Gå til innhold

Barnehage tvunget ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trodde man ikke var tvunget til å reise i fellesferien før man fikk skolebarn, men den gang ei. 

Vi har ett barn på 2 år, som begynte i barnehage i høst. Vi var klar over at barnehagen stengte to uker hver sommer, og det var jo helt greit det. Det ble og sagt at barna måtte ha tre uker sammenhengende ferie om sommeren, og minst fem totalt i løpet av året. Alt det er helt greit. Siden det er så dyrt å reise i fellesferien, tenkte vi å reise vekk et par uker rundt månedsskiftet august/september, i tillegg til de 3 ukene ungen må ha fri i sommer. Men det går jo ikke, barnehagen sier nå at ungen MÅ ha ferie 4 av 8 uker de har valgt, og disse er selvfølgelig midt på sommeren. 

Vi har snakket med barnehagen, men de sier bare at sånn er reglene. Hva gjør man da? Vi har jo ikke mer enn 5 uker ferie hver, og barnehagen er stengt hele julen og påsken, så vi må nødvendigvis ha noe fri til da og. Vi bor langt fra familie, og har ingen andre som kan passe. 

Hvordan gjør dere andre dette? Barnehagen sier dette er en nasjonal greie, så ikke noe å gjøre med det. Vi har ikke råd til å reise i fellesferien. Og ja jeg vet at en 2-åring ikke trenger noen ferie, men det vil jo være det samme neste år, og året etter, og hele veien gjennom barnehagen, og så gjennom hele skoletiden. Er det bare å glemme å reise utenom den svindyre sommeren for all framtid? 

Anonymkode: 5b5d7...9ed

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke ta tre uker ferie hver på sommeren, to uker felles, og en uke alene hver dere med barnet- så har dere kanskje nok til to ukes ferie senere?

Anonymkode: d0723...620

• Liker 10
Skrevet (endret)

Du må forholde deg til stengt barnehage og stengt skole ja.

Vi bor i Oslo, og der samarbeider barnehagene om tilbud. Det fordrer jo at barnet er trygt hos fremmede, og kanskje som eneste fra sin barnehage. 

Nå som vi har skolebarn er det 4 uker stengt i juli på skole og AKS. 

Vi har til nå (barnet er 8 år) ikke vært i utlandet, har gått helt fint det :) 

Blir Londontur en langhelg i høst utenom ferietid. 

På sommeren besøker vi familie innenlands og er hjemme. Blir neppe noe Granca på oss når vi har klart å unngå det til nå :P 

I skolealder har dere forhåpentligvis tilbud på SFO i andre ferier utenom juli. 

Endret av Fløff
AnonymBruker
Skrevet

Er det fordi dere ikke har tatt ut noe ferie tidligere i barnehageåret (1.8.21-31.7.22) dere må ta ut fire uker i sommer?

Hva står det i vedtektene til barnehagen om ferie?

I vår må vi ha fire uker i løpet av året. Tre av de må være sammenhengende og kan tas når som helst i løpet av barnehageåret da den er helårsåpen.

Anonymkode: 51abe...e17

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Trodde man ikke var tvunget til å reise i fellesferien før man fikk skolebarn, men den gang ei. 

Jeg klarer ikke se at noen har tvunget dere til å dreise på ferie?! Hvor har du det ifra?

Anonymkode: eec4d...73a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ja jeg vet at en 2-åring ikke trenger noen ferie

Jo, for rakkern, 2-åringen trenger ferie fra barnehagen. For å være sammen med sine foreldre...

• Liker 13
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at det er så dyrt i fellesferien, ja. Det dere kan gjøre er å bytte på å ha ferie sammen med barnet om sommeren og spare en uke hver som dere kan bruke til en fellesreise om høsten. (Bare pass på at dere har igjen nok dager til at det dekker romjula.)

Anonymkode: 18aff...13e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg klarer ikke se at noen har tvunget dere til å dreise på ferie?! Hvor har du det ifra?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, for rakkern, 2-åringen trenger ferie fra barnehagen. For å være sammen med sine foreldre...

La meg oppklare dette for deg: Vi er ikke tvunget til å reise vekk, vi er tvunget til å bruke ferien. Ungen får jo fri fra barnehagen uansett, men ingen 2-åring trenger å reise vekk. Det tror jeg du og skjønner. Som du kunne lese, vil vi gjerne gi barnet FEM uker ferie i år, ikke bare de fire vi er påtvunget. OK? Du skjønner poenget? Kan fylle på enda mer, vi har forskjøvet døgnrytmen vår hver vår vei, så vi leverer sent og henter tidlig. Hvis det er mulighet for en fridag, så har vi fridag. Jeg prøver ikke å unngå ferie, bare tidspunktet for den.. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

La meg oppklare dette for deg: Vi er ikke tvunget til å reise vekk, vi er tvunget til å bruke ferien. Ungen får jo fri fra barnehagen uansett, men ingen 2-åring trenger å reise vekk. Det tror jeg du og skjønner. Som du kunne lese, vil vi gjerne gi barnet FEM uker ferie i år, ikke bare de fire vi er påtvunget. OK? Du skjønner poenget? Kan fylle på enda mer, vi har forskjøvet døgnrytmen vår hver vår vei, så vi leverer sent og henter tidlig. Hvis det er mulighet for en fridag, så har vi fridag. Jeg prøver ikke å unngå ferie, bare tidspunktet for den.. 

