AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #21 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 20.39): I fare for at det går tomt? Tenker på hvete, olje etc Anonymkode: 4bedc...ac8 Ville heller hamster havregryn. Det er så sunt og næringsrikt og det kan du leve lenge på. Havre kan dessuten lages uten å kokes. Bare blande vann og la det stå litt. Kaldgrøt. Bedre enn ikke noe mat. Gjerne med Lønnesirup, bær, honning på. Kan dessuten lage pannekaker av havregryn, banan og egg. Så man trenger ikke hvetemel. Jeg har også lags havrebrød, og brukt glutenfritt mel, det blir veldig bra. Anonymkode: e47b9...e32 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gurimalla1234 Skrevet 10. mars 2022 #22 Del Skrevet 10. mars 2022 Jaja blir snart tomt for dopapir og joikaboller igjen da🤣 Det er ikke nødvendig å hamstre for det er faktisk ikke transport streik😎 prisene går faktisk ikke sååå mye opp at det velter verden😇 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #23 Del Skrevet 10. mars 2022 Hverken hvete eller olje er særlig sunt. Går dert tomt så får man spise andre matvarer da. Norge har mye poteter, gulrøtter, fisk og meieriprodukter. 80 % av de voksne er overvektige. Så vi dør vel ikke av sult med det første uansett. Men jeg kommer til å savna avokado, chiafrø, vin og alle gode krydderene vi må importere. Anonymkode: d22ea...d67 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #24 Del Skrevet 10. mars 2022 Gurimalla1234 skrev (1 minutt siden): Jaja blir snart tomt for dopapir og joikaboller igjen da🤣 Det er ikke nødvendig å hamstre for det er faktisk ikke transport streik😎 prisene går faktisk ikke sååå mye opp at det velter verden😇 Poenget er at det ikke er noe å transportere... Det hjelper lite at hvete-transportbilen kommer, om den er tom... Anonymkode: 0d6af...887 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #25 Del Skrevet 10. mars 2022 Gurimalla1234 skrev (Akkurat nå): Jaja blir snart tomt for dopapir og joikaboller igjen da🤣 Det er ikke nødvendig å hamstre for det er faktisk ikke transport streik😎 prisene går faktisk ikke sååå mye opp at det velter verden😇 Men om prisøkningen er på grensa for hva noen kan klare så må de jo få lov å kjøpe inn litt ekstra selv om ikke prisøkningen velter verden? Anonymkode: c95af...c94 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #26 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hverken hvete eller olje er særlig sunt. Går dert tomt så får man spise andre matvarer da. Norge har mye poteter, gulrøtter, fisk og meieriprodukter. 80 % av de voksne er overvektige. Så vi dør vel ikke av sult med det første uansett. Men jeg kommer til å savna avokado, chiafrø, vin og alle gode krydderene vi må importere. Anonymkode: d22ea...d67 Det produseres ikke mer gulrøtter eller poteter på et blunk. Det blir mye mindre mat tilgjengelig, som skal deles på enda flere folk (vi tar imot flyktninger). Vi sulter neppe ihjel, men prisene vil øke, og det vil gå ut over de som har dårlig råd fra før. De kan faktisk risikere å måtte gå sultne til sengs. Anonymkode: 0d6af...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #27 Del Skrevet 10. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det produseres ikke mer gulrøtter eller poteter på et blunk. Det blir mye mindre mat tilgjengelig, som skal deles på enda flere folk (vi tar imot flyktninger). Vi sulter neppe ihjel, men prisene vil øke, og det vil gå ut over de som har dårlig råd fra før. De kan faktisk risikere å måtte gå sultne til sengs. Anonymkode: 0d6af...887 Kanskje folk må prioritere litt annerledes da, ikke nytt kjøkken så ofte, ikke operere og fylle lepper osv. klippe håret selv og bruke pengene på mat. Anonymkode: 1011c...e2f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #28 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kanskje folk må prioritere litt annerledes da, ikke nytt kjøkken så ofte, ikke operere og fylle lepper osv. klippe håret selv og bruke pengene på mat. Anonymkode: 1011c...e2f Ja, det hjelper kjempemye på varemangel å ikke skifte kjøkkenet så ofte 🤦♀️ Anonymkode: c95af...c94 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #29 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt det der kan du få ferdiglaget eller som halvfabrikat, så ingen grunn til å hamstre av den grunn. Ingen jeg kjenner har uansett tid til å stå og lage brød og boller fra bunnen av. Og hva bruker dere hvit saus til? Det sluttet familien min med på 90-tallet. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Hvordan tror du Toro skal få laget halvfabrikataen sin uten råvarer? 🤣 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hverken hvete eller olje er særlig sunt. Går dert tomt så får man spise andre matvarer da. Norge har mye poteter, gulrøtter, fisk og meieriprodukter. 80 % av de voksne er overvektige. Så vi dør vel ikke av sult med det første uansett. Men jeg kommer til å savna avokado, chiafrø, vin og alle gode krydderene vi må importere. Anonymkode: d22ea...d67 Hva skal vi fôre dyra med, uten korn og soya? konsekvenstenkning er interessant. Hvis det blir kornkrise har vi et ALVORLIG problem, for både vi og dyra vi spiser lever av nettopp korn… Juhu. Jeg sulter i hvert fall ikke først, så kan dere nå bare kalle meg hysterisk. Jeg lo av smørkrisen i 2012, men det var faktisk dritt å ikke ha smør altså, når alt kom til alt. jeg ler ikke nå. Anonymkode: 4cc90...0a4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akuline Skrevet 10. mars 2022 #30 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan tror du Toro skal få laget halvfabrikataen sin uten råvarer? 🤣 Hva skal vi fôre dyra med, uten korn og soya? konsekvenstenkning er interessant. Hvis det blir kornkrise har vi et ALVORLIG problem, for både vi og dyra vi spiser lever av nettopp korn… Juhu. Jeg sulter i hvert fall ikke først, så kan dere nå bare kalle meg hysterisk. Jeg lo av smørkrisen i 2012, men det var faktisk dritt å ikke ha smør altså, når alt kom til alt. jeg ler ikke nå. Anonymkode: 4cc90...0a4 Nettopp, det er ikke bare å si at "jammen da kan kuen ete gress"... Jada, kuen overlever på gress, men den lager ikke i nærheten så mye melk eller kjøtt da. Det er grunn til at man gir dyrene kraftfor. Så har man gjødsel, som også er på vei til å bli krise nå. Yara har stengt to gjødselfabrikker i Europa allerede. De anslår at uten gjødselen, vil åkrene produsere 40% mindre... Så da er det dårlig stilt for gulrøttene og potetene også, gitt.. Så har man drivstoffmangel, og mange av maskinene i landbruket har en tendens til å trenge litte granne av det.. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #31 Del Skrevet 10. mars 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det hjelper kjempemye på varemangel å ikke skifte kjøkkenet så ofte 🤦♀️ Anonymkode: c95af...c94 Hvis det handler om økte priser, og som noen skrev at det blir så dyrt at noen må legge seg sultne. Ja, da sparer man kanskje på andre ting? Anonymkode: 1011c...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #32 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 12.47): Alt det der kan du få ferdiglaget eller som halvfabrikat, så ingen grunn til å hamstre av den grunn. Ingen jeg kjenner har uansett tid til å stå og lage brød og boller fra bunnen av. Og hva bruker dere hvit saus til? Det sluttet familien min med på 90-tallet. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Rare folk du kjenner. Gurimalla1234 skrev (På 10.3.2022 den 13.13): Jaja blir snart tomt for dopapir og joikaboller igjen da🤣 Det er ikke nødvendig å hamstre for det er faktisk ikke transport streik😎 prisene går faktisk ikke sååå mye opp at det velter verden😇 Naive svar, men en undertone av latterliggjøring er alltid fascinerende. Anonymkode: 91b36...3e4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 10. mars 2022 #33 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kanskje folk må prioritere litt annerledes da, ikke nytt kjøkken så ofte, ikke operere og fylle lepper osv. klippe håret selv og bruke pengene på mat. Anonymkode: 1011c...e2f Det er vel innlysende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #34 Del Skrevet 10. mars 2022 Akuline skrev (5 minutter siden): Nettopp, det er ikke bare å si at "jammen da kan kuen ete gress"... Jada, kuen overlever på gress, men den lager ikke i nærheten så mye melk eller kjøtt da. Det er grunn til at man gir dyrene kraftfor. Så har man gjødsel, som også er på vei til å bli krise nå. Yara har stengt to gjødselfabrikker i Europa allerede. De anslår at uten gjødselen, vil åkrene produsere 40% mindre... Så da er det dårlig stilt for gulrøttene og potetene også, gitt.. Så har man drivstoffmangel, og mange av maskinene i landbruket har en tendens til å trenge litte granne av det.. takk for at du utfylte poenget mitt! Det er nettopp det: det er ikke bare å kjøle vaffelmiks på Kiwi når de er tomme for mel. Det har store konsekvenser for mer enn man tenker, når sånt skjer! Det overrasker meg faktisk hvor utrolig korttenkte mennesker er. Selv når det varsles kriser, er det sånn "okei men det går bra for da bare handler jeg på en annen butikk" *facepalm* Anonymkode: 4cc90...0a4 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #35 Del Skrevet 10. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Naive svar, men en undertone av latterliggjøring er alltid fascinerende. Anonymkode: 91b36...3e4 Jeg tror de innerst inne er såpass redde at det letteste er å le av hele situasjonen, og overbevise seg selv om at hele verden er i krise unntatt Norge... Anonymkode: 93ee9...443 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #36 Del Skrevet 10. mars 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er når "alle" får denne tanken samtidig som gjør at det går tomt. Om jeg kjøper 10 kg mel og 3 pakker toalettpapir i dag er det fortsatt masse igjen til dem som "bare kjøper det man trenger". Anonymkode: c95af...c94 Og når nok tenker som deg så blir det altså tomt. Tror dette går igjen i hodet hos mange hamstrere: "men JEG er jo bare EN person så JEG kan gjøre som JEG vil" sa fem millioner nordmenn..🙄 Anonymkode: f8c5e...994 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #37 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): takk for at du utfylte poenget mitt! Det er nettopp det: det er ikke bare å kjøle vaffelmiks på Kiwi når de er tomme for mel. Det har store konsekvenser for mer enn man tenker, når sånt skjer! Det overrasker meg faktisk hvor utrolig korttenkte mennesker er. Selv når det varsles kriser, er det sånn "okei men det går bra for da bare handler jeg på en annen butikk" *facepalm* Anonymkode: 4cc90...0a4 "La dem spise kake" som en viss dame feilaktig blir beskyldt for å ha sagt en gang i tiden 😛 Anonymkode: 0d6af...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #38 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og når nok tenker som deg så blir det altså tomt. Tror dette går igjen i hodet hos mange hamstrere: "men JEG er jo bare EN person så JEG kan gjøre som JEG vil" sa fem millioner nordmenn..🙄 Anonymkode: f8c5e...994 Du så ikke at jeg skrev "om jeg kjøper...", jeg skrev ikke at jeg har gjort eller har tenkt å gjøre det. Hvor har jeg skrevet at jeg er en hamstrer? Anonymkode: c95af...c94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #39 Del Skrevet 10. mars 2022 Man har ett valg i grunn, kjøpe opp litt mel nå, eller vente til det koster 99kr kiloen. Noen kaller de hamstrere, jeg kaller de økonomiske og smarte. De som synes dette er latterlig, kan vel bare lene seg tilbake og betale det det kommer til å koste, det blir ikke borte, det blir veldig dyrt. Anonymkode: 91b36...3e4 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #40 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man får det ikke som halvfabrikat om de som lager halvfabrikata ikke får fatt i mel Det er det som er poenget: Det ligger an til melmangel. Også hos Toro Så du risikerer altså at du ikke får kjøpt verken mel, kaker, brød, pizza, osv.. Så stusselig at du ikke har fått oppleve en god hvit saus på tredve år, da Anonymkode: 0d6af...887 Da spiser man noe annet! Jeg bodde tre år i et annet land, der mel ikke var en del av cuisinen. Dersom en hel kultur klarer det, så klarer vi det også. Og det kommer ikke til å bli en krise, der butikker stenger og all den skremselspropagandaen noen i tråden ser ut til å svelge hel. I stedet for å hamstre ubrukelige drit, så kan man heller konsentrere seg om å slutte og spre panikk. Dersom du skal hamstre mel, så send det i allefall til en organisasjon som kan hjelpe de som faktisk trenger det. Og om det ble en kortvarig mangel på mel, så er ikke det det verste som kunne skjedd samfunnet vårt som blir feitere og feitere. Men gud forby at dere ikke skal få presse nedpå med hveteboller og brød. Anonymkode: 9d7d1...cf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå