Gå til innhold

Hvordan gjennomføre samfunnskritiske jobber hvis man får beskjed om å ta Jodix og holde seg innendørs

akkurat passe

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (22 minutter siden):

Lurer på hva slags samfunn man kommer tilbake til etter 2-3 måneder jeg - hva vil f.eks. skje med alle misligholdte boliglån fordi folk ikke har kunnet dra på jobb og få lønn? Hvor mange vil fortsatt ha en jobb å dra tilbake til? og hvem har så store hus at de har lagret tre måneders forbruk av vann for hele husstanden?

Det er helt sikkert et poeng. Men akkurat det å måtte være inne i noen måneder ser jeg ikke på som noe problem hvis det er krise. Sikkert masse som vil være ødelagt. Men akkurat misligholdte boliglån tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for.. for det er jo åpenbart at i en sånn situasjon vil ingenting fungere. Ikke bankene heller. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man vil vel ikke kunne dra til hjemmehjelp for eks fordi brukere ikke kan ta deg imot eller åpne døra osv?

Hvis alle skal holde seg inne i 2 døgn for eks....så kan jo ikke en hjemmehjelp bare kjøre rundt og  valse inn i verneutsyr fullt av radioaktivt støv inn i folks hus. 

De som for eks er på jobb i det noe skjer, som gjør at de må være der i 48 timer uten avløser - vil nok bli satt på sparemodus så langt det går.

Eventuelle resepsjonister, vaktmestere, kjøkkencrew, etc etc ville antakelig fått i oppgave å gjøre ting de kan hjelpe med. Dele ut mat eller hva enn for å avlaste/assistere. 

Bare antakelser selvfølgelig! Håper vi slipper å finne ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymFrk1 skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke. Men folk kan jo få hjertestans og andre akutte tilstander som krever innleggelse? Man velger jo ikke når dette skal skje, det kan likegodt forekomme en av disse dagene. Skal de bare være hjemme og ikke få hjelp? Det er jo ikke noe jeg har bestemt og det er heller ingen fasit. Men ja, jeg tenkte jo tanken at det kan være en yrkesgruppe som kanskje MÅ ut... Og det er vel lov å komme med tanker rundt dette uten at det er feil?

Jeg tenker som deg. Blir det derimot krig og ambulansepersonalet risikererer å bli skutt, så er jo saken en annen. Men dette handler jo om radioaktivt nedfall (som også er alvorlig selvsagt). Men når yrkesgruppene beskytter seg så godt de kan med jodix og fullt beskyttelsesutstyr så blir nok de akutte pasientene ivaretatt. Tviler sterkt på noe annet. Sjansen for kreft i skjoldbruskkjertelen av radioaktivt jod regnes ikke som forhøyet etter 40 år, så kanskje det blir befolkningen over 40 år som må slite seg gjennom dageslange vakter, for å skåne de yngre og for å unngå at flest mulig blir eksponert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://youtu.be/m6U9T3R3EQg

Anbefaler alle å se denne. Den finnes i kortere varianter også, men denne er grei til en søndag.

Vær obs på at den selvsagt er gammel og da også "utdatert", men ideen er der.

Og trenger man ambulanse i de 48 timene, er det ikke sikkert den kommer. Dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grubler på hvordan jeg skal gjøre det med hunden om vi anbefales å holde oss inne. Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (14 minutter siden):

Jeg grubler på hvordan jeg skal gjøre det med hunden om vi anbefales å holde oss inne. Noen tanker?

Kjøp inn noen store sekker med for eks plantejord/mull/torv eller lignende, og en stor og lav kasse. (Slike Gildekasser for eks?) Og se om du kan få hunden til å bruke dette. Som et forstørret "kattedo"  på en måte, kanskje?  Det vil jo lukte utendørs av det, med torv og sånt i det minste.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er fascinerende å se hvor opptatt folk er av Jodix nå om dagen.

Om vi tar for eks Chernobyl som eksempel så var det over 100 ulike farlige stoffer som ble sluppet ut i atmosfæren. De aller fleste av disse hadde så kort halveringstid at de forsvant relativt fort igjen (eller, ufarliggjort via halvering til andre stoffer). Og det var før de rakk å komme hit og lage problemer. De stoffene som ble igjen var jod (halveringstid på 8 dager), strontium (halveringstid på 29 år) og cesium (halveringstid på 30 år) (kilde: https://www.iaea.org/newscenter/focus/chernobyl/faqs).

Jodix har kun en effekt på radioaktiv jod, som har den korteste halveringstiden av de tre stoffene. Altså det er det som forsvinner fortest ut av miljøet vårt. De to andre stoffene skaper fortsatt ett problem den dag i dag etter Chernobyl ulykken - men det er altså radioaktiv jod vi henger oss opp i.

Og jeg tror dette henger mest med at det er håndgripelig, lettest å gjøre noe med og beroligende for folk flest. Atomulykker i seg selv kan skremme de alle fleste men med "her er noen tabletter" så vil mange akseptere dette og bli beroliget av det alene.

Skulle det bli en ny atomulykke i dag så er det vanskelig å forutse hvilke stoffer som slippes ut og i hvilke mengder. Men det er altså kun radioaktivt jod tablettene Jodix hjelper mot, ikke alt det andre. Myndighetene har i lang tid anbefalt å ha jod tilgjengelig som en del av egenberedskapen og jeg synes det er bra at folk følger dette. Men rent konkret - dersom det oppstår et radioaktivt utslipp så vet vi ikke hva det inneholder eller hva som skjer før de ansvarlige myndigheter og organisasjoner kommer med konkrete råd og anbefalinger. Husk at det er ganske mange som følger med på utslipp fra atomkraftverk og dersom det faktisk skulle oppstå en ulykke med påfølgende utslipp så vil det komme masse informasjon om dette etter ganske kort tid via offisielle og uoffisielle kanaler.

I mellomtiden følg myndighetenes råd om egenberedskap og skulle værst tenkelige scenario slå til så kan du ikke forvente at noe fungerer som normalt lenger. Heller ikke at arbeidsplassen er tilgjengelig. Eller barnehager. Eller ambulansetjenesten.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat passe skrev (56 minutter siden):

Jeg tenker som deg. Blir det derimot krig og ambulansepersonalet risikererer å bli skutt, så er jo saken en annen. Men dette handler jo om radioaktivt nedfall (som også er alvorlig selvsagt). Men når yrkesgruppene beskytter seg så godt de kan med jodix og fullt beskyttelsesutstyr så blir nok de akutte pasientene ivaretatt. Tviler sterkt på noe annet. Sjansen for kreft i skjoldbruskkjertelen av radioaktivt jod regnes ikke som forhøyet etter 40 år, så kanskje det blir befolkningen over 40 år som må slite seg gjennom dageslange vakter, for å skåne de yngre og for å unngå at flest mulig blir eksponert.

Vi klarer ikke å beskytte ambulansepersonell, og de vil være hjemme og ivareta sine familier, eller være tilgjengelig for evt kjempende styrker.

De som får hjertestans vil dø. De aller fleste som får hjertestans vil uansett under normale forhold ikke bli reddet, så vi kan ikke risikere stråleskader på unge friske mennesker for det i en krigssituasjon.

Ved atomkrig er det heller ikke sikkert at det finnes noen telefonforbindelse så man kan varsle om behov for medisinsk hjelp.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biloba skrev (1 minutt siden):

Vi klarer ikke å beskytte ambulansepersonell, og de vil være hjemme og ivareta sine familier, eller være tilgjengelig for evt kjempende styrker.

De som får hjertestans vil dø. De aller fleste som får hjertestans vil uansett under normale forhold ikke bli reddet, så vi kan ikke risikere stråleskader på unge friske mennesker for det i en krigssituasjon.

Ved atomkrig er det heller ikke sikkert at det finnes noen telefonforbindelse så man kan varsle om behov for medisinsk hjelp.

Du skriver som om det faktisk gjelder atomkrig her i landet og ikke radioaktivt nedfall som kommer med vinden? Ved en atomkrig her til lands vil jo selvsagt dette gjelde, men jeg tror ikke dette blir situasjonen ved radioaktivt nedfall som kommer fra et atomutslipp i et annet land.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvario skrev (11 timer siden):

Om det skulle komme ett stomangrep eller uhell vil det bety mest hvor nær man er. De som er i nærheten vil dø med det samme og gammastrålene vil uansett trenge seg inn i huset ditt. Ved Hiroshima døde f.eks de aller fleste innen en radius på 1,5 km veldig fort: https://forskning.no/kjernefysikk-atombombe-kreft/atombombene-ga-mindre-kreft-og-misdannelser-enn-fryktet/402350

Behovet for jotex og isolasjon kommer når man er mye lenger borte fra smellet og da kan man verne seg i den første fasen (opptil 10 dager) ved å være inne. Da har partiklene som ligger i luften forsvunnet nok til at man kan gå ut. Det vil alikevel ha påvirket blandt annet matproduksjon og dyr ute, og vil kunne gi konsekvenser i flere tiår. 

I forhold til viktige oppgaver så ligger det nok ikke noen konkrete på ett mellomledernivå i kommuner og sykehus i dag om hva en konkret gjør om det plutselig skulle komme ett angrep/ulykke. Ihvertfall ikke i sør-Norge. Det er likevel beredskapsplaner høyere i systemet som har dette mer på tapetet. Om det først smeller så vil slike arbeidssteder alltid ha bemanning på jobb allerede. De blir jo automatisk låst der, om vi ikke får sjanse til å reise ut.

Etter dette vil det nok være enkeltmennesker som velger å «ofre» seg og andre igjen vil priorotere seg og sine. Dette så vi senest i starten av koronaepedemien hvor når vi fikk smitte på avdelinger på steder det var umulig å bruke smittevern, så var det noen ansatte som valgte å bli en uke, 24 timer i døgnet på jobb slik at andre ikke ble utsatt for fare. Nå «ler» vi av korona, og daglig tikker det inn meldinger om smittede. De første ukene/mnd var vi likevel veldig redde og jeg synes denne gruppen med helsepersonell burde fått en egen takk for det de stod i helt i starten.

Snakker meg helt vekk nå ser jeg😕, men til TS og andre. Helsepersonell kan ikke kommanderes til å f.eks reise ut med hjemmesykepleien, reise på jobb på sykehjemmet osv om det kommer atomangrep. De eneste som kan kommanderes ut er vel bare forsvaret og eventuelt sivilforsvaret tror jeg, men har skal man heller ikke utsettes for ting som gir sikker fare for livet.

Det er derfor det oppfordres til at så mange som mulig har nødlager på plass hjemme. At man skal kunne ha nok medisiner, vann og mat til å klare seg i opptil 10 dager uten at disse «noen» skal måtte bidra til andre enn dem som faktisk ikke har mulighet til klare seg selv. Derfor er det viktig at du som f.eks barn/barnebarn til ett eldre familiemedlem hjelper til med innkjøp for å få ting på plass, får vi varsel om atomangrep/ulykke og du har en nabo du vet ikke vil klare seg alene-inviter ham inn til dere, har du fått tak i jotextabletter og har 2 i husholdningen under 40-gi noen til nabofamilien som ikke har fått tak i, osv. 

Til slutt: det viktigste er å ikke la dette være alt i hverdagen. Enn så lenge er ett angrep mot Norge langt vekke og vi skal leve livene våre som normalt. Planlegg ferien og nyt våren. Bistå i innsamlingen til Ukraina om du har mulighet til det og så går du på jobb og nyt at vi lever i fred. Om vi tilslutt ender i krig er det ingen som er bedre stilt om de har grudd seg i to år først. 

Ikke sant. Blir det et utslipp i øst-Europa (det er mest sannsynlig i tilf) vil det ta to dager ca før den radioaktive skyen kommer hit. 
Da har samfunnet og enkeltmennesker tid til å forberede seg så godt de kan. Barn kan taes ut av barnehager og skoler, en nødbemanning kan settes opp på sykehjem og -sykehus. 
Pårørende og andre kan preppe hjemmeboende pleietrengende så godt de kan, om så flytte inn til de. 
Så er det bare å be og håpe…

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor, men bare lurer fordi jeg ikke klarer å finne svar andre steder.

Om det skulle skje i Ukraina, hvor lang tid tar det fra det skjer til vi MÅ være inne i Norge? Er det minutter, timer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husfruen89 skrev (3 minutter siden):

Om det skulle skje i Ukraina, hvor lang tid tar det fra det skjer til vi MÅ være inne i Norge? Er det minutter, timer? 

Kommer vel an på vindretning og slikt ting. Skulle det storme sørover vil det kanskje ikke komme hit i det hele tatt - men de har vel antatt ca 2 dager mener jeg. 

Jeg husker ikke hvor lenge det gikk fra Chernobyl til støvet kom til Norge, men det var ikke umiddelbart mener jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husfruen89 skrev (5 minutter siden):

Har det ikke blitt sagt to dager?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (37 minutter siden):

Jeg synes det er fascinerende å se hvor opptatt folk er av Jodix nå om dagen.

Om vi tar for eks Chernobyl som eksempel så var det over 100 ulike farlige stoffer som ble sluppet ut i atmosfæren. De aller fleste av disse hadde så kort halveringstid at de forsvant relativt fort igjen (eller, ufarliggjort via halvering til andre stoffer). Og det var før de rakk å komme hit og lage problemer. De stoffene som ble igjen var jod (halveringstid på 8 dager), strontium (halveringstid på 29 år) og cesium (halveringstid på 30 år) (kilde: https://www.iaea.org/newscenter/focus/chernobyl/faqs).

Jodix har kun en effekt på radioaktiv jod, som har den korteste halveringstiden av de tre stoffene. Altså det er det som forsvinner fortest ut av miljøet vårt. De to andre stoffene skaper fortsatt ett problem den dag i dag etter Chernobyl ulykken - men det er altså radioaktiv jod vi henger oss opp i.

Og jeg tror dette henger mest med at det er håndgripelig, lettest å gjøre noe med og beroligende for folk flest. Atomulykker i seg selv kan skremme de alle fleste men med "her er noen tabletter" så vil mange akseptere dette og bli beroliget av det alene.

Skulle det bli en ny atomulykke i dag så er det vanskelig å forutse hvilke stoffer som slippes ut og i hvilke mengder. Men det er altså kun radioaktivt jod tablettene Jodix hjelper mot, ikke alt det andre. Myndighetene har i lang tid anbefalt å ha jod tilgjengelig som en del av egenberedskapen og jeg synes det er bra at folk følger dette. Men rent konkret - dersom det oppstår et radioaktivt utslipp så vet vi ikke hva det inneholder eller hva som skjer før de ansvarlige myndigheter og organisasjoner kommer med konkrete råd og anbefalinger. Husk at det er ganske mange som følger med på utslipp fra atomkraftverk og dersom det faktisk skulle oppstå en ulykke med påfølgende utslipp så vil det komme masse informasjon om dette etter ganske kort tid via offisielle og uoffisielle kanaler.

I mellomtiden følg myndighetenes råd om egenberedskap og skulle værst tenkelige scenario slå til så kan du ikke forvente at noe fungerer som normalt lenger. Heller ikke at arbeidsplassen er tilgjengelig. Eller barnehager. Eller ambulansetjenesten.

Du har helt rett, effekten av Jodix er veldig mye psykologi. 
Hvis det skulle skje en hendelse, vil det å hindre at folk får full panikk være halve jobben. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Har det ikke blitt sagt to dager?

Jo, ca 48 timer hvis vindretningen er mot Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husfruen89 skrev (12 minutter siden):

Dette kommer litt ann på værforholdene (vindretning og hastighet) dersom det skjer, og hvor i landet det skjer (avstand). Men som et absolutt minimum snakker vi om 10 timer dersom det er orkan hele veien og hendelsen skjer helt nordvest i Ukraina. Men mer sannsynlig snakker vi om 48+ timer som andre har nevnt.

Endret av nomore82
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Diamant20 skrev (1 time siden):

Hunder vil gå på do før eller siden. Om hunden ikke er så redd av seg kan den alltid være på et rom alene/ofte tilsyn fir kos, mat og lek. Dekke med avispapir. Ha tilgjengelig nok papir og utstyr til renhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Du har helt rett, effekten av Jodix er veldig mye psykologi. 
Hvis det skulle skje en hendelse, vil det å hindre at folk får full panikk være halve jobben. 

Det er jeg enig i. Men jeg synes fortsatt det er fascinerende. For slik det fremstår nå så kan vi risikere at fullt voksne blir syke av radioaktiv stråling av å vandre ute som normalt fordi de har tatt en Jodix tablett. Siden det løser alle problemene med atomulykker.

Jeg hadde håpt at folk flest kunne tatt litt grep rundt egenberedskap og tenkt litt langsiktig. Spesielt nå når en kjenner på usikkerheten. Jodix har vært anbefalt å ha hjemme fra myndighetene i ganske mange tiår nå. At apotekene er tomme og etterspørselen er så stor betyr jo at folk faktisk ikke har tenkt over dette før. Før nå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymFrk1 skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke. Men folk kan jo få hjertestans og andre akutte tilstander som krever innleggelse? Man velger jo ikke når dette skal skje, det kan likegodt forekomme en av disse dagene. Skal de bare være hjemme og ikke få hjelp? Det er jo ikke noe jeg har bestemt og det er heller ingen fasit. Men ja, jeg tenkte jo tanken at det kan være en yrkesgruppe som kanskje MÅ ut... Og det er vel lov å komme med tanker rundt dette uten at det er feil?

Men hjelpes. Jeg vil ikke være frekk. Men om det blir slik at du blir utsatt for radioaktiv stråling kommer det av to ting: 1.Kjernekraftverk utslipp eller 2.Atomvåpen. JA, da skal man være hjemme, eller helst i et bomberom så langt under jorden som overhodet mulig, slik at stråling fra atomvåpen eller kjernekraftverk ikke ødelegger kroppen din, skal visst være en veldig ubehagelig død med stråling. Hvis du i det hele tatt overlever atomvåpen...Men da er det ingen ambulanse som vil kjøre rundt i gatene, med mindre de aktivt ønsker å dø. Nei. Da er det survival of the fittest. Beklager å bære de depressive nyhetene ❤️ Kjernekraftverk kan ende mye bedre hvis man ikke er i de mest utsatte områdene. Da skal man også holde seg inne minst i 72 timer. MINST. Dette kommer selvsagt an på området. 

Endret av Becky
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DetVarIkkeMeg skrev (19 timer siden):

Ja, hva med hjemmesykepleie for eksempel? 

Tipper mange vil dø i sine hjem om det skulle bli så mye stråling i hele Norge. Helsevesenet vil knele og de første ofrene er mottakere av tjenester i eget hjem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...