Gå til innhold

Mødre som er såååå stolte over at døtrene liker dinosaurer og biler..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med alle mødrene som skal skryte til alle rundt seg med en gang jentungen deres har begynt å leke med dinosaurer og biler?

Har det plutselig blitt en statusting å like?

Ungene skal for all del få lov til å leke med hva de vil og det er supert at de har forskjellige interesser når det kommer til leker, men klarer ikke helt å forstå hvorfor det er så stas å skryte av at døtre elsker å leke med dinosaurleker og biler.

Anonymkode: 76846...b97

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle mødrene? Aldri opplevd. De synes vel det er fint at det ikke bare går i glitterponnier og prinsessekjoler da. Jeg har ei sånn ei og synes det er positivt når hun tar i litt andre leker også.

Anonymkode: 057a5...f50

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye rart man skal skrive innlegg om…

Aldri opplevd

Anonymkode: 895a8...209

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd. Her får barna ha individuelle interesser uavhengig av kjønn. Om det er dinosaurer, ballet, dukker, firfisler eller whatever, bryr jeg meg lite om. 

Anonymkode: 535d3...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ser jeg flere mødre av gutter som liker kjøler som skryter enn jenter som leker med biler (som det er MAAAAANGE av)

Anonymkode: de9f7...3e2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er greia med alle mødrene som skal skryte til alle rundt seg med en gang jentungen deres har begynt å leke med dinosaurer og biler?

Har det plutselig blitt en statusting å like?

Ungene skal for all del få lov til å leke med hva de vil og det er supert at de har forskjellige interesser når det kommer til leker, men klarer ikke helt å forstå hvorfor det er så stas å skryte av at døtre elsker å leke med dinosaurleker og biler.

Anonymkode: 76846...b97

Biler skjønner jeg ikke at er noe å skryte av, men synes det er helt naturlig at det er mer stas med unger som liker naturvitenskap enn unger som bare leker med barbiedukker og/eller biler 🤷🏼‍♀️ Eller verst av alt, bare spiller eller ser på TV. 

Jeg blir superimport når en 3-åring kan fortelle meg masse korrekt informasjon om maur, humler, hekkevanene til havsule, stålormer, velociraptorer, hvilke dinosaurer som levde i kritt-tiden og hvilke i jura-tiden, vulkaner, svarte hull etc. Jeg blir overhodet ikke imponert om en unge gnager hull i hodet på meg om Mario-cart, minecraft, hvor mange blondekjoler barbiedukken deres har eller hva som skjedde på Daniel Tiger i går. 

Når det er sagt har jeg aldri opplevd at noen skryter av disse tingene. Med mindre det oppfattes som skryt at man nevner at jentungen ønsker seg en Pachycephalosaurus og ikke en dukkevogn til jul…

Anonymkode: d6a89...320

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, men derimot mange skryteinnlegg fra mødre som har dollet opp gutten sin i Elsa kjole og sier "så stolt over elsa kjolen". 

Eller "se hvor flott og langt hår han har, akkurat som Elsa". 

Aner en politisk eim over det hele og synes synd i ungene som blir mest sannsynlig pusha på dette. 

Anonymkode: 68d1c...88f

• Liker 6
Skrevet

Vet ikke hvor vanlig dette er eller ikke, prater lite med mødre om hva barna deres leker med, men det er jo mange idioter nå om dagen som legger prestisje i å være "frigjorte" og ikke følge kjønnsnormer, så hvis deres verdier er at feminisme er kjempebra og det beste for en kvinne er å ha en karriere, så ser de det sikkert som et eksempel på at døtrene deres er på rett vei til å ende opp som ingeniører eller whatever, istedet for husmødre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg syns mødre (og fedre) som deler kjedelig og unyttig informasjon om barna sine generelt er kjedelige samtalepartnere, så de unngår jeg. Har likevel aldri opplevd at noen skryter av at barna interesserer seg for biler eller dinosaurer, men ser gjerne for meg at noen gjør det også. På samme måte som noen syns det er såååå stas at ungen blant annet liker fisk og skalldyr😅

Anonymkode: 485df...659

• Liker 2
Skrevet
Kipling skrev (2 minutter siden):

Vet ikke hvor vanlig dette er eller ikke, prater lite med mødre om hva barna deres leker med, men det er jo mange idioter nå om dagen som legger prestisje i å være "frigjorte" og ikke følge kjønnsnormer, så hvis deres verdier er at feminisme er kjempebra og det beste for en kvinne er å ha en karriere, så ser de det sikkert som et eksempel på at døtrene deres er på rett vei til å ende opp som ingeniører eller whatever, istedet for husmødre. 

Hadde vært interessant å visst om det er noen påvisbar sammenheng mellom foretrukne leker og fremtidige yrkesvalg.

Selv lekte jeg mest med dukker og dyrefigurer, og om jeg lekte med biler så gikk det i pappabilen, mammabilen og babybilen😅 Ble ingeniør av meg lell.

AnonymBruker
Skrevet

Hahaha. Jeg lekte også med dinosaurer, men jeg ble hverken lesbisk eller skiftet kjønn av den grunn. 🤣🤣🤣🤣

Lekte til og med med biler, fordi jeg hadde brødre, og var mer interessert i tv spill enn venninner og dukker.

Anonymkode: 22e21...8c8

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som kun inneholder bilder.
-Rhodiola, mod.

Skrevet

Jeg lekte aller helst med sprettballer på asfalt og båter i sandkassen da jeg var barn. Jeg lekte kun med barbie for å bli akseptert av de andre ungene og å kunne bytte godteri, men innerst inne ville jeg mye heller klatre i trær eller snekre.  Ble folk ut av meg også selv om jeg hatet å leke barbie  😅 

• Liker 2
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

En gutt kan aldri ha det ei jente har, men ei jente kan potensielt ha noe av det en gutt har.

Gutters verdi har alltid vært basert på det de kan gjøre, tillærte egenskaper, og deres medfødte egenskaper. Før var det mye polygami og delvis seriemonogami. Det vil si at færre menn har hatt et familieliv opp gjennom generasjonene. Flere dødde av fattigdom og sult.

Omtrent 9/10 jenter som har overlevd barndommen fikk et familieliv. De fikk også mat fordi de hadde en mann, gjerne på deling, som kunne gi de mat. Kvinner har en verdi som gir de denne fordelen. Det må ikke ha evnen til å skape inntekt og velstand, men de kan ha det.

Så mødre og fedre vil ha mye større aksept for at ei jente oppfører seg som en gutt, fordi de mister ikke den medfødte fordelen av det. De kan gjerne delvis være i den samme rollen som menn har vært, slik som her i Norge der staten har jobben utrettelig for å øke inntektsevnen til kvinnene. Men når en gutt oppfører seg som ei jente, så blir det helt feil, fordi de aldri kan få den fordelen jenten har. De kan ikke ha den rollen og det er i folks øyne noe svært galt når gutter prøver å innta en rolle de aldri kan ha.

I et likestilt samfunn i praksis, vil automatisk være et samfunn der kvinnene har store fordeler.

Endret av Jaconandersen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt veldig stolt hvis datteren min viste interesse for å bygge ting. Tradisjonelt har jente barn blitt gitt dukker og bamser, og generelt veldig lite som utvikler hennes romlig intelligens. 
Jeg hadde selvfølgelig vært stolt av sønnen min også, men gutter blir ofte oppfordret til slikt. Jeg hadde blitt glad hvis jeg hadde en sønn som også viste interesse for dukker. 🙂 Ja til biler og lego, men gjerne også dukker. Jeg tror det er positivt for små gutter å leke litt med dukker slik at de lærer seg omsorg.

Anonymkode: 55ec2...810

• Liker 5
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde blitt veldig stolt hvis datteren min viste interesse for å bygge ting. Tradisjonelt har jente barn blitt gitt dukker og bamser, og generelt veldig lite som utvikler hennes romlig intelligens. 
Jeg hadde selvfølgelig vært stolt av sønnen min også, men gutter blir ofte oppfordret til slikt. Jeg hadde blitt glad hvis jeg hadde en sønn som også viste interesse for dukker. 🙂 Ja til biler og lego, men gjerne også dukker. Jeg tror det er positivt for små gutter å leke litt med dukker slik at de lærer seg omsorg.

Anonymkode: 55ec2...810

Jeg tror ikke du på noen måte ville blitt stolt om sønnen din lekte med dukker. Fordi du vet inni deg at han uansett ikke vil ha noe brukt for omsorg, om han ikke først lærer seg de andre egenskapene som skal til for å få en partner, så barn. Å lære en mann omsorg som barn, er ikke tjenlig om han ikke først har egenskapene som skal til for å få en partner.

Endret av Jaconandersen
AnonymBruker
Skrevet

Vi synes vel det er bra at de ikke får flink pike syndrom da. 

Anonymkode: d08a5...b90

AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd. Etter 2 gutter,så synes jeg det var utrolig stas med en jente og alt det jentestæsjet som hører med

Anonymkode: 0b3ca...ee3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...