_popcorn_ Skrevet 15. mars 2022 #21 Del Skrevet 15. mars 2022 Ryddet for latterliggjøring. _popcorn_, mod 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 15. mars 2022 #22 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) Jeg blir sjokkert hver dag. Jeg orker nesten ikke å ta det innover meg mer. Blir både trist og lettet når NATO ikke går inn. Har et lite håp om at de går inn, menneskeheten i meg vil at de skal stoppe detta. Den rasjonelle sider sier at det blir verre om noen kommer i forsvar. Nå prøver jeg å fokusere på studier og jobb, men det er hele tiden i bakhodet. Jeg sliter med at jeg føler jeg ikke gjør nok. Har dårlig samvittighet for at jeg har det så bra, og var heldig som ble født i Norge. Mye motstridende følelser hele tiden. Samtidig tenker jeg på de flyktningene som ikke får samme velkomst. Blir trist av å se rasismen så tydelig. Ser videoer hvor skoler klapper når de ukrainske barna kommer inn. Noe veldig fint samtidig så urettferdig. Så ja. Jeg blir sjokkert hele tiden. Om Europa skulle blitt innblandet tror jeg at jeg ville blitt sjokkert, men samtidig er jeg «forberedt på det». Sånn mentalt. Tror jeg. Endret 17. mars 2022 av Becky 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 15. mars 2022 #23 Del Skrevet 15. mars 2022 ...dere som snakker om at NATO burde gripe direkte inn... forstår dere konsekvensene av det? 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 16. mars 2022 #24 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) At til tross for advarsel etter advarsel har vi brukt 30 år på å bygge ned forsvaret vårt. At vi er så naive at det må en krig til før vi skjønner hvor sinnsyk diss imperialistiske planene til Putin er. Ellers skremmer det meg mest å ikke vite hva neste steg er nå. Endret 16. mars 2022 av Rullerusk 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 16. mars 2022 #25 Del Skrevet 16. mars 2022 Apollonia skrev (20 timer siden): Brutaliteten mot sivile. Og at det er så mange mennesker som ser dette, og fortsatt mener at det må være greit for ukrainerne og overgi seg, og at vi bør ofre Ukraina for vår egen trygghet. Jeg har alltid lurt på hvem de folka som samarbeidet med tyskerne under krigen var, nå vet jeg det. Msns jeg er mest sjokkert over folk som deg som synes krigen i Ukraina er så mye verre enn krig alle andre steder, mest sannsynlig fordi de uskyldige ofrene i Ukraina er blonde og blåøyde - det er jo det som er hovedforskjellen på dem og andre krigsofre rundt i verden, der vi ikke gidder å blande oss. Ellers er jeg også sjokkert over hvor dårlig det russiske militæret er. Jeg er ikke sjokkert over at de skyter mot sivilie etc, å bli sjokkert over det betyr jo at man forventet bedre av Putin. Jeg er veldig trist over at det gjøres, men overhodet ikke sjokkert. Blir heller ikke sjokkert om Putin tyr til atomvåpen, men håper inderlig han ikke gjør det. Er sjokkert over at norske politikere ikke fjerner avgifter på drivstoff i Norge og enten kapper utenlandskablene eller innfører maxpris på strøm innad i Norge. De ønsker tydeligvis at nordmenn skal lide mest mulig i solidaritet med Ukraina, uten at jeg på noen måte ser at færre uskyldige ukrainere blir drept av den grunn. Jo jeg ble forresten sjokkert over ukrainerene som stakk av for å redde seg selv og etterlot 100 000 barn hjelpeløse på barnehjem etc, hvis jeg husker riktige tall. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 16. mars 2022 #26 Del Skrevet 16. mars 2022 velociraptor skrev (48 minutter siden): Msns jeg er mest sjokkert over folk som deg som synes krigen i Ukraina er så mye verre enn krig alle andre steder, mest sannsynlig fordi de uskyldige ofrene i Ukraina er blonde og blåøyde - det er jo det som er hovedforskjellen på dem og andre krigsofre rundt i verden, der vi ikke gidder å blande oss. Ellers er jeg også sjokkert over hvor dårlig det russiske militæret er. Jeg er ikke sjokkert over at de skyter mot sivilie etc, å bli sjokkert over det betyr jo at man forventet bedre av Putin. Jeg er veldig trist over at det gjøres, men overhodet ikke sjokkert. Blir heller ikke sjokkert om Putin tyr til atomvåpen, men håper inderlig han ikke gjør det. Er sjokkert over at norske politikere ikke fjerner avgifter på drivstoff i Norge og enten kapper utenlandskablene eller innfører maxpris på strøm innad i Norge. De ønsker tydeligvis at nordmenn skal lide mest mulig i solidaritet med Ukraina, uten at jeg på noen måte ser at færre uskyldige ukrainere blir drept av den grunn. Jo jeg ble forresten sjokkert over ukrainerene som stakk av for å redde seg selv og etterlot 100 000 barn hjelpeløse på barnehjem etc, hvis jeg husker riktige tall. Veldig (!!) Enig! Jeg er super-sjokkert over forskjellsbehandlingen norske mennesker gjør, fra Heltene og ofrene i Ukraina som har det verst av alle, til de " fæle andre utlendinger som kommer og stjeler nav penger og snylter" som jeg hører om andre som har rømt fra krig. Men de er visst ikke så viktige de. For brødrene våre i Ukraina er viktigst. ( Og ikke brødrene våre i Russland, for de er jo bare slemme de, som trooor på Putin!) Jeg burde ikke vært sjokkert. Jeg er visst for naiv jeg også. Men jeg gjør iallefall ikke forskjell på flyktninger. Uansett farge på hud hår og øyne, samt hvor de kommer fra. Og så er jeg litt sjokkert over at det BLE krig, jeg håper det snart er over, men også veldig sjokkert over at ikke flere ser hva amerikanerne driver med. At de er helter. For det er de IKKE. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 16. mars 2022 #27 Del Skrevet 16. mars 2022 velociraptor skrev (44 minutter siden): Msns jeg er mest sjokkert over folk som deg som synes krigen i Ukraina er så mye verre enn krig alle andre steder, mest sannsynlig fordi de uskyldige ofrene i Ukraina er blonde og blåøyde - det er jo det som er hovedforskjellen på dem og andre krigsofre rundt i verden, der vi ikke gidder å blande oss. Ellers er jeg også sjokkert over hvor dårlig det russiske militæret er. Det første punktet kan også forklares med et par-tre andre faktorer: Ja, geografisk og kulturell nærhet har en del å si, det påvirker oss mer og er lettere å relatere til når det skjer relativt nær enn når det skjer langt borte. Vi har også skalaen på det hele, det er ikke ofte vi har kriger som involverer hundretusenvis av soldater med relativt moderne utstyr, og titalls millioner sivilister i faresonen. Så (dette er også relatert til kulturell nærhet) er det rent faktisk snakk om et noenlunde fungerende demokrati som blir angrepet av et land med et ugreit autoritært regime. Hva gjelder kvaliteten (eller mangel på sådan) i det russiske militæret, så har dette vært årets store overraskelse, og hyllemeter med bøker kommer til å bli skrevet. Militærnerder og forståsegpåere har fått en del å tenke på. (Var det DETTE vi var livredde for på åttitallet? ...ikke helt, her har det vært 30 år med korrupsjon og forfall.) Det russiske militæret har åpenbart ikke bare grovt forsømt trening og vedlikehold av mannskap og utstyr, men institusjonell kunnskap fra forgjengerne har forvitret og fordampet... kjøre rett ut i det gjørmehelvetet som oppstår i sørvestre Russland og Ukraina hvert eneste år? Uten nok forsyninger? Virkelig? Skal disse være arvtakerne til den sovjetiske hæren som knuste Nazi-Tyskland på akkurat den fronten på førtitallet? Zhukov snur seg i grava. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apollonia Skrevet 16. mars 2022 #28 Del Skrevet 16. mars 2022 velociraptor skrev (1 time siden): Msns jeg er mest sjokkert over folk som deg som synes krigen i Ukraina er så mye verre enn krig alle andre steder, mest sannsynlig fordi de uskyldige ofrene i Ukraina er blonde og blåøyde - det er jo det som er hovedforskjellen på dem og andre krigsofre rundt i verden, der vi ikke gidder å blande oss. Hvor skrev jeg at denne krigen er verre enn andre? Jeg er også enig i at forskjellsbehandlingen av flyktninger er betenkelig. Denne krigen er nærere, det er en av våre nærmeste naboer som har invadert, men det bør ikke påvirke hvordan vi dealer med flyktningene. Samtidig har vi sett i tidligere kriser at folk engasjerer seg veldig i starten, og noen måneder etter er allting glemt, så vi får se hvor lenge dugnadsånden varer. Og så føles det kanskje mer alvorlig og nært fordi Russland er en militærnasjon, har atomvåpen og det er et slags gufs fra den kalde krigen, som vi trodde vi var ferdig med. Når det gjelder brutaliteten går den dårlig sammen med det opprinnelige narrative om "fredsbevarende styrker" så den største overraskelsen var vel hvor raskt Putin gav verden fingeren og viste sitt sanne ansikt. At han gikk inn så jeg komme, men trodde kanskje at det skulle begrense seg til noen regioner. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 16. mars 2022 #29 Del Skrevet 16. mars 2022 Apollonia skrev (54 minutter siden): Hvor skrev jeg at denne krigen er verre enn andre? Jeg er også enig i at forskjellsbehandlingen av flyktninger er betenkelig. Denne krigen er nærere, det er en av våre nærmeste naboer som har invadert, men det bør ikke påvirke hvordan vi dealer med flyktningene. Samtidig har vi sett i tidligere kriser at folk engasjerer seg veldig i starten, og noen måneder etter er allting glemt, så vi får se hvor lenge dugnadsånden varer. Og så føles det kanskje mer alvorlig og nært fordi Russland er en militærnasjon, har atomvåpen og det er et slags gufs fra den kalde krigen, som vi trodde vi var ferdig med. Når det gjelder brutaliteten går den dårlig sammen med det opprinnelige narrative om "fredsbevarende styrker" så den største overraskelsen var vel hvor raskt Putin gav verden fingeren og viste sitt sanne ansikt. At han gikk inn så jeg komme, men trodde kanskje at det skulle begrense seg til noen regioner. Det er interessant hvor forskjellig definisjon av «våre nærmeste naboer» man har. Jeg ser på det som helt motsatt side av Europa fra oss. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apollonia Skrevet 16. mars 2022 #30 Del Skrevet 16. mars 2022 velociraptor skrev (55 minutter siden): Det er interessant hvor forskjellig definisjon av «våre nærmeste naboer» man har. Jeg ser på det som helt motsatt side av Europa fra oss. Vi har grense direkte mot Russland, så da bør de kunne defineres som en nær nabo. 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKoppTe Skrevet 16. mars 2022 #31 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Mest av alt blir jeg sjokkert av at ingenting sjokkerer meg lengre. Det menneskelige lavmål er tydeligvis uendelig og bunnløst. Jeg blir også sjokkert av at "sannheten" kollapser i en krig. Verden er på gyngende grunn, i allefall opplever jeg det slik. Dette ideologiske, politiske og moralske "tomrommet" skremmer meg. Ellers blir jeg sjokkert av hensynsløsheten og den humanitære kollapsen i en krig. Det sjokkerer meg at det russiske militæret går etter sivile istedet for å vise humanitære hensyn. Jeg klarer ikke helt å vri hjernen rundt bilder jeg har sett av barn på flukt og av bombede sykehus og fødeavdelinger, og av eldre som må bo på gaten etter at russerne har bombet huset deres. Mer spesifikt rystet det meg langt inn i sjelen og se opptak av en gutt som ble sendt på flukt alene. Han gikk for seg selv og gråt mens han hadde en sjokolade i den ene hånden og en bamse i den andre. Andre bilder, f.eks. av skadde kvinner i fødsel er forferdelig. At eldre har blitt angrepet og skadet liker jeg heller ikke. At man kan gjøre noe sånt mot våre aller mest sårbare er forbi min fatteevne. Det som også sjokkerer meg er at folk snakker om at krigen på et eller annen tidspunkt i fattbar fremtid skal være over. Skadene av det som nå utfolder seg kommer nok til å vare i generasjoner. Jeg tror ikke det er målbart i tid. Endret 16. mars 2022 av EnKoppTe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 16. mars 2022 Forfatter #32 Del Skrevet 16. mars 2022 EnKoppTe skrev (10 minutter siden): Mest av alt blir jeg sjokkert av at ingenting sjokkerer meg lengre. Det menneskelige lavmål er tydeligvis uendelig og bunnløst. Ellers blir jeg sjokkert av hensynsløsheten og den humanitære kollapsen i en krig. Det sjokkerer meg at det russiske militæret går etter sivile istedet for å vise humanitære hensyn. Jeg klarer ikke helt å vri hjernen rundt bilder jeg har sett av barn på flukt og av bombede sykehus og fødeavdelinger, og av eldre som må bo på gaten etter at russerne har bombet huset deres. Mer spesifikt rystet det meg langt inn i sjelen og se opptak av en gutt som ble sendt på flukt alene. Han gikk for seg selv og gråt mens han hadde en sjokolade i den ene hånden og en bamse i den andre. Andre bilder, f.eks. av skadde kvinner i fødsel er forferdelig. At eldre har blitt angrepet og skadet liker jeg heller ikke. At man kan gjøre noe sånt mot våre aller mest sårbare er forbi min fatteevne. Det har sjokkert meg også. De 100.000,barnehjemsbarn som plutselig ble alene, inkl barn med spesielle behov. Angrep på sivile, med viten og vilje. Det hadde jeg aldri trodd. Følte det nesten som om lederne i Tyrkia, Kina og Nord Korea hadde kanskje kriget med andre, men de hadde kanskje ikke vist den brutalitet, ihvertfall mot andre land. Jeg vet ikke, men tror (mere håper) ikke de hadde vist den brutaliten. Jeg ble også sjokkert over å se han gutten, alene over grensen. Mest over de andre voksne som har gått over grensen sammen med sine barn, og ikke har tatt han til seg. De må jo ha sett han grine. Men jeg vet jo egentlig ikke om noen kanskje HAR gjort det. Jeg hadde ikke klart å gått forbi uten å være en tilgjengelig voksen og trygg person, selv i krigen. TS 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 16. mars 2022 #33 Del Skrevet 16. mars 2022 EnKoppTe skrev (19 minutter siden): Mest av alt blir jeg sjokkert av at ingenting sjokkerer meg lengre. Det menneskelige lavmål er tydeligvis uendelig og bunnløst. Jeg blir også sjokkert av at "sannheten" kollapser i en krig. Verden er på gyngende grunn, i allefall opplever jeg det slik. Dette ideologiske, politiske og moralske "tomrommet" skremmer meg. Ellers blir jeg sjokkert av hensynsløsheten og den humanitære kollapsen i en krig. Det sjokkerer meg at det russiske militæret går etter sivile istedet for å vise humanitære hensyn. Jeg klarer ikke helt å vri hjernen rundt bilder jeg har sett av barn på flukt og av bombede sykehus og fødeavdelinger, og av eldre som må bo på gaten etter at russerne har bombet huset deres. Mer spesifikt rystet det meg langt inn i sjelen og se opptak av en gutt som ble sendt på flukt alene. Han gikk for seg selv og gråt mens han hadde en sjokolade i den ene hånden og en bamse i den andre. Andre bilder, f.eks. av skadde kvinner i fødsel er forferdelig. At eldre har blitt angrepet og skadet liker jeg heller ikke. At man kan gjøre noe sånt mot våre aller mest sårbare er forbi min fatteevne. Det som også sjokkerer meg er at folk snakker om at krigen på et eller annen tidspunkt i fattbar fremtid skal være over. Skadene av det som nå utfolder seg kommer nok til å vare i generasjoner. Jeg tror ikke det er målbart i tid. Den gutten var ikke alene! 