Gå til innhold

Bestevenner som adopterer barn sammen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På Facebook så jeg noen jeg kjenner adoptere barn sammen med sin bestevenn. Det hadde jeg faktisk aldri tenkt gikk an før, men nå har det gått en liten stund og jeg klarer ikke slutte å tenke på hvor søtt det er 🥰 De bor sammen og er begge glade i barn, så hvorfor ikke liksom? Nei, dette måtte jeg bare få ut. Får skikkelig glede av folk som gjør så snille ting!

Anonymkode: aa9c4...88f

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn. 

Anonymkode: e69be...aee

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lovlig i Norge. 

Anonymkode: 6e72c...dbd

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

I Norge må man være gift for å få adoptere. Heldigvis. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (32 minutter siden):

I Norge må man være gift for å få adoptere. Heldigvis. 

Nei da. De er ikke gift (loven er endret), men de er registrert som samboere.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei da. De er ikke gift (loven er endret), men de er registrert som samboere.

Hvorfor er folk som er "bestevenner" registrert som samboere? Hvilket land er dette i?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Stakkars barn. 

Spar medfølelsen for barn som vokser opp i hjem med masse krangel heller.

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er ikke lovlig i Norge. 

Det er det. De adopterte jo. Jeg tviler på at Bufdir hadde latt dem bli foreldre hvis det var ulovlig.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er folk som er "bestevenner" registrert som samboere? Hvilket land er dette i?

Det er Norge. De er registrert som samboere fordi de bor sammen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spar medfølelsen for barn som vokser opp i hjem med masse krangel heller.

Det er det. De adopterte jo. Jeg tviler på at Bufdir hadde latt dem bli foreldre hvis det var ulovlig.

Da har de løyet og utgitt seg for å være et par. Det lar seg jo gjøre. Lovlig er det likevel ikke. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Stakkars barn. 

hvorfor? Fordi foreldrene ikke ligger sammen?

• Liker 13
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er Norge. De er registrert som samboere fordi de bor sammen.

Det høres veldig rart ut, ettersom kriteriet for å adoptere har vært at man er et par som har lyst til å bli foreldre sammen. Det er ikke noe som heter å "registrere seg som samboere", det er ikke en juridisk kategori. Med "samboere" i denne sammenhengen menes kjærester som bor sammen, lever som ektefeller. Dersom det er snakk om en utenlandsadopsjon, er det også veldig få land som aksepterer samboere.

Lenke?

AnonymBruker
Skrevet

Så de har som intensjon å bo sammen resten av barnets liv? Litt rart.

Faktiske samboere som har en kjærlighetsrelasjon har i det minste som oftest en genuin intensjon om å fortsette å være og bo sammen, selv om det ikke alltid ender slik.

Anonymkode: 3da3f...b2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

Det høres veldig rart ut, ettersom kriteriet for å adoptere har vært at man er et par som har lyst til å bli foreldre sammen. Det er ikke noe som heter å "registrere seg som samboere", det er ikke en juridisk kategori. Med "samboere" i denne sammenhengen menes kjærester som bor sammen, lever som ektefeller. Dersom det er snakk om en utenlandsadopsjon, er det også veldig få land som aksepterer samboere.

Lenke?

Hva vil du ha lenke til? Facebook posten deres? Mtp hvordan du snakker om dette tviler jeg på at du hadde sagt noe fint til dem. Og ja da, man registrerer samboerskap hos Skatteetaten. Det er absolutt en juridisk kategori det.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva vil du ha lenke til? Facebook posten deres? Mtp hvordan du snakker om dette tviler jeg på at du hadde sagt noe fint til dem. Og ja da, man registrerer samboerskap hos Skatteetaten. Det er absolutt en juridisk kategori det.

Jøssenam, har da ikke tenkt å kontakt dem 😮 Så det er egentlig bare en facebook-post du har sett, så dvs. at du vet egentlig ikke hvordan adopsjonen har foregått?

Snakker heller ikke dårlig om dem, jeg (og flere andre) skriver bare at det høres rart ut ettersom kravene for å adoptere i Norge er å være gift eller samboer, og da betyr samboer en du lever i et ekteskapslignende forhold med. Bor du sammen med en venn, kalles det kollektiv, bofellesskap eller lignende. 

Å registrere samboerskap hos skatteetaten er av økonomiske grunner (skatt), samboerskap er ikke juridisk på samme måte som ekteskap.

Endret av Anonymus Notarius
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så de har som intensjon å bo sammen resten av barnets liv? Litt rart.

Faktiske samboere som har en kjærlighetsrelasjon har i det minste som oftest en genuin intensjon om å fortsette å være og bo sammen, selv om det ikke alltid ender slik.

Anonymkode: 3da3f...b2b

Ja, de har bodd sammen i 5 år (tror jeg) allerede nå så jeg ser absolutt ikke hvorfor de skulle flytte fra hverandre etter å ha tatt dette store valget. 🥰

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Jøssenam, har da ikke tenkt å kontakt dem 😮 Snakker heller ikke dårlig om dem, jeg (og flere andre) skriver bare at det høres rart ut ettersom kravene for å adoptere i Norge er å være gift eller samboer, og da betyr samboer en du lever i et ekteskapslignende forhold med. Bor du sammen med en venn, kalles det kollektiv, bofellesskap eller lignende. 

Å registrere samboerskap hos skatteetaten er av økonomiske grunner (skatt), samboerskap er ikke juridisk på samme måte som ekteskap.

Da må jeg beklage for at jeg oppfattet svarene dine på feil måte. Jeg er veldig overbeskyttende på vegne av vennene mine skjønner du 😅

Jeg har ikke lest meg opp på det juridiske siden jeg nettopp fant ut av dette men jeg ser ikke hvordan samboerskap skiller seg fra ekteskap i lovens øyne annet en forskjellige fordeler etc

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Da må jeg beklage for at jeg oppfattet svarene dine på feil måte. Jeg er veldig overbeskyttende på vegne av vennene mine skjønner du 😅

Jeg har ikke lest meg opp på det juridiske siden jeg nettopp fant ut av dette men jeg ser ikke hvordan samboerskap skiller seg fra ekteskap i lovens øyne annet en forskjellige fordeler etc

Her handler det jo ikke bare om loven, men om barnets oppvekst. Når barn adopteres bort, vil man at de skal havne hos par som vil skape en familie sammen. Jeg vil tro ingen land vil godkjenne et vennepar som adopsjonsforeldre hvis det er utenlandsadopsjon, til innenlands, kanskje i helt spesielle tilfeller?  Men i adopsjonsloven står det: 

Sitat

Bare ektefeller og samboere kan adoptere sammen. Med samboere menes to personer som bor sammen i et stabilt og ekteskapslignende forhold.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-48#KAPITTEL_2

Så etter norsk lov er det ikke lov for venner å adoptere sammen, nei.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Står ingenting om at en må være gift, men en må ha vært samboere minst 2 år. Og det skal vel endel til for at myndighetene finner ut om du lever i ekteskapslignende forhold eller bare er venner. 
Kopiert fra adopsjonsforum, regner med de har korrekt informasjon. 

Må man være gift for å adoptere?

Adopsjonsloven er endret. Det er ikke lenger et krav om at man må være gift og samboere kan også adoptere sammen. Norske adopsjonsmyndigheter forutsetter at summen av samboerskap og ekteskap må ha vart i minst 2 år. Samboerskapet må kunne dokumenteres, f.eks. ved utskrift fra Folkeregistret. Har man vært samboere i 2 år eller mer, kan man søke om adopsjon. NB: De fleste land vi samarbeider med krever likevel at søkerne er gift, men det er mulig å starte prosessen med adopsjon før man er gift. Colombia og Peru er de eneste samarbeidsland vi har i dag som aksepterer søkere som bare er samboere. 

Anonymkode: 36187...a53

I adopsjonsloven står det: "Bare ektefeller og samboere kan adoptere sammen. Med samboere menes to personer som bor sammen i et stabilt og ekteskapslignende forhold." Så da må man jo lyve for myndighetene, i så fall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På Facebook så jeg noen jeg kjenner adoptere barn sammen med sin bestevenn. Det hadde jeg faktisk aldri tenkt gikk an før, men nå har det gått en liten stund og jeg klarer ikke slutte å tenke på hvor søtt det er 🥰 De bor sammen og er begge glade i barn, så hvorfor ikke liksom? Nei, dette måtte jeg bare få ut. Får skikkelig glede av folk som gjør så snille ting!

Er de av samme kjønn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (1 minutt siden):

Er de av samme kjønn?

Det spiller vel ingen rolle?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...