Gå til innhold

tiden er inne å fryse ut Kina

Egenskap

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Egenskap skrev (22 timer siden):

De støtter krigen og har særdeles dårlig intensjoner. 

Nei vi kan ikke fryse ut Kina. Se deg rundt, omtrent alt du eier er «Made in China». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (2 minutter siden):

Linken funker ikke

Nominal GDP for 2020

Rank Country

GDP (Nominal) (billions of $)

1 United States

20,807.27

2 China

15,222.16

3 Japan

4,910.58

4 Germany

3,780.55

5 United Kingdom

2,638.30

6 India

2,592.58

7 France

2,551.45

8 Italy

1,848.22

9 Canada 

1,600.26

10 South Korea

1,586.79

11 Russia

1,464.08

12 Brazil

1,363.77

13 Australia

1,334.69

14 Spain

1,247.46

15 Indonesia 

1,088.77

16 Mexico

1,040.37

17 Netherlands

886.34

18 Switzerland

707.87

19 Saudi Arabia

680.90

20 Turkey

649.44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, kar90 said:

Nominal GDP for 2020

Rank Country

GDP (Nominal) (billions of $)

1 United States

20,807.27

2 China

15,222.16

3 Japan

4,910.58

4 Germany

3,780.55

5 United Kingdom

2,638.30

6 India

2,592.58

7 France

2,551.45

8 Italy

1,848.22

9 Canada 

1,600.26

10 South Korea

1,586.79

11 Russia

1,464.08

12 Brazil

1,363.77

13 Australia

1,334.69

14 Spain

1,247.46

15 Indonesia 

1,088.77

16 Mexico

1,040.37

17 Netherlands

886.34

18 Switzerland

707.87

19 Saudi Arabia

680.90

20 Turkey

649.44

Ja det var det jeg regnet med, kina ser ut som den er lavere enn USA fordi det er nominelle tall, istedet for PPP justerte tall.  Poenget er at for å vite den reelle rikdommen et land har, så må du kjøpekraftsparitets justere tall, fordi priser er ulike på forskjellige steder. Og når du gjør det, så har kina en større økonomi, men de nominelle prisene er lavere så nominelt ser de mindre ut.

Dersom du har en bil til 1 000 000 og jeg har en bil til 500 000 og vi bor på samme stedet, så har du en dobbelt så fin bil som meg, men dersom du bor i et land hvor bilprisene er de dobbelte, så har vi omtrendt samme bil selv om din ser dobbelt så bra ut på papiret. Og Kina har generelt sett mye lavere priser enn USA, så hvis du ikke justerer for ulike prisnivåer så ser kina fattigere ut. 

Og fordelen med det er at verdiene ikke vil svinge som faen når valutaen svinger, og det er noe av problemet med USAs posisjon, at valutaen deres kan ende opp med å kollapse. Og da vil USA over natta være langt nede på lista.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (3 timer siden):

Det kan faktisk være vi bør tenke mer i vesten på å holde oss mer selvdrevne og ikke være for avhengige av andre land. Spesielt med tanke på strøm, men det er vel lært nå. Når det plutselig kommer til slikt så får disse landene mye å si for oss, som er litt skummelt egentlig.

Enig der, en så jo hva som skjedd under pandemien. Plutselig holdt land igjen ting som egentlig var bestilt av andre land, og ved andre katastrofer er det vel ikke utenkelig at andre land tenker på seg selv først. Hjelper ikke veldig mye at en kan bestille ting om det blir holdt igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huawei var kinesisk mønster på hvor mye kontroll de ønsket ved å avlytte folk. Hilsen kinesiske myndigheter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipling skrev (2 timer siden):

19489.jpeg

Hvilken om kommer på nr 1 og nr 2 kommer nok ann på hvordan du regner på det. Kina er nr 1 på de fleste jeg har sett, og mener jeg hørte for 2-3 år siden at de hadde tatt over 1. plass, men jeg tviler ikke at noen mener USA er nr 1, men hvorvidt Kina er nr 1 med en liten margin eller de er nr 2 med en liten margin er ikke akkurat det store poenget syns jeg. 

Det viktige poenget er at de er enorme, og at de i tillegg produserer ting som er rimelig essensielle. Tror de produserer noe sånt som 80% av alle medisinene som brukes i USA for eksempel, for ikke å snakke om elektroniske komponenter som brukes i absolutt alt. Vi har et veldig veldig reelt problem dersom den handelen stanser opp.

Og det de importerer fra oss er i hovedsak ting de lett kunne produsert selv. 

Illustrasjonen din viser nok en eller annen form for økonomisk vekstrate. Ikke hvilken økonomi som er størst.

Nettstedet du har hentet det fra er statista.com
De har en oversikt over verdens største økonomier per 2020.
The 20 countries with the largest gross domestic product (GDP) in 2020

Den viser USA ganske klart for Kina.

Ved søk på ordene worlds largest economy fører alle treffene jeg får opp til grafer og artikler som viser at USA har verdens største økonomi.

Velrennomerte The Guardian publiserte for noen måneder siden en artikkel hvor de hevder det ikke er gitt at Kina kommer til å ta igjen USA.

Så påstanden om at Kina er verdens største økonomi er neppe riktig. I hvert fall ikke enda. Enn så lenge troner fortsatt USA øverst.

Men hovedpoenget ditt består. Kina er selvfølgelig en økonomisk stormakt som alle må forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (2 timer siden):

Ja det var det jeg regnet med, kina ser ut som den er lavere enn USA fordi det er nominelle tall, istedet for PPP justerte tall.  Poenget er at for å vite den reelle rikdommen et land har, så må du kjøpekraftsparitets justere tall, fordi priser er ulike på forskjellige steder. Og når du gjør det, så har kina en større økonomi, men de nominelle prisene er lavere så nominelt ser de mindre ut.

Dersom du har en bil til 1 000 000 og jeg har en bil til 500 000 og vi bor på samme stedet, så har du en dobbelt så fin bil som meg, men dersom du bor i et land hvor bilprisene er de dobbelte, så har vi omtrendt samme bil selv om din ser dobbelt så bra ut på papiret. Og Kina har generelt sett mye lavere priser enn USA, så hvis du ikke justerer for ulike prisnivåer så ser kina fattigere ut. 

Og fordelen med det er at verdiene ikke vil svinge som faen når valutaen svinger, og det er noe av problemet med USAs posisjon, at valutaen deres kan ende opp med å kollapse. Og da vil USA over natta være langt nede på lista.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)

Jeg ser du har et poeng her. Kina topper den type statistikk du viser til foran USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Klossmajor said:

Illustrasjonen din viser nok en eller annen form for økonomisk vekstrate. Ikke hvilken økonomi som er størst.

Nettstedet du har hentet det fra er statista.com
De har en oversikt over verdens største økonomier per 2020.
The 20 countries with the largest gross domestic product (GDP) in 2020

Den viser USA ganske klart for Kina.

Ved søk på ordene worlds largest economy fører alle treffene jeg får opp til grafer og artikler som viser at USA har verdens største økonomi.

Velrennomerte The Guardian publiserte for noen måneder siden en artikkel hvor de hevder det ikke er gitt at Kina kommer til å ta igjen USA.

Så påstanden om at Kina er verdens største økonomi er neppe riktig. I hvert fall ikke enda. Enn så lenge troner fortsatt USA øverst.

Men hovedpoenget ditt består. Kina er selvfølgelig en økonomisk stormakt som alle må forholde seg til.

Det er ikke noe å lure på, den jeg postet er basert på det samme som du linket til, men det er spørsmål om de ser på nominelle summer eller om de ser på PPP justerte summer. Det står jo tydelig merket i den jeg postet, at dette er sånn det ser ut i 2020 eller når det var PPP justert. 

Forskjellen er i hvordan du regner om valuta. Bruker du en spotrate, eller bruker du en PPP rate? Hvis du vil vite hvem som har penger på bok de kan slenge ut i markedet så er nominell viktigest, hvis du vil vite den faktiske rikdommen og produktiviteten i økonomien så er PPP justert det riktige. 

Og hvordan det påvirker er rimelig enkelt, for det er såpass enkelt som at kina har et annet prisnivå enn USA, så 1 mrd i USA representerer mindre vellstand og mindre verdiskaping enn 1mrd i kina, fordi 1 mrd i USA er en laver mengde med varer å tjenester sammenlignet med i kina på grunn av at alt er dyrere i USA.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Klossmajor said:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)

Jeg ser du har et poeng her. Kina topper den type statistikk du viser til foran USA.

Men ja, som du sa i den andre posten så spiller det ikke spessielt stor rolle hvilken som er størst. Og det som er det større poenget er at USA med dollaren er i en veldig unik situasjon som ikke er overførbar til kina, for USA kan ikke kollapse den kinesiske yuanen, kina derimot kan sansynligvis kollapse dollaren, og dersom noen andre land slenger seg med, så kan USA ha et massivt problem, og på sikt så regner jeg med at det vil skje. Problemet er det at mye av USAs "GDP" er faktisk at amerikanerne bare trykker penger, importerer varer de kjøper med trykte penger og så kjøper og selger varene seg imellom. Dette driver GDP, men det er ikke noen reel verdiskapning der fordi det er helt avhengig av evne til å trykke penger og evne til å importere varer fra folk som ikke krever noe tilbake. 

Så den viktigere diskusjonen enn om USA eller kina har størst GDP idag er om hva som vil skje med USAs GDP dersom dollaren slutter å være verdens reservevaluta. Den statusen er i utgangspunktet under press av USAs dalende posisjon i verden, den er enda mer under press av pengetrykkingen de driver med, og den vil bli ENDA mer under press når verden nå ser hvordan russland blir behandlet.

Problemet er litt det at dersom du har en forretningsmodell som baserer seg på at alle annerkjenner deg som en pålitelig, nøytral og upolitisk aktør, og det er det som skaper tillitten som gjør at de lar deg være mellommann på alle handler, så er det en dårlig idee å bryte med det uten å forvente konsekvenser. SWIFT systemet var aldri ment til å brukes som et våpen, og ingen land ville giddet å basere seg på det dersom de så for seg at det ville bli brukt som et våpen, nå har det skjedd og jeg tror en del land rundt om revurderer hvor trygt det er å stole på amerikanere og EU, dersom det er en sjangse for at de selv kan gjøre noe USA/EU ikke liker i fremtiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Egenskap said:

Huawei var kinesisk mønster på hvor mye kontroll de ønsket ved å avlytte folk. Hilsen kinesiske myndigheter. 

Du mener slik som USA har gjort siden tidenes morgen? USA er like ille på den fronten om ikke værre.
NSA skandalene opp igjennom årene er jo lang. Kanskje mest kjente er jo PRISM men de har jo lyttet på flere lands ledere og befolkning. Kina holder for seg selv og har sine interesser slik som alle andre.

Fryse dem ut som vi gjør med Russland taper bare vi selv på mer enn dem. De vil få en liten dropp i økonomien før dem tjener rått på det. Kina produserer masse som du faktisk trenger (klær, elektronikk, mat, råvarer, +++). De taper ikke noe særlig på sanksjoner. Gjør bare at de kommer til å tvinge igjennom sin valuta og presse opp prisene for ting du før eller siden bare må ha :) Bare å se hva som skjer med Russland. De taper litt penger nå men det har allerede begynt å snu. De blir nå kvitt dollaren for gassen de selger og tvinger nå EU til å betale i Rubler. Rublene får høyere verdi og blir en reserver valuta for mye. De får i tillegg enda større marked i Asia.

Så nei de taper ikke noe på det i det lange løp. Alle burde jo være glade for å slippe søppelmat fra MC Donalds, Burgerking og unødvendige ting som FB, Instagram som faktisk ikke bidrar til noe.

Sanksjoner er like hjernedødt som å stikke hånden i en kjøttkvern. Kortsiktig løsning som gir et langvarig problem for deg selv.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Elysion said:

Tror du virkelig at Russland har et fungerende demokrati? 

Nei, overhode ikke, men jeg tror eller håper, de kan få et fungerende demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egenskap skrev (14 timer siden):

Dette var en påstand og "bekymring" fra vestilge myndigheter. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe bevis for det - i motsetningen til den veldokumenterte globale massovervåkelsen/masseavlyttelsen USA har drevet med i minst 15 år nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vesten", eller Nato om du vil, omfatter i underkant av 1 milliard mennesker. 

Hvis vi bestemmer oss for å fryse ut resten av verden fordi de ikke gjør som vi vil, vil resten av verden legge merke til det?

Eller vil de bare være glade til fordi det ble slutt på gnålet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (På 25.3.2022 den 23.58):

Liker hvordan folk som gnåler om frihet og demokrati synes det er greit å true land til å gjøre som de vil. *host* Biden. Fantastisk holdning det der! 

Ja, det er helt greit å legge press på land som støtter fascistiske diktaturer.

Mener du man ikke skal stå opp for hva som er rett?

Og hva har dette med frihet og demokrati å gjøre i utgangspunktet? Kina er hverken fritt eller demokratisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lonehill skrev (På 27.3.2022 den 18.33):

"Vesten", eller Nato om du vil, omfatter i underkant av 1 milliard mennesker. 

Hvis vi bestemmer oss for å fryse ut resten av verden fordi de ikke gjør som vi vil, vil resten av verden legge merke til det?

Eller vil de bare være glade til fordi det ble slutt på gnålet?

Vesten står for omtrent alt av teknologi og innovasjon i verden. Andre land er nærmest 100% avhengige av vestlig teknologi.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (Akkurat nå):

Ja, det er helt greit å legge press på land som støtter fascistiske diktaturer.

Mener du man ikke skal stå opp for hva som er rett?

Og hva har dette med frihet og demokrati å gjøre i utgangspunktet? Kina er hverken fritt eller demokratisk.

USA påstår at landet er fritt og demokratisk, men likevel så forsøker de hele tiden å tvinge andre land til å gjøre slik de vil. USA har ingen rett til å rette sin moralske pekefinger mot andre nasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får Kina oppføre seg. Det gjør dem ikke nå. Hvis et land ikke har evne til å si seg i mot krig der mennesker blir henrettet så har dem ingen respekt heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina er i teorien nøytrale, men i kinesiske medier er det helt OK å skylde på NATO, mens de som kritiserer Russland blir sensurert.

Kina ser seg best tjent med at befolkningen er kritiske til liberale demokratier fordi de er en trussel mot kommunistpartiet. Det er ikke så risikabelt å skylde på USA innad i Kina. Vi i Vesten også har tross alt en tradisjon for å kritisere oss selv.

Jeg synes det er en god idé å bli mindre avhengig av Kina. Jeg tror ikke Kina er så viktige som de fremstår: Alle teknologitrender som betyr noe kommer fra USA: Microsoft, Apple, Google, FB, Google, Intel, AMD, Tesla. Et surt, grått kommunistland kommer aldri til å bli skikkelig gode på innovasjon. De får til veldig mye. Jeg vil ikke underslå det, men når alt blir styrt ovenfra av gamle gubber er det grenser for hvor nyskapende det blir. Kina har slått seg opp på billig og kompetent arbeidskraft, men den forskjellen jevnes naturlig ut når de blir rikere. Dermed er det slutt på den tiden hvor all produksjon skulle flyttes til Kina. Det er allerede besluttet å flytte produksjon av micro-chips til Europa.

Det går ikke an å kutte ut Kina helt, men vi bør ikke bli mer avhengige av dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...