Gå til innhold

Gråt meg i søvn hver natt gjennom tenårene, slitt med angst, depresjon og vonde tanker siden jeg var barn. Hva var galt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ca. 10 år begynte jeg å utvikle mer og mer angst og ble mer og mer deprimert. Tankene ble tunge og vonde og jeg følte meg som verdens styggeste og ekleste. 

Husker jeg gråt meg i søvn hver natt gjennom tenårene for jeg hadde det så vondt inni meg. Det rev og slet. Klarte ikke forklare det til foreldrene mine, og vi hadde heller ingen åpen dialog. Jeg var alltid stille og bar alt inni meg. 

I 20-årene skulle jeg prøve å studere, men var så grepet av angst og var så dypt deprimert. Var veldig suicidal og ønsket å ta livet mitt helt tiden, men det var bare med tanken. Tankene mine om hvis stygg jeg var og hvor ekkel og dum jeg var, at ingen likte meg og ingen ville ha noe med meg å gjøre var veldig sterke. Jeg følte meg så mindreverdig og verdiløs. 

Falt til slutt sammen og lurer på hva som egentlig feilte meg? Det har aldri skjedd noe spesielt og jeg har hatt en trygg oppvekst. 

Anonymkode: bd40d...60c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt at 10-åringer har angst, depresjon og vonde, negative tanker om seg selv selv om det ikke har skjedd noe spesielt i livet? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er langt mer normalt å utvikle psykiske lidelser uten å ha opplevd noen traumer enn det folk tror. Ofte handler det om at man er genetisk disponert. 

Anonymkode: 8213c...62d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er langt mer normalt å utvikle psykiske lidelser uten å ha opplevd noen traumer enn det folk tror. Ofte handler det om at man er genetisk disponert. 

Anonymkode: 8213c...62d

Ja, for jeg følte at jeg måtte ha opplevd store traumer for å ha det sånn, men familien min var rolig og vi hadde gode rutiner og jeg hadde alt jeg trengte og mer til. Jeg var fri til å utfolde meg. 

Jeg husker jeg kunne få angst og hjertebank hvis noen hevet stemmen og ble litt irritert/sint for noe, så jeg var veldig overfølsom. 

Følte meg dum da jeg gikk til psykolog, for jeg hadde ingen grunn til å ha det sånn. 

Hvilken gener har man om man utvikler dette? 

Skrevet

Har du noen diagnoser i dag? Det er ikke alltid det foreligger traumer. Noen ganger kan det være medfødt sårbarhet, eller man kan være genetisk disposisjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Har du noen diagnoser i dag? Det er ikke alltid det foreligger traumer. Noen ganger kan det være medfødt sårbarhet, eller man kan være genetisk disposisjon.

Ja, først fikk jeg angst og engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse, deretter ADD og angst, og nå har jeg fått aspergerdiagnosen, men det er tilleggsvanskene som ødelegger for meg slik som angst, depresjon, vanskelige tanker osv. 

Husker jeg var veldig renslig og nøye som barn, litt OCD? og hadde små ritualer jeg gjorde i stillhet som å blåse på alt jeg skulle spise og drikke av som glass, bestikk og tallerken. Måtte blåse på det før det kom drikke i glasset eller mat på tallerkenen. Var også veldig følsom på lyd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, først fikk jeg angst og engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse, deretter ADD og angst, og nå har jeg fått aspergerdiagnosen, men det er tilleggsvanskene som ødelegger for meg slik som angst, depresjon, vanskelige tanker osv. 

Husker jeg var veldig renslig og nøye som barn, litt OCD? og hadde små ritualer jeg gjorde i stillhet som å blåse på alt jeg skulle spise og drikke av som glass, bestikk og tallerken. Måtte blåse på det før det kom drikke i glasset eller mat på tallerkenen. Var også veldig følsom på lyd. 

Med en Asperger i bunn er det ikke rart at du hadde det vanskelig. Mange med den diagnosen har tilleggsvansker som angst og depresjon. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (14 minutter siden):

Med en Asperger i bunn er det ikke rart at du hadde det vanskelig. Mange med den diagnosen har tilleggsvansker som angst og depresjon. 

Så du vil si at det var tilleggsvanskene mine som gjorde det vanskelig for meg? 

Skrevet

Jeg har vært engstelig og nervøs hele livet. Er født sårbar. Har ADHD ,angst og utviklet psykose etter en veldig kaotisk og stressende periode. 

Med rette medisiner, gode valg for hverdagen så har jeg det faktisk ganske bra :)

AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært engstelig og nervøs hele livet. Er født sårbar. Har ADHD ,angst og utviklet psykose etter en veldig kaotisk og stressende periode. 

Med rette medisiner, gode valg for hverdagen så har jeg det faktisk ganske bra :)

Adhd ligger vel på autismespekteret? 

Hvordan oppleves psykose? 

Hvilke medisiner tar du og fungerer de? 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

ADHD er vel på ADHD-spekteret og ikke autisme-spekteret. Det er jo noe helt annet.

Anonymkode: 448cc...dcd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ADHD og autisme er ikke det samme 

Anonymkode: 73190...3bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ADHD er ADHD og autisme er autisme. 

For meg så opplevde jeg tankekaos, klarte ikke og tenke og planlegge. Følte meg ikke som meg selv, fremmed. Kjente meg ikke igjen i det hele tatt. Gikk lenge og ikke huska eller visste hvem jeg var. Tunge bein, armer og bein føltes ut som de var en meter lenger enn det de er da. Turte ikke og gå ut av leiligheten. Sterk uvirkelighetsfølelse. Hadde masse rare tanker om meg selv og verden rundt. Hørte stemmer gjor jeg og. Mista følelser, fikk eks ikke den følelsen av og gjøre noe, eller musikk.  Så etter psykosen, ble jeg det man kaller og bli oppløst. Den husker jeg ikke så mye av. 

Jeg tar rispedal og seroquel:) 

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om barn som sliter psykisk blir fanget bedre opp idag? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på om barn som sliter psykisk blir fanget bedre opp idag? 

Min sønn har adhd og noen tvangstanker. Hans far og bestemor er litt like, like måter å være på. Mitt barn blir sett av bup og får jo noe hjelp men savner mer samtaleterapi tilbud. 

Ts husker tråden din, og med add og asberger er det ikke rart du har slitt. Med slike diagnoser er man jo sårbar i relasjon med andre. Man blir nok møtt med litt kritikk og motgang da.

Anonymkode: d32a2...b9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Min sønn har adhd og noen tvangstanker. Hans far og bestemor er litt like, like måter å være på. Mitt barn blir sett av bup og får jo noe hjelp men savner mer samtaleterapi tilbud. 

Ts husker tråden din, og med add og asberger er det ikke rart du har slitt. Med slike diagnoser er man jo sårbar i relasjon med andre. Man blir nok møtt med litt kritikk og motgang da.

Anonymkode: d32a2...b9b

Hva slags tvangstanker er det snakk om? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 0.05):

Da jeg var ca. 10 år begynte jeg å utvikle mer og mer angst og ble mer og mer deprimert. Tankene ble tunge og vonde og jeg følte meg som verdens styggeste og ekleste. 

Husker jeg gråt meg i søvn hver natt gjennom tenårene for jeg hadde det så vondt inni meg. Det rev og slet. Klarte ikke forklare det til foreldrene mine, og vi hadde heller ingen åpen dialog. Jeg var alltid stille og bar alt inni meg. 

I 20-årene skulle jeg prøve å studere, men var så grepet av angst og var så dypt deprimert. Var veldig suicidal og ønsket å ta livet mitt helt tiden, men det var bare med tanken. Tankene mine om hvis stygg jeg var og hvor ekkel og dum jeg var, at ingen likte meg og ingen ville ha noe med meg å gjøre var veldig sterke. Jeg følte meg så mindreverdig og verdiløs. 

Falt til slutt sammen og lurer på hva som egentlig feilte meg? Det har aldri skjedd noe spesielt og jeg har hatt en trygg oppvekst. 

Veldig likt meg. Jeg begynte å få selvmordstanker da jeg var ca 10 år og det ble bare verre da jeg ble eldre. Når jeg var 20 år det eneste som jeg ønsket var å dø, slet med angst og depresjon. Jeg fullførte studier og fikk jobb, men kollapset totalt da jeg var 24, og da jeg fikk hjelp av psykiater for første gang. Det er gått 20 år nå, jeg fortsetter med antidepressiva, men jeg har familie og barn, har fulltidsjobb.

Anonymkode: c1807...e6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...