Gå til innhold

"Det går bra"

norw

Anbefalte innlegg

Hva er det med med folk som sier det når de egentlig mener nei? Det er jo i mange sammenhenger mer ja enn nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Si det.... Det er vel en forventning om at den som spør ønsker det svaret. Men spør på en mer åpen måte, som ikke gir rom for enkle svar. 

Anonymkode: b826e...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generasjonen fram til ca 30 og litt over sier det. Foreldrene mine på 80 skjønner lite når datteren min på 28 svarer dette på spørsmål om hun vil ha mer kake. :fnise: 

Jeg har spekulert i om det er dårlig oversettelse fra engelsk? "I'm fine" er jo et ok svar på spørsmål om mer kake. 

Anonymkode: 0d417...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MuggenKanari

Jeg svarer ja fordi jeg ikke gidder å prate om det, og jeg vil ikke at den andre personen føler at de må spørre hva som er galt og starte en hel samtale i fruktdisken på kiwi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Takk, bare bra. Det er standardsvaret.  Den som spør er ikke interessert i dette, og den som blir spurt er ikke interessert i å utrede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier det.

«Skal jeg holde døra for deg?»

«Det går bra!»

Det er altså en kortversjon av ulike varianter over «Nei takk, det går bra uten». Har aldri opplevd at folk har misforstått det, egentlig. Selv om jeg jo er enig i at det kan bety flere ring. 

Anonymkode: 64727...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Adobyen skrev (2 minutter siden):

Takk, bare bra. Det er standardsvaret.  Den som spør er ikke interessert i dette, og den som blir spurt er ikke interessert i å utrede.

Du misforstår HI. 

Det er snakk om (yngre) mennesker som svarer "det går bra" i stedet for å svare "nei takk". F.eks: Vil du sitte her? Svar: Det går bra (som da skal bety nei). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du misforstår HI. 

Det er snakk om (yngre) mennesker som svarer "det går bra" i stedet for å svare "nei takk". F.eks: Vil du sitte her? Svar: Det går bra (som da skal bety nei). 

Yngre som sier dette? 

Jeg er over 50 og har alltid sagt det.

Anonymkode: 278cd...a69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier det.

«Skal jeg holde døra for deg?»

«Det går bra!»

Det er altså en kortversjon av ulike varianter over «Nei takk, det går bra uten». Har aldri opplevd at folk har misforstått det, egentlig. Selv om jeg jo er enig i at det kan bety flere ring. 

Eldre vil jo kjempelett misforstå det. Utrolig at man ikke ser det. Fram til ca i fjor: "Vil du ha mer kake". "Det går bra" - betyr "det går bra!"- betyr: Ja takk. Nå betyr det samme nei takk. :fnise: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 30 og har aldri sagt det. Jeg sier nei takk, eller bare neida. F.eks "Vil du ha kvitteringen?" Jeg: "Neida." med et smil 😊 

Anonymkode: 0a495...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Du misforstår HI. 

Å ja, det skjønner jeg nå. Typisk meg, klask i panna og beklager :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig, jeg skjønner ikke om det betyr ja eller nei 😕 Blir bare stående der som en idiot. 

Anonymkode: 9652b...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eldre vil jo kjempelett misforstå det. Utrolig at man ikke ser det. Fram til ca i fjor: "Vil du ha mer kake". "Det går bra" - betyr "det går bra!"- betyr: Ja takk. Nå betyr det samme nei takk. :fnise: 

… Men jeg har mange eldre familiemedlemmer og de har altså ikke noe problem med å skjønne. Jeg har snakket sånn i mange år, og det var først nå nylig at jeg ble bevisst på at det kanskje er litt «språklig rart». Har som sagt aldri vært et problem for meg at folk ikke skjønner at det betyr «nei». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen

Jeg er ikke vant med dette. I min verden sier man ja takk eller nei takk på slike spørsmål.  Jeg har sett det på film, og der kan det godt holde seg. Språket vårt blir jo ødelagt…

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Yngre som sier dette? 

Jeg er over 50 og har alltid sagt det.

Jeg også.

Jeg har lært det av min mor (75), og svigermor (83) gjør det samme.

Anonymkode: 2ca2c...562

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Skal du ha kvitteringen?"

"Det går bra"

Altså... SKAL DU HA KVITTERING ELLER IKKE???????????

Anonymkode: 4375a...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Generasjonen fram til ca 30 og litt over sier det. Foreldrene mine på 80 skjønner lite når datteren min på 28 svarer dette på spørsmål om hun vil ha mer kake. :fnise: 

Jeg har spekulert i om det er dårlig oversettelse fra engelsk? "I'm fine" er jo et ok svar på spørsmål om mer kake. 

Signerer denne. Svigers skjønner det ikke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg også.

Jeg har lært det av min mor (75), og svigermor (83) gjør det samme.

Anonymkode: 2ca2c...562

Tipper dette rett og slett er en dialektgreie som har spredd seg til nye områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, ja, nå følte jeg meg gammel. Er 40 og skjønner ikke hva folk mener. 

«Vil du ha kaffe?»

«Det går bra»

Hæææ? 😅

Anonymkode: 67a80...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, ja, nå følte jeg meg gammel. Er 40 og skjønner ikke hva folk mener. 

«Vil du ha kaffe?»

«Det går bra»

Hæææ? 😅

Anonymkode: 67a80...3cd

Og jeg på min side begriper ikke at dette er vanskelig å forstå... Selv om jeg altså har vært over 50 år i flere år allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...