Gå til innhold

Det rant over for meg i dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag nådde jeg et punkt hvor det virkelig var nok. Har to rett og slett respektløse barn som nesten ikke hører et ord av hva som blir sagt. Nå tidligere i kveld så ertet de hverandre som vanlig og hylte og skrek. Endte med at ene på 5 år kastet en sekk mot søskenet sitt, som traff en dyr lysestake som falt i gulvet og knuste. (Ikke første gang noe har blitt ødelagt her heller).

Ble så sint at det rant over, og gikk ned på rommet til barnet og hentet en leke som jeg knakk i to. Ja jeg vet, skikkelig lite pedagogisk riktig. Barnet har fått tydelig beskjed mange ganger, at å kaste inne eller på noen er ikke greit.

Nå som jeg har roet meg har jeg selvfølgelig dårlig samvittighet. Men hva gjør dere når barna ikke hører på noen ting, og alt går over styr? Er det flere som ikke alltid klarer å tenke like rasjonelt da?

Anonymkode: f0a2d...7be

• Liker 2
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har hendt at jeg har rett og slett måtte gå vekk fra situasjonen. Ut på terrassen eller inn på toalettet bare for å roe meg ned før jeg håndterer saken. 

Anonymkode: 1ebd1...466

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I dag nådde jeg et punkt hvor det virkelig var nok. Har to rett og slett respektløse barn som nesten ikke hører et ord av hva som blir sagt. Nå tidligere i kveld så ertet de hverandre som vanlig og hylte og skrek. Endte med at ene på 5 år kastet en sekk mot søskenet sitt, som traff en dyr lysestake som falt i gulvet og knuste. (Ikke første gang noe har blitt ødelagt her heller).

Ble så sint at det rant over, og gikk ned på rommet til barnet og hentet en leke som jeg knakk i to. Ja jeg vet, skikkelig lite pedagogisk riktig. Barnet har fått tydelig beskjed mange ganger, at å kaste inne eller på noen er ikke greit.

Nå som jeg har roet meg har jeg selvfølgelig dårlig samvittighet. Men hva gjør dere når barna ikke hører på noen ting, og alt går over styr? Er det flere som ikke alltid klarer å tenke like rasjonelt da?

Hvorfor kjøpe seg dyre lysestaker når man har småbarn?

Anonymkode: 2f744...23c

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er såklart greit at du viste tydelig at nok er nok. Men du bør nok prøve å ta mer grep sånn at det ikke sklir sånn ut. Om barna generelt har lite respekt og det er Texas rundt dere, så er det foreldrene som må ta grep og snu situasjonen. 

Anonymkode: c1902...f58

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du at du lærer barnet når du går å knekker en leke? Prøv en time out på deg selv neste gang å gø bort fra situasjonen 

Anonymkode: 04a75...526

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor gammel er det andre barnet? Hvor er barnefar?

Jeg ser overhodet ikke problemet med at du knakk en leke, det jeg kanskje stusser mest over er at du beskriver at barna ertet hverandre og hylte og skrek «som vanlig». Det at de er fysisk utagerende mot hverandre synes jeg er langt verre enn at en lysestake ble ødelagt, og jeg får litt lyst til å spørre rundt prioriteringene i hjemmet..

- Hvorfor tror du barna dine erter hverandre sånn, og hyler og skriker? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt utenkelig at hun hadde lysestakene fra før? 😅 

I såfall burde hun selvfølgelig ha satt dem bort.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

fordi ikke alle barn er destruktive drittunger og man håper sikkert på å være heldig?

Anonymkode: 37561...bea

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Merklig spørsmål. TV er ikke billig det heller, kunne lik så godt vært den det ble kastet noe på, men de fleste har en TV selv om de har små barn.

Anonymkode: bfbdc...085

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du bør stanse dem før ertingen eskalerer til skjelling og smelling. Du må gripe inn tidligere.

Anonymkode: b216e...cc6

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

fordi ikke alle barn er destruktive drittunger og man håper sikkert på å være heldig?

Anonymkode: 37561...bea

Men nå viste det seg at barna hennes var det, så da kunne hun like greit ha fjernet dem, når hun vet hvordan de krangler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg. Det er ikke lett å alltid skulle være pedagogisk riktig når det stormer som verst. 

Det jeg har gjort, som barna godt husker, er at jeg tok en pose med leker - marsjerte rett ut å hev det i søppeldunken.  Jeg hadde bedt de gjentatte ganger over mange dager/uker om å rydde opp etter seg. Til slutt truet jeg med at "om det ikke var ryddet vekk på 10 minutter blir alt som er igjen kastet rett i søpla".. 

Var også en episode hvor eldste jenta skulle på et viktig stevne, og vi skulle ta toget tidlig på morgenen. Jeg ba henne legge frem drakt og utstyr som skulle brukes kvelden i forveien. 15 minutter før vi skulle dra sier hun at hun ikke har lagt frem utstyret og nå vet hun ikke hvor det er. Jeg endte med å ta alt i klesskapet hennes å kaste på henne. 

Anonymkode: d30a4...b99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men nå viste det seg at barna hennes var det, så da kunne hun like greit ha fjernet dem, når hun vet hvordan de krangler.

🤦‍♀️

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

🤦‍♀️

Hva?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (14 minutter siden):

Hvor gammel er det andre barnet? Hvor er barnefar?

Jeg ser overhodet ikke problemet med at du knakk en leke, det jeg kanskje stusser mest over er at du beskriver at barna ertet hverandre og hylte og skrek «som vanlig». Det at de er fysisk utagerende mot hverandre synes jeg er langt verre enn at en lysestake ble ødelagt, og jeg får litt lyst til å spørre rundt prioriteringene i hjemmet..

- Hvorfor tror du barna dine erter hverandre sånn, og hyler og skriker? 

Det andre barnet er en god del eldre, og synes dessverre det er moro å få yngste sint. Eldste er aldri utagerende, men rett og slett små erter, og yngste har alltid hatt veldig lett for å vise sterke følelser. Vet ikke hva jeg kan gjøre for å få slutt på det da det ikke spiller noen rolle hva jeg sier. Vet ikke hvor mye tilsnakk eldste har fått nettopp pga det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva?

Tenker at det gir mer en fri tilgang til at "her kan dere kaste ting rundt uten at ting blir ødelagt" enn at det ikke er greit å kaste ting når man krangler. La ting heller stå der de står og la barna heller ta en time-out, eller send de på rommet så de får krangla fra seg der. Å polstre hjemmet for utagering funker ikke.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Si unnskyld og kjøp ny leke. Du er likevel helt menneskelig, ingen krise dette. Forklar at du mistet besinnelsen.

Husker enda at min mor kastet en leke i sinne da jeg var liten. Jeg husker hvor redd jeg ble, husker ikke lenger årsaken til at hun ødela den.

Anonymkode: 41b74...3e7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er pedagogisk riktig heller, men jeg ville satt barna til å gjøre husarbeid for å tjene penger til å erstatte lysestaken. 

• Liker 6
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...