AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Jeg får så vondt av de små. Hva er det som skjer? Kan de ikke smertelindre barna? Kan de ikke gjøre mer for å trygge barna? Det høres regelrett ut som tortur som foregår. Hva slags helsepersonell er det som «finner glede» i å se/ høre barn så ufattelig fortvila og smertepåvirket? Jeg har så lyst til å gjøre noe. De smerteskrikene går gjennom marg og bein. Anonymkode: 303fa...774
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 Hvor i alle dager er du innlagt? Anonymkode: db6dc...659 19
Pinkee Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 Kanskje det er smertelindringen som utløser fortvilte skrik? Småbarn er vanskelig å forklare at vondt skal vondt fordrive, så ja, det må av og til tvang til. Men, ingen på sykehuset liker å gjøre barn vondt, de vet bare at det må til. 30 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 Barn er dumme, og skriker mye for bagateller. Du kan ikke anta at de er døden er fordi de skriker og bærer seg. Anonymkode: 92f0f...529 20 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor i alle dager er du innlagt? Anonymkode: db6dc...659 Kongsberg sykehus. Kirurgisk avdeling. Men var på akutten først og der var det helt ekstremt. Anonymkode: 303fa...774
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #6 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barn er dumme, og skriker mye for bagateller. Du kan ikke anta at de er døden er fordi de skriker og bærer seg. Anonymkode: 92f0f...529 Hører jo forskjell på skrik på trass og intense smerteskrik. Anonymkode: 303fa...774 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #7 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barn er dumme, og skriker mye for bagateller. Du kan ikke anta at de er døden er fordi de skriker og bærer seg. Anonymkode: 92f0f...529 What the.. Anonymkode: 26993...3e6 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #8 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hører jo forskjell på skrik på trass og intense smerteskrik. Anonymkode: 303fa...774 Nei, ikke altid. Min skriker som en stukket gris fordi han må ta en liten skje med paracet fordi han hater alt som heter medisin. Aldri tvunget han til noe som helst. Barn skriker fordi det er sånn de er lagd. Så klart er barn som kanskje må ha nål på nål med medisin, river ut nålen og nekter å ta medisin i den posisjonen at de kan nekte med skriking. Men det betyr ikke at det er tvang. Sånn er det bare. Anonymkode: 857e3...9a4 23 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #9 Skrevet 29. mars 2022 Ja, det er dessverre helt legitimt å bruke tvang mot barn. Foreldre holder fast og sykepleier/lege gjennomfører. Anonymkode: 946d0...cee 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #10 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kongsberg sykehus. Kirurgisk avdeling. Men var på akutten først og der var det helt ekstremt. Anonymkode: 303fa...774 Det er da naturlig at barn skriker på akutten? Har du slått deg i hodet eller fått blindtarmbetennelse så gjør det vondt. Og ofte har du også blitt fryktelig redd. Barna har med en forelder, som skal og bør trygge ungene. Og, ja - barn på akutten kan selvsagt dessverre være døden nær. Også barn dør av skader og sykdom. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hører jo forskjell på skrik på trass og intense smerteskrik. Anonymkode: 303fa...774 Men små barn skriker jo som om de er dødelig såret bare for en flis eller litt magevondt eller et skrubbet kne. Og det drar man ikke på akutten for, så årsaken til oppmøtet er selvsagt alvorlig. Anonymkode: 8462d...1af 30 1 2
Mitral Skrevet 29. mars 2022 #11 Skrevet 29. mars 2022 (endret) Pinkee skrev (17 minutter siden): Kanskje det er smertelindringen som utløser fortvilte skrik? Småbarn er vanskelig å forklare at vondt skal vondt fordrive, så ja, det må av og til tvang til. Men, ingen på sykehuset liker å gjøre barn vondt, de vet bare at det må til. Dette. Minsten har vært innlagt for div ønh kirurgi og andre ting ca 5 ganger siden han var 1.5 år. 3.5 år i dag. Relativt korte opphold på noen dager, men har hver eneste gang opplevd at de har brukt laang tid på å forklare, trygge, tilby bedøveldseskrem før blodprøver, tilby premedikasjon, leket og tøyset seg gjennom undersøkelser, delt ut premier og ros. Minsten har likevel vært veldig skeptisk for det meste (sånn han er) og i enkelte tilfeller har vi bare måttet gjennomføre det som skulle gjøres for å få det gjort. I enkelte tilfeller har lang forklaring virket mot sin hensikt på han og skremt han mer, så da har vi (helsepersonell og foreldre sammen) blitt enige om å bare gjennomføre. Men de har aldri bare brutt seg på han uforventet. Noen ganger forstår barnet bare ikke, eller man har rett og slett ikke tid til å forberede så mye som ønsket, men min opplevelse er ihvertfall at helsepersonell i dag er svært opptatt av å gjøre det mest mulig skånsomt for barn med minst mulig bruk av tvang. Endret 29. mars 2022 av Mitral 20 3 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #12 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, det er dessverre helt legitimt å bruke tvang mot barn. Foreldre holder fast og sykepleier/lege gjennomfører. Anonymkode: 946d0...cee Noen ganger er det jo nødvendig for å kunne gi akutt behandling. Du kan ikke akkurat komme tilbake en annen dag om barnet er skadet eller trenger utredning. Jeg har selv måtte holde fast et barn for blodprøver og det var viktige prøver å ta. Anonymkode: 27745...07f 25 1 2
BobbySocks Skrevet 29. mars 2022 #13 Skrevet 29. mars 2022 Unger på kirurgisk avdeling hyler foreksempel vanvittig mye grunnet venekanylen. Det kan høres ut som drap. Det betyr likevel ikke at den kan tas ut, for de må få de medisinene de skal ha. Noen ganger ønsker jeg meg hørselvern, de bæljer som de skal dø når de oppdager at de har kanylen og gir seg FAEN ikke uansett hva du gjør. 22 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #14 Skrevet 29. mars 2022 Jeg var innlagt på en gastro-avdeling på Rikshospitalet i april i fjor, og ble vekt den ene natta av timevis med ekstrem skriking og "neeeei" og "vil ikkeeee", det hørtes helt grusomt ut. Jeg var veldig smertepåvirket selv og i desperat behov for søvn, så ble liggende i en mellomfase av "herregud stakkars" og "pleeeease stopp". Jeg tenker vel at det overhodet ikke er noen helsepersonell som finner glede i det (Merkelig ting å si). Men at det er ting som må utføres, og barna forstår kanskje ikke hvorfor. Jeg grein og skreik og prøvde å vri meg unna den ene behandlingen selv, fordi det var så vondt at jeg ikke greide å ligge rolig - så når fluktinstinktet slår inn på voksne som godt vet det er nødvendig, er det ikke rart at barn blir hysteriske. Anonymkode: 9e544...629 23 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #15 Skrevet 29. mars 2022 Barn på sykehus skriker/gråter ikke bare fordi ting gjør vondt, men fordi det er en skremmende situasjon og de opplever at de ikke har kontroll. Man kan ikke la et barn bestemme selv om det skal få helt nødvendige undersøkelser eller behandling så en eller annen grad av tvang er jo nødvendig, men man gjør selvsagt så godt man kan for å forberede, smertelindre og gjøre det så lite ubehagelig som mulig. Men samme hvor trygt og smertefritt man utfører noe vil det likevel være skremmende og skummelt for dem. Du viser svært liten forståelse for at mange barn reagerer sterkt på sykehussituasjonen. Å påstå at helsepersonell finner glede i å påføre barn smerter er dessuten skikkelig lavmål. Anonymkode: 2d48b...564 17 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #16 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kongsberg sykehus. Kirurgisk avdeling. Men var på akutten først og der var det helt ekstremt. Anonymkode: 303fa...774 Tror nok du har vært litt ekstra uheldig. Noen ganger kan 1-2 unger hyle over hele avdelingen mange ganger i løpet av en dag. Det kan skyldes reine bagateller, eller reell smerte som må lindres. Anonymkode: e9d5b...708 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #17 Skrevet 29. mars 2022 På sykehus er det BRA at barna gråter. Da er de ikke livstruende syke eller skadet. Barn som er stille, de er skumle. Da er det noe veldig galt Anonymkode: 0783d...9dd 18 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #18 Skrevet 29. mars 2022 Ja, dessverre er det vanlig 😔 Min lille datter på 1.5 år ble holdt fast av flere voksne da hun skulle ha inn slange i nesa for å bli testa for reflux. Selv om hun hadde fått beroligende så ble hun helt hysterisk. Jeg ble sendt ut og bedt om å gå langt bort fra avdelingen. Kunne likevel høre skrikene hennes. Dårlig samvittighet for at jeg ikke grep inn den dag i dag, mange år etter 🥺 Anonymkode: 8b028...ec6 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #19 Skrevet 29. mars 2022 52 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er dessverre helt legitimt å bruke tvang mot barn. Foreldre holder fast og sykepleier/lege gjennomfører. Anonymkode: 946d0...cee Man prøver å unngå å at foreldre holder. Og desverre? Hva tenker du alternativet kunne vært? Å vente til barnet godtar den smertefulle undersøkelsen eller behandlingen? Som redder helse og liv? Anonymkode: 9a316...adb 6 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #20 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, dessverre er det vanlig 😔 Min lille datter på 1.5 år ble holdt fast av flere voksne da hun skulle ha inn slange i nesa for å bli testa for reflux. Selv om hun hadde fått beroligende så ble hun helt hysterisk. Jeg ble sendt ut og bedt om å gå langt bort fra avdelingen. Kunne likevel høre skrikene hennes. Dårlig samvittighet for at jeg ikke grep inn den dag i dag, mange år etter 🥺 Anonymkode: 8b028...ec6 Hvis du ble sendt ut og bedt om å gå langt bort, kan det godt være at det var DU som var årsaken til at hun ble hysterisk. Anonymkode: 0a4a6...f43 22 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå