Gå til innhold

I hvilken alder er det vanlig med venner utenfor barnehage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det 4 års alderen? 

Erfaringer? 

Vi bor på et sted langt fra familie med datteren på 3 år. Hun snakker ofte om vennene sine i barnehagen, men jeg vil jo ikke mase på foreldrene i helgene heller. Vet ikke helt hvem de er en gang. 

Hvor tidlig begynte deres? Synes mi er litt liten egentlig.

Anonymkode: a1a74...41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved 3 årsalderen begynte vi. Men nåed minstemann på 1.5 år avtaler jeg minst en gang i uka en lekedate med en fra barnehagen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke for tidlig å møtes utenfor barnehagens åpningstider for å leke i 3 års-alder. Rundt 4-års alder er det veldig vanlig å leke sammen etter barnehagen og mange som blir med hverandre hjem etter barnehagen osv.

Anonymkode: d5d45...dcb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er absolutt ikke for tidlig å møtes utenfor barnehagens åpningstider for å leke i 3 års-alder. Rundt 4-års alder er det veldig vanlig å leke sammen etter barnehagen og mange som blir med hverandre hjem etter barnehagen osv.

Men er det masete å ta kontakt med foreldrene? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

dette kommer vel ann på hvor mye du egentlig "maser" på de andre foreldrene.

hvis du tar kontakt minst en gang hver uke, og maser om å få møtes så kanskje en del andre foreldre synes det blir alt for mye mas. Folk har jo tross alt deres egne liv å leve også. 

Anonymkode: f901e...240

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

dette kommer vel ann på hvor mye du egentlig "maser" på de andre foreldrene.

hvis du tar kontakt minst en gang hver uke, og maser om å få møtes så kanskje en del andre foreldre synes det blir alt for mye mas. Folk har jo tross alt deres egne liv å leve også. 

Anonymkode: f901e...240

Ja jeg vet, bare redd for at folk tenker at "de er jo bare 3 år" osv. 

Jeg vet ikke hvem foreldrene er en gang. Men kan jo prøve å få noe kontakt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vet, bare redd for at folk tenker at "de er jo bare 3 år" osv. 

Jeg vet ikke hvem foreldrene er en gang. Men kan jo prøve å få noe kontakt.

Da sier de vel at de synes det er tidlig å begynne med besøk da?

Anonymkode: 9c391...d21

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å ta kontakt og si at barnet ditt snakker veldig mye om deres barn og si at dere lurer på om de har lyst til å møtes for å leke utenom barnehagen. Hvis det er vellykket så tar du det bare derifra og avtaler videre dersom de også ønsker det.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Flere synes egentlig det bsre er hyggelig. Men har oppretta en messenger med flere foreldre, og skriver litt sann: vi reiser til parken kl 11, bare å bli med. Og det er alltid noen som henger seg på. -Og det byttes alltid litt på hvem som tar iniativet, og hvor mange ganger ila uka det skjer. Men faktisk minst en gang i uka, og noen ganger flere.

i ferier er det enda mere. 

Endret av TuriE
AnonymBruker
Skrevet

Min 13-åring sine beste venner er tre hun ble kjent med i barnehagen som 3-åring. Hun har gått i samme klasse som to av de (ikke samtidig), men de holder fortsatt sammen. 

De var 20 barn i hennes skolestartergruppe og det var lav terskel for foreldre til å invitere andre med ut på tur i skogen, vi hadde også facebookgruppe.  Lite møter hjemme hos hverandre.  

Anonymkode: b9562...eed

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En mamma i barnehagen kontaktet meg og fortalte at hennes datter snakket mye om min og gjerne ville treffes utenom barnehagen. Jeg synes det var hyggelig å høre at de to hadde funnet tonen, så det føltes ikke masete i det hele tatt. Vi har i ettertid hatt noen koselige lekeavtaler hjemme hos dem og hos oss. I koronatiden møttes vi noen ganger ute til aking eller bytur.

Begge var 3 år da dette startet. Avtalen oss i mellom er at vi gjerne spør om å treffes i helger på litt kort varsel, men det er helt ok å takke nei om dagsformen ikke er der eller vi har andre planer. Det er begrenset hvor mye datteren min orker i helger så en avtale på 2-3 timer holder i massevis her. På sikt kan det også være fint for foreldre å avlaste hverandre litt ved at barna besøker hverandre f.eks.en dag i helgen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det 4 års alderen? 

Erfaringer? 

Vi bor på et sted langt fra familie med datteren på 3 år. Hun snakker ofte om vennene sine i barnehagen, men jeg vil jo ikke mase på foreldrene i helgene heller. Vet ikke helt hvem de er en gang. 

Hvor tidlig begynte deres? Synes mi er litt liten egentlig.

Min begynte ikke og leke med noen hjemme før hn begynte på skolen.

Anonymkode: da29e...844

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...