Gå til innhold

Dere med barn, har dere alle friluftsliv som interesse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller finnes det barnefamilier med andre interesser?  Jeg spør både norske og utenlandske barnefamilier. Hva bruker dere fritiden deres på, både med og uten barna? 

Anonymkode: 0840c...f35

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det ikke som interesse. Jeg syns det er gørr. Men tror det er viktig for ungene og deres fysiske og psykiske helse, så da blir det sånn lell. 

Anonymkode: 2bfc3...c80

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde absolutt ikke friluftliv som interesse, men vi var mye ute i naturen likevel fordi vi syntes det var viktig at barna ble introdusert for friluftsliv, på lik linje som at de ble introdusert for idrett, musikk, drama, og andre lignende fritidsinteresser.

Anonymkode: d467f...69b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Eller finnes det barnefamilier med andre interesser?  Jeg spør både norske og utenlandske barnefamilier. Hva bruker dere fritiden deres på, både med og uten barna? 

Vi er mye på tur og i naturen for det er godt for liten og stor. Ekspert på friluftliv er vi ikke. Men det er bra å gå tur og lufte seg. Snakke sammen og finne skatter i skog og fjell.

Anonymkode: e8792...b6c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke friluftsmennesker her. Jeg er interessert i musikk selv (spiller selv på amatørnivå, det bruker jeg min fritid på). Vi ser mye film med barna, eller får med oss arrangement på museene i byen. Har et barn som går på fotball, det andre går på visuell kunst på kulturskolen og synger i kor. I stedet for å gå tur i skog og mark, går vi tur til byen, til biblioteket, sitter på kafé, går på teater eller får med oss arrangement for barn i byen. Ev. en tur i svømmehallen, på bowling osv.

Anonymkode: 1ea4b...8d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei det har aldri vært en interesse. Men jeg trenger frisk luft hver dag og jeg har veldig godt av å omgi meg med natur i ny og ne. 

Har 3 barn. 

Anonymkode: b6498...d04

Skrevet

Det er ikke en sentral interesse; men vi går lavterskelturer titt og ofte. Bor slik til at det bare er å kle på seg og gå ut. 

AnonymBruker
Skrevet

når jeg var barn så gikk "friluftslivet" utelukkende ut på å gå og traske gjennom skog og mark, for å komme til et lite fiskevann. Deretter måtte vi sitte der i mangfoldige timer (og kjede oss nærmest til døde) samtidig som foreldrene våre fisket. Selv fikk vi aldri noensinne lov til å prøve fiskestangen (eller være med på å sette ut sånne fiskegarn) fordi dette viss nok var "alt for vanskelig" for oss, og vi var visst alt for små. Sjeldent at vi fikk noe særlig fisk heller, og hvis vi i det hele tatt fikk noen fisk, så var dette som regel bare en eller to veldig små fisker. Ikke noe særlig å "skryte av" med andre ord. Deretter var det bare å traske tilbake til bilen, og kjøre hjem igjen. 

i tillegg var støvlene jeg fikk alt for ubehagelige. Støvlene hadde alltid tilhørt eldre søsken (eventuelt søskenbarn) før jeg fikk dem. Men disse støvlene passet overhodet ikke på meg, og var dessuten alt for slitt og hadde små hull i seg. Men foreldrene mine tenkte alltid at "det går sikkert greit" og krevde at jeg skulle gå med disse støvlene på tur. Resultatet blir jo selvfølgelig at det kommer vann inn gjennom hullene, og jeg blir utrolig våt og kald på føttene. Å gå i timesvis og kjede seg (og i tillegg bli dritkald på føttene) er garantert ikke noen bra metode for å få barn / ungdommer "interessert" i friluftsliv. :lillesky: 

Anonymkode: 82f73...3ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nope. Livredd for å gå i skogen og natur med lite mennesker . Klarer ikke organisere ordentlig og vi kommer oss gjerne ikke ut før 15.. 

Byturer, lekeplasser, arrangementer, strandtur med grilling.. Det er mer behagelig. 

Tror ikke det blir noe gøy for ungene om foreldrene ikke er helt med. 

Anonymkode: 7d3ed...f64

• Liker 2
Skrevet

Vi er overhodet ikke friluftsmennesker selv om vi liker å ta med barna på enkelte utendørsaktiviteter (der er mannen min flinkere enn meg). Da de var små var det mye lekeplasser og tur med sykkelvogn, nå er det mest sykkelturer, litt fisking og slikt og om sommeren er vi ofte på stranden. I tillegg er to av tre med i speideren og får uteaktiviteter der, inkludert teltturer. 

Vi er veldig glad i brettspill og spiller med barna flere ganger i uken, vi liker f.eks. kultur, film og bøker og alle fem bruker biblioteket flittig, så generelt er vi mest glad i helt andre ting enn friluftsliv, men har funnet en god balanse slik at barna opplever litt av alt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke superinteressert og går ikke så mye turer med ungene nå som de er i tenårene, men når de var små syntes vi det var koselig å være ute og lære barna å være ute i all slags vær.   Var likevel i sommer på en bretur, overnattingstur mellom turisthytte og svigers hytte og noen turer i fjellet i høst og vinterferie.   Ungene hadde hatt godt av enda mer turer for å lære å bli kjent med kroppen og utholdelse. Men idretten tar opp mye av helgene så ungene sitter i hvertfall ikke stille hele tiden, men de har aldri lekt like mye ute i skog og mark som små uten voksne som sine foreldre.  

Anonymkode: e21bb...242

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke noe glad i ski- og fjellturer dessverre. Det blir lavterskelturer i nærområdet med femåringen. 

Anonymkode: 6e44c...53b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har friluftsliv som interesse, men endel av den type friluftsliv vi ønsker å gjøre er de litt for små for enda. Så fritiden gjør vi alt mulig: drar på lekeland, badeland, går tur i byen og spiser på café/restaurant, drar på besøk, har besøk. Står på skøyter, ski, kulturarrangementer, matfestivaler, mye lekeplasser, teater, museum (for barn) vitensenter. Og mye «lavterskel» friluftsliv: tur i nærområde, mater ender, griller på bål, bader ute om sommeren/henger på stranda. 

Ellers er vi også mye utenfor huset - da hjelper de til med å vaske bil, vinduer, holde på i hagen osv. 

Anonymkode: cfed7...b62

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er litt mote at alle skal være sånne friluftsmennesker for tiden. Folk poster masse bilder av seg selv på fjelltopper og lignende. 

Jeg er absolutt ikke glad i friluftsliv. Tar heller med barna på fotballbanen, på lekeplass osv

Anonymkode: f8abc...860

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vi er ofte ute med barna, men det er like ofte på en lekeplass, en tur i byen, sykle i området der vi bor, være på stranda både vår, sommer og høst. Av og til går vi i skogen, men det er langt fra hver uke. Om vinteren er vi ute og aker eller går på ski, men igjen mest i nærområdet, har vært en tur på fjellet og gått der en gang i vinter. Jeg er opptatt av at vi skal være ute og gjøre noe sammen, men det er ikke lange skogsturer, overnatting i telt e.l. 

Anonymkode: 16446...716

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en interesse plent, men liker meg godt ute på tur. På sommeren pleier vi ligge i telt/hengekøye. 

Anonymkode: 2d48a...2ee

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det, men vi kjøpte 4 hengekøyer og de har det helt knall når vi er ute og henger de opp. 
tar 1-2min å henge opp hver hengekøye og de storkoser seg.
Pleier å tenne på bål og lage ostesmørbrød, pinnebrød eller bare drikke medbrakt kakao ved bålet. Mye kos ❤️ 
De henge køyene vi kjøpte kostet bare 1600 totalt, 400kr stk. Beste investeringen ever.

Anonymkode: 42f51...dae

AnonymBruker
Skrevet

Det beste man kan gjøre for sine barn er å lære de å mestre og være glad i naturen. Både for å forebygge og lege evt helseproblemer senere i livet. Frisk luft og fysisk fostring er medisin mot det aller meste og hvis ungene er vandt med å bruke naturen fra de er små er det en ekstra styrke. 

Anonymkode: 12735...1ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke for meg at vi drar med oss barn på fjelltopper osv nei.

Vårt barn liker lavterskel natur, og lette mye etter dinosaurer og andre spor i Osloskoger i yngre alder 😅 

Han hadde nok trivdes ei helg i telt om det var litt å gjøre og gode bademuligheter. 

Grunnen til at han ble med på tur var stort sett at vi hadde med noe godt å spise/skulle på servering med vaffel/bolle - og at det var et mål med turen (spikke pil og bue osv). 

Nå lurer han mest på om det er wifi i skauen 🙃😂 

Det som lokker ham er bading og storbyaktiviteter. Veldig lite interessert i å stå på skøyter, vil heller på museum eller cafe/bibliotek. 

Anonymkode: 89161...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Da vi bodde i Norge så var friluftsliv av null interesse for oss som familie på grunn av dårlige værforhold. Jeg skjønner ikke friluftsluv i Norge i det hele tatt, det er jo bare grusomt å være ute i Norge store deler av året. Hatet der. Nå bor vi i "syden" der det er kun rundt 30 dager av regn i året, og alltid varmt. Her nyter vi friluftslivet året rundt. Vi er en utenlandsk familie som ikke er blitt oppdratt slik at man bare må være ute hver dag uansett vær.

Anonymkode: 643fc...8ae

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...