Gå til innhold

Beste løpeskoene du vet om

Jessic_a

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å starte med løping igjen. Har du gode terrengsko å anbefale meg? 
til kvinne😊 Pris ikke viktig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jessic_a skrev (14 minutter siden):

Jeg ønsker å starte med løping igjen. Har du gode terrengsko å anbefale meg? 
til kvinne😊 Pris ikke viktig 

Hoka Challenger ATR 6. Jeg sverger til de, har både standardutgaven og GTX-utgaven med Gore-tex membran for våte dager. Har prøvd mye forskjellig før jeg landet på disse. 

Merk at dette er sko med mye demping, som også egner seg på grus og asfalt. Skal du utelukkende løpe på sti er det nok bedre med sko med mindre demping.

Endret av -jk-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpesko er veldig individuelt for det kommer an på hvordan du løper, om du overpronerer eller underpronerer, om du er plattfot eller ei også videre. Derfor bør du dra innom løplabbet eller andre sporsforretninger som kan hjelpe deg. 

Jeg kjøpte meg for eksempel et par nike-sko for noen år siden. De var direkte vonde å løpe i, rett og slett fordi de ikke passet min fot. Jeg landet tilslutt på disse, og de satt som en drøm på foten.

https://www.loplabbet.no/produkter/asics-1012b002-white-champagne-101_ll_no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs jo hva slags økter du skal løpe da. Til rolige langkjøringer liker jeg Asics gel nimbus mens til tempoøkter må jeg ha en sko med god drop. Bruker nå Mizuno wave rider neo. 

har testa Hoka men det er aaaalt for mye demping til å løpe med synes jeg.

Anonymkode: de172...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (9 timer siden):

Løpesko er veldig individuelt for det kommer an på hvordan du løper, om du overpronerer eller underpronerer, om du er plattfot eller ei også videre. Derfor bør du dra innom løplabbet eller andre sporsforretninger som kan hjelpe deg. 

Jeg kjøpte meg for eksempel et par nike-sko for noen år siden. De var direkte vonde å løpe i, rett og slett fordi de ikke passet min fot. Jeg landet tilslutt på disse, og de satt som en drøm på foten.

https://www.loplabbet.no/produkter/asics-1012b002-white-champagne-101_ll_no

Forskningsgrunnlaget for dette er i beste fall tynt. For å ta en personlig anekdote ble jeg anbefalt sko mot overpronering. Hadde mye vondt i anklene med vanlige sko, og det ble ikke bedre med spesialsko.

Manuellterapeut tok meg sakte over til forfotløping og nå har jeg det klart best med mer minimalistiske sko uten noen form for pronasjonskorreksjon.

Tenker dette er så individuelt at man egentlig ikke kan filme foten under løping, peke på pronasjon og så anbefale sko ut fra dette. Men det er god business!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

New balance 1080! Var ikke fornøyd med hoka

Anonymkode: cf2ed...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på terreng, fot, løpesteg og så videre selvfølgelig, men disse ville stått øverst på listen om jeg var på jakt etter en terrengsko som egnet seg til det meste:

New Balance Hierro V6 (1080 for terreng)

Hooka Speed Goat 4

Salomon Ultra Glide

Siden det er vår og fortsatt litt is de fleste steder ville jeg lent mest mot de to førstnevnte da de begge har Vibram Megagrip yttersåle som gir eksepsjonelt grep på glatt underlag type is og våt stein, spesielt de første 100-200 kilometerene av levetiden mens gummien fortsatt er litt "klissete".

Selv har jeg New Balance More Trail V2 og Salomon Speedcross 5 i min rotasjon, begge gode sko til sitt bruk, men jeg ville ikke ha gått for noen av dem jeg bare skulle ha ett par.

Endret av TheAtl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...