AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #1 Del Skrevet 5. mars 2022 Hvorfor sier mange at man bygger hus og ikke at man kjøper hus? Stort sett så kjøper de aller fleste hus, veldig få som bygger selv. Kom til å tenke på dette her om dagen. Anonymkode: d9c9b...ffe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #2 Del Skrevet 5. mars 2022 Det er jo forskjell på å bygge hus og kjøpe et brukt hus. Jeg ønsker å bygge hus (kjøpe nybygg, men være med fra start for å bestemme hvordan det skal høre). Anonymkode: 981f7...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 5. mars 2022 #3 Del Skrevet 5. mars 2022 Så istedenfor og si « vi bygger hus» så burde en si « vi har div mennesker som bygger huset for oss» ? Eller mener du det ikke noe forskjell på og kjøpe ferdig hus og å kjøpe tomt og planker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 5. mars 2022 #4 Del Skrevet 5. mars 2022 Hvis man kjøper et byggeprosjekt som skal bli til enebolig så betyr det at man bygger hus. Bare en som ikke har gjort denne prosessen kan påstå noe annet. Her må man, selv om man ikke bygger selv, være med å bestemme materialer, farger, oppsett og innredning. Hvis det ikke er å bygge hus, så bygger vel heller ikke prosjektlederne til OBOS heller hus, på tross av at de er prosjektledere? Leiligheten jeg bor i var et nybygg da jeg kjøpte og jeg var med i hele prosessen og gjorde tilvalg. Jeg påstår likevel ikke at jeg bygget her fordi det var så få besøk på byggeplass og det meste ble tatt i møter og over mail. Det blir noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #5 Del Skrevet 5. mars 2022 Ts her. "vi bygger hus" høres ut som nettopp det. Når en i realiteten kjøper huset. Om man er heldig å kjøpe nytt hus og kan velge detaljene selv så er det nettopp det man gjør. Det finnes vel kanskje noen få som er i stand til å bygge et hus selv, men ja. Særdeles få. Bare synes det var morsomt å tenke på. Vi sier f. Eks ikke at "vi bygger bil" når vi kjøper en ny bil og velger farge på interiør, motorstørrelse, forhjulstrekk eller firehjulstrekk, fossil eller elektrisk osv. Anonymkode: d9c9b...ffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. mars 2022 #6 Del Skrevet 5. mars 2022 Ganske mange som er i stand til å bygge hus selv - er ganske mange tømrere i dette langstrakte landet. Veldig mange som bygger hus på den måten at de kjøper tomt, hyrer inn håndverkere, bestiller materialer og innredning. Da kjøper de ikke hus, de kjøper håndverkertjenester og byggevarer som til sammen blir et huset. Altså bygger hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #7 Del Skrevet 5. mars 2022 Trenden for håndverkere er desverre enormt dalende, og jeg vet at mange blander begrepene med at noen bygger for de og det å bygge selv. Ene svaret lenger oppe i tråden bekrefter nettopp det. Poenget er vel at det gis uttrykk for noe de ikke faktisk har kompetanse til og det blandes med nettopp de som har kompetanse og bygger huset selv. Men det betyr egentlig ikke noe, bare tenkte over det her lørdag ettermiddag😅 Anonymkode: d9c9b...ffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #8 Del Skrevet 5. mars 2022 Er det samme når folk pusser opp: "Vi har pusset opp stua". Nei, de hadde fagfolk som pusset opp alt i stua, de gjorde det ikke selv. Ts, du har helt rett! Anonymkode: c42bc...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 5. mars 2022 #9 Del Skrevet 5. mars 2022 Jeg mener at å bygge hus, da lager man et hus helt fra scratch, men det blir feil å bruke det utttrykket hvis man renoverer et hus som mange ofte gjør når de flytter inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #10 Del Skrevet 5. mars 2022 Ts igjen: har bare følt at litt av æren faller bort fra håndverkere når "alle" bygger hus. "vi klipper hår" "vi legger silikon i brystene" "vi lager klær" "vi selger leiligheten" (akkurat her er jeg tilbøyelig til å si at det er mer i grenseland🤣) . Blir plutselig mange ting som tar bort stoltheten i det arbeiderne gjør bare fordi vi selv er med på å bestemme utfallet av produktet vi etterspør 👌 Selv om en f. Eks har lagt gulvet selv så har man strengt tatt ikke bygget huset. Neida, sånn går ni dagan 🥴 Anonymkode: d9c9b...ffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #11 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts igjen: har bare følt at litt av æren faller bort fra håndverkere når "alle" bygger hus. "vi klipper hår" "vi legger silikon i brystene" "vi lager klær" "vi selger leiligheten" (akkurat her er jeg tilbøyelig til å si at det er mer i grenseland🤣) . Blir plutselig mange ting som tar bort stoltheten i det arbeiderne gjør bare fordi vi selv er med på å bestemme utfallet av produktet vi etterspør 👌 Selv om en f. Eks har lagt gulvet selv så har man strengt tatt ikke bygget huset. Neida, sånn går ni dagan 🥴 Anonymkode: d9c9b...ffe Aldri hørt "vi legger silikon", "vi lager klær" osv. (Selv om jeg faktisk lager klær når jeg strikker). De fleste jeg kjenner sier de skal til frisøren, ikke "vi skal klippe oss". Vi selger leiligheten blir jo helt riktig - på samme måte som man sier at man selger brukte klær eller ting på Finn. Når man eier noe som man bytter mot penger så selger man. Den er ikke engang i grenseland. Folk sier de legger nytt gulv når de legger nytt gulv, ingen sier at de bygger hus når de legger nytt gulv. Anonymkode: 4f360...3bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #12 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det samme når folk pusser opp: "Vi har pusset opp stua". Nei, de hadde fagfolk som pusset opp alt i stua, de gjorde det ikke selv. Ts, du har helt rett! Anonymkode: c42bc...8bf Det er da mange som gjør den jobben selv. Anonymkode: 4b588...95e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #13 Del Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aldri hørt "vi legger silikon", "vi lager klær" osv. (Selv om jeg faktisk lager klær når jeg strikker). De fleste jeg kjenner sier de skal til frisøren, ikke "vi skal klippe oss". Vi selger leiligheten blir jo helt riktig - på samme måte som man sier at man selger brukte klær eller ting på Finn. Når man eier noe som man bytter mot penger så selger man. Den er ikke engang i grenseland. Folk sier de legger nytt gulv når de legger nytt gulv, ingen sier at de bygger hus når de legger nytt gulv. Anonymkode: 4f360...3bd Poenget gikk over hodet ditt. Anonymkode: d9c9b...ffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 5. mars 2022 #14 Del Skrevet 5. mars 2022 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Vennlig hilsen Rhodiola, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg