AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #1 Skrevet 12. mars 2022 Er det noen her inne som har hatt sosial angst og kommet over det? Hva gjorde du for å komme over det? Anonymkode: 1436a...f92
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #2 Skrevet 12. mars 2022 Fikk hjelp for det på DPS! Jeg fikk egentlig behandling for noe annet, men det hjalp på den sosiale angsten også. Jeg har også jobbet litt med det på egenhånd, med selvhjelpskurs. Har blitt mye bedre. Anonymkode: 571a4...92d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #3 Skrevet 12. mars 2022 Jeg ble frisk gjennom metakognitiv terapi, men det tok litt tid. Anbefales. Du får verktøy og øver på ting. Får hjemmeoppgaver. Ikke bare snakking. Anonymkode: 3e3b5...1a0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #4 Skrevet 12. mars 2022 Har egentlig blitt verre med årene, men samtidig har jeg mer erfaring og vet hvilke situasjoner jeg burde unngå, hva slags eksponering som er sunn, etc. Fikk til DPS en stund, men synes generelt det var litt hjelp i det. Anonymkode: db4c2...94a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #5 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fikk hjelp for det på DPS! Jeg fikk egentlig behandling for noe annet, men det hjalp på den sosiale angsten også. Jeg har også jobbet litt med det på egenhånd, med selvhjelpskurs. Har blitt mye bedre. Anonymkode: 571a4...92d Så bra at du har blitt bedre! Hvilke selvhjelpskurs har du brukt? Noen kurs å anbefale? Anonymkode: 1436a...f92
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble frisk gjennom metakognitiv terapi, men det tok litt tid. Anbefales. Du får verktøy og øver på ting. Får hjemmeoppgaver. Ikke bare snakking. Anonymkode: 3e3b5...1a0 Så bra at du har kommet over det! Hvor fikk du hjelp? Anonymkode: 1436a...f92
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #7 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fikk hjelp for det på DPS! Jeg fikk egentlig behandling for noe annet, men det hjalp på den sosiale angsten også. Jeg har også jobbet litt med det på egenhånd, med selvhjelpskurs. Har blitt mye bedre. Anonymkode: 571a4...92d Hvor lenge gikk du på dps? Anonymkode: e0655...79b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #8 Skrevet 12. mars 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lenge gikk du på dps? Anonymkode: e0655...79b 1 år. Kunne nok ikke greid å bli så bra uten å snakke med noen om spesifikke ting jeg hadde problemer med. Det var knuter som måtte løses opp i som jeg ikke hadde noen forutsetning for å greie på egenhånd. Liker å tro at jeg har god selvinnsikt, men når det gjaldt dette var jeg sjanseløs. Jeg lærte utrolig mye! Kurset jeg har brukt er dette: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/sosial-angst/sosial-angst-selvhjelpskurs/ De andre kursene denne psykologen har laget er også gode. Jeg har også lest boken Sjef i eget liv av Ingvard Wilhelmsen. Synes den var bra! Kan anbefales. Anonymkode: 571a4...92d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 Eksponering. Tvang meg til å oppsøke organisasjoner i studietiden, gikk alene på arrangementer, fikk meg deltidsjobb i butikk. Fake it until you make it. Anonymkode: 7e157...46a
Nysgjerrig_bris Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 16.45): Er det noen her inne som har hatt sosial angst og kommet over det? Hva gjorde du for å komme over det? Anonymkode: 1436a...f92 Hei. Jeg har blitt kvitt det. Og mitt råd er å angripe det fra flere hold og gå strategisk til verks. Du har to problemer med sosial angst. Det fysiske og det psykiske. Negative tanker - -> aktivering av sentralnervesystemet - - > Fysiske symptomer - - > En situasjon eller scenario kan føre til et minne som lagres. Dette minnet assosierer du med en negativ opplevelse. Du drar hjem og spiller situasjonen i reprise i hodet ditt, amygdalaen / hjernens fryktsenter forteller deg at det beste er å unna å situasjonen fremover. Så vil folk si at du må "eksponere deg". Det er et helt elendig råd (etter min mening), fordi det går ikke til roten av problemet. Det gjør heller ting mye verre, og kan føre til panikkanfall foran andre folk og det er svært ubehagelig. Det er noe jeg har opplevd mye. Istedet vil jeg si at man bør fokusere på meditering. Fordi når man mediterer så øker aktiviteteni den delen av hjernen som regulerer fokus og konsentrasjon (frontalpannelappene). Dette gjør deg i stand til å bedre regulere tankene dine og være mer nyansert i stedet for å tenke katastrofe i forkant av å gå ut døra. (kan google metacognition). Samtidig nedregulerer det aktiviteten i fryktsenteret i hjernen som heter amygdalaen. Det er denne som setter i gang fight flight or freeze responsen og det er her selve bålet til brannen er. Når du får meditert over tid, så vil du kjenne deg mer rolig, og du blir bedre i stand til å stoppe tankekjøret som gjerne starter FØR du går ut døra. Når du kjenner deg roligere som en effekt av denne øvelsen (anbefaler 30 min daglig) da er det på tide å eksponere seg for ubehag. Men det må skje gradvis, og du bør sette deg mål basert på hvor mye angst den gitte situasjonen utgjør. (det var et tips jeg fikk av en psykolog). Hvis du går rett på det aller vanskeligste kan du oppleve stort ubehag og bli demotivert noe som lett kan føre deg inne i depresjoner eller en enda sterkere angstloop. Trening er også veldig bra for å kvitte kroppen med kortisol som gjør oss stresset. Også er det viktig å begynne å erstatte alle de innlærte negative tankemønstrene med positive tanker. Dette føles helt unaturlig ut i starten, men jeg kan anbefale det å gjøre litt research på noe som kalles nevroplastisitet. I korte trekk er hjernen i stor grad i stand til permanent endring ved at nevroner fyrer sammen og blir sterkere jo mer "tid" du bruker på å tenke på noe. Det er akkurat slik angsten ble til bare ved negative tanker. Det er her den "permanente" løsningen ligger. Men du bør også kombinere det med en bra diett, sove mye, trene og meditere mest mulig slik at du kan omprogrammere hjernen under et roligere sinn. Dette funker ikke når man er på high alert. Selve omprogrammeringen er en slow grind. Det jeg gjorde var å skrive dagbok og bruke en 4: 1 ratio hvor jeg skriver ned 4 positive motargumenter for en negativ tanke. Covid - lockdown - gjenåpning - Omikron og ny lockdown ga meg en skikkelig relapse. Og jeg kjenner litt på det også nå pga krigen. Så om du kjenner at du går et steg tilbake ved større livsendringer så er det bare å begynne på nytt med å skrive ned tankene dine, og virkelig ta tak i det. Jeg kjenner meg selv såpass godt nå at jeg vet at det ofte er enkelte personer som skaper angst i meg og ikke nødvendigvis fordi jeg gjør noe feil sosialt. Mange med sosial angst eller disse tendensene har mye empati, sensitivitet og oppfatter andres sinnsstemning raskt. Lærer man å bruke disse evnene til å ta bedre kontroll i samtaler istedenfor å gjemme og la den andre parten styre seg så blir man mer selvsikker på sikt. Okey, det var veldig langt men håper det var noe nyttig inni her. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #11 Skrevet 27. mars 2022 Kanskje det kan hjelpe at andre har samme,lignende eller andre problem. Anonymkode: 79e85...188
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #12 Skrevet 5. april 2022 Jeg følger denne tråden da jeg sliter mye med sosial angst. I det siste har det vært veldig ille og jeg aner ikke hvorfor! Har fått angst på treningssenteret til og med, som er et sted jeg egentlig føler meg 100 % trygg. I tillegg har jeg angst for tenåringsgutter og norske menn, pga tidligere traumer/mishandling. Går rundt og er redd for at sånne tenåringsgutter plutselig skal fiste meg med en vektstang, sparke meg eller noe sånt. Høres helt sykt ut og jeg har prøvd behandling, men ingenting funker. Hverken DPS, traumepsykolog eller kognitiv terapi funker. Fikk ulike øvelser av traumepsykologen sist men det hjelper ikke. Kroppen bare reagerer av seg selv. I dag måtte jeg på et jobbarrangement alene, og jeg fikk tidenes panikkanfall, gråt, begynte å skjelve osv. Måtte bare dra hjem. Er kjempeflau over å møte kollegene mine igjen i morgen, de tror sikkert jeg er helt gæren. Hva skal jeg si liksom, bare late som ingenting? Jeg går konstant rundt og er anspent og redd Klarer å slappe av når jeg reiser til utlandet, noe jeg skal snart. Også har jeg en fantastisk yogalærer som klarer å roe meg ned, skulle ønske jeg hadde hatt råd til å ansette han på heltid. Angst er jo egentlig ikke reelt, det er jo ikke sånn at norske menn er mer voldelige enn andre, eller at gutter på treningssenter slår ned folk for gøy. Men kroppen min skjønner ikke det. Prøver å tenke at de fleste har nok med seg selv, men det ER vanskelig. Kjenner jeg trenger sårt påskeferie og fri nå, er så sliten Anonymkode: 02b96...c95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå