Gå til innhold

Føles så uvirkelig

Sofakona

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som tenker mye på dette..jeg sliter med angst fra før og gjør ikke dette bedre. Men dette er så uvirkelig...ja det er ikke noe krig her...ja om noe skjer så skjer det...men vi har pakket bag og preppet litt...

Idag var jeg på Biltema og skulle handle noen vanndunker...helt utsolgt...de sa det hadde vært kaos i helgen...

Det er tomt for alt av vann på rema 1000, det er nesten tomt for hermetikk...

Det beviser jo at vi er mange som tenker på dette...så gjør dette litt mer skummelt..at faktisk så mange prepper for de tror noe vi skje..

Jeg føler at jeg sitter og venter hverdag at noe skal skje..at vi må gjøre oss klare..vi har 2 barn så derfor et dette verre for oss( dette går ikke utover barna)

Men det er trist å våkne hverdag og lure på hva nyhetene sier idag ..

Jeg tør ikke senke skuldrene eller slappe av...

Hvordan et deres følelser om dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke redd for å krigen skal spre seg hit. Tankene mine er hos folket i Ukraina. Hos de familiene som må løpe i sikkerhet når alarmene går. Nybakte mødre som sitter i bomberom.

Her har jeg ikke hamstret noe som helst, jeg er ikke så hysterisk.

Det er så mange borgerkriger og interne konflikter i verden.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, dette er vel minst tredje slike tråden du starter. Gå vekk fra PC-en og snakk med noen. Det er ikke bra å ha det slik, og du surrer deg bare mer og mer inni angsten ved å starte slike tråder og «lese deg opp» på KG.

Begrens medieinntaket til et minimum (f.eks Dagsnytt) og oppsøk andre aktiviteter. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken. Jeg gjør det, jeg leser bare sol.no 2 ganger om dagen. Jeg har en mann jeg kan snakke med. Men jeg liker denne gruppen...for jeg vet vi flere og det kan være at folk ikke tør å si hva de føler..ja jeg lager mange poster..men det er en del av dette som gjør ting letter for meg. Det er jo en Ukraina gruppe..og jeg kommer sikkert til å poste mer. Føler det er bedre om noen snakker med meg eller skriver ting her inne...en at jeg skal sitte alene med følelser. Jeg har dessverre ingen venner eller ting jeg kan holde på med...så ja jeg er litt isolert.

Men jeg liker å lese og skrive inne på denne gruppen, for det er mange kloke hoder, mange tanker,følelser,ideer el.

Og vet at jeg skriver..så kanskje noe. Kommer med noe som får meg til å tenke annerledes el også ❣️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par venner som føler det slik som deg. De er minimalt på SoMe, de finner andre aktiviteter de holder på med, de følger minimalt med på nyhetene. 

Ta en pause fra KG i tillegg til det du allerede gjør i dag. På meg virker det som dette underforumet trigger frykten mer for enkelte. 

Du har helt sikkert andre interesser om du tenker deg om.

Når du nevner at det var tomt for vanndunker, så kan du bruke plastflasker. Du kan lese om det her https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/slik-lagrer-du-vann/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke redd for å krigen skal spre seg hit. Tankene mine er hos folket i Ukraina. Hos de familiene som må løpe i sikkerhet når alarmene går. Nybakte mødre som sitter i bomberom.

Helt enig med deg. 

Og så blir jeg oppgitt av folk som driver med hamstring og oppfører seg akkurat som folk gjorde i mars 2020. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Clefable skrev (49 minutter siden):

Helt enig med deg. 

Og så blir jeg oppgitt av folk som driver med hamstring og oppfører seg akkurat som folk gjorde i mars 2020. 

Dessverre har ikke vi alle sammen følelser eller tanker. Uansett bør vi støtte hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Clefable skrev (52 minutter siden):

Helt enig med deg. 

Nå er det jo anbefalt å ha et lite lager utenom denne situasjonen også. Men nå ble det litt mer reelt for mange hvor viktig det er. Mest pga strømbrudd, cyber angrep og atomutslipp. 

Tenker det er litt naivt å ikke ha et lager nå når ting er såpass ustabilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (4 timer siden):

Det er ikke hysterisk, men faktisk anbefalinger fra myndighetene å ha et "beredskapslager " med basisvarer så en kan klare seg en ukes tid ved feks, naturkatastrofer eller krig. Det er lettere å gjøre det nå en når ting har eskalert.

Endret av Apis
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så mange som hamstrer med tanke på krig, er vel heller at folk har gitt faen før og nå endelig tenker at "ja det kan være lurt å ha det beredskapslageret i tilfelle vi må klare oss selv et par dager".

Tror ikke at det er mange som seriøst prepper fordi de er redde for krig. Man har et lite lager i tilfelle, ikke fordi man forventer at det skal skje noe. Skulle det skje noe så tenker jeg mer cyberangrep og strømbrudd enn noe annet.

Selv har jeg alltid hatt et lite lager siden av visse ting, sånn i tilfelle jeg blir syk, eller hvis barnet mitt blir sykt og vi må holde oss hjemme, noe som var en stor fordel når korona kom og folk gikk bananas.

Ikke er det rart at disse dunkene man kan fylle vann på blir utsolgt heller, jeg har flere venner som er flere i familien. Altså en familie på 5 trenger 45 liter med vann hvis de skal følge disse beregningene da er det ikke rart det blir utsolgt uten at folk hamstrer. Selv så har vi vært late å kjøpt 1.5 liter flasker i stedet for å styre med å fylle og vaske selv, så kan de jo ligge der et par år. Samme med hermetikk, man trenger jo en del når man først er 5 i familien og da blir butikkene raskt utsolgt for de hadde jo heller ikke forventet alt dette. Blir som med korona, et par dager med litt tommere hyller og så kommer det på plass igjen. :) 

Man kan ikke stresse med det man ikke har kontroll over, det tjener ingen på. Man kan ikke annet enn å ordne med det man har kontroll over så må man prøve å legge vekk det man ikke kan kontrollere. Hvis man hele tiden sitter på tå hev og nærmest er redd hele tiden for at noe skal skje så bør man kanskje søke hjelp for det høres ikke sunt ut verken for store eller små i hjemmet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clefable skrev (2 timer siden):

Helt enig med deg. 

Det er vel ikke så veldig rart at folk har et behov for å ha et lager. Enig med de som skriver at det er ikke akkurat tiden for å være naiv. Det har vel våknet opp en del nordmenn ifh til også andre potensielle kriser, at vi ikke er så trygge som vi alltid har vært. Det er kun sunn fornuft.

Nå er jo også en potensiell krig 5 hakk verre enn korona pandemien, for å si det sånn. Flere tør å se realiteten i øynene, og det gjør at folk har et lager. Som er veldig fornuftig. Litt kjipt å være den som satt igjen i drømmeverden ved en evt krise, uten forsyninger eller vann. Bedre å «le» av det etterpå om alt går bra enn å angre bittert om det ikke gjør det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (4 timer siden):

Som andre nevner, det er ikke hysterisk, men fornuftig. Håper du i alle fall passer på å ha vann i tilfelle en krise. Dette anbefalt av myndighetene. Litt kjipt å sitte der å angre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt naivt å ikke forberede seg på at ting kan skje, når faktisk myndighetene går ut med at man bør gjøre det.  Det er ikke hysterisk å være forberedt. 

Det er kanskje ikke stor fare for at det blir krig i Norge, men slik ting utvikler seg kan det skje ting som vil påvirke oss alle. Det kan skje en atomulykke, noe som vil kunne føre til at vi må holde oss inne et par dager. Da vil det nok ikke bli mulighet for å gå i butikken eller bestille mat med hjemlevering. Det kan komme cyberangrep som slår ut muligheten for å handle med kort, eller at andre systemer ikke fungerer slik at man ikke får kjøpt mat. Det kan skje ting med vannforsyningen. Det er ikke så lenge siden Oslo kommune gikk ut med informasjon til sine innbyggere om å spare på vannet. En annen, høyest reell faktor er at man kan havne i et økonomisk uføre. Da er det fint å ha et lager å tære på. 

Selv har vi et lager av både mat og medisiner. Da Norge ble nedstengt, hadde vår familie allerede forutsett hvor det bar og kjøpt inn ting som antibac og medisiner vi bruker til vanlig. Etter at Norge ble nedstengt, ble det vanskelig å få tak i antibac og det ble medisinmangel på de medisinene jeg bruker. Det var tomt for gjær, mel og annet. Da var jeg glad for at jeg hadde tenkt fremover. 

Det er heller ikke hamstring å forberede seg i god tid. Det kan gjøres så enkelt som at man kjøper 2 stk av noe når man er i butikken, og legger den ene tingen på lageret. Det er nettopp når man forbereder seg på forhånd at man ikke behøver å hamstre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...