 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Overnatting når barnet ikke vil kan umulig regnes som positivt stress. Anonymkode: 04b55...f82 Enig. Anonymkode: 5b067...321
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #12 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Overnatting når barnet ikke vil kan umulig regnes som positivt stress. Anonymkode: 04b55...f82 Så lenge barnet er med kjente personer det er trygg på, regnes det som positivt stress. Om omsorgspersonene lar barnet utsette ting som er litt ubehagelig, styrker det frykten. Anonymkode: 6ddd9...87e 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #13 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge barnet er med kjente personer det er trygg på, regnes det som positivt stress. Om omsorgspersonene lar barnet utsette ting som er litt ubehagelig, styrker det frykten. Anonymkode: 6ddd9...87e Ja det er fint og VIKTIG for de voksne å ha tid alene! Viktig at barna er nær på andre voksne. Anonymkode: 0873b...edc
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #14 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så lenge barnet er med kjente personer det er trygg på, regnes det som positivt stress. Om omsorgspersonene lar barnet utsette ting som er litt ubehagelig, styrker det frykten. Anonymkode: 6ddd9...87e Eventuelt så blir barnet eldre, og overnatter hos andre helt frivillig og man slipper hele problemet. Jeg mener nå at det ikke er noe vits å tvinge en fireåring til å overnatte hos andre, hvis det nå ikke er helt nødvendig. Søvn er noe av det siste jeg ville ha tullet med. Hvorfor risikere at barnet blir utrygg på natt? Greit nok at besteforeldre eller andre kan være supre omsorgspersoner, det er de her også, og jenta mi er mye sammen med de på dagtid, men hun overnatter ikke hos dem før hun har lyst til det selv. Jeg må nok løsrive meg snart i forbindelse med en overnatting i regi av jobben, men da sover bestefar eller bestemor her, tenker jeg. Så er i hvert fall rommet, senga og annet slik det pleier å være, hvis hun skulle våkne på natta. Selv om det ikke er alle barn som er direkte mørkredde, kan det være virkelig skremmende å våkne sånn halvveis opp på natt pga mareritt. Rommet ser helt annerledes ut enn på dagtid og så er ikke mamma og pappa der. Anonymkode: 5b067...321
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #15 Skrevet 31. mars 2022 Jeg ville nok ikke presset barnet. Søsteren min gjorde faktisk det med datteren sin flere ganger da hun var rundt 3-4 år. Dette har tydeligvis satt dype spor i jentungen, for hun får fortsatt angstanfall i en alder av 9 år dersom det er snakk om overnatting. Dersom jeg var deg så hadde jeg startet med å overnatte sammen i starten. F.eks med besteforeldre. Så kan de legge jenta osv. Mens du er der. Anonymkode: 7d572...45c
Rhodiola Skrevet 2. april 2022 #16 Skrevet 2. april 2022 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Med vennlig hilsen Rhodiola, mod.
Anbefalte innlegg