Gå til innhold

Trene rumpe - har rekkefølgen på øvelsene noe å si?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trener bein (med fokus på glutes) ca 2-3 dager i uken. 

Da ofte baseøvelser som hip thrust, knebøy, markløft og gående utfall, og avslutter ofte med en eller to av disse: leg extension, leg curl, cable kickback, 45 degrees glute raise.

Vil rekkefølgen på baseøvelsene har noe å si for muskelveksten? Jeg liker å «varme opp» med knebøy, for jeg liker ikke å ta så tungt der pga. ryggen. Så vil jeg ta markløft og hip thrust. 

Men på grunn av stor pågang på hip thrust-maskinen, så må jeg bare forte meg å ta den hvis den er ledig. Så noen ganger er det første øvelsen. Vil dette ha noe å si?

Anonymkode: 50d0d...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trener bein (med fokus på glutes) ca 2-3 dager i uken. 

Da ofte baseøvelser som hip thrust, knebøy, markløft og gående utfall, og avslutter ofte med en eller to av disse: leg extension, leg curl, cable kickback, 45 degrees glute raise.

Vil rekkefølgen på baseøvelsene har noe å si for muskelveksten? Jeg liker å «varme opp» med knebøy, for jeg liker ikke å ta så tungt der pga. ryggen. Så vil jeg ta markløft og hip thrust. 

Men på grunn av stor pågang på hip thrust-maskinen, så må jeg bare forte meg å ta den hvis den er ledig. Så noen ganger er det første øvelsen. Vil dette ha noe å si?

Anonymkode: 50d0d...c9a

Ja, øvelser som kommer senere i programmet kan potensielt gi litt dårligere effekt fordi du vil være preget av sentral tretthet og andre faktorer som reduserer muskelfiberaktivering. Det er kun muskelfibrene som blir aktivert som vokser etter trening 😊

Å rullere litt på rekkefølgen i løpet av et treningsprogram er derfor lurt, men alltid på en systematisk måte så du klarer å følge fremgang.

Men noen ganger må man bare ta øvelsen når man kan, som i ditt tilfelle, og da er det jo mye bedre å ta øvelsen enn å ikke ta den 😊

Vi snakker få prosenter forskjell her!

Endret av Sandum.PT
Typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...