Gå til innhold

Tanter og onkler som glemmer gave

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn, 3 og 6 år. Min mann har alltid husket gaver til bursdager og jul til sine onkelbarn, som nå er i tenåra. Samme med mine tantebarn, har alltid husket de ved disse viktige dagene. Vel, min søster og hans bror husker ikke våre nå. I fjor minnet min mann forsiktig det til sin bror, og det kom vel en gave. Har nylig hatt bursdag til ett av barna, og både min bror og søster, og min manns bror glemte det. 
jeg har jammen opp gjennom åra til de nå er tenåringer husket deres barn. Synes det er litt kjipt at de glemmer våre, og vi har ikke stor omgangskrets, så det er stort kun gaver fra oss og besteforeldre. 
Er det grinete meg om å minne dem på det. Jeg kan selvsagt kjøpe noe for de, men kjenner jeg synes at det heller ikke skal bli en hvilepute for dem.

Anonymkode: 906d1...480

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det her også! Jeg pleier å sende bilde på familiegruppa vår på Facebook og andre sosiale media-grupper for familien, med bilde av bursdagsbarnet og en tekst med at «nå er det bursdag, Eva blir 8 år,tusen takk for gavene til dere som har sendt!». Litt passiv-aggressivt, men det hender noen av dem kommer på at de skulle ha sendt, og vippser noe. Vi har merket datoen til alle tantebarna mine i kalenderen, og jeg har aldri glemt en bursdag. Føles sårt for barna mine som er med og handler gaver til sine søskenbarn, og så kommer det ingenting når det er deres tur til å ha bursdag…..

Anonymkode: 84d21...5a0

• Liker 7
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi har to barn, 3 og 6 år. Min mann har alltid husket gaver til bursdager og jul til sine onkelbarn, som nå er i tenåra. Samme med mine tantebarn, har alltid husket de ved disse viktige dagene. Vel, min søster og hans bror husker ikke våre nå. I fjor minnet min mann forsiktig det til sin bror, og det kom vel en gave. Har nylig hatt bursdag til ett av barna, og både min bror og søster, og min manns bror glemte det. 
jeg har jammen opp gjennom åra til de nå er tenåringer husket deres barn. Synes det er litt kjipt at de glemmer våre, og vi har ikke stor omgangskrets, så det er stort kun gaver fra oss og besteforeldre. 
Er det grinete meg om å minne dem på det. Jeg kan selvsagt kjøpe noe for de, men kjenner jeg synes at det heller ikke skal bli en hvilepute for dem.

Anonymkode: 906d1...480

Inviterte dere i selskap? Hvis ikke er det ok. Julegave får en uansett. 

Anonymkode: 5f4a7...199

• Liker 28
  • Nyttig 1
Skrevet

Har det sånn på mannen sin side. Ingen av søskene klarer å gi bursdagsgave og heller ikke farfaren til barnet vårt. Kjempe sårt da det merkes veldig godt at det mangler noen. Søskene til mannen har flere barn selv og vi gir bestandig gaver til rundt 2-300 kr, men føler nå etter 6 år at jeg blir å kutte ned når de ikke klarer å gi en ball til 20 kr... Virker som de bare driter i det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Inviterte dere i selskap? Hvis ikke er det ok. Julegave får en uansett. 

Dette. Vi gir gave hvis vi blir invitert (selv om vi ikke kan komme).

Anonymkode: 665ab...8d4

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
supermamz skrev (2 minutter siden):

Har det sånn på mannen sin side. Ingen av søskene klarer å gi bursdagsgave og heller ikke farfaren til barnet vårt. Kjempe sårt da det merkes veldig godt at det mangler noen. Søskene til mannen har flere barn selv og vi gir bestandig gaver til rundt 2-300 kr, men føler nå etter 6 år at jeg blir å kutte ned når de ikke klarer å gi en ball til 20 kr... Virker som de bare driter i det.

Inviter i selskap! Ikke bare forvent gaver. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg mer opptatt av tanter og onkler som viser at de er glade i, og bryr seg om barna, enn materielle smågaver. 

Det som er viktig er jo å ha tanter/onkler som er gode omsorgspersoner og rollemodeller, barna får ingen verdens nytte i livet av en lekebil eller en 200-lapp da de var 5 år. 

Hadde revurdert verdiene mine om jeg var deg, TS.

Anonymkode: 697b7...8c1

• Liker 12
  • Nyttig 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

For å få gave så inviterer man i selskap, du kan ikke forvente at de skal gi gave når du ikke inviterer dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Inviter i selskap! Ikke bare forvent gaver. 

Inviterer i selskap, men har bursdag i romjulen og har alltid hatt en unnskylding om at de har vært syke, skal i middagsbesøk hos andre, eller bare ikke møter opp. Har hatt selsksp med masse mat og kaker til de som har villet kommet så nei forventer ikke bare gaver, men syns faktisk så nær familie som tante/onkel/besteforeldre så gir man faen meg gave til barna uten selskap også. Tanta har nesten aldri selskap til barnet sitt men klarer å gi en gave neste gang jeg møter barnet for jeg syns ikke barna skal bli straffet for at de voksne ikke gidder. En 4 åring kan ikke holde bursdag selv uten hjelp.

• Liker 5
Skrevet

Har trodd vår familie var unormal, men ser jeg blir skremt over hvordan det er blitt.. Selv fikk jeg gave av min onkel som bor 100 mil unna og aldri kunne komme i nå bursdag. Men ser jo det er jo nesten mer normalt og drite i tante/onkel barna sine om man ikke får et kopp kaffe og et kakestykke! Herregud så tragisk verden er blitt🙈 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har nok glemt gave til tantebarn når det ikke har vært feiring, dvs jeg har tenkt på det rundt dagen og at jeg skal ta med neste gang vi treffes, og så blir det en stund til vi ser hverandre og innen da er det glemt :sjenert: Da jeg var barn hadde jeg et par tanter som bodde langt borte og som sendte gaver - når og om de kom på det. Kom det innen en måned var vi imponert, den gangen jeg og søster fikk samtidig (vi har bursdag med 6 måneders mellomrom) lo vi av det. Min familie er nok under middels opptatt av sånne ting, men det kan være grei lærdom å ha med seg at ting kan bli glemt uten at det er vondt ment og at man trenger å ta det personlig og bli veldig lei seg. Som voksen tenker man ikke alltid over hvor mye en bursdag kan bety for barn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tante og onkelbarna våre får alltid gave, selv om vi ikke er i noe selskap. To av dem bor 40 mil unna, og vi sender alltid bursdagsgaver. 
Rart og smålig å ikke gi bursdagsgaver til småbarn i nær familie fordi de ikke har selskap. 

Anonymkode: 494b1...186

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal de med alle gavene?

Hyggeligere å møtes innimellom ❤️

Anonymkode: 4ac39...f81

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tante og onkelbarna våre får alltid gave, selv om vi ikke er i noe selskap. To av dem bor 40 mil unna, og vi sender alltid bursdagsgaver. 
Rart og smålig å ikke gi bursdagsgaver til småbarn i nær familie fordi de ikke har selskap. 

Så enig! Blir helt sjokka over hvor normalt det faktisk er å drite i barna 😱

• Liker 9
Skrevet

Vi bor 11 til 13 timer kjøring fra de fleste av våre tantebarn. De får alltid gaver, og vi er veldig sjelden i selskapet deres. Som oftest vippser jeg til en av søstrene mine som deretter kjøper noe vi blir enige om, fremfor å bruke penger på porto 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 9 nevøer og nieser og begynte å gi kun til de tantebarna jeg omgås. Men da merkes det tydeligvis av de andre tantebarna... Men jeg hører aldri noe "takk for gaven" eller "god jul til deg og". Aldri oppmerksomhet ved min bursdag. Jeg bor mange timer med fly unna og besøker de kanskje annet hvert år. Jeg kjenner ingen av de, hverken mine søsken eller tantebarna. 

Så bare glem det. Hvis de ikke er interessert så slutter du bare å kjøpe gaver og sende oppmerksomhet den veien. Hvis de klager har du flere anledninger til å gjøre opp for manglene sine før du igjen plukker opp tråden. 

Anonymkode: 5c97c...30b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes ikke det er så viktig med gaver, barna har ikke alltid noe igjen for å få noe "ræl" av tanta eller onkel som tydeligvis ikke er så opptatt av dem.

Men da ville jeg ikke vært så samvittighetsfull selv heller.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
supermamz skrev (12 minutter siden):

Så enig! Blir helt sjokka over hvor normalt det faktisk er å drite i barna 😱

Ja… og at man liksom skal ha igjen noe for det, altså bli invitert i selskap. Det er jo ikke barna som lager til selskap eller velger å la være uansett. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja… og at man liksom skal ha igjen noe for det, altså bli invitert i selskap. Det er jo ikke barna som lager til selskap eller velger å la være uansett. 

Nei men det er normal folkeskikk å ha med gave i selskap. Besteforeldre bør alltid kjøpe gave. Tanter og onkler kan en ikke forvente like mye av. Spesielt dersom det er en stor familie. Ønsker man mange gaver inviterer man i selskap. Dersom en ikke inviterer i selskap er man uansett ganske slapp og kun opptatt av gavene for det  viktigste må jo være og treffes. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...