Gå til innhold

Hvor tøft er det egentlig å være alenemamma?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor tøft er det egentlig å være alenemamma? Får inntrykk noen ganger av å lese her inne at det livet nesten ikke er verdt å leve.. Forstår på en måte ikke at det kan være så beintøft? Selvom jeg skjønner at det ikke er en dans på roser kanskje. Hva er det som gjør at det er så tøft? Er det noe man burde unngå for enhver pris? Noen med ekte erfaringer? 

Anonymkode: d75d6...dc1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Elsket livet som alenemamma, full oversikt og styring på livet. Og man kunne ha det fint ! Full fokus på å kose seg og gjøre bra ting sammen med ungene, beste livet! 

Anonymkode: 1696c...a78

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes helt ærlig ikke at det var såååå ille, var alene i 7 år 🤷🏼‍♀️ Synes det er værre å være alene med ungene nå når jeg har en mann i forsvaret, for da er det så midlertidig og man venter liksom bare på at han skal komme hjem. Ventingen og utålmodighet og det å være vant til å være to er nesten værre når man først da er alene.

Men, jeg hadde 1 barn på den tiden. Det hadde nok vært værre med 2 eller flere.

Anonymkode: 3e23c...848

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjærlighetslivet må være tøff for alenemødre. Ikke bare bare å finne barnepass forårsake dra på dates. Aller minst overnattingsbesøk..

Anonymkode: 363ce...d0f

AnonymBruker
Skrevet

Sitter alene med tre, mye bedre enn mannen som ble det fjerde barnet 🙄

veldig tungt da de var mindre og jeg syk. Nå er alle i skolen og hverdagen er for det meste både fin og god. 

økonomisk tøft til tider, men løsninger finner vi på det meste

Anonymkode: ca470...318

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor tøft er det egentlig å være alenemamma? Får inntrykk noen ganger av å lese her inne at det livet nesten ikke er verdt å leve.. Forstår på en måte ikke at det kan være så beintøft? Selvom jeg skjønner at det ikke er en dans på roser kanskje. Hva er det som gjør at det er så tøft? Er det noe man burde unngå for enhver pris? Noen med ekte erfaringer? 

Jeg er alenemor til 5 og synes det går veldig bra. vi har rutiner og en avslappende hverdag, mye pga de 2 største er flinke til og hjelpe med de små,men de får også tid til fritidaktiviter,venner og lekser :)

har inntrykk de fleste venninnene mine som har 1-4 barn også trives godt

Anonymkode: 97b50...956

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo null mulighet for å gjøre som helst uten barn. Det kan være slitsomt, de fleste trenger et pusterom for å trene, være ute med venninner, osv.

Jeg antar her at alenemamma betyr uten far i bildet.

Anonymkode: c2208...67f

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg løper omtrent fra avtale til avtale,og den lille pustepausen jeg har pga hennes støttekontakt blir brukt til forberedelser til møter savner jeg avogtil en til.

Men nå er vel papirene på plass, så da kan jeg slappe litt av. Her har jeg vært alene med henne hele tiden.

Anonymkode: b4873...df7

AnonymBruker
Skrevet

Det har gått veldig i perioder. Neon ganger har det vært så slitsomt at jeg har tenkt at jeg ikke klarer mer, at jeg ikke klarer ta vare på barna mine alene lenger. Det har i hovedsak vært de periodene barna er litt i opprør, vanskelige å legge, feil klær, feil hårbørste, absolutt alt er feil. En gang fikk jeg hjelp av familiekontoret, de var veldig dyktige. Nå er barna tenåringer, det er mindre jobb i den forstand, men mye, mye mer bekymringer. 

Anonymkode: c9762...7a8

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

De eneste gangene jeg synes det er kjipt er hvis jeg ser en pappa på gaten eller på tv som er veldig familieorientert eller flink med barn. Da blir jeg litt misunnelig for jeg skulle ønske jeg hadde noen som var like engasjert i barnet mitt som det jeg er. Men jeg kjenner ikke til noe annet enn å være alene med barnet, siden far meldte seg ut rett etter fødsel. Jeg trives ganske bra med å være alenemor egentlig. 

Anonymkode: 522a4...3a8

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Strålende. Stotrivdes.

Anonymkode: b8026...74c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge mamma: så hardt at ingen andre har lov til å klage over sitt liv. 

Dette til tross for at vi tre var verdens snilleste barn... fordi vi ikke turte annet så klart.

Anonymkode: e39d3...8a7

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos enemødre settes de eldste barna i oppgaver som egentlig skal utføres av voksne mennesker: barnepass, organisering etc etc. Alenemødre med flere barn får ting til å gå rundt på bekostning av barnas barndom. Ansvar er noe som skal læres etter hvert for barn, ikke noe de skal tvinges inn i som resultat av foreldres valg og livsstil. 

Dette livet er ikke noe å søke etter, og burde i prinsippet reguleres mye strengere enn det gjøres nå. 

Anonymkode: e59a5...7d1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos enemødre settes de eldste barna i oppgaver som egentlig skal utføres av voksne mennesker: barnepass, organisering etc etc. Alenemødre med flere barn får ting til å gå rundt på bekostning av barnas barndom. Ansvar er noe som skal læres etter hvert for barn, ikke noe de skal tvinges inn i som resultat av foreldres valg og livsstil. 

Dette livet er ikke noe å søke etter, og burde i prinsippet reguleres mye strengere enn det gjøres nå. 

Anonymkode: e59a5...7d1

Stemmer godt med min oppvekst hvertfall

Anonymkode: e39d3...8a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ikke like tøft som å være alenepappa.. 

Anonymkode: d6a42...8d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med 3. er til tider tøft, for all del. men livet er mye mye bedre nå, en da jeg var gift. 

Anonymkode: e86ba...b45

AnonymBruker
Skrevet

Alene med større barn går vel antagelig bedre. Jeg har vært alene med barnet som nå er syv hele veien. 

Det er mye å gjøre, man er travel hele tiden. Å handle melk tar 30 minutter når barnet må være med i butikken, alt tar veldig mye tid. 

Mitt sosiale liv begrenser seg til dem som gidder å komme på besøk til meg. Jeg er låst hjemme etter leggetid hver dag, alene. Og andre foreldre. 

Anonymkode: 7e781...261

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Kan ikke klage. :nigo:Det er jo hva du gjør det til som alt annet.

Sikkert enklere for meg siden jeg ikke har ønsket å involvere meg i noe nytt og har egentlig alltid levd et "barnevennlig" liv. Jeg liker meg bedre hjemme enn på byen så lenge jeg har gaming, bøker, musikk og nett så har jeg det som plommen i egget. 😄 Og så trives jeg godt alene, synes det er deilig å være eneste voksne i huset, bare ta hensyn til meg selv og mitt barn er herlig da kan vi gjøre det meste på våre premisser. Barnefri har jeg aldri hatt behov for så det har jeg sjelden hatt, men det har liksom ikke vært noe problem, det er jo oss og jeg hadde jo ikke gjort noe annet om han var hos noen andre, jeg hadde blitt hjemme på kvelden og styrt med mitt. :P Fornøyd med tilværelsen iallefall. :) 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Sitter alene med tre, mye bedre enn mannen som ble det fjerde barnet 🙄

veldig tungt da de var mindre og jeg syk. Nå er alle i skolen og hverdagen er for det meste både fin og god. 

økonomisk tøft til tider, men løsninger finner vi på det meste

Anonymkode: ca470...318

Er ikke far inni bildet? 

Anonymkode: 10998...e13

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye bedre enn livet da far bodde under samme tak!

Anonymkode: a2db2...01c

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...