Ejlisi Skrevet 20. mars 2022 #1 Del Skrevet 20. mars 2022 Ei nær venninne har annonsert at hun er gravid, og det klør i strikkepinnene her 🤩 "problemet" er at jeg bare har strikket til voksne før og har ikke barn selv. Hva setter mor pris på av hjemmestrikk? Lue, teppe, bukse, genser? Og i hvilken størrelse? Babyen skal komme til høsten. Jeg er så utålmodig at jeg ikke klarer å vente til de får vite kjønnet. Hvilke farger er trygge unisexfarger? Jeg tenker bla hvit, gul, brun, grønn, oransje og rød. Bare så det er sagt, jeg synes konseptet med jente og guttefarger er teit. Men det er ennå mer teit å levere et søtt rosa plagg til en gutt 🤦🏼♀️😅 Noen mødre som vil dele hva de tenker er en bra gave? Hun er førstegangsgravid og det er få barn i den familien, så lite arvetøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #2 Del Skrevet 20. mars 2022 Folk er ganske forskjellige på hva de liker, så jeg hadde ærlig talt spurt den kommende moren hva hun ønsker seg/har bruk for. Har hun mange strikkere i familien eller strikker selv, er nok også behovet et helt annet enn om du er eneste som strikker til barnet. Anonymkode: bd979...b1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ejlisi Skrevet 20. mars 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Folk er ganske forskjellige på hva de liker, så jeg hadde ærlig talt spurt den kommende moren hva hun ønsker seg/har bruk for. Har hun mange strikkere i familien eller strikker selv, er nok også behovet et helt annet enn om du er eneste som strikker til barnet. Anonymkode: bd979...b1a Mja, sikkert best å spørre. Men det må jo være NOE som er praktisk for alle og ikke personbestemt? (eller kanskje ikke 🤔 sokker er jo praktisk for alle, men det er jo de som går uten hele året fordet) Hun er ingen ivrig strikker, men har strikket noen votter ila årene. Vet ikke om så mange i omgangskretsen som strikker bortsett fra meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #4 Del Skrevet 20. mars 2022 2 hours ago, Ejlisi said: Mja, sikkert best å spørre. Men det må jo være NOE som er praktisk for alle og ikke personbestemt? (eller kanskje ikke 🤔 sokker er jo praktisk for alle, men det er jo de som går uten hele året fordet) Hun er ingen ivrig strikker, men har strikket noen votter ila årene. Vet ikke om så mange i omgangskretsen som strikker bortsett fra meg. Haha, nettopp det! Noen folk er sprø og bruker ikke strikkeklær i det hele tatt. Jeg hadde nok gått løs på et babyteppe i merinoull, en eller annen nøytral farge. Ellers bør votter, luer og sokker/tøfler være ting som er ganske praktisk for alle. Jeg liker sett med bukse og genser, eller bare gensere. Altså, hvis man liker strikketøy, er jo egentlig det meste brukbart. Angående farger ville jeg valgt farger du tenker foreldrene vil like. Mange liker litt duse farger til småbarn, så jeg hadde nok valgt det. Strikk i størrelse som barnet kan vokse litt i. Anonymkode: bd979...b1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #5 Del Skrevet 20. mars 2022 Babyteppe, sokker, jakke og romper, votter og lue tror jeg er ting som stort sett vil falle i smak. Strikker du i jordtoner så er du safe med farger også. Er veldig gøy å strikke til babyer og små barn, for det går så fort! Anonymkode: b1e18...bc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ejlisi Skrevet 20. mars 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 20. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Haha, nettopp det! Noen folk er sprø og bruker ikke strikkeklær i det hele tatt. Jeg hadde nok gått løs på et babyteppe i merinoull, en eller annen nøytral farge. Ellers bør votter, luer og sokker/tøfler være ting som er ganske praktisk for alle. Jeg liker sett med bukse og genser, eller bare gensere. Altså, hvis man liker strikketøy, er jo egentlig det meste brukbart. Angående farger ville jeg valgt farger du tenker foreldrene vil like. Mange liker litt duse farger til småbarn, så jeg hadde nok valgt det. Strikk i størrelse som barnet kan vokse litt i. Anonymkode: bd979...b1a Takk for utfyllende svar 🤩 Genser er jo ekstremt fristende, liksom litt mer stas å gi enn et teppe. Selv om teppet sikkert hadde blitt brukt mye mer. Er plutselig litt egoist midt oppe dette også 🙈 I hvilken størrelse burde en evt genser som går over hodet strikkes? Er sikkert ikke poppis å bruke "over hodet" klær i starten? Endret 20. mars 2022 av Ejlisi Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ejlisi Skrevet 20. mars 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Babyteppe, sokker, jakke og romper, votter og lue tror jeg er ting som stort sett vil falle i smak. Strikker du i jordtoner så er du safe med farger også. Er veldig gøy å strikke til babyer og små barn, for det går så fort! Anonymkode: b1e18...bc9 Jordtoner, så klart 👌🏻🌲 Selv med tynne pinner (som jeg innbiller meg brukes på småtøy)? Prøver å unngå alt under 4 mm til vanlig 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #8 Del Skrevet 20. mars 2022 Jeg likte veldig godt selebukser til mine, f. eks willums selebukser eller paelas snekkerstrikkebukser. De har passet veldig lenge! Vet ikke hvor små størrelse de begynner på, men strikka willums i størrelse 3 måneder, tror jeg, og de passet min store gutt fra fødsel av. 😊 Ellers liker jeg jakker som gjerne kan være litt tette i halsen 😊 Angående farger så er det vel greit å se an foreldrenes stil? Jeg elsker farger og elsker spreke babyklær, mens noen foretrekker duse jordtoner 😊 Anonymkode: c350c...dfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #9 Del Skrevet 20. mars 2022 Da tipper jeg babyen blir født på høsten en gang? Det jeg har brukt mest av av strikk til mi er heldress i ull til å sove i (ankers heldrakt er veldig fin og god), bleiebukser (ellinors feks) og strikka sett feks helt enkelt sett, erantis variasjoner osv. Strikka 3 babytepper og de blir fortsatt brukt nå etter 1,5 år😊 I de minste størrelsene anbefaler jeg å strikke jakker istedenfor gensere pga da slipper man å dra over hodet. Er veldig glad i putty, ankers serien/generelt petitknit og syntes også at little and loop har mye fine oppskrifter!! Anonymkode: b397f...a5b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #10 Del Skrevet 20. mars 2022 I de minste størrelsene: heldress til soving, ribbestrikka bukse med strikk i livet (evt selebukse), og jakker er mest praktisk (heller enn f.eks gensere som må tres over hodet). Noen syns rompere og bleiebukser er søte, andre bruker det ikke i det hele tatt. Hjelmlue, votter og sokker av restegarnet er aldri feil. Eller et fint strikka babyteppe. Anonymkode: 7457b...8ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ejlisi Skrevet 20. mars 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 20. mars 2022 Shit! Så utrolig mye fint og gode tips 🤩 kommer ikke til å klare å bestemme meg for hva jeg skal strikke 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blingblingtahei Skrevet 20. mars 2022 #12 Del Skrevet 20. mars 2022 Strikk en dress, det er bestandig kjekt å ha! Jeg har ulldress til både min minste på 11 mnd og mellomste på 3 år, nydelig å ha i vogn, I bilsete, under utedressen, I bæresele, inne på morgen hvis det er kaldt. Slår aldri feil med en ulldress i mine øyne hvertfall.. Bare sørg for at den er myk og ikke klør, og ikke har store knapper høyt opp som gnisser under haka.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ejlisi Skrevet 20. mars 2022 Forfatter #13 Del Skrevet 20. mars 2022 Blingblingtahei skrev (15 minutter siden): Strikk en dress, det er bestandig kjekt å ha! Jeg har ulldress til både min minste på 11 mnd og mellomste på 3 år, nydelig å ha i vogn, I bilsete, under utedressen, I bæresele, inne på morgen hvis det er kaldt. Slår aldri feil med en ulldress i mine øyne hvertfall.. Bare sørg for at den er myk og ikke klør, og ikke har store knapper høyt opp som gnisser under haka.. Hvor mye vanskeligere er det å strikke heldress kontra selebukse med jakke? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #14 Del Skrevet 20. mars 2022 Ejlisi skrev (1 time siden): Takk for utfyllende svar 🤩 Genser er jo ekstremt fristende, liksom litt mer stas å gi enn et teppe. Selv om teppet sikkert hadde blitt brukt mye mer. Er plutselig litt egoist midt oppe dette også 🙈 I hvilken størrelse burde en evt genser som går over hodet strikkes? Er sikkert ikke poppis å bruke "over hodet" klær i starten? Jeg har bare strikket jakke til så små, er litt enklere å ta av og på når de ikke er så sterk i nakken. Og enig, med mindre jeg får spørsmål om å strikke noe så vil jeg gi bort noe som er kjekt å gi vekk. Romper har jeg fått høre er veldig fint å få. Mange bruker de når barnet begynner å ligge mer på gulvet. Holder dem god og varm på magen. Ejlisi skrev (1 time siden): Jordtoner, så klart 👌🏻🌲 Selv med tynne pinner (som jeg innbiller meg brukes på småtøy)? Prøver å unngå alt under 4 mm til vanlig 😅 Foretrekker pinne 4 selv. Ta en titt på Løvehjerte jakke, eikenøtt jakke og eikenøtt knappegenser. Strikkes på pinne 4, enkle mønster (spesielt eikenøtt serien). Anonymkode: b1e18...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #15 Del Skrevet 20. mars 2022 Ejlisi skrev (1 time siden): Jordtoner, så klart 👌🏻🌲 Selv med tynne pinner (som jeg innbiller meg brukes på småtøy)? Prøver å unngå alt under 4 mm til vanlig 😅 Bamse sweater strikkes også på pinne 4, lille brorsromper på pinne 5 hvis jeg ikke husker feil. Anonymkode: b1e18...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 21. mars 2022 #16 Del Skrevet 21. mars 2022 Omslagsjakke til baby er godt å bruke, slipper å tre den over hodet (å tre noe over hodet på en nyfødt er ikke noe særlig, derfor foretrekker de fleste å bruke omslagsbodyer feks) Jeg har strikket omslagsjakke i rillestrikk fra sandens til nyfødte, veldig enkel å strikke. https://www.sandnesgarn.no/tema55-1ace Et pledd til å pakke rundt den lille er også godt å ha. Sjekk også ut Petiteknit, der er det utrolig mye fint til baby. Veldig lettforståelige oppskrifter, og hun legger ut videoer av teknikker som blir brukt Også må jeg bare nevne Lillebjørn-lua, den er så innmari fin! Jeg har strikket flere av den https://www.strikkeglede.no/products/lillebjornlue-norsk 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #17 Del Skrevet 21. mars 2022 Spør gjerne hva hun trenger, spesielt om ting som man ikke trenger mange av. Jeg strikket babyteppe selv, og like etterpå gikk moren min i gang med et pledd til. Tanten min kom også med pledd. Jeg trenger bare ett pledd... Det samme gjelder heldress, f.eks. selmas sovedrakt (som er fantastisk). Man trenger ofte ikke mange av den. Dumt hvis mange strikker det. Jeg strikket Teddy pants, og den har blitt brukt mye. Anbefaler den. https://www.petiteknit.com/products/teddy-pants-2 Anonymkode: ee735...966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ejlisi Skrevet 21. mars 2022 Forfatter #18 Del Skrevet 21. mars 2022 skruf skrev (12 timer siden): Omslagsjakke til baby er godt å bruke, slipper å tre den over hodet (å tre noe over hodet på en nyfødt er ikke noe særlig, derfor foretrekker de fleste å bruke omslagsbodyer feks) Jeg har strikket omslagsjakke i rillestrikk fra sandens til nyfødte, veldig enkel å strikke. https://www.sandnesgarn.no/tema55-1ace Et pledd til å pakke rundt den lille er også godt å ha. Sjekk også ut Petiteknit, der er det utrolig mye fint til baby. Veldig lettforståelige oppskrifter, og hun legger ut videoer av teknikker som blir brukt Også må jeg bare nevne Lillebjørn-lua, den er så innmari fin! Jeg har strikket flere av den https://www.strikkeglede.no/products/lillebjornlue-norsk Utrolig fine begge to! Babyen i linken til lua var jo bare best 😍😅 Blir et tynt pledd til babyen brukt mer enn et tykt "vognteppe"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ejlisi Skrevet 21. mars 2022 Forfatter #19 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Spør gjerne hva hun trenger, spesielt om ting som man ikke trenger mange av. Jeg strikket babyteppe selv, og like etterpå gikk moren min i gang med et pledd til. Tanten min kom også med pledd. Jeg trenger bare ett pledd... Det samme gjelder heldress, f.eks. selmas sovedrakt (som er fantastisk). Man trenger ofte ikke mange av den. Dumt hvis mange strikker det. Jeg strikket Teddy pants, og den har blitt brukt mye. Anbefaler den. https://www.petiteknit.com/products/teddy-pants-2 Anonymkode: ee735...966 Men det er jo så mye morsommere å komme med en overraskelse 🙈😅 Sikkert personlig, men hva er best av tynn eller tykk heldress? Sett oppskrifter med begge. Er det forskjellig bruk på de, eller brukes dress alltid over andre plagg? #barnløs 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #20 Del Skrevet 21. mars 2022 https://www.petiteknit.com/collections/baby-norsk/products/sunday-suit-1?variant=31271554514999 Denne har jeg strikket to av Enkel og grei, ble veldig godt tatt imot av begge mødrene. Men ville ikke valgt minste størrelsen, da passer den en veldig kort stund. Anonymkode: 1d005...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå