Gå til innhold

Hva synes dere om å kalle babyen Thomas?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi grubler på det navnet nå. Synes det er fint, internasjonalt og ikke så vanlig nå. Men blir det for 80- talls? Som Kenneth, Roger osv…? 

Anonymkode: b6d84...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville skrevet Tomas, da jeg ikke er engelsk eller amerikansk og uttaler navnet på norsk måte. Th er en annen lyd enn T.

Tomas er et fint navn.

Anonymkode: 8cd41...300

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke akkurat et moderne navn, men det har jo ingenting å si. At dere synes navnet er fint er det viktigste. 

Anonymkode: f9010...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas er fint! Men jeg tenker motsatt av den over her. Hvis det skal skrives Tomas, må han hele tiden si hvordan det skrives, siden det er Thomas som har vært mest vanlig å skrive opp gjennom

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Thomas er jo et helt fint og stødig navn, tenker at det er litt tidløst egentlig, får ikke Ronny- eller Liamvibber av det liksom.

Anonymkode: da83f...266

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så fint navn! Hadde absolutt kalt min baby det om jeg fikk en gutt 

Anonymkode: d77f0...76b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns Thomas/ Tomas er kjempefint! Hadde vurdert det selv, men det er brukt av nær slekt.

Anonymkode: 9d4be...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ella-2 skrev (1 minutt siden):

Thomas er fint! Men jeg tenker motsatt av den over her. Hvis det skal skrives Tomas, må han hele tiden si hvordan det skrives, siden det er Thomas som har vært mest vanlig å skrive opp gjennom

Ikke opp gjennom, bare de siste tiårene. Jeg jobber i eldreomsorgen og har hatt mange Tomas'er som pasienter. Bare en Thomas, og han var opprinnelig amerikansk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas er et veldig klassisk navn. Ville ikke skrevet det Tomas - da uttaler iallfall jeg det tOmas (som tomat) fremfor tÅmas. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ok navn det. Har kun vært borti Thomas med h. 

Anonymkode: 1d45f...98f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint navn med mange kvaliteter. Han slipper å fprklare navnet sitt i utlandet, folk fra de fleste land klarer å si det. Navnet er pent og har ingen negative assosiasjoner hengende ved seg.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snurrepurre skrev (Akkurat nå):

Thomas er et veldig klassisk navn. Ville ikke skrevet det Tomas - da uttaler iallfall jeg det tOmas (som tomat) fremfor tÅmas. 

Da ville du vel heller brukt Tomás?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke opp gjennom, bare de siste tiårene. Jeg jobber i eldreomsorgen og har hatt mange Tomas'er som pasienter. Bare en Thomas, og han var opprinnelig amerikansk.

Ja, men for de som blir født i dag, ser det ut til at det er mest praktisk å hete Thomas

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Det har ingenting med den a-en å gjøre 😅 á uttales å eller ao. Thomås er det vel ingen som sier? 

Endret av Snurrepurre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, da legger men trykket på a-en.

Tomás= TomAs

Tomas= TOmas

Thomas= Tåmmas

Sånn jeg hadde uttalt det hvert fall. Har alltid likt navnet Thomas veldig godt. Har vel hørt om at det kan skrives på andre måter men har aldri møtt noen som ikke skriver det Thomas. 

Anonymkode: 27907...235

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, da legger men trykket på a-en.

Tomás= TomAs

Tomas= TOmas

Thomas= Tåmmas

Sånn jeg hadde uttalt det hvert fall. Har alltid likt navnet Thomas veldig godt. Har vel hørt om at det kan skrives på andre måter men har aldri møtt noen som ikke skriver det Thomas. 

Anonymkode: 27907...235

I Norge er ikke á brukt sånn. Men vet at f.eks i Polen er á mye brukt for å forlenge a. 

Staver Thomas, med TH for å få «å» lyden - slik som du selv skriver. Her på Sørlandet ville Tomas blitt (bokstaveligtalt) tommas. Det er ikke uttalen jeg hadde valgt - men det er jo en smakssak 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snurrepurre skrev (3 minutter siden):

I Norge er ikke á brukt sånn. Men vet at f.eks i Polen er á mye brukt for å forlenge a. 

Staver Thomas, med TH for å få «å» lyden - slik som du selv skriver. Her på Sørlandet ville Tomas blitt (bokstaveligtalt) tommas. Det er ikke uttalen jeg hadde valgt - men det er jo en smakssak 😅

Her blir uttalen Tommas uavhengig av om det skrives Tomas eller Thomas. Det siste ser merkelig ut, fordi det indikerer engelsk uttale. Men det har blitt stadig vanligere her også. De som kalles opp etter bestefar og oldefar skriver på norsk, men mange andre bruker engelsk skrivemåte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her blir uttalen Tommas uavhengig av om det skrives Tomas eller Thomas. Det siste ser merkelig ut, fordi det indikerer engelsk uttale. Men det har blitt stadig vanligere her også. De som kalles opp etter bestefar og oldefar skriver på norsk, men mange andre bruker engelsk skrivemåte.

Skjønner. Tommas syntes jeg ikke er så pent, så det ville jeg ikke valgt til en gutt i dag. (Blir litt tungt). Men Thomas syntes jeg står seg som pent og klassisk 😅 og fungerer godt i utlandet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...