AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #1 Skrevet 26. mars 2022 Det er store prisforskjeller på valper for tiden. Før i tiden kunne man få en blandingshund gratis og rasehunder kostet penger fordi de var registrert, hadde stamtavle, vært på utstilling osv. Oppdrettere var nok ikke like nøye på helsetesting for 40+ år siden, men allikevel så var prissetting basert på kostnader ved å ha en rasehund. I dag så koster en alaska husky (blandingshund) ca. 6-8000 kr, en renrase ca. 10-18000 kr og en designerhund ca. 30-45000 kr. Det er jo også enkelte rasehunder som prismessig også ligger rundt 30-40000 kr, men jeg tror de fleste raser ligger lavere enn dette. Spørsmålet mitt er hva som rettferdiggjør en så høy pris som 30000 kr +? Det koster jo penger å få godkjent en avlshund av renrase f.eks med helsetesting, registrering, utstilling og potensielt jaktprøver, mentaltesting osv. Samt oppfostring av valpene i 8 uker. Oppdrettere som avler hunder til tjenestehunder og andre bruksformål, bruker mye penger og ikke minst tid på trening og utvelgelse av avlshunder for å kunne skape best mulige hunder. Politihunder f.eks har en ekstremt viktig samfunnsoppgave og det stilles store krav til utvelgelse av avlshunder osv. Da er det forståelig at prisen er høy. Det at noen rettferdiggjør at en blanding mellom puddel og cavalier f.eks skal koste 30000 kr er uforståelig, hvor oppdretter bare har HD-røntget mor og at alt sto bra til på årlig helsekontroll så da er det greit. Samt at eier til hannhund sier at "han har aldri vært syk, så derfor er han ypperlig til avl", uten å faktisk helseteste. I tillegg er han uregistrert uten stamtavle, men "samma det, hund er hund". Oppdretter argumenterer med at blandingshunder er friskere, så da er det nemlig greit å ta så mye for en valp. Joda, sannsynligheten for å doble sykdommsgener ved å blande raser er mindre, men rettferdiggjør det den høye prissettingen? Det er ikke dyrere å parre to forskjellige raser enn å parre to av samme rase. Det er ganske åpenbart for mange at motivasjonen her er å tjene penger, ikke avle frem hunder som er bedre enn den forrige generasjonen. Jeg savner en offentlig debatt om akkurat dette, hva som rettferdiggjør prissetting på valper. Hunder er levende vesener, ikke livløse objekter, så det er ett etisk spørsmål om hva som er greit og ikke. Hvor mye er det greit å tjene på salg av valper i forhold til kostnadene det innebærer å drive oppdrett? Anonymkode: 5bbb4...6d0 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #2 Skrevet 26. mars 2022 Fordi folk betaler de prisene. Da kan man ta hinsides høye priser. Det er oppdretter av pooer og doodler man skulle blitt! Anonymkode: c10d2...c15 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #3 Skrevet 26. mars 2022 Så og si alle oppdrettere av blandingshunder er useriøse og gjør det kun for profitt. Anonymkode: c6049...7b7 5 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #4 Skrevet 26. mars 2022 Tilbud og etterspørsel.... Anonymkode: 220c1...6e6 1 3
Yoshi Skrevet 26. mars 2022 #5 Skrevet 26. mars 2022 Jeg er helt enig med deg. Jeg tror det er fordi disse «oppdretterne» kun gjør det for penger og derfor setter prisen helt opp til tålegrensen. Og under pandemien da alle helst skulle hatt valp i går, betalte folk prisen. Får håpe prisene snart går tilbake til normalen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #6 Skrevet 26. mars 2022 Vi har en blandingshund. Han er blanding av flere raser, og ble av oss valgt pga størrelse, og at vi likte gemyttet hans, og at vi skal ha en familiehund liksom. Jeg hang nok litt igjen i gammel av at "blandingshund er jo like bra". Han er blanding av cocker, dverg puddel, cavalier og dverg pincher blant annet. Og blir tatt for å være cobberdog, og jeg blir innmari oppgitt, for han er ingen "designhund", men rett og slett tilfeldigheter. Oppdretter har hatt 2-3 kull over 10 år, valpene bodde på stua, og var trygge og blide. 3 valper i det kullet vi fikk vår fra. Vi betalte 18 000. Og det ble også valgt der, pga det var i nærområdet osv. Samtidig kjøpte noen vi kjenner en alaska husky, og de valgte den fordi de er billige. De hadde en fra før, som også var valgt pga pris. I en 3 roms leilighet, i 2 etasje. De to hundene tilbragte mye av dagen sin i bur. Liten gåtur morgen og kveld. Innimellom hundepark. Så jeg vet ikke jeg. Vi er heller ikke perfekte hundeeiere, men har en hund som passer oss i størrelse og aktivitetsnivå. Og som er hakket smartere enn vi forutså, men vi bruker mye tid på hjernetrim, hvis vi ikke får til de lengste turene. Han er en villbasse, men så er han jo valp enda. Jeg kunne vel egentlig valgt cocker, men det ble nå ikke sånn. Anonymkode: f35b3...f20
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #7 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har en blandingshund. Han er blanding av flere raser, og ble av oss valgt pga størrelse, og at vi likte gemyttet hans, og at vi skal ha en familiehund liksom. Jeg hang nok litt igjen i gammel av at "blandingshund er jo like bra". Han er blanding av cocker, dverg puddel, cavalier og dverg pincher blant annet. Og blir tatt for å være cobberdog, og jeg blir innmari oppgitt, for han er ingen "designhund", men rett og slett tilfeldigheter. Oppdretter har hatt 2-3 kull over 10 år, valpene bodde på stua, og var trygge og blide. 3 valper i det kullet vi fikk vår fra. Vi betalte 18 000. Og det ble også valgt der, pga det var i nærområdet osv. Samtidig kjøpte noen vi kjenner en alaska husky, og de valgte den fordi de er billige. De hadde en fra før, som også var valgt pga pris. I en 3 roms leilighet, i 2 etasje. De to hundene tilbragte mye av dagen sin i bur. Liten gåtur morgen og kveld. Innimellom hundepark. Så jeg vet ikke jeg. Vi er heller ikke perfekte hundeeiere, men har en hund som passer oss i størrelse og aktivitetsnivå. Og som er hakket smartere enn vi forutså, men vi bruker mye tid på hjernetrim, hvis vi ikke får til de lengste turene. Han er en villbasse, men så er han jo valp enda. Jeg kunne vel egentlig valgt cocker, men det ble nå ikke sånn. Anonymkode: f35b3...f20 Og for den prisen kunne du fått en renraset, registrert valp etter foreldre som er både øyelyst og sjekket for HD/AD/patella osv. Mest sannsynlig er ikke dette gjort av foreldredyrene til din valp og det mener jeg er et minimum av hva man kan kreve av en oppdretter. Jeg betalte det samme for min valp, men den er registrert og jeg har tilgang på helsesjekk av samtlige dyr på stamtavla. Oppdretter av min valp har også kjørt mentaltester, selv om det ikke er et krav, på foreldredyrene. Alt dette koster en god del, og derfor mener jeg at oppdrettere av blandingsraser som ikke tar disse testene, men allikevel tar samme eller høyere pris, er useriøse som tenker profitt. Anonymkode: c6049...7b7 8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #8 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og for den prisen kunne du fått en renraset, registrert valp etter foreldre som er både øyelyst og sjekket for HD/AD/patella osv. Mest sannsynlig er ikke dette gjort av foreldredyrene til din valp og det mener jeg er et minimum av hva man kan kreve av en oppdretter. Jeg betalte det samme for min valp, men den er registrert og jeg har tilgang på helsesjekk av samtlige dyr på stamtavla. Oppdretter av min valp har også kjørt mentaltester, selv om det ikke er et krav, på foreldredyrene. Alt dette koster en god del, og derfor mener jeg at oppdrettere av blandingsraser som ikke tar disse testene, men allikevel tar samme eller høyere pris, er useriøse som tenker profitt. Anonymkode: c6049...7b7 Det er gjort på både foreldre og besteforeldre til min valp. Jeg tror faktisk jeg så papirene til oldeforeldrene at det var gjort også. (og ja, så papirer på alle) Anonymkode: f35b3...f20
Troyamin Skrevet 27. mars 2022 #9 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Han er blanding av cocker, dverg puddel, cavalier og dverg pincher blant annet. Og blir tatt for å være cobberdog, og jeg blir innmari oppgitt, for han er ingen "designhund", men rett og slett tilfeldigheter. Oppdretter har hatt 2-3 kull over 10 år, valpene bodde på stua, og var trygge og blide. 3 valper i det kullet vi fikk vår fra. Vi betalte 18 000. Og det ble også valgt der, pga det var i nærområdet osv. Anonymkode: f35b3...f20 Du er blitt lurt. Tilfeldigheter 3 ganger? Og "oppdretter"? Planlagte parringer for å få inn lette cash, med andre ord... 5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 26.3.2022 den 13.11): Så og si alle oppdrettere av blandingshunder er useriøse og gjør det kun for profitt. Anonymkode: c6049...7b7 Jepp. Og profitten er stor også. La oss si at man får fem valper (liten rase), og selger hver valp for 35k. Det er 175 000kr! Ingen mva, ingen skatt. Har man hannen selv, koster poseringen null og niks. Helseattest og vaksine/chip hos veterinær koster et sted mellom 1000-2000kr per valp (eller kan koste mindre, hvis man dropper chip), eller kroner 0 hvis man dropper å gjøre det. Ingen utgifter til helsetester eller utstilling. Noe ekstra fôrutgifter, men med en liten rase blir det ikke all verden. Selv om det blir keisersnitt midt på natta uten forsikring går man heidundrende i pluss! Jeg er dyrlege selv, og disse folkene som produserer sånne valper er beryktet for å være skikkelig gniene på veterinærpriser, selv om det er åpenbart at de MÅ tjene stort på det de driver med. Jeg synes oppriktig synd på seriøse puddeloppdrettere, som hjelpeløst ser at valpene de selger (til bare 20k!) blir brukt på en slik måte. Anonymkode: 490fb...ca0 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 *parringen - ikke poseringen 🤣 #autocorrect Anonymkode: 490fb...ca0
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 26.3.2022 den 20.10): Vi har en blandingshund. Han er blanding av flere raser, og ble av oss valgt pga størrelse, og at vi likte gemyttet hans, og at vi skal ha en familiehund liksom. Jeg hang nok litt igjen i gammel av at "blandingshund er jo like bra". Han er blanding av cocker, dverg puddel, cavalier og dverg pincher blant annet. Og blir tatt for å være cobberdog, og jeg blir innmari oppgitt, for han er ingen "designhund", men rett og slett tilfeldigheter. Oppdretter har hatt 2-3 kull over 10 år, valpene bodde på stua, og var trygge og blide. 3 valper i det kullet vi fikk vår fra. Vi betalte 18 000. Og det ble også valgt der, pga det var i nærområdet osv. Samtidig kjøpte noen vi kjenner en alaska husky, og de valgte den fordi de er billige. De hadde en fra før, som også var valgt pga pris. I en 3 roms leilighet, i 2 etasje. De to hundene tilbragte mye av dagen sin i bur. Liten gåtur morgen og kveld. Innimellom hundepark. Så jeg vet ikke jeg. Vi er heller ikke perfekte hundeeiere, men har en hund som passer oss i størrelse og aktivitetsnivå. Og som er hakket smartere enn vi forutså, men vi bruker mye tid på hjernetrim, hvis vi ikke får til de lengste turene. Han er en villbasse, men så er han jo valp enda. Jeg kunne vel egentlig valgt cocker, men det ble nå ikke sånn. Anonymkode: f35b3...f20 Med mindre man er utrolig uansvarlig og svimete får man ikke tre kull på ti år ved et «uhell». 🙄 Her har du blitt lurt trill rundt. Anonymkode: 490fb...ca0 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 Jeg er oppdretter av en sjelden rase i Norge og tar 40.000 for valpene mine. I tillegg til å ha topp stamtavler, blir de levert med ormekurbehandling og alt som er standard. Valpepakke, livslang oppfølging, fem timer med hundetrener og i det store og det hele, svært sosialiserte og renslige valper. I tillegg er jeg svært selektiv med hvem jeg selger til. Oppdrett er min hovedinntekt men det betyr ikke at jeg bare gjør dette for pengene. Det krever mye som oppdretter å avle frem friske og sunne valper (mentalt og fysisk) og jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet for prisen jeg tar for valpene. Anonymkode: e5815...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #14 Skrevet 28. mars 2022 Det er helt utrolig hva folk betaler for et moteprodukt. Og under pandemien så ble pengesterke folk sittende fast i Norge. Folk som gjerne reiste på dyre ferier. Hund ble da en ting de erstattet dyre ferieturer med, og blandingshunder fikk "moderne" rasenavn - som Pomchi. Hvor seriøse disse oppdretterne er kan man lure på. Etterspørselen ble stor, og de stakkars tispene fikk knapt nok pauser mellom hvert kull de bar fram. Så lenge det er etterspørsel, og folk betaler, så avles det på denne måten. Anonymkode: 54f1c...b36 2
Julie Skrevet 28. mars 2022 #15 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er oppdretter av en sjelden rase i Norge og tar 40.000 for valpene mine. I tillegg til å ha topp stamtavler, blir de levert med ormekurbehandling og alt som er standard. Valpepakke, livslang oppfølging, fem timer med hundetrener og i det store og det hele, svært sosialiserte og renslige valper. I tillegg er jeg svært selektiv med hvem jeg selger til. Oppdrett er min hovedinntekt men det betyr ikke at jeg bare gjør dette for pengene. Det krever mye som oppdretter å avle frem friske og sunne valper (mentalt og fysisk) og jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet for prisen jeg tar for valpene. Anonymkode: e5815...a8e Av ren nysgjerrighet - er det en FCI godkjent rase? Hva ligger i begrepet topp stamtavle for denne rasen? 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #16 Skrevet 29. mars 2022 Julie skrev (11 timer siden): Av ren nysgjerrighet - er det en FCI godkjent rase? Hva ligger i begrepet topp stamtavle for denne rasen? Ja, det er det. Topp stamtavle som i svært sunne hunder med minimalt med sykdommer som er typisk for rasen, premierte forfedre med svært god fysikk og estetisk «riktige». Anonymkode: e5815...a8e
Julie Skrevet 29. mars 2022 #17 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er det. Topp stamtavle som i svært sunne hunder med minimalt med sykdommer som er typisk for rasen, premierte forfedre med svært god fysikk og estetisk «riktige». Anonymkode: e5815...a8e Vil det si utstillingspremiert eller også andre typer premieringer? Hvor mye sitter du igjen med i fortjeneste med valpepris på 40 000?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #18 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er oppdretter av en sjelden rase i Norge og tar 40.000 for valpene mine. I tillegg til å ha topp stamtavler, blir de levert med ormekurbehandling og alt som er standard. Valpepakke, livslang oppfølging, fem timer med hundetrener og i det store og det hele, svært sosialiserte og renslige valper. I tillegg er jeg svært selektiv med hvem jeg selger til. Oppdrett er min hovedinntekt men det betyr ikke at jeg bare gjør dette for pengene. Det krever mye som oppdretter å avle frem friske og sunne valper (mentalt og fysisk) og jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet for prisen jeg tar for valpene. Anonymkode: e5815...a8e Hvis du tjener så mye at dette er din hovedinntekt, skatter du da av inntekten? Er det mva på valpene? (Da kan du vel også trekke fra utgifter.) Anonymkode: 490fb...ca0
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #19 Skrevet 29. mars 2022 Jeg tror valper koster så mye fordi det er prisen man får. Da vi kjøpte valp betalte vi 18 000, var 8 valper i kullet. De har flere hunder og får ca to-tre kull i året. Koster maks 2000 per valp i utgifter til for og veterinær, med tre kull a 8 valper har man da nesten 400 tusen i året. Helt grei betaling for noe man tidligere gjorde for kos 🤷♀️ Til sammenligning får hester ett føll av gangen, de spiser masse, hoppa kan ikke brukes som normalt i en lang periode, og føllet trenger hundre (tusen)vis av timer med trening før det kan selges til mellom 1-200 k etter noen år. Og folk snakker om sinnsyke priser på hester 😂 Anonymkode: 86735...495
Guppy88 Skrevet 29. mars 2022 #20 Skrevet 29. mars 2022 Hva rettferdiggjør at det er mulig å kjøpe en bolig for 700.000 mindre enn man selger den for etter ett år? Det er rett og slett tilbud og etterspørsel. Synes det er utrolig positivt at katter ikke er mulig å få gratis lenger, og de som kjøper en hund for 35.000 i stedet for 7.000, er nok interessert i å gi den et så bra hjem som mulig. Man risikerer å luke ut uansvarlige kjøpere, og det er jo en god ting. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå