AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #1 Skrevet 25. mars 2022 Selv om skoler har nulltoleranse for mobbing skjer det. Da jeg gikk på skolen var mange klar over mobbing, men det ble likevel ikke tatt nok tak i, ettersom mobbing fortsatte i flere år. Hvordan er det på skoler rundt omkring nå? Blir det tatt mer tak i, er det noen tiltak som faktisk fungerer? Og hva er det som fungerer? Kanskje noen har noen erfaring rundt dette... Hører fortsatt om at mobbeoffere må slutte på skolen og starte ett annet sted som løsning. Anonymkode: f2c66...ec9 1
Sofakona Skrevet 25. mars 2022 #2 Skrevet 25. mars 2022 Dessverre er det ofte slik ennå...hørte en jeg kjenner der datteren måtte tilslutt bytte skole...da de ikke gjorde noe med mobberne...de får ofte bli..og forsette mobbingen:(
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #3 Skrevet 25. mars 2022 Svaret er vel både ja og nei.. Kommer an på roten til mobbingen, og om mobberen har empati og egentlig lyst til å være grei mot den hun/han mobber. Dessverre er man avhengig av det for å lykkes. Skolen kan alltid tvinge et barn til å slutte å si stygge ting, slå osv, men å tvinge noen som ikke vil det til å inkludere noen går faktisk ikke. Sånn inkludere på ordentlig og få et trygt og godt forhold. Og noen ganger er det slik. Man har barn som virkelig ikke vil endre seg og ikke ønsker å være grei mot den som mobbes. Da kan man klare å få til en falsk connection, men aldri noe reelt godt forhold. Da er det ikke så enkelt å være den som blir mobbet likevel. Men man må uansett ha tro på at man kan få det til! Selv om man som voksen eller barn tenker at skolene "ikke gjør noe", jobbes det mye i det skjulte for barn og foresatte. Skolen har taushetsplikt, så det er ikke mulig å fortelle alt man gjør. Noen ganger lykkes skolen, men dessverre er det noen ganger de ikke lykkes. Anonymkode: f6c25...04f 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #4 Skrevet 25. mars 2022 Mobbing vil alltid eksistere. Jeg ble mobba da jeg var ung på 70 og 80 tallet. Både på barne og ungdomsskolen. Selv om man er bedre opplyst i dag så vil det nok alltid være der. Skolen gjorde aldri noe den gang jeg var ung. Tydeligvis er det likedan nå for tiden. Hvis du ser på verdensbildet så er jo ting ekstremt. Sinne og mobbing fortsetter i voksen alder. Anonymkode: bd6a7...e7e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #5 Skrevet 25. mars 2022 Der hvor foreldre har holdningen at eget barn aaaaldri kunne mobbe noen vil man aldri blitt mobbingen. Men oftest er mobbingen vanskeligere. For eksempel utestenges et barn eller melder det seg ut eller kombinasjon av begge. Det er lett å si at det skal være plass til alle, men vi har alle også som voksne vært nødt til å forholde oss til mennesker vi ikke liker som vi ikke har kjemi med, men mange fler av oss har blitt modne nok og verktøy til å håndtere ulikheter. Jeg mener så klart at mobbing bør bekjempes, men tror flere burde få mer trening for å bygge sosial kompetanse. Anonymkode: c5ca6...4c8
Akkar Skrevet 25. mars 2022 #6 Skrevet 25. mars 2022 Først må de voksne slutte å mobbe. Ikke kommenter negativt folk på tv hvordan de ser ut. Ikke baksnakk andre hjemme, fremsnakking av andre mennesker foran barn er bra. Mulig vi ikke blir kvitt mobbingen før alle er enig i at mennesker har lik verdi. Et hårete mål, men hadde vært fantastisk hvis det kunne bli fremtiden. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #7 Skrevet 26. mars 2022 Det tror jeg ikke. Mobbing ligger i oss naturlig. Det er et overlevelsesinstinkt. Skvis de svake ut, så du får mer plass. Mange barn holder på sånn, men som oftest ikke i så stor grad at det blir mobbing. Men dere aner ikke hvor mye som faktisk er "på grensen" i skolen. Jeg er lærer, og hadde jeg ikke jobbet så hardt med klassrmiljøet hadde mange av barna blitt mobbet... Man må holde stramme tøyler, både lærere og foreldre. Og det er vanskelig. Det er ikke perfekt der jeg jobber. Vi har mobbing. Og ikke nødvendigvis mobbere, men mobbemiljøer. Grupper av jenter som utestenger fks. Barn som har opplevd traumer kan også bli mobbere. Jeg har en ganske heftig barnevernssak i klassen, og dette barnet plager andre pga traumene. Sånn blir det dessverre når noen barn får en veldig dårlig start på livet. Hvem som helst kan få barn, og da må samfunnet tåle det. Det går dessverre ut over andre. Anonymkode: 44e40...74f 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #8 Skrevet 26. mars 2022 Nope, det er helt umulig. Selv om de kan stoppe no på skolen, er det annerledes til/fra skolen + fritid. Eneste som funket for meg var da jeg gikk løs på min mobber, og gjentok det igjen mot andre. Var ingen som kødda med meg lenger da jeg begynte å slå tilbake. Det samme har jeg sett på flere. Eneste er å slå hardt tilbake og lære mellom rett og galt, rettferdig og ikke rettferdig. Pappa puttet meg i kampsport da jeg var 8år, det er stor forskjell mellom en som kan slå og ikke slå. Man får disiplin innebygd etter flere år med kamsport + ydmykhet. Anonymkode: 04494...b98
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #9 Skrevet 26. mars 2022 Skolene har nå fått lovfestet plikt til å agere når man varsler om mobbing, og jeg har sett flere skoler som pga dette setter oppfølging rundt mobbing mer i system. Det er også etablert flere sentre som kan konsultere og bistå skolene med å løse mobbesaker. så ja, det gjøres noe på de fleste skoler, men det er ikke alltid man får det til. Mobbing skjer jo ikke bare på skole, så det krever samarbeid fra foreldrene til den som mobber🙄 Anonymkode: 564b4...d10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #10 Skrevet 26. mars 2022 Jeg tror liksom ikke man gjør bara en tjeneste når man hele tiden sier "mobbing er KJEMPEFARLIG" at det ødelegger liv og sånt. Altså, jeg tror de fleste av oss har opplevd mobbing til en viss grad, og barn burde også vita at, "vettu hva, det går faktisk, heeelt greit, det blir folk av oss også" Jeg ser for meg hvor mange av de unges generasjon som kommer til å saksøke staten for mobbing, mest av alt fordi baren har blitt senka så lavt på hva som er "alvorlig mobbing" og nei, da gjør man ikke barna en tjeneste! Anonymkode: 1cae9...024
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå