AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Vi har et barnehagebarn mellom 2 og 3 år. Jeg ønsker ikke å gi barnet lenger dager i barnehagen enn det allerede har. Han leveres kl.8 og hentes mellom 14:30 og 16, alt ettersom hvor lang dag jeg har. Da snakker jeg om den tiden jeg er pliktig til å være tilstede på jobb. Det er selvfølgelig en del rettearbeid, rapporter osv som må gjøres utenom den tiden jeg er pliktig til å være på arbeidsplassen. Hvordan løser dere andre i tilsvarende jobber det? Gir dere barnet lengre dager? Sitter dere og jobber hver kveld etter barnet er lagt? Hjelper partneren til, så du kan jobbe litt på ettermiddag eller i helg? Per nå jobber jeg hver kveld etter at barnet er lagt. Jeg er så sliten at jeg legger meg relativt tidlig, så jeg har ca.3 timer til rådighet hver kveld, men da skal jeg jo også spise kveldsmat, kanskje dusje, gjøre litt husarbeid osv, så jeg får jo gjerne ikke tre timer i ren jobbing. Mannen har 8-timersdager + litt pendling, så han er lenger vekk fra hjemmet enn meg og orker bare å bidra minimalt med barnet, typ leke med det mens jeg dusjer. Ikke orker han husarbeid heller. Hva gjør dere andre når hverdagen er hektisk og begge foreldre er slitne? Anonymkode: e09b2...ac4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Jeg jobber 80% for å få litt tidligere fri på ettermiddagen (jobber på dagtid alle hverdager). Jobber også noe etter at barna har lagt seg og av og til på dagetid i helgene. Anonymkode: 0c42f...435 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Bruker endel tid på søndager og sender de andre ut. Og ellers kveldstid. Det er uansett vanskelig å konsentrere seg om retting på felleskontor med stadige forstyrrelser, så det må tas på kveldstid og på søndager. Anonymkode: cf90a...45d 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Vårt barn er 7,5 t i bhg. Vi må jobbe litt etter at ungene er i seng, ja. Vi kunne gitt ham enda kortere dager, men det orker vi ikke. Da hadde vi fått mer tid, men det hadde blitt dårligere kvalitet på tiden - vi hadde vært enda mer slitne og sure enn vi allerede er. Anonymkode: 328c0...9fa
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #5 Skrevet 15. mars 2022 Mannen orker ikke husabeid og å ta ansvar for barnet på ettermiddagen? Hva er det for noe tull?? Hvorfor kan han velge det? Her tar mannen seg av husabeid og barn. Typisk er at jeg henter barna og lager middag til mannen kommer hjem. Så kan jeg sette meg å jobbe litt mens han er med barna, lager kvelds og legger de. Ikke hver dag selvfølgelig, jeg trenger jo også å tilbringe til med familien. Jeg bruker ofte søndag formiddag til å jobbe også. Anonymkode: 677a6...f06 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 For det første er det tull at mannen skal slippe unna både husarbeid og å ivareta barnet, for det andre behøver du ikke hente kl. 14.30. Gi barnet forutsigbare dager og hent kl. 15.30-16 (siden du sier det er det seneste du kan hente) Da legger du inn en times jobb de dagene du kan dra fra jobb tidlig, og det hjelper jo på. Ellers er det slik at lærere har komprimert arbeidsår for å kunne ha flere friperioder, og da hører det jo med at man må jobbe mer i de periodene man faktisk jobber. Da er det lite poeng i å hente barnet tidlig i barnehagen dersom man ikke har overskudd til å jobbe inn det tapte etter leggetid. PS: Mannen din må komme på banen og ta sin del av jobben med hus og barn. Åpenbart. Anonymkode: 1d6f2...82c 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 Lærer her 🙋♀️ (barneskole) Jeg har vekslet litt mellom å jobbe 100% og 80% etter at vi fikk barn (nå 3). Å jobbe 100% som lærer, med alle de timene det medfører, syntes ikke jeg var levelig i en hverdag med små barn. Jeg jobba hver eneste kveld utenom fredag og lørdag, fordi jeg ikke ville sitte på jobb langt utover ettermiddagen. Den tiden vil jeg ha med barna mine! (Og til middag, logistikk med fritidsaktiviteter ++). Så nå jobber jeg 80%. Da blir det ca «normal» arbeidsuke (37,5 t i uka), pluss «lærerfri» ellers. Det funker best for oss. Er verd pengene vi går glipp av! Anonymkode: 59fc5...eee 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 Jeg er en lærer (ungdomstrinnet). Har tre barn i alder 2-9 år. Jeg leverer den minste i bhg. kl 7:45 og reiser på jobb. Er på skolen/arbeidsplassen kl. 8. Reiser fra skolen kl. 15:30. Vi har ingen fleksibilitet. Alle dager er alle på jobb til kl. 15:30. Alle barna hentes før kl. 16:15. Deretter er det mat hjemme og fritidsaktiviteter 6 dager i uken fra 17 til 19. Barna er i seng kl. 20-21. Mannen min legger seg kl. 21:30. Jeg begynner forberedelsene til undervisning (lager PowerPoint/retter prøver) fra kl. 21 til 23. I helgen retter jeg midt på dagen mens den minste sover, kl. 12-14. Dette, tenker jeg er vanlig. Anonymkode: 1a38d...af3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #9 Skrevet 15. mars 2022 Lærer på barneskole. Gjør meg stort sett ferdig med alt på skolen. Henter derfor rundt kl. 16.00 . Da kan jeg ha helt fri på kvelden. Anonymkode: 5ca22...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #10 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lærer på barneskole. Gjør meg stort sett ferdig med alt på skolen. Henter derfor rundt kl. 16.00 . Da kan jeg ha helt fri på kvelden. Anonymkode: 5ca22...b3f Samme her. Jobber fra 0715-16. Av og til litt lengre dager (kanskje en gang i måneden), og av og til innom i helga. Anonymkode: fa66e...b02 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #11 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Lærer på barneskole. Gjør meg stort sett ferdig med alt på skolen. Henter derfor rundt kl. 16.00 . Da kan jeg ha helt fri på kvelden. Anonymkode: 5ca22...b3f Når jobber du inn all avspaseringen da? Det er jo ikke mer enn en vanlig arbeidsdag. Anonymkode: 8eb30...6fb 1 1
tangent Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mannen har 8-timersdager + litt pendling, så han er lenger vekk fra hjemmet enn meg og orker bare å bidra minimalt med barnet, typ leke med det mens jeg dusjer. Ikke orker han husarbeid heller. Nei. Dette er faktisk ikke akseptabelt med mindre han har en sykdom som krever at han hviler mye. De fleste av oss jobber fulltid og må reise til og fra jobb OG må bidra hjemme. Ellers jobber de fleste lærere jeg kjenner litt på kvelden ved behov og i helg ved behov. Men ingen av de henter såpass tidlig som 14.30. Jeg ville bare bestemt at jobbtid var frem til minst 15.30 hver dag for å få unna mer i normal arbeidstid.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 Lærer i småskolen. Jobber 2-4 timer søndag kveld, sitter litt lenger på jobb et par dager i uken (henter aldri senere enn 16) og resten tar jeg etter ungene er i seng. Hadde samme system som deg i høst, med tidlig henting og kveldsarbeid, men da endte jeg opp bare millimeter fra den berømte veggen. Så nå lar jeg ungene være litt lenger i barnehagen, og så holder jeg av noen kvelder i uka til egentid. I tillegg begynner jeg å akseptere at det jeg ikke får gjort i løpet av min betalte arbeidstid, det blir ikke gjort. Jeg er orker ikke å jobbe gratis. Anonymkode: 3a63f...fe7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 Jeg er lærer på ungdomsskole og har to barn på 1 og 3. Jeg fokuserer på å være mest mulig effektiv i fritimer og slikt i arbeidstiden, men bruker også gjerne 4 timer på kveld eller helg i uka. Jeg har bunden tid på jobb 8:30-16 to ganger i uka og 8:30-15 tre ganger i uka, men kommer ofte tidligere for å få unna ting. Barnehagen er åpen 7-17, så det er aldri noe problem å rekke barnehagen Vi er jo to foreldre, så bytter på barnehagehenting og husarbeid selvfølgelig. Begge har travle jobber og 30-40 min reisevei så ingen slipper lett unna Anonymkode: ad4c1...832
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 Lærer på ungdomsskole her (som har vært utbrent da jeg jobba på barneskole..) Jeg har måttet senke lista for meg selv. Sitter noen ganger litt lenger på jobb for å få unna diverse, og noen ganger i helgen, både på dagtid og kveld. Prøver å unngå for mange kvelder i uka, men blir det noen få ganger i måneden. Anonymkode: f6e8b...2dd 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #16 Skrevet 15. mars 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Når jobber du inn all avspaseringen da? Det er jo ikke mer enn en vanlig arbeidsdag. Anonymkode: 8eb30...6fb Ikke meg du siterer, men man kan jo komme tidligere Hvis man er ferdig 16:00, men starter 7:30 har man jo 42,5timers uke. Den siste halvtimen jobber man garantert inn i noe hjemmearbeid i løpet av uka. Anonymkode: ad4c1...832 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #17 Skrevet 15. mars 2022 Jeg har prøvd litt forskjellige ting, det å hente kl.14.30-15.30 og jobbe fra kl.19-22, etter at barnet er lagt, er utrolig slitsomt. Jeg gjorde det i en periode og holdt på å gå på veggen Det som fungerer best for meg er å levere kl.07.00. Være på jobb fra kl.07.30-16.00 mandag til torsdag, da henter mannen barnet kl.16.00. Fredager er jeg på jobb fra kl.07.30-14.00, henter kl.14.30. Det fungerer best for meg. Her er målet å gjøre unna mest mulig når jeg er på jobb. Må likevel jobbe 3 timer fordelt på en uke etter barnets leggetid, men det er mye bedre enn å jobbe 2-3 timer hver eneste kveld. Og for guds skyld, få mannen til å gjøre husarbeid og ta ansvar for barnet! Det å ha lang reisevei er ingen unnskyldning! Her tar mannen 80% av husarbeidet, mens jeg lager all maten. Han jobber også turnus og har en krevende jobb. Anonymkode: e6820...224 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #18 Skrevet 15. mars 2022 Jeg reiser på jobb så jeg er der ca. 1t før. Så sitter jeg på skolen til 15.30 mandag til onsdag. Da må jeg også jobbe litt på kvelden. Henter tidlig torsdag og fredag. Lager alle planer og planlegger undervisning på søndag fra kl. 19.00 til 22.00. Jobber som kontaktlærer på barneskolen. Anonymkode: 23958...ed0
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #19 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ikke meg du siterer, men man kan jo komme tidligere Hvis man er ferdig 16:00, men starter 7:30 har man jo 42,5timers uke. Den siste halvtimen jobber man garantert inn i noe hjemmearbeid i løpet av uka. Anonymkode: ad4c1...832 Hun er ikke ferdig 16, hun henter barnet da. Og er ikke 40 timers uke vanlig? 42,5 timer er bare en halvtime ekstra hver dag, er det dette lærere maser om at er så mye arbeid? Anonymkode: 8eb30...6fb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #20 Skrevet 15. mars 2022 Skolebarn har jo ca 13 uker ferie i året, dvs 2 måneder mer fri enn en gjennomsnittlig person i full jobb. Jeg må innrømme at jeg blir litt overrasket over at mange lærere her ikke jobber mer enn 9 timers arbeidsdager når de har 2 måneder mer fri i året enn oss andre 🤔 Anonymkode: 1134a...eb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå