AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #1 Del Skrevet 1. mars 2022 Smeller det så stort er det ikke noe vi kan gjøre uansett. Anonymkode: 616b1...5b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #2 Del Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Smeller det så stort er det ikke noe vi kan gjøre uansett. Anonymkode: 616b1...5b3 Har du tenkt på at det kan skje atomulykker? 1. Hvorfor skal man ta jodtabletter? . Ved en atomulykke kan radioaktivt jod bli spredd via luften og tas opp i skjoldbruskkjertelen når man puster inn forurenset luft og/eller inntar forurenset mat og drikke. Tilskudd av naturlig jod blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen og reduserer da risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen. b. Jodtabletter beskytter bare mot radioaktivt jod, og ikke mot andre radioaktive stoffer https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf Les helst hele dokumentet fra Statens strålevern. Anonymkode: 3f904...bb1 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #3 Del Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du tenkt på at det kan skje atomulykker? 1. Hvorfor skal man ta jodtabletter? . Ved en atomulykke kan radioaktivt jod bli spredd via luften og tas opp i skjoldbruskkjertelen når man puster inn forurenset luft og/eller inntar forurenset mat og drikke. Tilskudd av naturlig jod blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen og reduserer da risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen. b. Jodtabletter beskytter bare mot radioaktivt jod, og ikke mot andre radioaktive stoffer https://dsa.no/atomberedskap/jodtabletter/Spørsmål og svar om jod.pdf Les helst hele dokumentet fra Statens strålevern. Anonymkode: 3f904...bb1 Men det er jo ikke derfor folk hamstrer jod nå. Anonymkode: 95e24...271 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 1. mars 2022 #4 Del Skrevet 1. mars 2022 Tror ikke det er særlig utbredt at vi som har jodtabletter er redde for atombomber. Det er vel heller ustabile tider og ulykker man er noe bekymret for, og da er jod en ekstremt enkel og billig foranstaltning. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #5 Del Skrevet 1. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men det er jo ikke derfor folk hamstrer jod nå. Anonymkode: 95e24...271 Kjøper de av annen grunn enn i forrige innlegg, så kjøper de av feil grunn! Det er kun for å redusere risikoen for kreft i skjolbruksskjertelen at man skal ta jod. Anonymkode: fd09e...1ef 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #6 Del Skrevet 1. mars 2022 Er over førti, så da er det ikke anbefalt. Anonymkode: 2428f...62a 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 1. mars 2022 #7 Del Skrevet 1. mars 2022 Nå hamstrer jo noen fordi de blir lett påvirket og steder som kg forsterker nok inntrykket om at krigen er nærmere enn den faktisk er. Det er Ukraina som blir bombet ikke oss... Vi andre har jo kjøpt jod når vi fikk denne brosjyren for et par år siden om hva man burde ha i hus om det blir en atomulykke. De aller fleste vet vel at jod tabletter ikke hjelper noe om alle trykker på den store knappen... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 1. mars 2022 #8 Del Skrevet 1. mars 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er jo ikke derfor folk hamstrer jod nå. Anonymkode: 95e24...271 Staten har sagt hele veien etter Chernobyl at mann burde ha jod tabletter i beredeskapet bagen. Det har vi kjøpt for LENGE siden. Litt som når covid kom fikk folk helt panikk og kjøpt opp alt av ting. Disse kommer til å dø først uansett, da de venter alt for lenge å preppe. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 1. mars 2022 #9 Del Skrevet 1. mars 2022 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Nå hamstrer jo noen fordi de blir lett påvirket og steder som kg forsterker nok inntrykket om at krigen er nærmere enn den faktisk er. Det er Ukraina som blir bombet ikke oss... Vi andre har jo kjøpt jod når vi fikk denne brosjyren for et par år siden om hva man burde ha i hus om det blir en atomulykke. De aller fleste vet vel at jod tabletter ikke hjelper noe om alle trykker på den store knappen... Dette er et viktig poeng. Jeg er ikke redd for krig, har hatt Jodixen i hylla på badet i snart to år vel. Folk må slappe av litt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #10 Del Skrevet 1. mars 2022 Det er jo anbefalt å ha i hus uansett. Har hatt det i skapet i årevis. På grunn av at radioaktivitet kan slippes it, enten ved bombe eller ulykke. Det er en ganske liten boks, så har ikke merket noen ulemper med å ha det klart foreløpig. Anonymkode: da7f8...a7a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #11 Del Skrevet 1. mars 2022 Vi kjøper nå, fordi med kryssraketter flyende rundt på ukrainsk jord så øker det faren, og fokuset, på atomulykker. Anonymkode: 2e4fb...a8c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #12 Del Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Smeller det så stort er det ikke noe vi kan gjøre uansett. Anonymkode: 616b1...5b3 Helt enig. Det hadde vært en befrielse og kunne slippe livet. Etter flere år med sykdom og påfølgende gjeld er jeg lei av livet. Anonymkode: 0cda7...24e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #13 Del Skrevet 1. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi kjøper nå, fordi med kryssraketter flyende rundt på ukrainsk jord så øker det faren, og fokuset, på atomulykker. Anonymkode: 2e4fb...a8c Jeg tror du er i feil tråd.. Anonymkode: 4fed3...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #14 Del Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjøper de av annen grunn enn i forrige innlegg, så kjøper de av feil grunn! Det er kun for å redusere risikoen for kreft i skjolbruksskjertelen at man skal ta jod. Anonymkode: fd09e...1ef Nå tenkte jeg på det vedkommende nevnte atomulykker. Det er ikke derfor folk hamstrer nå, det er på grunn av frykt for atomkrig. Anonymkode: 95e24...271 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #15 Del Skrevet 1. mars 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er jo ikke derfor folk hamstrer jod nå. Anonymkode: 95e24...271 Jo, det er derfor vi hamstrer Anonymkode: 5aad5...818 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #16 Del Skrevet 1. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Nå tenkte jeg på det vedkommende nevnte atomulykker. Det er ikke derfor folk hamstrer nå, det er på grunn av frykt for atomkrig. Anonymkode: 95e24...271 Nei, vi kjøper fordi det er væpnet krig rundt atomkraftverk. Anonymkode: 5aad5...818 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #17 Del Skrevet 1. mars 2022 Man trenger ikke hamstre jod. Man trenger en til to ved atomutslipp for å fylle bukspyttkjertelen med jod, slik at kroppen ikke tar imot radioaktivt jod. Dette gir man til først og fremst barna og evnt de under 40 år. Jod tilskudd er ikke tilstrekkelig, da man må opp 5-600tabletter. Så man må ha den som heter jodix. Den skal man ta når staten sier ifra. Jeg er over 40 og trenger ikke, fordi jeg kommer til å dø før jeg får kreft i bukspyttkjertelen, evnt er jeg allerede utsatt fra Tsjernobyl ulykken og ble sendt på skolen i regnvær som 9åring, selv om alle fikk beskjed om å ikke gå ut i regn. Også en kommune med vanvittig mange kreft tilfeller. Som hevdes er pga den ulykka. Så nei skal ikke hamstre, men kjøpe inn så mine barn og barnebarn får en til to stk hver Anonymkode: 7dbea...a71 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 1. mars 2022 #18 Del Skrevet 1. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man trenger ikke hamstre jod. Man trenger en til to ved atomutslipp for å fylle bukspyttkjertelen med jod, slik at kroppen ikke tar imot radioaktivt jod. Dette gir man til først og fremst barna og evnt de under 40 år. Jod tilskudd er ikke tilstrekkelig, da man må opp 5-600tabletter. Så man må ha den som heter jodix. Den skal man ta når staten sier ifra. Jeg er over 40 og trenger ikke, fordi jeg kommer til å dø før jeg får kreft i bukspyttkjertelen, evnt er jeg allerede utsatt fra Tsjernobyl ulykken og ble sendt på skolen i regnvær som 9åring, selv om alle fikk beskjed om å ikke gå ut i regn. Også en kommune med vanvittig mange kreft tilfeller. Som hevdes er pga den ulykka. Så nei skal ikke hamstre, men kjøpe inn så mine barn og barnebarn får en til to stk hver Anonymkode: 7dbea...a71 Men det er da kjipt at jeg som er alene må kjøpe ti stk. Trenger bare en, evt to. Så skal kjøpe sammen med en venn, men det er jo uansett altfor mange. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #19 Del Skrevet 1. mars 2022 FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden): Nå hamstrer jo noen fordi de blir lett påvirket og steder som kg forsterker nok inntrykket om at krigen er nærmere enn den faktisk er. Det er Ukraina som blir bombet ikke oss... Vi andre har jo kjøpt jod når vi fikk denne brosjyren for et par år siden om hva man burde ha i hus om det blir en atomulykke. De aller fleste vet vel at jod tabletter ikke hjelper noe om alle trykker på den store knappen... Nei, putin truer ikke Ukraina med atomvåpen, men landene som hjelper til. Uansett, det er snakk om ulykker nær atomkraftverk som nå har veldig stor sannsynlighet. Blir det atomkrig har vi ingen nytte av jodix 🤷♀️ Anonymkode: a8f53...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #20 Del Skrevet 1. mars 2022 Tvist skrev (2 timer siden): Men det er da kjipt at jeg som er alene må kjøpe ti stk. Trenger bare en, evt to. Så skal kjøpe sammen med en venn, men det er jo uansett altfor mange. Nå vet ikke jeg hvordan det er med tilgangen på ingrediensene til tablettene, men jeg tenker at det er logiske årsaker til at det er laget 10-pakninger og ikke 2-pakninger: Mulige årsaker: De fleste har familie og en vanlig familie vil ha behov for oppimot 10 tabletter (eller kanskje mer enn 10 tabletter) dersom det blir gitt beskjed om å ta 1 tablett dag 1 og 1 tablett etter 24 timer. Å produsere og å frakte og å distribuere medisinesker som inneholder kun 2 tabletter koster kanskje like mye som å produsere og å frakte og å distribuere medisinesker som inneholder 10 tabletter? Førstnevnte vil kanskje også være sløsing med ressurser? Hvis man bor alene og har en 10-pakning, og hvis det blir behov for å ta en eller to tabletter i løpet av to døgn, så er det greit å ha tabletter liggende til senere i sitt beredskapslager. Og kanskje noen som er på besøk og som har sine tabletter hjemme kan få fra ditt lager dersom myndighetene kommer med varsel om å innta jodtablett mens din besøkende ikke har sine jodtabletter på seg. NB! Ettersom du skal dele med en venn: Spør på apotek om hva slags beholder tablettene skal lagres i. Mulig apotek selger tomme medisinesker i plast som egner seg? Anonymkode: 3f904...bb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå