Gå til innhold

Når man er uenig om oppussing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser dere slike problemer da? 

Hverken jeg eller samboer finnes handy, så det betyr at vi må leie inn snekker for alt vi gjør, altså det blir veldig dyrt. 

Vi kjøpte hus som er oppussingsprosjekt og har tatt sikkert 70 prosent av huset på de 11 år vi har bodd der. Mangler fortsatt en hel loftsetasje pluss alt med uteområde nesten. 
Huset er verdt det dobbelt av det vi har i lån. 
Min samboer bruker hele tiden argumentet at «vi har pusset opp mer enn de og de» og at vi hele tiden pusser opp. Det er ikke sant, på 11 år har vi hatt tre perioder med oppussing. Jeg har malt noen av barnas soverom, men det teller ikke som oppussing. 

Hvordan løser dere det om dere er uenig? Jeg vil gjøre mye ute, men han sier litt sånn at det er ikke bare jeg som bestemmer hva vi skal gjøre.. Det er jo alltid han som godkjenner det, sånn sett er det jo han som bestemmer. 

Lurer litt av og til på om man skulle kjøpt noe helt nytt når man ikke ønsker eller evner å ta vare på huset slik som jeg vil… 

Anonymkode: ab9d7...cde

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp nytt om dere ikke klarer å holde en noen lunde akseptabel standard.

Kanskje det er mannen som trenger en overhaling. 

Anonymkode: f38c5...98a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette her kjenner jeg at jeg ble irritert på dine vegne av. Du vil ta vare på huset, huset går opp i verdi, og trivselen øker. Han gidder ikke. Mannfolk kan av og til være så sinnsykt irriterende når det kommer til sånne ting. De bryr seg jo nada om hvordan det ser ut.. 

Jeg har vel ikke noe godt råd. Si du vil flytte hvis dere ikke tar bedre vare på huset? 

Anonymkode: 27717...585

• Liker 5
Skrevet

Føler med deg TS.

Jeg bor alene og tenker stadig at det hadde vært koselig med en mann her. Men en mann kan slite med å regulere følelser, ville kontrollere , bestemme, og ikke gjøre noe.  

Jeg er ikke veldig handy men gjør det jeg kan og lærer meg nye ting. I forrige huset ble det aldri fint, der skulle eksen bestemme og styre. Ble aldri koselig der..

Nå har jeg pusset opp et barnerom alene og alle bare ( huff nei har ikke tid til å hjelpe deg ) og så ble de helt forbauset når jeg gjorde alt sjøl. Det er så digg å vise dem, men det sitter langt inne å gi meg litt skryt. 

Jeg tenker at om mannen nekter, bare begynn å fiks det selv. betal det selv. osv. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår godt at mannen din kan oppleve det som at dere har pusset opp i 11 år.  Å ha en etasje stående uferdig og en partner som ivrer og maser om å fortsette, så er det forståelig.  

Min mann og jeg er like (lite) handy.  Forskjellen er at jeg er interessert i hus og hage, mens han gjør kun det nødvendigste.  Derfor må vi leie fagfolk til mye.  

Siden vi har felles økonomi vet vi begge hva vi har råd til.  Derfor må vi være enige om prioriteringene for huset.  I fjor var vi f.eks. enige om å utvide terrassen mot denne sommeren.  Det er jeg som tegner, skaffer snekker, bestiller og følger opp.   Viser og forteller mannen, og det er alt.  

I rom som jeg maler og pusser opp i huset, er det jeg som bestemmer farger.  Siden han aldri deltar i arbeidet har han heller ikke "stemmerett", og jeg bestemmer.  Sånn er det også i hagen.  

Vet ikke om innspillene mine er til nytte for deg, men håper det :)   

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager ville mannen kjøpe et oppussingsobjekt hvis han ikke var interessert i å gjøre huset ferdig? Dette hadde gjort med ordentlig sint og følelsen av å bli lurt. Om man kjøper et slikt prosjekt så ligger det vel i kortene at man skal bli ferdig, før gjennomsnittet av Sinnasnekkeren-deltakerne?

Anonymkode: 326ad...cb9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han mener at vi er ganske så ferdig. Han sammenligner alltid med andre når jeg sier det. At vi har gjort mer enn de og de osv.. Men likevel så føler jeg at vi har igjen så mye. Når vi har pusset opp så kan han finne på å si ting som at han har «blitt med på det» for min skyld.. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du prøve å gjøre mer selv? Stine Skoli (blogger/influencer) flyttet inn på gård uten å kunne noe som helst, nå er hun rågod. 

Anonymkode: a2fd7...43b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du prøve å gjøre mer selv? Stine Skoli (blogger/influencer) flyttet inn på gård uten å kunne noe som helst, nå er hun rågod. 

Anonymkode: a2fd7...43b

Et veldig godt tips- takk. 
Ja spørs om jeg må det. Problemet er jo litt pengene og, vi har felles sparekonto, men jeg føler at det er han som bestemmer alt over bruken av det🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et veldig godt tips- takk. 
Ja spørs om jeg må det. Problemet er jo litt pengene og, vi har felles sparekonto, men jeg føler at det er han som bestemmer alt over bruken av det🙄

Spar på egen konto til oppussing da. Må du sette alt fu har til overs på den som er felles?

Anonymkode: f38c5...98a

AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (1 time siden):

Jeg forstår godt at mannen din kan oppleve det som at dere har pusset opp i 11 år.  Å ha en etasje stående uferdig og en partner som ivrer og maser om å fortsette, så er det forståelig.  

Min mann og jeg er like (lite) handy.  Forskjellen er at jeg er interessert i hus og hage, mens han gjør kun det nødvendigste.  Derfor må vi leie fagfolk til mye.  

Siden vi har felles økonomi vet vi begge hva vi har råd til.  Derfor må vi være enige om prioriteringene for huset.  I fjor var vi f.eks. enige om å utvide terrassen mot denne sommeren.  Det er jeg som tegner, skaffer snekker, bestiller og følger opp.   Viser og forteller mannen, og det er alt.  

I rom som jeg maler og pusser opp i huset, er det jeg som bestemmer farger.  Siden han aldri deltar i arbeidet har han heller ikke "stemmerett", og jeg bestemmer.  Sånn er det også i hagen.  

Vet ikke om innspillene mine er til nytte for deg, men håper det :)   

Vi har det også sånn. Mannen gir blaffen i alt som har med oppussing å gjøre, men innser etterhvert at enkelte ting MÅ gjøres, og går med på å betale for at noen skal gjøre det. 
I deres tilfelle - 11 år, og store ting står igjen - tenker jeg at dere burde selge og kjøpe nytt. Men å selge et hus som har så store mangler som det du beskriver vil gå hardt ut over prisen. Når man ikke er villig til å gjøre arbeidet selv, må man ha evne og vilje til å betale håndverkere for å gjøre jobben - eller kjøpe seg en helt ny leilighet, hvor det ikke er uteområder som skal ivaretas, og hvor det ikke må pusses opp på mange år. 

Anonymkode: e82ed...517

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp noe nytt! Du sier jo at huset er verdt mye mer nå, så dere vil nok få et greit lån til å kjøpe noe annet.

Min samboer er også veldig for å kjøpe oppussingsobjekt, men han greier ikke lage tid til å hverken å male en vegg eller klippe hekken utenfor. Så vi har dermed ikke funnet noe enda fordi jeg vil ha nytt og han vil pusse opp, noe han ikke har tid til men likevel påstår at han har 😂

Anonymkode: 7c4d7...030

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler meg deg.  Vi kjøpte også oppussingsobjekt, og vi har så vidt begynt. Selv ikke med maling av vegger, fordi jeg velger noen farger og han liker ingen av de. Så spør jeg om han kan velge farger, så sier han at nei, vi må gjøre andre ting før vi maler. Jeg spør hva som burde være først, og han sier at han skal lage en prioritert liste. Det har fortsatt ikke skjedd. Jeg sa at jeg kan kjøpe maling og male barnerommet, han sier at nei, vi må vente så hele huset er det samme. 

Her om dagen så leide han en høytrykkspyler til oppkjørselen. Det var det mest nødvendige. Ikke flekkete gamle vegger, ikke oppvask maskin som dør, bad som lekker, ikke overgrodd hekk eller alt det andre som er galt med huset. Nei, den litt mørkere oppkjørselen.

Jeg håper jeg ikke står i samme situasjon som deg om 9 år! 

Anonymkode: 9f264...098

AnonymBruker
Skrevet

Selg og kjøp noe nytt!

Dere burde kanskje ikke kjøpt et oppussingsprosjekt, dette er jo et gnagsår for dere og gnager på forholdet. Tror det er mange forhold som ryker på skilsmisse pga oppussing.. bare kom dere ut.

Jeg skjønner oppussing kan ta tid på grunn av ting som økonomi, at man må vente noen år før man har tid eller råd til å ta det siste badet liksom. Greit nok. Men den der "vi har gjort mer enn de og de"-greia hans er jo ingen unnskyldning. Javel, hvordan hjelper det deres situasjon liksom, at naboen har pusset opp mindre. Det gir jo ingen mening, det er det dummeste argumentet jeg har hørt. Dere har jo også kjøpt et oppussingsprosjekt, da pusser man gjerne mer opp enn snittet. Uansett er det vel revnende likegyldig hva naboen har gjort. 

Bare se på oppussingen dere har gjort som noe som økte boligverdien og som en bra investering i deres neste flunkende nye bolig.

Anonymkode: 5479c...715

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 8.26):

Selg og kjøp noe nytt!

Dere burde kanskje ikke kjøpt et oppussingsprosjekt, dette er jo et gnagsår for dere og gnager på forholdet. Tror det er mange forhold som ryker på skilsmisse pga oppussing.. bare kom dere ut.

Jeg skjønner oppussing kan ta tid på grunn av ting som økonomi, at man må vente noen år før man har tid eller råd til å ta det siste badet liksom. Greit nok. Men den der "vi har gjort mer enn de og de"-greia hans er jo ingen unnskyldning. Javel, hvordan hjelper det deres situasjon liksom, at naboen har pusset opp mindre. Det gir jo ingen mening, det er det dummeste argumentet jeg har hørt. Dere har jo også kjøpt et oppussingsprosjekt, da pusser man gjerne mer opp enn snittet. Uansett er det vel revnende likegyldig hva naboen har gjort. 

Bare se på oppussingen dere har gjort som noe som økte boligverdien og som en bra investering i deres neste flunkende nye bolig.

Anonymkode: 5479c...715

Ja du har veldig mange gode poeng og argument jeg kan bruke mot han her, tusen takk ❤️
Vi har jo pusset opp. Men vi har fortsatt igjen en del. Og det er da han bruker argumentet mot meg at vi har gjort så og så mye. Nå skal jo renta opp og han får jo helt angst nesten mot å låne eller bruke penger. Men å bruke 5000 i mnd på bil som HAN ville ha, det er ikke noe problem🙈 Han sier at siden han har blitt med på så mye oppussing så må jeg bli med på bilen 😅 Jeg mener hus er investering, og det er IKKE bil… Og huset er verdt det dobbelte av hva vi har i lån og vi har trygge og gode jobber begge. Så ser ikke problemet..

AnonymBruker
Skrevet

Her har mannen tatt totalkostnaden av noe oppussing han mente var nødvendig, og jeg ikke. 

Anonymkode: 734c4...24f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...