Gå til innhold

Når barnevernet tar fra mor omsorgen..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

og med god grunn.. Vet noen hvilke rettigheter dette barnet da har? Traumatisert og mest sannsynlig ptsd. Hvordan kan barnevernet bare overlate barnet til ny omsorgsperson og ny bhg uten videre støtte og oppfølging? Sitter pris på tips om det er noen som jobber innenfor sektoren eller vet noe. Dette er et svært ungt barn 😔

Anonymkode: a3952...fc6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oftest er det barnet trenger mest nettopp trygge gode omsorgspersoner. Ikke nødvendigvis behandling hos f.eks psykolog. F.foreldrene skal også ha veiledning. 
Når det er sagt, kan fosterforeldre fint ta tak i dette om de mener barnet har udekkede behov. Bhg også. Snakke med bv og be om en henvisning til BUP.

Anonymkode: 87df3...e47

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

og med god grunn.. Vet noen hvilke rettigheter dette barnet da har? Traumatisert og mest sannsynlig ptsd. Hvordan kan barnevernet bare overlate barnet til ny omsorgsperson og ny bhg uten videre støtte og oppfølging? Sitter pris på tips om det er noen som jobber innenfor sektoren eller vet noe. Dette er et svært ungt barn 😔

Hvem er du i denne saken da? 
Vet om et lignende tilfelle der barnet kom i fosterhjem da han var 2 år, første halvåret var han hjemme med fostermor for å bygge en trygg relasjon til henne og familien. Så begynte han i bhg, der fikk han egen assistent på seg, 7 t hver dag tror jeg. Dette fulgte over i skolen. 
Barnet ble oppfulgt på bup, traumebehandling når han ble litt større, tror han var ca 5 år når de begynte der. Barnet har mange utfordringer på grunn av starten på livet. Jeg er venn av fosterhjemmet.

Anonymkode: 167be...3ba

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnevernet er vel kjent for å svikte på det området der? De skal jo spare midler. Barna får som oftest ikke hjelp før f.foreldre krever det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å svare på dette uten å vite mer. 

Bor barnet i fosterhjem eller hos annen omsorgsperson som i f.eks far? Dersom barnet bor i fosterhjem, er det vanlig at fosterhjemmet får jevnlig veiledning på traumesensitiv omsorg og at man benytter kanaler som benyttes for alle barn ved utfordringer: PPT-henvisning for tilrettelegging i barnehage ved behov, BUP-henvisning ved behov for traumebehandling ut over det som allerede gis fosterhjemmet. 

Anonymkode: 1d9c9...5e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble frikjøpt fra jobb i et helt år for å være hjemme med fosterbarn som var 2 år ved overtakelsen.  Barnet hadde opplevd alvorlig omsorgssvikt. I forkant av at barnet skulle begynne i barnehage, fikk barnet noen timer med leketerapi hos BUP for å jobbe med separasjonsangst fra meg som barnet slet med da.  Dette gjorde definitivt overgangen til barnehage mer skånsom.  I barnehagen hadde vi ekstra lang tilvenningsperiode der jeg gradvis trakk meg mer tilbake.  Kontakt med PPT ble opprettet allerede før start og barnet hadde både assistent og spesialpedagog fra start.  Barnet har fortsatt assistent i skolen. 

Jeg har opplevd at støtteapparatet rundt barnet har fungert godt, men det skal sies at det er jeg som har tatt initiativ til alle tiltak rundt barnet og ikke barnevernet, men de har vært støttende og bidratt rent praktisk i prosessen. 

Anonymkode: cd61f...0aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et fosterbarn, som kom til oss som liten, og både vi og barnet har hatt masse tilbud om oppfølging.

De første 4 mnd hadde vi hjemmebesøk av psykolog ukentlig, det var vært tilgang på oppfølging hos bup, hos fysioterapeut og ekstra tilbud på helsestasjonen. Vi har opplevd at det bare er å snakke med barnevernet, så har barnet fått tilgang til den hjelpen det trenger (eller vi mener at det trenger)

Anonymkode: a5f75...a47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2022 den 23.43):

Å gi diagnoser på barns som ikke har vært utredet av helsepersonell er drøyt 

Anonymkode: 818f8...9f0

• Nyttig 1
Skrevet
Forundret.. skrev (På 18.3.2022 den 9.29):

Barnevernet er vel kjent for å svikte på det området der? De skal jo spare midler. Barna får som oftest ikke hjelp før f.foreldre krever det.

Hvilke barn?

Skrevet
jabx skrev (Akkurat nå):

Hvilke barn?

Fosterbarna. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2022 den 23.43):

Er du involvert, og ikke får hjelp må du sette deg ned å snakke med barnevernet. Så dere får nok hjelp. For den finnes.

Er du på utsiden og kikker inn, så er det nok noe du ikke ser. Jeg har sett mange barn som har blitt plassert i krisehjem/ fosterhjem mm, etter omsorgsoverdragelse, men ingen som ikke har fått oppfølgning.

Både barnehage, barnevern og fosterforeldre  jobber tett til det beste for barnet.

Alt etter alder på barnet, kobler man også inn andre instanser..

Anonymkode: 386a6...efc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du involvert, og ikke får hjelp må du sette deg ned å snakke med barnevernet. Så dere får nok hjelp. For den finnes.

Er du på utsiden og kikker inn, så er det nok noe du ikke ser. Jeg har sett mange barn som har blitt plassert i krisehjem/ fosterhjem mm, etter omsorgsoverdragelse, men ingen som ikke har fått oppfølgning.

Både barnehage, barnevern og fosterforeldre  jobber tett til det beste for barnet.

Alt etter alder på barnet, kobler man også inn andre instanser..

Anonymkode: 386a6...efc

Hvilken kommune hører dem til? 

Vi har dårlig erfaring med Sandnes kommune.. 

Anonymkode: 1cfb1...a8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...