Fame Skrevet 2. mars 2022 #1 Del Skrevet 2. mars 2022 Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. 21 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Metalman4100 Skrevet 2. mars 2022 #2 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Ukraina får full og utvetydig støtte fra oss fordi de kjemper mot vår fiende. Russland har ambisjoner, økonomisk og geopolitisk, som er i konflikt med våre interesser. Invasjonen av Ukraina er inhumant, og burde aldri ha forekommet. Det Russland gjør er feil. Men vi har bedrevet med mye av det samme uten at vi var så opptatt av menneskerettigheter og friehetsidealer den gang. Endret 2. mars 2022 av Metalman4100 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 2. mars 2022 #3 Del Skrevet 2. mars 2022 Fame skrev (2 timer siden): Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. Dette har jeg også satt en tanke eller to til. har også stusset på at vi nå setter Ukraina i et «heltelys», når det har vært jobbet hardt mot Ukraina tidligere pga menneskehandel og korrupsjon. Dette har vi plutselig helt glemt! Våpen som ble levert ut til Ukrainas «Ola nordmann», slik at de kunne beskytte seg selv, ble også utnyttet av det kriminelle miljøet i Ukraina. Flere kriminelle har stjålet en haug våpen, og brukt det i gjengoppgjør, hvor også sivile har blitt rammet. Jeg klarer iallefall ikke å la dette ligge, og syns hele opplegget er rart…. jeg er aldri for krig, men syns også det er rart at vi kaster alt vi har i hendene for å involvere oss i en krig. Ukraina er ikke et land som ligner på oss i Norge, bare for å ha det sagt. 14 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 2. mars 2022 #4 Del Skrevet 2. mars 2022 Metalman4100 skrev (1 time siden): Ukraina får full og utvetydig støtte fra oss fordi de kjemper mot vår fiende. Russland har ambisjoner, økonomisk og geopolitisk, som er i konflikt med våre interesser. Invasjonen av Ukraina er inhumant, og burde aldri ha forekommet. Det Russland gjør er feil. Men vi har bedrevet med mye av det samme uten at vi var så opptatt av menneskerettigheter og friehetsidealer den gang. nå har vi , vesten presset putin så lenge at jeg vil si at vi er medskyldige. han vil ikke ha nato så nære. gå med på kravet om å gjøre ukraina nøytralt, så slipper tusener , kanskje millioner å dø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Fakta? Skrevet 2. mars 2022 Populært innlegg #5 Del Skrevet 2. mars 2022 Ukraina er et moderne, fritt og demokratisk land i Europa som ikke er en trussel, men som har blitt invadert av en herskesyk galning. Det er mye lettere å identifisere seg med det enn en borgerkrig i et uland der alle kranger om akkurat hvilken tolkning av islam som er den riktige. I tillegg er Europa vårt nærområde. Det er ingen steder i Ukraina som er trygge, så i motsetning til mange av de som kommer fra Midtøsten og Afrika er det ingen grunn til å tro at de hovedsaklig er økonomiske migranter. Om noen husker Neda som ble kastet ut med familien for noen år siden fordi faren hadde løyet om hvor de kom fra, så besøkte Leo Ajkic henne nylig. Det viste seg at de lever litt fatteslig, men i et fredelig område i en leilighet i Jordan. Hun er i ferd med å ta høyere utdanning. De største problemene var at ikke hun hadde kommet inn på det universitetet hun ønsket mest og at hun snakket språket litt dårligere enn hun ville gjort om hun hadde bodd der hele tiden. 44 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 2. mars 2022 #6 Del Skrevet 2. mars 2022 Fordi det står om det i alle media, og nyhetssendingene går i ett. Akkurat som med Covid. Da ble alle andre sykdommer og kriser glemt - for grøss og gru, det hadde faktisk med oss å gjøre. Samtidig tenker jeg at det også har sine gode sider at vi innimellom presenteres for kriser nær oss selv. Både den enkelte og myndighetene får en "wake up call" iforhold til hvilken beredskap vi har, og i hvilken grad den fungerer eller ikke. Men jeg er enig i essensen i det du skriver: vi er veldig flink til å skyve kriser som ikke angår oss selv inn i glemselen. 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 2. mars 2022 #7 Del Skrevet 2. mars 2022 Hvilke andre konflikter er det du tenker på TS? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maximusbercimus Skrevet 2. mars 2022 #8 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Fame skrev (3 timer siden): Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. Nei første gang en suveren stat invaderer en annen suveren stat i Europa siden andre verdenskrig , en statsleder for en supermakt som truer med atomvåpen, 800 000 mennesker på flukt, kan medføre store geopolitiske endringer i verdenspolitikken som kan få enorme konsekvenser langt utenfor Ukrainas grenser og trusler rettet mot Sverige og Finland hvis de melder seg inn i Nato nei hvorfor skal vi bry oss ? Endret 2. mars 2022 av Maximusbercimus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 2. mars 2022 #9 Del Skrevet 2. mars 2022 Som en tidligere britisk general sa da han forsnakket seg: "they look and behave like us". De er hvite, europeiske og (kulturelt) kristne. Folk kan gjerne late som det ikke betyr noe, men det er nok grunnen til at folk bryr seg veldig mye om Ukraina, men driter generelt i Yemen, Afghanistan og Sudan. 12 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aglaea Skrevet 2. mars 2022 #10 Del Skrevet 2. mars 2022 3 hours ago, Fame said: Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. Jeg er enig, og har tenkt på det samme selv. Men samtidig er det jo naturlig at man føler en større nærhet til sine naboer enn til folk som bor lenger vekke, og som man gjerne ikke deler samme religion med osv (jeg sier ikke at dette er riktig, men bare at det ofte er slik). Så det er nok en stor del av forklaring. Samt at det er veldig sjelden at et land faktisk går til angrep på et annet land nå til dags. Som regel er det snakk om interne uroligheter, og selv om det tross alt kan være like fælt, så er det ofte litt mer komplisert. Men ja, jeg reagerer på at resten av verden, utenfor Europa, også ser ut til å bry seg mye mer om denne krigen enn andre konflikter rundt i verden, og reagerer også veldig på at andre, som ikke nødvendigvis er Europeere, som prøver å flykte fra Ukraina, har blitt stoppet eller banket opp på grensen! Da blir forskjellene mellom flyktninger i alle fall veldig tydelige! Og ja, jeg følger ofte med på andre konflikter, men det er dessverre ikke alltid like lett å finne oppdatert informasjon.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 2. mars 2022 #11 Del Skrevet 2. mars 2022 Jo nærmere, jo større engasjement - det gjelder det meste. I tillegg er det et av verdens største militærmakt med atomvåpen som angriper og i tillegg truer andre land. Noe som kan få konsekvenser for de fleste på planeten. Så klart engasjerer det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 2. mars 2022 #12 Del Skrevet 2. mars 2022 Det har kommet flere svar, håper du tar det inn… 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 2. mars 2022 #13 Del Skrevet 2. mars 2022 Vi er ikke i stand til å ta innover oss hele verdens elendighet uten å filtrere det på en eller annen måte. Det er også helt vanlig å bry seg mer om naboen enn om han fyren i en by på andre siden av landet. 31 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 2. mars 2022 #14 Del Skrevet 2. mars 2022 Det at makten i vestlige land bruker så sterke virkemiddel nå, handler nok mye om hvem det er som gjør det. Diktatoren i Saudi Arabia kriger nå i Jemen, det er liksom greit, fordi USA ser på dem som en alliert. Makten i vesten er særlig i mot Russland fordi de er et kristent, europeisk og et patriotisk land. Det er det motsatte av det de er. De er globalistiske, misliker kristne og hater sin egen befolkning. Klart det er hyklerisk av makten i vesten å kritisere Russland, når de har invadert og skapte borgerkriger overalt i 30 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 2. mars 2022 #15 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Vi skal ikke undervurdere hvor mye bedre Ukraina er i media. Presidenten er tidligere skuespiller, og han bruker media som en profesjonell. Han legger ut filmer som han tar selv, oppmuntrer soldatene til å krige, og avviser å forlate Ukraina og dra i sikkerhet. Hvis det stemmer at han sa "I need ammunition, not a ride" når USA tilbød seg å redde han og familien, så blir det et sitat for historiebøkene. Ukraina har ikke vært helt ærlig med propagandaen sin, men hvem bryr seg om det blir oppdaget at det var feil etterpå. "Ghost of Kyiv" som skjøt ned så mange russiske fly var oppdiktet. De soldatene på den lille øya som sa "Fuck you" til den russiske båten når de ble bedt om å overgi seg, ble ikke drept av russerene. Russerene sitter og tier still om alt som skjer mens Ukraina legger ut filmer med russiske fanger, bilder av russiske tanks som har gått tomme for bensin, rapporterer om døde og hun dama som kjeftet opp en russisk soldat? Hun gikk viral. Fantastisk sagt. "Hva faen gjør dere her? Ta og legg disse solsikkefrøene i deres lommer, så vil det i det minste vokse opp solsikker når dere faller". (Solsikker er Ukrainas nasjonalblomst) Jeg vet ikke om den dama med solsikkefrøene var planlagt og satt opp for å filmes, men det er fantastisk bra. Endret 2. mars 2022 av ops2 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ytmnd Skrevet 2. mars 2022 #16 Del Skrevet 2. mars 2022 Har du fulgt med i media i det hele tatt? Daddy er ute og vifter med atompenisen igjen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 2. mars 2022 #17 Del Skrevet 2. mars 2022 Fame skrev (8 timer siden): Velger dere å ignorere at det daglig er krig andre steder i verden også? Er de viktigere i Ukraina fordi de er europeiske? Don't get me wrong, jeg synes det er tragisk og jeg får utrolig vondt av alle som er der, men jeg synes det er helt tåpelig hvordan man åpner armer for å ta til seg så mange flyktninger fra Ukraina som mulig, mens de stakkarene i muslimske krigsslagne land blir sett ned på. Bare en tanke jeg har hatt. At en bryr seg om en ting, betyr ikke at en gir blaffen i noe annet. Det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig... 25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 2. mars 2022 #18 Del Skrevet 2. mars 2022 At ukraina krisen er mer dekt enn andre kriser er mest sannsynligvis pga. mediene. Det føles nærmere. ukraina krisen blir i mye større grad dekket, spesielt mtp. globalisering og internett. En blir som regel interessert i det en får mye informasjon fra. legger en att på til at det er et ustabilt land med mye militær makt, så er det ikke rart folk blir redde og dermed mer interessert. Dessuten husker jeg at jeg leste noe forskning for mangevis av år siden som kom frem til en konklusjon at vi interesserer oss mest når det er landkonflikter som er nærmere, fordi de føles mer nært oss. Det er jo som sagt lettere å sette seg inn i tankegangen til de som er nærmere oss kulturelt, enn de som er langt fra oss kulturelt. Det blir og vanskeligere å ta et standpunkt. Er mye andre kriser i andre deler av verden, skulle gjerne hatt mer mediedekning for min skyld. Tror manglende mediedekning gjør at mange ikke "interesserer" seg for dette fordi de ikke blir så mye påminnet dette. Det tar også mer krefter å søke opp troverdige kilder om dette, enn å lese den vanlige nyhetssiden en som regel alltid gjør. Det er som sagt mye fæle konflikter i verden som jeg skulle virkelig ønske var mer fremme i mediene, som desverre ikke blir vist. Men ikke glem det er mange som støtter nød og krig i land som blir ansett å være langt unna. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 2. mars 2022 #19 Del Skrevet 2. mars 2022 Jon Are skrev (9 timer siden): nå har vi , vesten presset putin så lenge at jeg vil si at vi er medskyldige. han vil ikke ha nato så nære. gå med på kravet om å gjøre ukraina nøytralt, så slipper tusener , kanskje millioner å dø. Nei dette er bare Russland sin skyld, de har ingen rett til å bestemme hvem som skal være med med i Nato. Og uansett om ukraina ble med i Nato ville de aldri utgjort noen direkte trussel for Russland. Nato ville jo aldri angrepet Russland uansett hvor mange medlemmer de hadde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ziljemor Skrevet 2. mars 2022 #20 Del Skrevet 2. mars 2022 Er så drit lei denne påstanden nå! Vi er MANGE som på hvert vårt vis bidrar i kampen MOT undertrykking, både når det gjelder folkegrupper rundt om i verden, krigsforbrytelser, rasisme, og holdninger i både vårt eget samfunn og verden forøvrig som krenker og skader enkeltmennesker eller grupper. Det blir jevnlig belyst i diverse media, kampanjer på sosiale medier, og gjennom humanitære organisasjoner. Den siste tiden har blant annet tatt for seg sportsvasking der både VM i Quatar og vinter OL i Kina har blitt satt på kartet. Jeg ser jevnlig innsamlingsaksjoner og postere som belyser situasjonen for barn og sivile i Syria og Jemen, og mitt lokalmiljø samler jevnlig inn midler for flyktninghjelp i Romania. Krig har KUN tapere, det finnes ikke tvil om det, men for mange av oss av yngre generasjon er krigen som foregår i Ukraina nå den første vi opplever på så nært hold i vår levetid. Til sammenlikning var mine besteforeldre flyktninger fra nord-Norge under 2. verdenskrig, en historie mange av oss har et nært forhold til fordi det formet vårt hjemsted - og definitivt noe ingen (eller svært få…) har lyst til at noen mennesker skal måtte oppleve. Hverken her i Norge eller ellers i verden. Selvfølgelig engasjerer det oss! Men det betyr ikke at ikke all annen elendighet engasjerer oss også. Jeg synes det er skikkelig lavmål og en grov undervurdering å legge det frem som at de fleste som nå viser støtte og omsorg ikke gjør det for flyktninger eller berørte av krig i andre land og verdensdeler. Tvert om så ser ihvertfall jeg en sammenheng i mitt nettverk: de som uttrykker støtte for alle berørte av krigen i Ukraina nå er også de som uttrykker støtte for andre flyktninger (uavhengig nasjonalitet, religiøs tilhørighet eller hudfarge). 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå