AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #1 Skrevet 17. mars 2022 Tenkte lenge og ikke skrive noe her, leste andres lignende innlegg om autisme, men må nok få dette ut! Jeg har det så forferdelig vondt, barnet er 3 år og har ingen ord, ellers det fungerer, men lett kan stikke fra og litt vanskelig med mat i det siste. Forstår fortsatt ikke hvorfor mitt barn? Hva har jeg gjort i livet at min barn skal ha disse utfordringer i fremtiden ? Noen som har barn med barneautisme eller har fått nylig barne autisme diagnose ? Har det så utrolig vondt å kalle han autist, jeg klarer ikke, sier med barne autisme diagnose. Anonymkode: e135c...dc7 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #2 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenkte lenge og ikke skrive noe her, leste andres lignende innlegg om autisme, men må nok få dette ut! Jeg har det så forferdelig vondt, barnet er 3 år og har ingen ord, ellers det fungerer, men lett kan stikke fra og litt vanskelig med mat i det siste. Forstår fortsatt ikke hvorfor mitt barn? Hva har jeg gjort i livet at min barn skal ha disse utfordringer i fremtiden ? Noen som har barn med barneautisme eller har fått nylig barne autisme diagnose ? Har det så utrolig vondt å kalle han autist, jeg klarer ikke, sier med barne autisme diagnose. Anonymkode: e135c...dc7 Ville spørre hvordan dere som foreldre har det? Åssen utfordringer har dere? -Ts Anonymkode: e135c...dc7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #3 Skrevet 17. mars 2022 Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med personlig erfaring. Har du sett snapkontoen autismeforeldre? Ville også meldt med inn i en interesseorganisasjon. Anonymkode: dda78...079
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #4 Skrevet 17. mars 2022 Spekteret er jo veldig stort. Vi fikk diagnosen når han var 6 år, utredet/i «systemet» siden 2åralder. Vi hadde fra 2års alder egen ressurs et visst timeantall til ham. Noen kan trenge 1-1, men han hadde mer i grupper innimellom. Da på å trene på sine utfordringer i litt mindre gruppe fremfor sammen med de 16 andre som ble litt mye. Og så hadde de fokus i bhg på det motoriske. Språket gikk fra litt «bakpå» til å bli over sitt alderssnitt. Vi forteller ikke om selve diagnosen til noen da det er lite merkbart. Det er alt for mye fordommer knyttet til spekteret. Men om det var synlig og krevde tilrettelegging i sosiale situasjoner hadde vi jo vært mer åpne. For oss har det frem til nå alltid gått over forventning, men hvordan det blir i tenår og voksen alder vet vi jo ikke. Kanskje frafaller diagnosen fordi han ikke «kvalifiserer», kanskje blir det som i dag - eller kanskje blir det mer typisk Asperger. Vi fikk noen år på oss før diagnosen kom til å venne oss til tanken - og har nok til nå vært veldig «heldige» som ikke har hatt noen utfordringer egentlig. Men et tips til dere må vel være å få ressurser på plass i bhg, og en plan. Anonymkode: 361b2...428
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 Autisme er et vidt begrep. Noen fungerer nærmest normalt mens andre trenger mer hjelp. Det viktigste er at barnet får hjelp tidlig, og 3 år vil jeg si er tidlig. Tenk så frustrerende for han også, å ha behov for mye mer ekstra oppfølging som han ikke får og nå skal han endelig få det! Kanskje vil han blomstre når han får den hjelpen han trenger? Viktig at dere som foreldre også får hjelp, noen å prate med og tømme disse tankene hos. Det er ikke deres feil, det er ingen sin feil! Det er ingenting som er feil, det som er feil er om barnet ikke får den hjelpen han trenger. Mitt tantebarn har autisme, det vondeste jeg der er når foreldrene helst ikke vil prate om det. Da vet ikke vi rundt hvor vi skal trå eller hvordan vi kan hjelpe. Det blir bare vondt for alle parter! Vær åpen med familien, så blir det så mye lettere for dere og de rundt dere selv om det er et sårt tema. Da kan man si at «jeg tenker så mye på det og det er et sårbart tema, akkurat i dag ønsker jeg ikke prate så mye om det» eller «jeg tenker på det hele tiden og jeg trenger noen å prate med, kanskje vi kan prate litt om det?». Tenk at nå slipper dere å lure på hvorfor ting er slik som de er, dere har et svar og dere har krav på hjelp! Anonymkode: d1f15...97a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #6 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 17.3.2022 den 22.37): Spekteret er jo veldig stort. Vi fikk diagnosen når han var 6 år, utredet/i «systemet» siden 2åralder. Vi hadde fra 2års alder egen ressurs et visst timeantall til ham. Noen kan trenge 1-1, men han hadde mer i grupper innimellom. Da på å trene på sine utfordringer i litt mindre gruppe fremfor sammen med de 16 andre som ble litt mye. Og så hadde de fokus i bhg på det motoriske. Språket gikk fra litt «bakpå» til å bli over sitt alderssnitt. Vi forteller ikke om selve diagnosen til noen da det er lite merkbart. Det er alt for mye fordommer knyttet til spekteret. Men om det var synlig og krevde tilrettelegging i sosiale situasjoner hadde vi jo vært mer åpne. For oss har det frem til nå alltid gått over forventning, men hvordan det blir i tenår og voksen alder vet vi jo ikke. Kanskje frafaller diagnosen fordi han ikke «kvalifiserer», kanskje blir det som i dag - eller kanskje blir det mer typisk Asperger. Vi fikk noen år på oss før diagnosen kom til å venne oss til tanken - og har nok til nå vært veldig «heldige» som ikke har hatt noen utfordringer egentlig. Men et tips til dere må vel være å få ressurser på plass i bhg, og en plan. Anonymkode: 361b2...428 Tusen takk, for at du deler din opplevelse. Det var hyggelig å høre at det går bra med ditt barn, håper det ordner seg for oss også! Som du sier, jeg roper ikke ut, kun med familien, barnet gjør det vi ber om, gir blikk kontakt og reager på navnet sitt, men vi sier til de som spør at språket er forsinket. -Ts Anonymkode: e135c...dc7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #7 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk, for at du deler din opplevelse. Det var hyggelig å høre at det går bra med ditt barn, håper det ordner seg for oss også! Som du sier, jeg roper ikke ut, kun med familien, barnet gjør det vi ber om, gir blikk kontakt og reager på navnet sitt, men vi sier til de som spør at språket er forsinket. -Ts Anonymkode: e135c...dc7 Så han har språkforståelse, blikk kontakt og reagerer på navnet. Hvilken symptomer har han? Anonymkode: 76e94...7dc
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #8 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 3/17/2022 den 21.43): Tenkte lenge og ikke skrive noe her, leste andres lignende innlegg om autisme, men må nok få dette ut! Jeg har det så forferdelig vondt, barnet er 3 år og har ingen ord, ellers det fungerer, men lett kan stikke fra og litt vanskelig med mat i det siste. Forstår fortsatt ikke hvorfor mitt barn? Hva har jeg gjort i livet at min barn skal ha disse utfordringer i fremtiden ? Noen som har barn med barneautisme eller har fått nylig barne autisme diagnose ? Har det så utrolig vondt å kalle han autist, jeg klarer ikke, sier med barne autisme diagnose. Anonymkode: e135c...dc7 Vi skal til utredning snart. Kan du fortelle noe om prosessen og hvorfor barnet har fått diagnosen? Sa de noe om prognose? Hva slags hjelp får dere eller kommer til å få? Anonymkode: 76e94...7dc
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #9 Skrevet 26. mars 2022 Det heter batn med autisme, ikke et autistisk barn. Diagnosen definerer ikke barnet. Jeg jobber med barn med autisme, og de er fantastiske barn. De ser verden på en helt annen måte, og vil kan lære mye av det. Har skolen et godt opplegg vil h*n få en flott barndom. Det er mange bedrifter som ansetter voksne med autisme nettopp fordi de har en annen utviklet hjerne Barn med autisme er en stor ressurs i samfunnet vårt! Anonymkode: 1af4d...e45 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #10 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 9.57): Mitt tantebarn har autisme, det vondeste jeg der er når foreldrene helst ikke vil prate om det. Da vet ikke vi rundt hvor vi skal trå eller hvordan vi kan hjelpe. Det blir bare vondt for alle parter! Tror ikke du forstår dette helt. Foreldrene vil ikke diskutere autismen med deg, hvorfor er det vondt for deg? Hva om DU plutselig sier ting som sårer dem? Det er jo egentlig veldig sannsynlig. Kan jo være at det er vondt for foreldrene om familie skal snakke om det i titt og utide. Har en eks svigerinne som absolutt ville ta opp ting som min sønn sliter med, men siden vi egentlig ikke hadde kontakt, så timet hun det på julaften, 17 mai, burddager osv. Forfulgte meg omtrent rundt og skulle "hjelpe" med sine inspill jeg ikke ville ha. Ikke var hun grei mot ungen heller. Vi snakker jo ikke ellers, så det er jo helt idiotisk å sitte å pjatte om det på dager som skal være festelige. Spesielt fordi jeg ble lei meg. Og DET er kjipt for alle. Ikke at info blir holdt tilbake fra folk som bare er nyskjerrig. Anonymkode: f33cb...468 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #11 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det heter batn med autisme, ikke et autistisk barn. Diagnosen definerer ikke barnet. Jeg jobber med barn med autisme, og de er fantastiske barn. De ser verden på en helt annen måte, og vil kan lære mye av det. Har skolen et godt opplegg vil h*n få en flott barndom. Jeg hører på diverse podcasts laget av folk med autisme. De har kommentert at det er greit å si autistiske barn også, og synes den korrigeringen er slitsom. Det er ikke garantert at noe barn får en flott barndom. Sliter man med å forstå sosiale koder, så kan man møte utfordringer sosialt. Anonymkode: 4382d...66f 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 26.3.2022 den 18.51): Vi skal til utredning snart. Kan du fortelle noe om prosessen og hvorfor barnet har fått diagnosen? Sa de noe om prognose? Hva slags hjelp får dere eller kommer til å få? Anonymkode: 76e94...7dc Det var jeg selv som følte at ikke alt stemte, fordi barnet ikke begynte gå før 18 måneder, delvis reagerte på navn, pekte ikke, vinket ikke. Men når jeg ba han å klappe, så klappet han. Holdt øyekontakt. Men ikke noe mere, noen ganger viftet med hender. når barnet var 2 år, ble vi sendt til utredning, de mente barnet er på plass på flere steder der normale barn pleier, men bare i mindre grad. Så de, de ventet til 3 år og satte Barneautisme. Nå som barnet ble 3 år, så har barnet repeterende atferd som vis barnet får tlf, så ser den samme ting om igjen, eller vis han ikke får tlf så ser vi lite av repeterende atferd, så vi prøver å unngå å gi han mobil. Vi får mye hjelp nå i barnehage, de jobber med det, vi jobber hjemme, som å ta på seg klær, og sette ytre klær på plass. Fra 2 år kan barnet ta av seg klær selv. Barnet for hjelp av spesial pedagog som er to ganger i uke sammen med han og i tillegg de ansatte i avdelingen jobber med barnet med de sosiale og potte trening. Nå har jeg roet meg ned, ansatte sa de har to barn til med autisme i min barneavdelingen til sønnen, jeg ser at alle barn i denne avdelingen snakker og ikke noe tegn til autisme, det kom som et stor overraskelse for meg, fordi jeg har møtt de alle forskjellig barn i garderoben når de kledde av seg og kommuniserte med foreldre sine. Så for jeg håper alt faller på plass når språket kommer. ☺️ -Ts Anonymkode: e135c...dc7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 26.3.2022 den 18.53): Det heter batn med autisme, ikke et autistisk barn. Diagnosen definerer ikke barnet. Jeg jobber med barn med autisme, og de er fantastiske barn. De ser verden på en helt annen måte, og vil kan lære mye av det. Har skolen et godt opplegg vil h*n få en flott barndom. Det er mange bedrifter som ansetter voksne med autisme nettopp fordi de har en annen utviklet hjerne Barn med autisme er en stor ressurs i samfunnet vårt! Anonymkode: 1af4d...e45 Jeg vet, men har sett at noen her på forum kan angripe de foreldre som kaller barn med autisme og er svært opptatt at det kalles autistisk, noe jeg aldri kommer til å si muntlig, mitt barn er ikke noe diagnose. Jeg var ikke i humør når jeg skrev innlegget, derfor skrev på begge måter. Kan du fortelle hvordan barn du jobber med og hvordan de er? -ts Anonymkode: e135c...dc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå