Gå til innhold

Hvorfor er vi naturelskere så få?


danbanan

Anbefalte innlegg

I følge de fleste utlendinger jeg snakker med er det få steder du finner så høy oppslutningen om å bruke naturen som akkurat i Norge. Du behøver ikke dra lenger enn til Sverige for å finne en helt annet syn på å det å bruke naturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 17.03):

Nja, vet ikke om hvermansen er så oppttatt av deg jeg -det å gå tur og huske på å plukke opp søpla si (noe absolutt ikke alle gjør, men de fleste er flinke) det er ikke å "ta vare på naturen".

Staten, bransjene, foreningene -joa noe, men ikke så bra som kan skulle tro synes nå jeg!

Anonymkode: afb82...c86

Apropos søppel. Jeg har drevet med aktivt friluftsliv siden begynnelsen av 90-tallet. Dvs mange døgn i telt og ellers skog og fjellvandring. Det er mer og mer søppel. Det er mer vanlig i dag å komme over en leirplass som er forlatt med forsøpling. Dessuten så du aldri noen engangsgriller ute i naturen på 90-tallet. 

Anonymkode: 3355b...8b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Jdz said:

I følge de fleste utlendinger jeg snakker med er det få steder du finner så høy oppslutningen om å bruke naturen som akkurat i Norge. Du behøver ikke dra lenger enn til Sverige for å finne en helt annet syn på å det å bruke naturen.

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk her stikk motsatt. Veldig mange nordmenn er ekstremt opptatt av naturen.

Liker meg i byen, jeg. Synd Oslo er så liten.

Anonymkode: 35be0...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (24 minutter siden):

Hva mener du?

Sorry, det var litt dårlig formulert. Det jeg mente var at i henhold til min erfaring så er det få andre steder i verden hvor folk generelt er så flinke til å bruke naturen som nordmenn er. Jeg skal ikke påstå at vi er best verden, men basert på min erfaring fra reise og ha bodd i ulike land, så må er nordmenn helt i toppen. Jeg har bodd i Canada de siste tre årene og naturopplevelser (det er fantastisk natur her) er en viktig del av kulturen, men likevel ikke samme grad som hjemme i Norge.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Jdz said:

Sorry, det var litt dårlig formulert. Det jeg mente var at i henhold til min erfaring så er det få andre steder i verden hvor folk generelt er så flinke til å bruke naturen som nordmenn er. Jeg skal ikke påstå at vi er best verden, men basert på min erfaring fra reise og ha bodd i ulike land, så må er nordmenn helt i toppen. Jeg har bodd i Canada de siste tre årene og naturopplevelser (det er fantastisk natur her) er en viktig del av kulturen, men likevel ikke samme grad som hjemme i Norge.

Du har sikkert rett i at normenn bruker naturen mer til rekreasjon enn de fleste andre, også mer enn svensker. Folk kledd i skrikende farger går i kø ved lokale attrasjoner rundt om i Norge, ved de store nasjonale attraksjonene er det trafikkaos på fine dager. I grunn forståelig at folk ønsker å se disse fine stedene.. 

Det er mye bra og si om bygdene og bygdefolk men hvordan de selv forvalter naturen og hvordan de har lært opp neste generasjons syn på naturen er til å grine av. For mange er det kun scooterkjøring og UTV som gjelder. Naturen er lekeplassen.. "Voksne" lokale grunneiere har større tilgang på tungt maskineri som de kan leke med,  den ene nye skogsveien etter den andre gjennhuller markene fullstendig. I elgjakta kan mange nærmest kjøre til elgen, skyte den og kjøre hjem igjen, lite som minner om jakt. 

Men jeg tror vi som turgående befolkning tilnærmer oss naturen på en annen måte enn tidligere. Vi har mindre kunnskap og nyskjerrighet om skogen vi besøker, det handler mer om oss selv,  overfladisk opplevelse konsum, naturen er en lekeplass osv. 

For å ikke snakke om de økonomiske motivene, som er den VIRKELIG ødeleggende faktoren..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor det er så få naturelskere? Egoisme. Selvfølgelig er det mye vi alle kunne gjort for naturen men det vil bety at vi kanskje må et lite hakk ned i levestandard og med en gang det blir aktuelt så tenker de fleste at nei, da var ikke den naturen så viktig likevell. For hvem er egentlig villig til å bli veganer (som ifg mange studier er det beste en enkeltperson kan gjøre for miljøet)? Nei vi vil ha kjøtt og melk. Hvem er villig til å droppe bilen eller kutte ned på antall flyturer? Nei vi vil ha det enkelt i hverdagen og vi MÅ dra på 3-4 tur-retur flyturer hvert eneste år. Nordmenn kommer stadig ut på versingliste for å være folkeslaget som forbruker mest i hele Europa. Men er vi villige til å kjøpe mindre klær og ting for det? Nei, vi vil ha ny mobil hvert år, ny pc, nye klær etc.. Mange klager over forsøpling og tenker man er flink fordi man ikke gjør det selv. Men hva med å faktisk rydde søppel i by og skog selv? Gjøre noe aktivt med det? 

Det er så lett å riste på hodet over naturens tilstand så lenge man faktisk ikke må gjøre noe med det selv.

Anonymkode: 73495...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 8.07):

 

TS sier: "Folk flest vet faktisk ikke hvordan ekte skog ser ut, siden det er så sjeldent!" Når dere drar inn sitkagraner og furuer i villahager som motargumenter beviser dere jo bare at TS har helt rett. Det er nemlig ikke det det dreier seg om. 

At tregrensa flytter seg og gamle beitemarker gror igjen med trær er også problemer. Men beitemark handler om bevaring av kulturlandskap, som etter min mening er like viktig som bevaring av urørt natur men krever helt andre tiltak. Og at tregrensa flytter seg handler vel mest om klimaendringer, enten man er enig i at disse er menneskeskapte eller ikke. 

Det handler heller ikke om netto tilvekst av skog, det er ikke den totale mengden av grantrær i landet som er for liten. Langt ifra, vi har tilvekst i massevis, og hogstmoden sitkagran er ikke verneverdig på en flekk. Men det hogges også i de gamle, urørte, verneverdige skogene som har utviklet seg naturlig gjennom mange hundre - flere tusen - år og er rike og viktige biotoper for dyre-, insekts- og fugleliv. Disse skogene får vi ikke erstattet ved å plante nytt. Plantet skog er ofte knapt nok skog, men nærmest monokulturer av gran på rekke uten annen vegetasjon. 

Hogger vi gammelskogen er den borte, tapt for alltid. Og det er det TS snakker om. Og det er viktig. 

Anonymkode: 33877...1a6

Helt korrekt, du er en som har forstått det og har kunnskapen. Mange av de andre svarene her bare forsterker mine bekymringer, folk har ingen anelse hva de prate om dessverre. Kunnskapsnivået må opp og alle miljø partier og organisasjoner har en veldig viktig jobb her!! Men eneste de prater om er vindmøller, olje leting og klima generelt.

Gamleskogen lagrer faktisk mye mer CO2 en ungskog og det er enda ett argument for å verne slik skog

 

Endret av danbanan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

danbanan skrev (17 timer siden):

Helt korrekt, du er en som har forstått det og har kunnskapen. Mange av de andre svarene her bare forsterker mine bekymringer, folk har ingen anelse hva de prate om dessverre. Kunnskapsnivået må opp og alle miljø partier og organisasjoner har en veldig viktig jobb her!! Men eneste de prater om er vindmøller, olje leting og klima generelt.

Gamleskogen lagrer faktisk mye mer CO2 en ungskog og det er enda ett argument for å verne slik skog

 

Jeg har nok bare overfladisk kunnskap, plukket opp tilfeldig litt her og litt der oppigjennom. At jeg likevel fremstår som kunnskapsrik sier nok dessverre en del om nivået på debatten. Men tusen takk likevel. :) 

Og så innrømmer jeg glatt at jeg selv er en av dem som stort sett går skogstur på ferdig opptråkkede og merkede stier, men jeg er veldig klar over at det finnes noe annet og mer der ute. Og de små smakene jeg har fått av urørt natur og skog som ser ut til å aldri ha vært "skjøttet" har vært nærmest religiøse opplevelser. 

Anonymkode: 33877...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 17.04):

Vær så snill. Det er nok av skogsturfanatikere her til lands. Dere har godt av å sitte inne å se på TV en gang iblant.

Anonymkode: 4f8e0...c83

Enig. Synes her inne det går igjen hele tiden noen skriver om sin depresjon at de bør gå en tur i skogen. Er dritt lei. Er oppvokst et veldig øde sted og hadde skogen hver dag. Likte det da for jeg elsket å klatre i trær og hoppe på stener, men slik driver man ikke så mye med i voksen alder. I tillegg tvang skolen oss på så masse skog og fjellturer at jeg får tilbake samme følelsen når jeg en sjelden gang i blandt er der nå.. jeg er ikke noe fjell og skogmenneske. Er lei folk som synes det er så prestige å gå tur i naturen. Og nei, det kurer ikke depresjon.

 

det sagt så synes jeg vi skal behandle naturen med mer respekt. Folk kunne heller revet gamle hus og bygget nye i stedet for å hogge enda mer skog fordi de absolutt skal bo der. Dyrene trenger også et sted

Endret av Avstand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Handyhedmark

 Nå bor jeg ikke akkurat urbant til, og har måtte gi meg med dyrehold, da utmarksbeitet ikke anbefales lenger, da dette området skal tilhøre rovdyr. 

Viktige kulturtradisjoner går fyken, mesteparten av stedene jeg hadde til utmarksbeite er grodd igjen. 

Likevel skal det komme jenter og gutter fra naturvernorganisasjoner komme og true oss som bor her pga et dyr som de aldri vil se, men betale avlatspenger for til en heller tvilsom organisasjon. 

Hvis dette er naturvern, tror jeg kanskje opplæringen i skolen bør skrives totalt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de fleste nordmenn utenfor storbyene er naturelskere. Tur, jakt og fiske er jo syssel som de fleste driver på med i distrikts-norge.

Byfolk ser jo helst at en skal tapetsere fjell med vindmøller, bygge demninger i hver en dal, og fylle det som gjenstår med rovdyr, så de har jo mistet helt kontakten med naturen.

Anonymkode: 4165f...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg er sjøl glad i skog og natur, er du født på landet?😊

Anonymkode: 9d1f4...20e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Pippi Lotta skrev (På 31.3.2022 den 0.24):

Er det ikke lit vel selvhøytidelig å si at det finnes få «natur elskere»? Hvordan kan du vitte at flertall av Norsk befolkning ikke elsker natur? Har du definisjonsmakten til å bestemme hva det vil si å elske natur?
 

Tror forsovet du har svarte selv på hvorfor økonomi blir prioritert over natur, kapitalisme. Planprosesser og lignende er ofte veldig byråkratiske, store økonomiske aktører kan leie inn konsulenter og advokater som er gode til påvirke resultatet. Mens den vanlige mannen i gata ikke får med seg at det foregår en prosess en gang og selv om man forstår at noe skjer er det vanskelig å forstå hvordan man kan påvirke.

Mange er glad i naturen,men ser ut til at de er mere glad  penger og det å ha det lettvint gjerne varmekabler i oppgangen ute og inne i huset, hva hadde sjedd om alle skulle ha det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabbagasten skrev (19 timer siden):

Mange er glad i naturen,men ser ut til at de er mere glad  penger og det å ha det lettvint gjerne varmekabler i oppgangen ute og inne i huset, hva hadde sjedd om alle skulle ha det?

 

Jeg vet da ikke hva dom ville skje om alle hadde varmekabler over alt, det hadde vel blitt strømmangel kanskje. Bor du selv i skogen uten innlagt strøm eller vann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...