Gå til innhold

Hvordan forholder din familie seg til krigen i Ukraina?

Lillix

Anbefalte innlegg

elisa1819 skrev (1 time siden):

Dere skjønner det, folkens? Hvis de begynner å skyte atomraketter rundt oss, spiller hermetikk og havregryn liten rolle. Beste man kan gjøre er å flytte langt, langt unna Europa og USA og håpe det beste. Og dessuten la dette bli starten på å totalforby atomvåpen for all framtid, med streng internasjonal kontroll.

Helt enig. Nordmenn nekter å ta innover seg hva de har rotet seg oppi. RIP Europe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

elskermenn skrev (4 minutter siden):

Helt enig. Nordmenn nekter å ta innover seg hva de har rotet seg oppi. RIP Europe

Tror de fleste er klar over hva som kan skje. Men det er også lite sannsynlig  at atomvåpen blir brukt med det første. Kan hende det er noen som ønsker å leve litt lengre selv om byer bombes (av "normale" bomber). 

Dette er fullstendig avsporing av tråden! 

Endret av Becky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brumme skrev (1 time siden):

De fleste jeg kjenner tror det er kokt opp litt drama for å ta vekk fokuset på pandemien.

Hvorfor vil man ha bort fokuset fra pandemien, og hvem er det som vil det?? Får håpe du ikke hører på dine venner, for dette er ualminnelig dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (4 minutter siden):

Tror de fleste er klar over hva som kan skje. Men det er også lite sannsynlig  at atomvåpen blir brukt med det første. Kan hende det er noen som ønsker å leve litt lengre selv om byer bombes (av "normale" bomber). 

Dette er fullstendig avsporing av tråden! 

Ehm jeg bare svarte at jeg var enig med elisa. Jeg har ingen familie så jeg blir nødt til å flykte utover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt for Ukraina, det høyner spenningen i verden. 
Bortsett fra det tenker verken jeg eller familie noe videre over det.

Har ikke tenkt å bruke noe tankevirksomhet på det før det blir nødvendig så det gjenstår å se hva som skjer fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok den som bekymrer meg mest her i familien. Jeg har siste uken sett over beredskapslageret, og har alt som er anbefalt. Mannen min er mer ubekymret, men han bidrar heller til at vi har alt klart enn en bekymret kone som ikke sover på natten. 

Jeg for min del blir alltid bekymret når jeg mister kontroll over en situasjon. Men jeg føler meg bedre når jeg hvert fall har de tingene på plass som jeg burde, da får man liksom ikke gjort så mye mer. 

Jeg synes det er merkelig med menneskene som bare benekter situasjonen man står i. Det var det samme når pandemien rammet oss. De samme folka som sa at pandemien aldri ville ramme Norge som mistet fullstendig hodet da landet stengte ned, tømte butikkene for matvarer og dopapir og rømte til skogs på hytta. Jeg vil heller være litt forberedt enn å få panikk i siste liten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Rediken said:

Jeg er nok den som bekymrer meg mest her i familien. Jeg har siste uken sett over beredskapslageret, og har alt som er anbefalt. Mannen min er mer ubekymret, men han bidrar heller til at vi har alt klart enn en bekymret kone som ikke sover på natten. 

Jeg for min del blir alltid bekymret når jeg mister kontroll over en situasjon. Men jeg føler meg bedre når jeg hvert fall har de tingene på plass som jeg burde, da får man liksom ikke gjort så mye mer. 

Jeg synes det er merkelig med menneskene som bare benekter situasjonen man står i. Det var det samme når pandemien rammet oss. De samme folka som sa at pandemien aldri ville ramme Norge som mistet fullstendig hodet da landet stengte ned, tømte butikkene for matvarer og dopapir og rømte til skogs på hytta. Jeg vil heller være litt forberedt enn å få panikk i siste liten. 

Har en følelse at mennene (i alle fall et flertall av de jeg kjenner) er lite bekymret. Eller er det mer en fasade undrer jeg meg over.. På søndag hadde jeg nettopp sjekket nyhetene ang atomvåpen beredskaps «varsel».. Typen gikk rundt å plystret og gadd ikke en gang å lese det før jeg ba han om å ta en titt.. Da har han som regel lite å si. Det frustrer meg skikkelig. Han var likedan ang Korona. Noen ganger vet jeg ikke om det er ignoranse, at han rett og slett er helt naiv eller prøver å late som at det ikke påvirker han så jeg ikke blir stressa. 

Sa det til han her om dagen, nå er ikke tiden for å være naiv. Så værsånsill , følg med på nyhetene så jeg ikke må overtale deg til å ta ting seriøst. Min far blir helt sjokkert og vil nesten ringe kjæresten min om han ikke tar det (i det minste) litt seriøst snart. Uten min far hadde jeg vel ikke tenkt på bomberom etc.. Noe som selvsagt er viktig å vite! 

Endret av Lillix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bekymret og lei meg på ukrainerne sine vegne. Og redd for hvilke land Putin angriper neste gang. Men jeg er ikke redd for krig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskermenn skrev (På 2.3.2022 den 18.21):

Du vet det har vært krig i Europa før ? Blant annet i Bosnia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (57 minutter siden):

Du vet det har vært krig i Europa før ? Blant annet i Bosnia.

Så? Jeg levde ikke da. Det var et annet problem.

Endret av elskermenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stor medfølelse med de sivile som lider og følger nyhetene for oppdateringer. 

Vi bekymrer oss ikke for vår egen sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i denne familien er vi to voksne og et barn på 1,5 år. Jeg og mannen har litt forskjellig meninger til dette med krigen. Vi er begge enige at det er synd på innbyggerne i Ukraina, og at de har behov for humanitær hjelp men det stopper også der.

Jeg veksler mellom å være rolig til situasjonen i Europa til å være redd. Når jeg er redd tenker jeg katastrofe tanker, og sitter bare å venter på at en atombombe skal komme hit vi bor. Jeg tar også Russland sine trusler veldig alvorlig, og var derfor veldig i mot at vi skulle sende våpen til Ukraina. Jeg er fortsatt redd for konsekvensene av det. Samtidig vet jeg at trusselen om bruk av atomvåpen har skjedd mange ganger før, utenat det har blitt brukt. Jeg vet også at hvis Norge blir angrepet så vil Nato hjelpe oss. Det samme gjelder andre nato land. Nato er sterkere og har mer styrker enn Russland. I det ene øyeblikket tror jeg at dette blir en verdenskrig, mens i det neste så tror jeg at dette kun kommer til å bli en krig mellom Russland og Ukraina.

Mannen derimot er sikker på at Russland aldri kommer til å tørre å ta et natoland. Han er derfor sikker på at vi er trygge her I Norge. Han tror heller ikke at Putin noen gang kommer til å trykke på knappen for atomvåpen, for da kommer Russland også til å bli ødelagt av det samme. Han også sier at trusselen har blitt brukt mange ganger før, og at det er kun skremselspropaganda.

Jeg er glad for en ting da, det er at foreløbig er sønnen vår så liten at han ikke skjønner noe av dette. Vi trenger derfor ikke å forklare han noe foreløbig om det som foregår I Europa. Jeg håper egentlig at Ukraina og Russland kommer til en enighet etterhvert så krigen blir så kortvarig. Så de sparer flest mulig liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...