Gå til innhold

Mine søsken stiller aldri opp for oss, nå vurderer jeg å ta igjen med samme mynt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt oss hus og er nå midt oppi flytting, det er en kjempejobb med tanke på at vi har ett barn på 4 år og jeg er gravid med nummer 2. Mannen og jeg har stått på alene, ingen av mine søsken, hverken bror eller søster har hjulpet oss. Enda de visste om flyttingen for 3 måneder siden, og vi spurte dem da om de kunne stille opp. Jeg fikk blankt nei fra min bror, mens min søster sa først ja, men avlyste rett før.

Jeg synes det er så utrolig respektløst og egoistisk. Jeg og mannen har stilt opp for både bror og søster, den gangen de flyttet. Vi hjalp til med alt fra bæring av møbler til å male rom og utvask. Husker vi brukte en 2-3 helger på dette. Nå som det er vår tur, er det ingen av dem som gidder å stille opp. Synes det er frekt og frustrende. Føler vi gjør mye, men det er aldri gjensidig. Selvom vi ikke fikk noe hjelp kom vi greit igjennom det, vi leide inn flyttefolk og fikk jobben gjort. Det samme gjaldt oppussing, siden vi stresser med å få alt ferdig før barnet kommer. Men poenget er at det blir mye dyrere for oss, siden vi må leie inn folk fordi de ikke gidder å stille opp. 

Nå sitter jeg her og vurderer om jeg skal slå tilbake med samme mynt. Jeg har lovet å passe tantebarna en uke i sommerferien, slik at min søster kan få dra på storbyferie med mannen sin. Dette vet jeg kommer til å svi skikkelig, da ferien alt er bestilt og billettene var dyre. Nå vurderer jeg å si nei, så får hun kjenne på hvordan det er.

Og jeg har også bestemt meg for å si nei til broren min hvis han spør om å få låne bil, barnepass, få låne penger etc. Jeg vil ikke stille opp for dem når de ikke stiller opp for oss. 

Hadde du gjort det samme? 

Anonymkode: d8d63...e68

• Liker 32
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I så nære relasjoner bør dere snakke om det. Ubalanse i relasjonen, og hvordan det oppleves for deg. Så vil en respons følge av hvordan samtalen går, om dere skal trekke deres tjenester. 

Hadde det vært venner ville jeg enten droppet de, eller bare droppet tjenester.

Anonymkode: 0027a...560

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Ja😎meen jeg ville passet barna på et annet tidspunkt; viktig å beholde kontakten. De er uskyldige i dette.

Anonymkode: 3729c...ed3

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja det hadde jeg. For du hadde stilt opp for dem mer enn de skulle gjort for deg mtp situasjonen du er i akkurat nå. Da vet du hvertfall at du ikke kan være avhengig av dem så trenger ikke dem og være det av deg.  Gravid er du i tillegg fy søten så egoistiske søsken. At det går an

Anonymkode: b9aef...e92

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Er en grunn til at det finnes flyttebyråer, det er pengene verdt. Da slipper en å forvente seg at andre skal stille opp til noe som er drittkjedelig både for de som skal flytte og de som en spør om hjelp.

Når det gjelder barnepass så hadde jeg ikke trukket meg fra det, det er ikke barnas skyld at din søster trakk seg.

Anonymkode: 6401d...0ef

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det hadde jeg. For du hadde stilt opp for dem mer enn de skulle gjort for deg mtp situasjonen du er i akkurat nå. Da vet du hvertfall at du ikke kan være avhengig av dem så trenger ikke dem og være det av deg.  Gravid er du i tillegg fy søten så egoistiske søsken. At det går an

Ikke vær lei deg. Jeg har ikke akkurat søsken som stiller opp for meg heller. Må gjøre alt selv. De får aldri. Meg mer hvertfall. Lært den leksa ifjor etter at vi endte opp i en stygg krangel. Stå på ditt! Dere er to sterke fantastiske mennesker som ikke mener noen noe vondt. Dere ønsker angre godt og har heldigvis hverandre. Det er viktigst ❤️

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha tatt en skikkelig samtale med dem. Sagt rett ut at jeg var skuffet over at de ikke stilte opp for dere, når dere har stilt opp for dem tidligere. Jeg hadde også sagt til søsteren min at jeg revurderer å passe barna hennes i sommer, siden hun ikke hjalp dere med flyttingen. Jeg ville ha sagt at jeg føler meg utnyttet, og at jeg ikke kommer til å stille opp imfremtiden hvis dere ikke får noe tilbake. Så får du se hva responsen blir. 

Anonymkode: 13d6a...99c

• Liker 37
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjort det samme. Hva sa din bror når du minnet han på at dere hjalp han? 

Anonymkode: b95f9...a03

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er en grunn til at det finnes flyttebyråer, det er pengene verdt. Da slipper en å forvente seg at andre skal stille opp til noe som er drittkjedelig både for de som skal flytte og de som en spør om hjelp.

Når det gjelder barnepass så hadde jeg ikke trukket meg fra det, det er ikke barnas skyld at din søster trakk seg.

Anonymkode: 6401d...0eflett

Lett for deg og si. Du skiter visst penger du da. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde jo heller snakke om dette. Utrolig barnslig å avlyse bare for å ta igjen. Det er dårlig av dem å ikke stille opp, og det er helt ok å si nei til ting i fremtiden. Men å skulle ødelegge ferien deres med vilje er bare kjipt gjort

Anonymkode: 1397b...3d6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har kjøpt oss hus og er nå midt oppi flytting, det er en kjempejobb med tanke på at vi har ett barn på 4 år og jeg er gravid med nummer 2. Mannen og jeg har stått på alene, ingen av mine søsken, hverken bror eller søster har hjulpet oss. Enda de visste om flyttingen for 3 måneder siden, og vi spurte dem da om de kunne stille opp. Jeg fikk blankt nei fra min bror, mens min søster sa først ja, men avlyste rett før.

Jeg synes det er så utrolig respektløst og egoistisk. Jeg og mannen har stilt opp for både bror og søster, den gangen de flyttet. Vi hjalp til med alt fra bæring av møbler til å male rom og utvask. Husker vi brukte en 2-3 helger på dette. Nå som det er vår tur, er det ingen av dem som gidder å stille opp. Synes det er frekt og frustrende. Føler vi gjør mye, men det er aldri gjensidig. Selvom vi ikke fikk noe hjelp kom vi greit igjennom det, vi leide inn flyttefolk og fikk jobben gjort. Det samme gjaldt oppussing, siden vi stresser med å få alt ferdig før barnet kommer. Men poenget er at det blir mye dyrere for oss, siden vi må leie inn folk fordi de ikke gidder å stille opp. 

Nå sitter jeg her og vurderer om jeg skal slå tilbake med samme mynt. Jeg har lovet å passe tantebarna en uke i sommerferien, slik at min søster kan få dra på storbyferie med mannen sin. Dette vet jeg kommer til å svi skikkelig, da ferien alt er bestilt og billettene var dyre. Nå vurderer jeg å si nei, så får hun kjenne på hvordan det er.

Og jeg har også bestemt meg for å si nei til broren min hvis han spør om å få låne bil, barnepass, få låne penger etc. Jeg vil ikke stille opp for dem når de ikke stiller opp for oss. 

Ville ikke sagt ja til å ta barna ei uke i sommer. Du vet ikke hvor krevende det nye barnet ditt vil bli. Og hadde jeg vært søstera di kunne det ikke ha falt meg inn å spørre om det når du har en liten baby.

Ville ikke lånt ut bil/penger til bror.

Om dette går bare en vei kalles det utnyttelse og det kan du godt takke nei til. 

Anonymkode: 5ff6e...04b

• Liker 26
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS kan pleie omgang med nieser og nevøer på annen måte enn å stille som barnevakt ei hel uke som enten høygravid eller med nyfødt. Ikke sikkert det blir så veldig gøy å være på besøk så lenge under de forutsetningene uansett. Dette er en avtale som er gjort av hensyn til foreldrene, ikke barna.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ha tatt en skikkelig samtale med dem. Sagt rett ut at jeg var skuffet over at de ikke stilte opp for dere, når dere har stilt opp for dem tidligere. Jeg hadde også sagt til søsteren min at jeg revurderer å passe barna hennes i sommer, siden hun ikke hjalp dere med flyttingen. Jeg ville ha sagt at jeg føler meg utnyttet, og at jeg ikke kommer til å stille opp imfremtiden hvis dere ikke får noe tilbake. Så får du se hva responsen blir. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville ikke sagt ja til å ta barna ei uke i sommer. Du vet ikke hvor krevende det nye barnet ditt vil bli. Og hadde jeg vært søstera di kunne det ikke ha falt meg inn å spørre om det når du har en liten baby.

Ville ikke lånt ut bil/penger til bror.

Om dette går bare en vei kalles det utnyttelse og det kan du godt takke nei til. 

Anonymkode: 5ff6e...04b

Signerer disse to. TS, ta en prat med de og ta det derfra. Responderer de negativt så trekker du alle tjenester, og fortsetter livet med mann og barn. Responderer de positivt, så får dere ordnet opp i dette. 

For øvrig helt enig at det er dumt å si «ja» til barnevakt en hel uke, når du ikke vet hvor krevende ditt neste barn blir. Også utrolig frekt av søsteren din å spørre om dette, når du da har en nyfødt å ta vare på…. Jeg forstår godt at du føler deg utnyttet. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere burde jo heller snakke om dette. Utrolig barnslig å avlyse bare for å ta igjen. Det er dårlig av dem å ikke stille opp, og det er helt ok å si nei til ting i fremtiden. Men å skulle ødelegge ferien deres med vilje er bare kjipt gjort

Anonymkode: 1397b...3d6

Søsteren avlyste jo i siste liten. Ts er gravid og kommer til å ha et spedbarn i sommer. Hvem i alle dager ber noen passe to barn i ei uke når de har spedbarn? Tydelig at søsteren har frekkhetens nådegave. 

• Liker 37
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lett for deg og si. Du skiter visst penger du da. 

Flyttekostnader regnes inn i boligen, og er en bagatell.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selvsagt ikke straffet nevøer/nieser så de hadde jeg passet , resten kan du jo si nei til 

Anonymkode: cf882...90e

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer jo an på hva du vil oppnå. Sjansen er meget stor for at de ikke vil se det som betaling med samme mynt og da oppnår du jo ikke det du sier du vil oppnå. Dette virker tross alt til å være noe du vil gjøre for å lære dem en lekse, men da må de jo forstå leksen du gir dem. Sjansen er forsvinnende liten for at leksen blir mottatt slik du tenker på den.

Så hvis du vil lære dem noe burde du finne på noe annet eller sågar fortelle dem hvorfor du avlyser slik at det er helt åpent og selvsagt for dem.

Hvis du bare vil ta igjen, da kan du jo gjøre hva du vil egentlig.

• Liker 4
Skrevet

Ja definitivt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sagt at jeg ikke har mulighet til å passe barn for jeg er sliten etter flytting, nettopp fått baby og i tillegg har et barn fra før. Synes det er dårlig gjort å ikke stille opp når man trengs spesielt nå man selv ønsker hjelp.

• Liker 27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...