AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #1 Skrevet 28. mars 2022 Jeg har ei jente på fem år, hun har alltid vært litt lat. Veldig smart, god til å argumentere, men litt lat.. Hun kan ting, men gidder ikke. To eksempler som er viktige for meg. Hun kan kle på seg sjøl, hun er faktisk veldig flink til det, det har hun gjort siden hun var to år mer eller mindre, og det har bare blitt bedre og bedre. Matchende antrekk, riktig tøy til riktig vær... Men hun vil helst slippe om jeg er der. Hun skal ha hjelp til alt. Sokker, sko, bukse.. Hjelper jeg ikke til, kommer vi ikke ut døra. Rydding.. Hun klarer veldig fint å rydde. En gang rydda hun stua på eget initiativ, og det ble strøkent. Men rommet hennes er helt bomba, jeg må skyve vekk ting for å komme frem. Og det er ikke det at hun har så mye leker, men klær hun river ut fra skapet, hårting hun kaster utover.. Nekter å rydde. Vurderer å sette det vekk en periode så hun skjønner hvor lei jeg er.. Ellers er det spising, hun gidder ikke, jeg må mate henne (jeg sier nei, da dropper hun maten istedet). Altså... Er dette noe som går seg til og at hun bare er litt umoden? Noen gode tips til hvordan jeg kan hanskes med dette 😅? Anonymkode: fc2a2...1cb
Sunshineyellow Skrevet 28. mars 2022 #2 Skrevet 28. mars 2022 Kan det handle om oppmerksomhet? Om du spiller spill, leser bøker, hun kan hjelpe til med å lage mat. Absolutt ikke vanlig at en femåring er slik, men du får ta en kamp om gangen. Prat med henne om at hun er stor jente. Spør om hvordan det er I barnehagen, blir barna på stor avdeling matet? Du kan prøve å si til henne at etter at du har spist maten din, så kan vi tegne sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 Jeg tenker at en femåring som dropper å spise hvis hun ikke blir matet kan gå sulten til hun spiser selv. Jeg tenker også at hun sikkert ikke vil gå ut uten klær, så bare la være å kle på henne. Selvfølgelig er det mer behagelig at du gjør dette for henne, men jeg er helt sikker på at ingen mater henne i barnehagen..? Rommet kan dere jo samarbeide om? Eller lag gode avtaler om rydding? F.eks det må ryddes før middag/ kvelds/ skjermtid eller annet? Siden det er klær hun roter utover så er det ikke leken som blir ødelagt om hun må rydde det opp heller. Har hun nok rom for klærne så hun har oversikt? Sorter unne det hun ikke bruker så det blir bedre plass og hun får bedre oversikt. Anonymkode: bc1a1...a26 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 Tror ikke det har med latskap å gjøre, men at hun savner å være liten og få hjelp og oppmerksomheten din. Anonymkode: c1a15...916 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 Savner nok oppmerksomhet hun fikk som mindre. Sånt er normalt. Du må la henne gjøre ting selv. Sett krav om ryddig rom eller så blir ting pakket bort. Klær skal inn i skapet igjen og hun får heller gå sulten hvis hun nekter å spise. Finn andre områder hun kan få oppmerksomhet. Spill, lek, lesing, tegning osv... Anonymkode: 63a07...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Savner nok oppmerksomhet hun fikk som mindre. Sånt er normalt. Du må la henne gjøre ting selv. Sett krav om ryddig rom eller så blir ting pakket bort. Klær skal inn i skapet igjen og hun får heller gå sulten hvis hun nekter å spise. Finn andre områder hun kan få oppmerksomhet. Spill, lek, lesing, tegning osv... Anonymkode: 63a07...6ca Det er nok noe i det du sier, jeg prøver så godt jeg kan å gi henne oppmerksomhet på andre ting, tilbringe tid med henne osv, men akkurat som å behandle henne som en baby klarer jeg ikke 😅 skulle jo tro at hun ville vokse om jeg behandler henne som den alderen hun er..? (gitt at jeg faktisk gjør det da og ikke forventer for mye av henne...) AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tror ikke det har med latskap å gjøre, men at hun savner å være liten og få hjelp og oppmerksomheten din. Anonymkode: c1a15...916 Ja, fullt forståelig ❤️ AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg tenker at en femåring som dropper å spise hvis hun ikke blir matet kan gå sulten til hun spiser selv. Jeg tenker også at hun sikkert ikke vil gå ut uten klær, så bare la være å kle på henne. Selvfølgelig er det mer behagelig at du gjør dette for henne, men jeg er helt sikker på at ingen mater henne i barnehagen..? Rommet kan dere jo samarbeide om? Eller lag gode avtaler om rydding? F.eks det må ryddes før middag/ kvelds/ skjermtid eller annet? Siden det er klær hun roter utover så er det ikke leken som blir ødelagt om hun må rydde det opp heller. Har hun nok rom for klærne så hun har oversikt? Sorter unne det hun ikke bruker så det blir bedre plass og hun får bedre oversikt. Anonymkode: bc1a1...a26 Det er det, jeg har tatt en skikkelig opprydding på rommet hennes. God plass i boksene lekene skal være i, og veldig god plass i skapet. Hun har to deler. Den øverste delen er til vanlige hverdsgsklær som hun ikke finner interessant, og delen under er en stang med hengere som ballkjolene hennes er.. Og det er de hun roter ut.. Det er liksom helt greit at barbie møblene står på gulvet til dagen etter, det er bare å scoope opp igjen. Men det er bare at det hoper seg opp. Regelen om at hun bør rydde opp en aktivitet før hun begynner på ny er ikke lett å håndheve når hun vimser mellom ulike aktiviteter på rommet sitt. Og på de 15 minuttene har hun lekt barbie, dukker, kjøkken og pynta håret uten at noe er blitt ryddet opp. Og så gjerne skifte til en comfy ballkjole etter barnehagen 😅 hun liker å holde på slik, og det blir kanskje litt mye for henne å rydde alt før middag? Har tenkt om jeg kanskje skal la henne ha alt oppi en eske, så det bare er å hive alt oppi. Problemet da er at hun aldri finner det hun leter etter og JEG må lete... Eventuelt om vi har en ryddedag i uken hvor vi gjør det sammen.. 😊 Sunshineyellow skrev (58 minutter siden): Kan det handle om oppmerksomhet? Om du spiller spill, leser bøker, hun kan hjelpe til med å lage mat. Absolutt ikke vanlig at en femåring er slik, men du får ta en kamp om gangen. Prat med henne om at hun er stor jente. Spør om hvordan det er I barnehagen, blir barna på stor avdeling matet? Du kan prøve å si til henne at etter at du har spist maten din, så kan vi tegne sammen. Ja, er nok dette med oppmerksomhet. Har vært veldig på å inkludere henne i diverse matlaging, husarbeid, tegning og morsomme formingsaktiviteter, og til en viss suksess. Hun liker å lage armbånd og smykker, så det kan vi sitte ganske lenge med 😊 Jeg har spurt henne mange ganger, om de kler på henne i bhg, eller mater henne. Nei sier hun. "Jeg kjenner ikke de. Jeg liker når du gjør det". Har fristet med dessert. Da spiser hun gjerne litt ekstra 😅 Anonymkode: fc2a2...1cb
girlie93993 Skrevet 29. mars 2022 #7 Skrevet 29. mars 2022 Det er sikkert en slags fase hun går gjennom, har en venninne med 6-åring som plutselig var helt "baby" en periode, men det gikk seg til. Spise selv må hun klare, du får evt. bare vente til hun er såpass sulten at hun faktisk velger å spise selv fremfor å bli matet, slik at det ikke blir en vane. Kan jo hjelpe til å rydde rommet o.l men det viktigste er jo at hun får motivasjon til å gjøre det selv slik at hun ikke klarer å bli selvstendig på måten hun burde være mtp spising og kle på seg o.l. Det du kan gjøre i denne perioden er jo for eksempel å gi belønninger for ting hun "sliter" med eller trenger hjelp til hvis noe annet ikke nytter. Min venninne brukte en slags kalender hvor hun fikk klistremerker (glad, sur, trist smilefjes) på de ulike dagene og ulike ting utfra hvor "god" hun var på de forskjellige tingene som for eksempel å kle på seg selv og rydde rommet. Om hun fikk glad-smilefjes 5 - 7 dager i strekk på å kle på seg selv, så fikk hun en premie som for eksempel tegnebok eller noe annet hun har lyst på. Belønning kan ofte hjelpe med motivasjonen slik at det blir en vane å gjøre det selv, så lenge det ikke er over lang tid sånn at hun MÅ få belønning for å kunne fortsette å gjøre det, så klart.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #8 Skrevet 29. mars 2022 girlie93993 skrev (1 time siden): Det er sikkert en slags fase hun går gjennom, har en venninne med 6-åring som plutselig var helt "baby" en periode, men det gikk seg til. Spise selv må hun klare, du får evt. bare vente til hun er såpass sulten at hun faktisk velger å spise selv fremfor å bli matet, slik at det ikke blir en vane. Kan jo hjelpe til å rydde rommet o.l men det viktigste er jo at hun får motivasjon til å gjøre det selv slik at hun ikke klarer å bli selvstendig på måten hun burde være mtp spising og kle på seg o.l. Det du kan gjøre i denne perioden er jo for eksempel å gi belønninger for ting hun "sliter" med eller trenger hjelp til hvis noe annet ikke nytter. Min venninne brukte en slags kalender hvor hun fikk klistremerker (glad, sur, trist smilefjes) på de ulike dagene og ulike ting utfra hvor "god" hun var på de forskjellige tingene som for eksempel å kle på seg selv og rydde rommet. Om hun fikk glad-smilefjes 5 - 7 dager i strekk på å kle på seg selv, så fikk hun en premie som for eksempel tegnebok eller noe annet hun har lyst på. Belønning kan ofte hjelpe med motivasjonen slik at det blir en vane å gjøre det selv, så lenge det ikke er over lang tid sånn at hun MÅ få belønning for å kunne fortsette å gjøre det, så klart. Tusen takk for fint svar 😊💕 vi snakket om det med ryddingen av rommet i dag, og vi kom frem til at hun kan velge en eller to dager i uken hvor jeg hjelper henne med rommet sitt. Det gikk hun med på. Påkledningen kan jeg jo prøve, at hvis hun viser at hun er stor jente og kan kle på seg selv i 10 dager, så kan vi gjøre noe ekstra koselig sammen bare oss to. Idag ville hun faktisk bli med på å lage mat, hun skjærte brokkoli. Virka som hun trivdes med det 💕 jeg ble så glad, for hun pleier alltid å si nei 😅 Anonymkode: fc2a2...1cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå