Gå til innhold

Den store preppertråden!

Anbefalte innlegg

Lonehill
JegMotStrømmen skrev (17 minutter siden):

Har preppet det som sto på den lista vi fikk for noen år siden. Og slenger med et tips jeg fikk av en gammel dame, grovsalt. Går strømmen så blir maten i fryseboks dårlig fort, forleng holdbarheten ved å salte ned maten. 

Det er første gang jeg har hørt noen nevne grovsalt.👍 Alle burde ha en sekk grovsalt stående.

Ikke glem beholdere til å salte ned maten i. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

altmuligmannen
On 8/3/2022 at 3:47 PM, Lonehill said:

Har du gjort noe for å sikre alternativ energiforsyning til vinteren i tilfelle det skulle bli strømrasjonering? 

Det er egentlig kun vedfyring og stearinlys som jeg har som alternativer per i dag. Har ved for hele vinteren, men vil utvide vedlageret til en 10m3 med ved.

Tenker alternativet må være bærekraftig. Mulig jeg kommer til å investere i ett større solcellepanel koblet opp til en batteribank. Dette er dyrbart prosjekt.
Solcellepanel på alle tak vil kunne dekke opp til 30% av dagens forbruk. Dersom jeg kjører på med nattsenking vil det og hjelpe. Har hus fra 2010 så det er 4x så isolert som eldre hus, det vil si at der et eldre hus mister varmen etter 1 døgn, mister huset jeg har varmen etter 4 døgn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lonehill
altmuligmannen skrev (6 timer siden):

Det er egentlig kun vedfyring og stearinlys som jeg har som alternativer per i dag. Har ved for hele vinteren, men vil utvide vedlageret til en 10m3 med ved.

Tenker alternativet må være bærekraftig. Mulig jeg kommer til å investere i ett større solcellepanel koblet opp til en batteribank. Dette er dyrbart prosjekt.
Solcellepanel på alle tak vil kunne dekke opp til 30% av dagens forbruk. Dersom jeg kjører på med nattsenking vil det og hjelpe. Har hus fra 2010 så det er 4x så isolert som eldre hus, det vil si at der et eldre hus mister varmen etter 1 døgn, mister huset jeg har varmen etter 4 døgn.

Solcelleanlegg blir for voldsomt. Blir det strømløst, er ved og petromax hovedalternativet. Jeg har en gasskoketopp jeg fant på Finn liggende, så jeg kan bytte komfyr. Har en del kilo gass stående og en gassovn til badet. I turkassa ligger det en Biolite, som gjør det mulig å lade batterier hvis alt annet er dødt.

Vurderer å kjøpe et lite bensinaggregat. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...