Ja, det er en klar forskjell på å måtte reise på ferie, og på å ta ferie. Såpass skjønner vi begge, antar jeg?

Det er videre greit å presisere hva man mener. OK? Da bruker man ord, de er ganske enkle å forstå forskjellen på, stort sett. Greit?

Jeg kan nok fylle på enda mer, men det gidder jeg ikke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Står det i vedtektene at barnet må ha 4 uker ferie ila sommeren? Om ikke så kan ikke barnehagen tvinge dere til å ha den 4.uka på sommeren.

Anonymkode: fc5b4...bd2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk vedtektene i barnehagen. Her er det 3 uker ferie man må ta ut om sommeren (da er barnehagen stengt) så at det er «en nasjonal greie» høres snålt ut :klo: 

De færreste foreldre får vel 4 uker ferie på sommeren, og med 5 fattige ferieuker i løpet av året så vil man naturligvis gjerne tilbringe de sammen som familie. 

Anonymkode: abfa4...bc6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det der er enkelt og greit ikke noen nasjonal greie. 

Du må se på vedtektene for deres barnehage. Står det ikke der, kan det neppe pålegges. 

Anonymkode: 1cbdc...1bd

• Liker 9
Skrevet

Har du lest vedtektene?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 uker sammenhengende om sommeren (28-30). Tar de andre ukene spredt i året.

Har ikke fri påske eller jul om vi ikke vil (men har fri i julen fra jobb begge 2 )

Anonymkode: 0d4eb...96b

Skrevet

Det er ingen nasjonal greie 

• Liker 7
Skrevet

Dette høres veldig rart ut. Jeg har jobbet i barnehage, hatt/har barn i barnehage og har mange venner med barn som har vært/er i barnehage. Og jeg har aldri hørt om fire ukers sammenhengende ferie som noe krav fra noen. Alltid tre uker

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ett barn på 2 år, som begynte i barnehage i høst. Vi var klar over at barnehagen stengte to uker hver sommer, og det var jo helt greit det. Det ble og sagt at barna måtte ha tre uker sammenhengende ferie om sommeren, og minst fem totalt i løpet av året. Alt det er helt greit. Siden det er så dyrt å reise i fellesferien, tenkte vi å reise vekk et par uker rundt månedsskiftet august/september, i tillegg til de 3 ukene ungen må ha fri i sommer. Men det går jo ikke, barnehagen sier nå at ungen MÅ ha ferie 4 av 8 uker de har valgt, og disse er selvfølgelig midt på sommeren. 

Vi har snakket med barnehagen, men de sier bare at sånn er reglene. Hva gjør man da? Vi har jo ikke mer enn 5 uker ferie hver, og barnehagen er stengt hele julen og påsken, så vi må nødvendigvis ha noe fri til da og. Vi bor langt fra familie, og har ingen andre som kan passe. 

Hvordan gjør dere andre dette? Barnehagen sier dette er en nasjonal greie, så ikke noe å gjøre med det. Vi har ikke råd til å reise i fellesferien. Og ja jeg vet at en 2-åring ikke trenger noen ferie, men det vil jo være det samme neste år, og året etter, og hele veien gjennom barnehagen, og så gjennom hele skoletiden. Er det bare å glemme å reise utenom den svindyre sommeren for all framtid? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er en klar forskjell på å måtte reise på ferie, og på å ta ferie. Såpass skjønner vi begge, antar jeg?

Det er videre greit å presisere hva man mener. OK? Da bruker man ord, de er ganske enkle å forstå forskjellen på, stort sett. Greit?

Jeg kan nok fylle på enda mer, men det gidder jeg ikke.

Hadde du tatt deg bryet med å lese hele innlegget til ts, å ikke bare det som jeg har markert i kursiv, hadde du skjønt veldig godt hva som var ment.

Anonymkode: 67ec2...d8a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen har nok sett seg nødt til å gjøre det fordi at hvis ikke får ikke de ansatte tid til å ta ut ferie. Evt alt for få voksne på jobb, mens barna er der. 

Anonymkode: 45766...a47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette står i barnehagens vedtekter så er det dette som gjelder ja. Ved å ta imot plassen har dere godtatt barnehagens vedtekter. Dere leste dem kanskje ikke i forkant? Tror det er mange som ikke gjør det altså. 

Anonymkode: f7f0d...314

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må dere ha den 4.uka i løpet av sommermånedene også? Hørtes rart ut. Det vanlige er at 3 uker må være sammenhengende i løpet av juni-august (ca) og at barnehagens planleggingsdager kan regnes som den 4.ferieuka. 

Anonymkode: 19f6e...4f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...