AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #1 Skrevet 26. mars 2022 Et vennepar av oss har for en liten stund siden fått sitt andre barn, og det er duket for besøk hvor vi og et annet par skal få treffe den lille for første gang. I forkant av dette besøket har vi fått høre fra mammaen til baby at hun ikke vil at noen av oss skal holde eller i det hele tatt ta på barnet når vi er på besøk. Personlig har jeg ikke opplevd dette før, da de aller fleste som har "vist fram" sine barn har vært takknemlige og glade for å kunne få en liten pause mens vi andre har fått holde baby. Lurer på hva dere andre tenker om dette? Anonymkode: cb610...4a2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #2 Skrevet 26. mars 2022 Tenker at hun sikkert er redd for sykdom eller noe, og at det er litt rart, men jeg hadde fulgt hennes "regler". Anonymkode: fdfab...ae9 11
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #3 Skrevet 26. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tenker at hun sikkert er redd for sykdom eller noe, og at det er litt rart, men jeg hadde fulgt hennes "regler". Anonymkode: fdfab...ae9 Ingen av oss som skal på besøk er syke, og covidmessig er vi alle fullvaksinerte med boosterdose og har gjennomgått sykdom. Hun har heller ikke vært redd for smitte og sykdom gjennom graviditeten. Men jeg er helt enig med deg i det med å føle reglene, så det skal vi selvsagt gjøre 😊 Anonymkode: cb610...4a2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #4 Skrevet 26. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Ingen av oss som skal på besøk er syke, og covidmessig er vi alle fullvaksinerte med boosterdose og har gjennomgått sykdom. Hun har heller ikke vært redd for smitte og sykdom gjennom graviditeten. Men jeg er helt enig med deg i det med å føle reglene, så det skal vi selvsagt gjøre 😊 Anonymkode: cb610...4a2 At dere ikke er syke har jo ingenting med hennes eventuelle redsel å gjøre. Anonymkode: fdfab...ae9 13 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #5 Skrevet 26. mars 2022 Mulig hun tenker på smitte. Kanskje babyen har en tilstand de ikke forteller om. En venninne av meg fødte en baby med sykdom på lungene. Det tok lang tid før hun fortalte det. Eller hun har behov for å beskytte babyen sin. Man kan bli ganske frynsete og engstelig for å gi den fra seg. Akkurat som man føler det umodne nervesystemet. Med vår første ga jeg gladelig ifra meg. Med vår nummer 2 ble jeg veldig stresset av det og alt føltes overveldende. Evt er det et spesielt menneske hun vil holde babyen borte fra. Og så må det bli at ingen får holde sånn at personen ikke skal skjønne det. Anonymkode: 0a34c...6b7 9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #6 Skrevet 26. mars 2022 Tja, jeg liker heller ikke at babyen min går på rundgang når vi har besøk og det uavhengig av smitterisiko. Her er det nesten kun besteforeldre som har fått holde, og jeg forventer heller aldri å få holde nyfødte til venner. Jeg tror du må føde et barn selv for å forstå greia. Du får helt sikkert holde mye når baby et større, sånn 3mnd+. Om du absolutt vil «avlaste» litt så kan du jo heller ta med noe å spise på så mor slipper å varte opp eller spørre om det er noe du kan ta med på veien (hente en pakke på posten, levere tomflasker, kaste glass eller lignende). Slike småting hjelper mer enn man tror 😊 Anonymkode: 62cdc...7bd 13 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #7 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Et vennepar av oss har for en liten stund siden fått sitt andre barn, og det er duket for besøk hvor vi og et annet par skal få treffe den lille for første gang. I forkant av dette besøket har vi fått høre fra mammaen til baby at hun ikke vil at noen av oss skal holde eller i det hele tatt ta på barnet når vi er på besøk. Personlig har jeg ikke opplevd dette før, da de aller fleste som har "vist fram" sine barn har vært takknemlige og glade for å kunne få en liten pause mens vi andre har fått holde baby. Lurer på hva dere andre tenker om dette? Anonymkode: cb610...4a2 Jeg personlig trengte ikke noe pause fra en nyfødt baby. Delte han heller ikke ut til andre enn familie akkurat… Når man har en så liten baby er gjerne hormonene i høygir og alt man vil er å «beskytte» babyen, om det så er reelt eller ikke for andre. Anonymkode: 53cd5...df7 12
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #8 Skrevet 26. mars 2022 Takk for svar, kan heller forstå det nå. Er takknemlig for å få komme på besøk å se den lille, og kommer til å tilby meg å gjøre diverse gjøremål for å avlaste litt fremover 😊 Anonymkode: cb610...4a2 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #9 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja, jeg liker heller ikke at babyen min går på rundgang når vi har besøk og det uavhengig av smitterisiko. Her er det nesten kun besteforeldre som har fått holde, og jeg forventer heller aldri å få holde nyfødte til venner. Jeg tror du må føde et barn selv for å forstå greia. Du får helt sikkert holde mye når baby et større, sånn 3mnd+. Om du absolutt vil «avlaste» litt så kan du jo heller ta med noe å spise på så mor slipper å varte opp eller spørre om det er noe du kan ta med på veien (hente en pakke på posten, levere tomflasker, kaste glass eller lignende). Slike småting hjelper mer enn man tror 😊 Anonymkode: 62cdc...7bd Er så enig med deg! I stedet for å kritisere mor som er redd for barnet sitt (fullt forståelig), så fokuser heller på hvordan dere kan hjelpe henne! Ta med noe godt å spise, hjelp til å dekke på eller rydde ut, osv. Det er så mye man kan vise omtanke ved å gjøre. Dessuten: Selv om man ikke føler seg syk i øyeblikket, så kan man brygge på noe uten å vite det. Respekter grensene som settes, og så får dere holde barnet så mye dere orker når det er blitt litt eldre. Anonymkode: 34df4...057 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #10 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ingen av oss som skal på besøk er syke, og covidmessig er vi alle fullvaksinerte med boosterdose og har gjennomgått sykdom. Hun har heller ikke vært redd for smitte og sykdom gjennom graviditeten. Men jeg er helt enig med deg i det med å føle reglene, så det skal vi selvsagt gjøre 😊 Anonymkode: cb610...4a2 Dere kan jo bli smittet av covid selv med 2×vaksine, booster og gjennomgått sykdom. Kan også være at barnet har noen helseutfordringer eller utfordringer med ernæring som gjør at man setter inn ekstra tiltak for å unngå at barnet blir sykt på nåværende tidspunkt. Anonymkode: b1db0...35a 3
Paulinetta Skrevet 26. mars 2022 #11 Skrevet 26. mars 2022 Akkurat nå, etter to år i pandemi, kunne nok jeg også sagt det samme. Etter noen måneder, når/hvis skuldrene senket seg, hadde jeg nok jenket på kravene. Men jeg skjønner veldig godt at man som nybakt mor er ekstra på tuppa. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #12 Skrevet 27. mars 2022 Covid er jo ikke eneste viruset som går nå. Det er mye RS-virus, som kan være røft med babyer, en svært smittsom influensa, magevirus. Anonymkode: a5da3...701 8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #13 Skrevet 27. mars 2022 Så fint hun klarer å si fra om sånt på forhånd, så vet dere akkurat hva dere kan forvente i besøket☺️ Anonymkode: 1a393...40c 10
Trilili Skrevet 27. mars 2022 #14 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Et vennepar av oss har for en liten stund siden fått sitt andre barn, og det er duket for besøk hvor vi og et annet par skal få treffe den lille for første gang. I forkant av dette besøket har vi fått høre fra mammaen til baby at hun ikke vil at noen av oss skal holde eller i det hele tatt ta på barnet når vi er på besøk. Personlig har jeg ikke opplevd dette før, da de aller fleste som har "vist fram" sine barn har vært takknemlige og glade for å kunne få en liten pause mens vi andre har fått holde baby. Lurer på hva dere andre tenker om dette? Anonymkode: cb610...4a2 Det der har jeg aldri skjønt. Mine var skikkelig urolige etter alle slike besøk og skikkelige klistremerkebabyer. Var ikke noe hjelp det i det hele tatt, gøy på besøke bare. Hør på moren, det er hennes barn . Du får holde nok når barnet er større. . 2
Ulven Skrevet 27. mars 2022 #15 Skrevet 27. mars 2022 Hvis man bare skal komme for å beskue barnet på avstand, men ikke røre, ville det naturlige vel vært å vente med besøk i det hele tatt etter min mening. 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #16 Skrevet 27. mars 2022 Aldri opplevd at noen nybakt mor har vært «takknemlig og glad» for å la andre holde den nyfødte og «får seg en pause» på den måten. Ingen ting er mer stressende, virkelig ikke. Stolt ja, men noe avslappende pause å være takknemlig for er det jo ikke, og gjester som tror noe sånt er de verste selvsagt. Men «ikke ta på i det hele tatt», det var voldsomt strengt og unødvendig når man i det hele tatt inviterer. Ikke annet å tenke om det enn at de drar det litt langt, men de er sikkert livredde for smitte etter denne pandemien. Anonymkode: 7df56...2a2 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #17 Skrevet 27. mars 2022 Ulven skrev (2 timer siden): Hvis man bare skal komme for å beskue barnet på avstand, men ikke røre, ville det naturlige vel vært å vente med besøk i det hele tatt etter min mening. Man er vel på besøk for foreldrene også? Jeg har aldri spurt om og bære baby med mindre foreldrene spør selv. Anonymkode: 74fad...555 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #18 Skrevet 27. mars 2022 Jeg har ikke opplevd å få noen slik beskjed selv, men tenker egentlig at det ikke nødvendigvis er så naturlig at besøkende skal holde den nyfødte babyen. Sist jeg var på et slikt besøk, var babyen enten sovende i bæresjal på magen til faren eller ble ammet av moren hele tiden, han var aldri "ledig" for å bli holdt av meg, og de virket ikke som de hadde behov for avlastning. Hos oss har de som ønsket fått holde, eller stryke babyen på kinnet eller la babyen holde i fingeren deres og slikt folk gjør med små babyer. Jeg har egentlig syntes det har vært skikkelig koselig at noen viste interesse for våre nyfødte, urimelig stolt som jeg var. Men etter at førstemann ble forkjølet som nyfødt etter at en nabo som var snufsete lot henne sutte på fingeren sin før vi rakk å be henne la det være, var jeg nøye med å si at jeg ville at folk skulle vaske hender og ikke holde holde hvis de var forkjølet/hadde luftveissymtomer med nr. to. Jeg følte meg litt overbeskyttende da, men ikke alle tenker på dette automatisk, tydeligvis. Anonymkode: 5fc2f...4c2 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #19 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke opplevd å få noen slik beskjed selv, men tenker egentlig at det ikke nødvendigvis er så naturlig at besøkende skal holde den nyfødte babyen. Sist jeg var på et slikt besøk, var babyen enten sovende i bæresjal på magen til faren eller ble ammet av moren hele tiden, han var aldri "ledig" for å bli holdt av meg, og de virket ikke som de hadde behov for avlastning. Hos oss har de som ønsket fått holde, eller stryke babyen på kinnet eller la babyen holde i fingeren deres og slikt folk gjør med små babyer. Jeg har egentlig syntes det har vært skikkelig koselig at noen viste interesse for våre nyfødte, urimelig stolt som jeg var. Men etter at førstemann ble forkjølet som nyfødt etter at en nabo som var snufsete lot henne sutte på fingeren sin før vi rakk å be henne la det være, var jeg nøye med å si at jeg ville at folk skulle vaske hender og ikke holde holde hvis de var forkjølet/hadde luftveissymtomer med nr. to. Jeg følte meg litt overbeskyttende da, men ikke alle tenker på dette automatisk, tydeligvis. Anonymkode: 5fc2f...4c2 Men hva f 😬 aldri om noen får stikke fingeren i munnen på babyen min! Å jeg føler meg relativt avslappet med baby og andre folk. Anonymkode: 27ac2...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #20 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva f 😬 aldri om noen får stikke fingeren i munnen på babyen min! Å jeg føler meg relativt avslappet med baby og andre folk. Anonymkode: 27ac2...f4b Det er kanskje på grunn av slike ting moren sier fra på forhånd at ingen får holde babyen? Man vet jo aldri hva folk plutselig finner på. Anonymkode: cc65d...ba4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå