Gå til innhold

Søsken på samme småbarnsavdeling? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får tette barn så de kommer til å gå på småbarnsavdeling samtidig. I barnehagen til eldste har de kun en småbarnsavdeling, da ender de opp på samme avdeling. Er det anbefalt eller bør vi søke en annen barnehage?

Anonymkode: 60a3e...7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hvert fall samme barnehage for å spare tid. Ikke noe problem å være på samme avdeling. Alle tvillinger og deres foreldre klarer det fint.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde begge de to yngste i samme énavdelingsbarnehage. Det var ikke noe problem. Enkelt for oss og fint for dem. De var på ingen måte avhengige av hverandre og hadde hver sine venner. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts, jeg jobber i barnehage og har erfart at dette går helt fint. Det er på en måte trygt og godt å ha søsken i nærheten det første året. Når de etter hvert bytter avdeling er de trygge å gode etter å ha hatt støtte i hverandre. Jeg tar selfølgelig høyde for at personalet er påkoblet og passer på at de ikke bare er sammen med hverandre men legger til rette for å utvikle vennskap til andre. 

Anonymkode: 53e08...083

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi får tette barn så de kommer til å gå på småbarnsavdeling samtidig. I barnehagen til eldste har de kun en småbarnsavdeling, da ender de opp på samme avdeling. Er det anbefalt eller bør vi søke en annen barnehage?

Jeg har latt dem gå i hver sin gruppe og angret ikke på det. De har mye til felles og er sammen hjemme. For at de skal utvikle seg må de ha pause fra hverandre. Det er også viktig for gode relasjoner. De er i dag 11 og 12 år og veldig gode venner. Sammensveiset men har også sine egne venner, bursdager, går i hver sin klasse.

Anonymkode: 21d40...1fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine var på samme avd 1-3 år (2 års mellomrom) yngstes første år i barnehagen.   De hadde ikke så mye med hverandre hver dag da det ble delt i mange smågrupper hver dag, men det var greit å ha færre ansatte å forholde seg til.  To av våre nærmeste naboer hadde barn med 2 års mellomrom og de gikk alle 6 på samme avdeling det ene året.

Heller sammen når de er små enn når de er eldre.  Mine (gutt+jente) har alltid vært nært knyttet og delte rom i mange år av egen vilje (vi hadde ekstra soverom).

Jeg ville vurdert avdelingene etter hvor sjalu barna er på hverandre. 

Anonymkode: 72788...77f

AnonymBruker
Skrevet

Mine gikk på forskjellig småbarnsavdelingen, men begynte på samme avdeling når de byttet. Det er 1,5 år mellom de, men et årstrinn. Så samlet de deres to årstrinn på en avdeling. 

Vi syns det er helt topp og de liker veldig godt å være sammen. Er gutt og jente. 

Anonymkode: 5db32...00b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine med 1,5 års mellomrom gikk på samme avdeling hele barnehagetida til eldste begynte på skolen. De har alltid vært gode venner, men hadde også vær sine venner i barnehagen.

Synes det er en merkelig holdning at søsken må splittes? Med mindre det er spesielle ting som at de er veldig sjalu på hverandre, vil jeg tenke at det er helt naturlig at de er sammen.

Anonymkode: 9853f...746

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine går på samme avdeling. Er 1 og 2 år. Går veldig fint. Er like mye søsken der som hjemme, altså like mye kosing og like mye krangling om leker. Men slik er de med resten av barna også. Jeg håper de kan gå på samme storavdeling også, for jeg ser ikke at det skal være et hinder i relasjonsbygging for noen av dem. Men hvis bhg ser at det er ulempe for en av dem å gå sammen så kan de gå på ulike avdelinger. 

Anonymkode: d6ba6...05f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

her funket det ikke, de hatet hverandre i den tiden, så de måtte gå på hver sin avd, nå er de 13 og snart 15, ting er bedre nå, var bedre når de var 7 og nesten 9, da bedret det seg. er 19 mnd mellom de

Anonymkode: 2e177...e4d

AnonymBruker
Skrevet

Her har de både gått sammen og hver for seg i løpet av barnehageperioden. Begge deler har gått helt fint. Ville ikke hatt dem i hver sin barnehage. 

Anonymkode: 74458...267

AnonymBruker
Skrevet

Mine gikk sammen det første halvåret minste gikk i barnehagen. Det var stor stas. Da de havnet på hver deres avdeling savnet de hverandre, og søkte til hverandre om de var ute samtidig. Så fikk de plutselig ikke lov da korona kom. Det var sårt. Nå går eldste siste året før skolen, og de søker fortsatt mye til hverandre ute i barnehagen. Har hver sine venner og inkluderer hverandre  

Anonymkode: c13fc...3f7

AnonymBruker
Skrevet

Mine gikk på samme avdeling 1 år når de var 3 og 5 år. På stor avdeling riktig nok. Men det gikk helt supert! Gutt og jente. De var på forskjellige grupper(deler ofte opp i gr på 6 unger) og hadde hver sine venner. Var stor trygghet for minste. 

Anonymkode: beb7b...116

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 15.55):

ingen problem det vel

Anonymkode: 41385...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...