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 16. mars 2022 #34 Del Skrevet 16. mars 2022 sonush skrev (10 minutter siden): Det har sjokkert meg også. De 100.000,barnehjemsbarn som plutselig ble alene, inkl barn med spesielle behov. Angrep på sivile, med viten og vilje. Det hadde jeg aldri trodd. Følte det nesten som om lederne i Tyrkia, Kina og Nord Korea hadde kanskje kriget med andre, men de hadde kanskje ikke vist den brutalitet, ihvertfall mot andre land. Jeg vet ikke, men tror (mere håper) ikke de hadde vist den brutaliten. Jeg ble også sjokkert over å se han gutten, alene over grensen. Mest over de andre voksne som har gått over grensen sammen med sine barn, og ikke har tatt han til seg. De må jo ha sett han grine. Men jeg vet jo egentlig ikke om noen kanskje HAR gjort det. Jeg hadde ikke klart å gått forbi uten å være en tilgjengelig voksen og trygg person, selv i krigen. TS Han var da ikke alene. Han var med sin familie. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnKoppTe Skrevet 16. mars 2022 #35 Del Skrevet 16. mars 2022 Purple Basil skrev (4 timer siden): Den gutten var ikke alene! Det er jo i såfall bra.Håper du ha rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 16. mars 2022 #36 Del Skrevet 16. mars 2022 EnKoppTe skrev (2 timer siden): Det er jo i såfall bra.Håper du ha rett. Sånne er det mye av! Jeg trodde helt ærlig på noen av dem selv.. dessverre finner noen det veldig gøy å lyve og spre ting på nettet, tilogmed nyhetene biter på. Og det er helt sikkert sånn hos andre siden også! Et eksempel er dette : 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 16. mars 2022 #37 Del Skrevet 16. mars 2022 Apollonia skrev (11 timer siden): Vi har grense direkte mot Russland, så da bør de kunne defineres som en nær nabo. Selvsagt, men jeg tenkte på Ukraina, men det var jo ikke presisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 17. mars 2022 #38 Del Skrevet 17. mars 2022 EnKoppTe skrev (4 timer siden): Det er jo i såfall bra.Håper du ha rett. Ja, det ble jo etterhvert publisert flere bilder som viste at situasjonen ikke var slik som mediene først beskrev den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 17. mars 2022 #39 Del Skrevet 17. mars 2022 Anonymbrker skrev (På 3/15/2022 den 10.57): At det er så mye russofobi og altfor strenge sanksjoner. Det mest sjokkerende jeg har sett så langt her i Norge, er en idiot hotelleier i Tromsø som ikke ønsker russiske gjester velkommen. I andre rekke kommer utvisning av idrettsfolk, sponsorer som tvinger dem i fjerne russiske flagg fra SoMe-profiler osv. Ikke alle russere støtter det Putin har valgt å gjøre, så hvorfor straffe vanlige russere? Hva er forskjellen med denne krigen og USA's krig når de invaderte Irak, angrep Libya og Syria? Vi så ingen sanksjoner mot USA da. Det gjøres for å legge press på hele befolkningen, i håp om at de skal vende vreden sin mot regimet og få Putin under umenneskelig press. USA skyter ikke på sivile. Forskjellene ligger ofte i "hvorfor går de til krig nå? Hver eneste russer som deltar i dette helvete, bør flåes levende! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 17. mars 2022 #40 Del Skrevet 17. mars 2022 Siste jeg leste var at en ukrainsk ung, flyktingjente ble voldtatt i Tyskland, av andre "ukrainere". Vitner om solid moral det.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå