Gå til innhold

Barnehagen spurte om barnet har bilsikring i bilen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Leverte barnet mitt i dag. Og etter 5 min for jeg sms fra bhg der de spør om jeg har bilsikring til barnet i bilen min? Og så står det at barnehagen er pliktige til å melde fra dersom barn ikke sitter riktig sikret.🙄

Jeg lurer på hvorfor de sendte sånn melding til meg? Ja, barnet mitt sitter på bilstol. Han er 3.5 år gammel vi byttet til beltestol nylig. Fordi vi har prøvd 3 forskjellige småbarnsstoler og han satt dårlig i alle. Selene føltes trange. Barnet gråt og ville bare ikke sitte mer enn 10 min. Derfor gikk vi over til beltestol og bruker bilens belte. Nå er han fornøyd og klarer å sitte lenge i den.

Var det derfor bhg reagerte? Hva kan i verste fall skje?

Anonymkode: 3545c...c20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du står helt fritt til å benytte beltestol når barnet ditt er 3,5 år, så her kan ingenting "skje". Sikkert bare en litt overivrig ansatt. Du får heller bare trøste deg med at mannen hennes sikkert har det verre enn deg!🤣

Anonymkode: 483b9...37e

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro noen har reagert på at du sikrer barnet ditt dårlig og varslet barnehagen. Selv om det er lov er et barn på 3,5 år ekstremt dårlig sikret i beltestol. Vil ikke tro barnet er over 18 kg heller? Trygg trafikk anbefaler bakovervendt til 5 år. Du står selvfølgelig fritt til å gjøre som du vil, men da må du vite omfanget. 

https://www.nrk.no/vestland/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461?fbclid=IwAR2ztP1ed7N4-E-zqmUoUpE3HNwD_pOsNT4KICajQr-_Wa1m9O08yaS6d94

Anonymkode: 11875...13b

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

De er plikta til det. Rart de ikke har informert om dette på foreldremøte? Men hun hadde sin fulle rett til det hvis hun var usikker på noe og du har din fulle rett til å svare at ditt barn sitter forsvarlig sikret i godkjent sete. Ikke noe mer drama enn det. 

Anonymkode: 7c19f...6af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Føler på meg at dette er trolleinnlegg. Men jeg velger å svare allikevel, det finnes sikkert flere som kan trenge infoen jeg skirver.

Det som i verste fall kan skje er at barnet ditt brekker nakken i en kollisjon. Evt blir slengt ut av stolen fordi det ikke sitter godt nok sikret i en beltestol(fordi det er for lite). Modenhet er også viktig, dvs sitte helt rolig så ikke selen blir liggende feil.

Skal du først sette en treåring framovervendt bør du velge en stol med internseler. Det gjør det ikke betydelig tryggere, men kan forhindre at det blir kastet ut av stolen, nakkeskader vil det fortsatt bli.

Om barnet ditt er over 15 kg er det lov å sitte i beltestol, men ikke trygt.

Anonymkode: f9a5b...194

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan jo rett og slett være at barnet har fortalt at det ikke sitter i barnesete i bilen men bruker bilsele. Barn kan jo være litt omtrentlige i hvordan ting blir beskrevet. Så kan jo fort være en misforståelse.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Føler på meg at dette er trolleinnlegg. Men jeg velger å svare allikevel, det finnes sikkert flere som kan trenge infoen jeg skirver.

Det som i verste fall kan skje er at barnet ditt brekker nakken i en kollisjon. Evt blir slengt ut av stolen fordi det ikke sitter godt nok sikret i en beltestol(fordi det er for lite). Modenhet er også viktig, dvs sitte helt rolig så ikke selen blir liggende feil.

Skal du først sette en treåring framovervendt bør du velge en stol med internseler. Det gjør det ikke betydelig tryggere, men kan forhindre at det blir kastet ut av stolen, nakkeskader vil det fortsatt bli.

Om barnet ditt er over 15 kg er det lov å sitte i beltestol, men ikke trygt.

Internsele? Mener du sitte fremovervent i fempunkssele? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt er ikke sikret i bil. Latterlig å skifte bilstol fordi barnet ikke sitter behagelig. Lar du det spise godteri fordi det ikke liker grønnsaker? Dropper du vaksiner fordi sprøyter gjør vondt? Skal det aldri gjøre lekser fordi det ikke liker skolearbeid??

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/barn-i-bil-0-4-ar/

Anonymkode: aea3e...e97

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er tryggere å festes med bilselen enn 5punktsele så lenge man sitter fremovervendt. 

Anonymkode: 1e272...080

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er tryggere å festes med bilselen enn 5punktsele så lenge man sitter fremovervendt. 

Ikke om barnet er for lite til å sitte i beltestol. dvs under 18 kg og 110 cm

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt er lovlig sikret. De kan ikke melde det fordi barnet ditt ikke sitter bakovervendt. 

Mitt barn hater å sitte bakovervendt og setet er trangt. Derfor bruker han vanlig bilsete (ikke pute) når han bare skal korte turer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At du har prøvd 3(!) bilstoler er vel også en tynn unnskyldning da det finnes mange flere typer. Tror heller ikke barnet ditt er unikt at det ikke klarer å sitte i en trygg stol.

Anonymkode: aea3e...e97

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei

Leverte barnet mitt i dag. Og etter 5 min for jeg sms fra bhg der de spør om jeg har bilsikring til barnet i bilen min? Og så står det at barnehagen er pliktige til å melde fra dersom barn ikke sitter riktig sikret.🙄

Jeg lurer på hvorfor de sendte sånn melding til meg? Ja, barnet mitt sitter på bilstol. Han er 3.5 år gammel vi byttet til beltestol nylig. Fordi vi har prøvd 3 forskjellige småbarnsstoler og han satt dårlig i alle. Selene føltes trange. Barnet gråt og ville bare ikke sitte mer enn 10 min. Derfor gikk vi over til beltestol og bruker bilens belte. Nå er han fornøyd og klarer å sitte lenge i den.

Var det derfor bhg reagerte? Hva kan i verste fall skje?

Det verste som kan skje er jo helt åpenbart at dere havner i en ulykke og barnet dør eller blir skadet for livet på grunn av dette veldig dårlige valget.

Det er derfor barnehagen sjekker at barna er ordentlig sikret. Ja, du har som voksen ansvaret for og (dessverre) lov til å ta en god del valg som negativt vil påvirke barnets psykiske og fysiske helse. Men det finnes grenser for hvor mye fare og skade en forelder kan volde sitt barn. Og derfor holder samfunnet oppsyn.

Anonymkode: 519b7...a0d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det verste som kan skje er jo helt åpenbart at dere havner i en ulykke og barnet dør eller blir skadet for livet på grunn av dette veldig dårlige valget.

Det er derfor barnehagen sjekker at barna er ordentlig sikret. Ja, du har som voksen ansvaret for og (dessverre) lov til å ta en god del valg som negativt vil påvirke barnets psykiske og fysiske helse. Men det finnes grenser for hvor mye fare og skade en forelder kan volde sitt barn. Og derfor holder samfunnet oppsyn.

Anonymkode: 519b7...a0d

Kan bhg ringe til politiet eller barnevern pga dette?

AnonymBruker
Skrevet

De var fysisk inne i min bil og sjekket en gang. Jeg har ikke noe å skjule jeg. Men enkelte barnehager er veldig frempå med dette. 

Anonymkode: 4c63d...fa6

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt at de spør, men de har sikkert hørt noe rykter. 

Jeg ville møtt dem på det, og svart at dere har bilsikring😊 

Ifølge reglene har dere fullt lov å snu barnet deres ved 3,5 år, selv tidligere, selvom det ikke er anbefalt, men dere er innafor reglene😊 

Hvis de likevel skulle meldt på bakgrunn av dette tullet, så tror jeg bv hadde ledd av dem. 

Altså wtf.. De sender en sånn melding... 

Anonymkode: 01045...030

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan bhg ringe til politiet eller barnevern pga dette?

Nei, du gjør ikke noe ulovlig så lenge barnet er over 15 kg. Men du du tar et dårlig valg på vegne av barnet ditt, det er vel det de vil gjøre deg oppmerksom på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja

Det er IKKE trygt for barnet og da bør barnet sitte i trepunktsele. Fremovervent i fempunktsele så knekker nakken som en kvist. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er IKKE trygt for barnet og da bør barnet sitte i trepunktsele. Fremovervent i fempunktsele så knekker nakken som en kvist. 

Og i en beltestol kan barnet bli slengt ut av stolen....

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...