Gå til innhold

Hjelper det å ha det ukrainske flagg på profilbilde på Facebook?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så da kan de ikke vise solidaritet mener du? Godt at tante Britt og onkel Ola viser sin støtte.

Anonymkode: 098d9...dec

Jeg sa aldri det. Jeg svarte til den som skrev de støttet fordi de hadde venner der. Og det skjønner jeg folk gjør. Skjønner også at andre støtter. Men for all del… bare dra svaret mitt ut av setting for å få ut litt irritasjon i dag, det er ok for meg. 
Resten av verden er mennesker også, og blir glemt, og det skjønner jeg ikke…. 

Anonymkode: 77568...c16

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi er en del av Europa. Et land i Europa blir angrepet av et annet europeisk land: et av verdens supermakter. 
Å sette flagget her viser at Europa er på Ukraina sin side. Dette er ikke aktiv hjelp, men å vise støtte er bedre enn ingenting. At man setter flagget i profilbildet utelukker at man blant annet donerer klær, penger. Eller gjør andre aktive ting.  Hva er alternativet til å vise søtte?

Anonymkode: af85a...fa3

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Becky

Min Ukrainske venninne sier at hun er skuffet over flere fra vesten som ikke viser sin støtte, selv ved å poste på sosiale medier. At dette bør være det mest sentrale i livene våres akkurat nå, da et demokratisk og fredelig land blir angripet så brutalt. Jeg har flagg på mitt bilde, lenge før jeg så hennes post. Jeg mener at dette kan til en viss grad ha en effekt på at vi viser at vi står sammen mot Russland. Mange ukrainske bekjente som har likt bilde, som tyder på at de setter pris på det. Tenker at de som bruker energi her inne på å skrive et innlegg på hvorfor det er «teit», er samme mennesker som bruker flere timer på å tenke igjennom hva slags profilbilde de skal ha på Facebook. Og som rett og slett bryr seg for mye hva andre tenker om en. Jeg driter langt i om mine venner har et flagg eller ei. 

Viktig er også at vi demonstrerer, viktig at Ukraina ser vi gjør det minste vi kan gjøre i alle fall.!

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Becky skrev (8 minutter siden):

Min Ukrainske venninne sier at hun er skuffet over flere fra vesten som ikke viser sin støtte, selv ved å poste på sosiale medier. At dette bør være det mest sentrale i livene våres akkurat nå, da et demokratisk og fredelig land blir angripet så brutalt. Jeg har flagg på mitt bilde, lenge før jeg så hennes post. Jeg mener at dette kan til en viss grad ha en effekt på at vi viser at vi står sammen mot Russland. Mange ukrainske bekjente som har likt bilde, som tyder på at de setter pris på det. Tenker at de som bruker energi her inne på å skrive et innlegg på hvorfor det er «teit», er samme mennesker som bruker flere timer på å tenke igjennom hva slags profilbilde de skal ha på Facebook. Og som rett og slett bryr seg for mye hva andre tenker om en. Jeg driter langt i om mine venner har et flagg eller ei. 

Viktig er også at vi demonstrerer, viktig at Ukraina ser vi gjør det minste vi kan gjøre i alle fall.!

Mange av oss støtter både vanlige russere og ukrainere, derfor er det for meg ihvertfall uaktuelt med et ukrainsk flagg på profilen. Jeg støtter alle dem som ufrivillig blir dratt inn i denne konflikten. Folk bør gi penger til organisasjoner som hjelper Ukraina, jeg har f. eks donert til mennesker som jobber med dyr der nede. At jeg ikke har noen flagg på min profil betyr ikke at jeg bryr meg om konflikten, men jeg nekter å gjøre vanlige russiske borgere til demoner. 

Anonymkode: f8d0a...f88

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sol12345
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi er en del av Europa. Et land i Europa blir angrepet av et annet europeisk land: et av verdens supermakter. 
Å sette flagget her viser at Europa er på Ukraina sin side. Dette er ikke aktiv hjelp, men å vise støtte er bedre enn ingenting. At man setter flagget i profilbildet utelukker at man blant annet donerer klær, penger. Eller gjør andre aktive ting.  Hva er alternativet til å vise søtte?

Anonymkode: af85a...fa3

Jeg mener utelukker ikke* og jeg mente heller ikke være anonym. Støtter også russerne som ikke ønsker krig. Dette er grusomt for dem også. Men blir uaktuelt å sette russisk flagg der, da Putin er under dette. 

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonymus Notarius
Muffin man skrev (56 minutter siden):

Samme her.

Flagget blir mer en passiv trend framfor en aktiv måte å støtte Ukraina på etter min mening. En måte å vise facebook vennene våres at vi bryr oss og kanskje samle inn et par  ekstra "likes" om vi er heldige. Når veldedighets-organisasjonene kjører innsamlinger løper vi å gjemmer oss.. Ikke veldig solidarisk i min bok.

Veldig enig i dette. Det blir bare en typisk ting folk gjør fordi alle andre gjør det.

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er litt delt. På den ene siden så ser jeg at det har en symbolsk verdi hvor man viser støtte. På den andre siden blir det en veldig tom gest. De ukrainerne som nå blir bombet, som flykter til Polen med små barn uten mat, vann og klær - de gir vel blanke i om vi sitter her med penger, kaster mat og klær av overflod med har ukrainsk flagg på FB.

Derfor har jeg ikke flagg på profilbildet, men donerte penger til UNICEF som jeg la ut i min story i stedet. I morgen skal jeg til butikken og kjøpe en del forsyninger som skal jeg pakke ned og levere til lastebilene som kjører til Ukraina. 

Anonymkode: c9370...99c

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er litt delt. På den ene siden så ser jeg at det har en symbolsk verdi hvor man viser støtte. På den andre siden blir det en veldig tom gest. De ukrainerne som nå blir bombet, som flykter til Polen med små barn uten mat, vann og klær - de gir vel blanke i om vi sitter her med penger, kaster mat og klær av overflod med har ukrainsk flagg på FB.

Derfor har jeg ikke flagg på profilbildet, men donerte penger til UNICEF som jeg la ut i min story i stedet. I morgen skal jeg til butikken og kjøpe en del forsyninger som skal jeg pakke ned og levere til lastebilene som kjører til Ukraina. 

Det ville vært mye bedre dersom alle gjorde som deg, mye bedre å hjelpe til med penger eller klær og slike ting! Håper mange ser dette innlegget og tar steget! 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det ville vært mye bedre dersom alle gjorde som deg, mye bedre å hjelpe til med penger eller klær og slike ting! Håper mange ser dette innlegget og tar steget! 

Kan man ikke gjøre begge deler? Jeg har både gitt penger OG har det ukrainske flagget på profilbildet. Som rasekattoppdretter har jeg kontakter over hele Europa, og jeg har solgt en til Ukraina for noen år siden. Så jeg er bekymret for både katt og eier. Snakket med eier i går, og hun er ved godt mot, og har ingen planer om å forlate hjemmet sitt foreløpig... 

Anonymkode: 297ba...9b5

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Suzanne
Gliffy skrev (2 timer siden):

Det ene utelukker ikke det andre. Det er selfølgelig helt uakseptabelt å la dette gå ut over russiske folk, dette er Putins ansvar. 

Jeg valgte kloden vår omkranset av en hvit due. Jeg forbeholder meg retten til å være nøytral i konflikten, og velger ikke side utover FRED. Jeg vet for lite om disse "østblokklandene", og det er alltid flere sider i en konflikt.

Det hjelper nok ikke på krigen å vise støtte via FB, sosiale medier har blitt en veldig viktig plattform der folk flest kan ytre seg på. 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg kan på ingen måte se at det ene utelukker det andre. Flagg på profilbildet har en mye større synlighet, for mange fler, enn en post på egen vegg eller story. Alle flaggene er en rimelig åpenbar påminner om at det er noen som trenger hjelp, og at man kan gi økonomisk støtte til en av de mange organisasjonene som driver med hjelpearbeid i området. 

Jeg har delt på veggen min at jeg har støttet Flyktninghjelpen, men det hindrer meg jo ikke fra å ha flagg å profilbildet.  

Anonymkode: 18d24...ea1

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan man ikke gjøre begge deler? Jeg har både gitt penger OG har det ukrainske flagget på profilbildet. Som rasekattoppdretter har jeg kontakter over hele Europa, og jeg har solgt en til Ukraina for noen år siden. Så jeg er bekymret for både katt og eier. Snakket med eier i går, og hun er ved godt mot, og har ingen planer om å forlate hjemmet sitt foreløpig... 

Anonymkode: 297ba...9b5

Joda, jeg har forklart hvorfor jeg ikke bruker flagg på profilen min. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eloise12345
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er også viktig å støtte sine russiske venner. Vanlige russiske mennesker som ikke fortjener all den hetsen de får nå. 

Anonymkode: 144b0...58e

De russiske innbyggerne er vel ikke de som ønsker krig. De fleste av de er nok helt uskyldige. Er ledelsen av landet som legger opp til krig. 

Dette må være trist for russiske uskyldige innbyggere og. Var en del som tok til gatene å demonstrerte mot krigen men en god del ble da arrestert. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Krigen i Ukraina angår alle fordi Putin har han brutt alt av tenkelige avtaler verden i dag er tuftet på og ødelagt så mye mer enn de grusomme konsekvensene dette gir i Ukraina. 

Husk at historien Putin forteller sitt folk er at han har "militære operasjoner" i 2 ukrainske fylker, fordi russere der trues og har bedt om hjelp som er løgn. Sannheten er at mindre deler av disse to fylkene ønsket å bli selvstendige stater der de bad Putin anerkjenne dem som selvstendig stat. Det er Ukrainas president de skulle spurt om det fordi det er ukrainsk land og ikke russisk land. Og I stedet for å gjøre det separatistene bad om: anerkjente Putin to hele  fylker som selvsstendige stater på et et annet lands territorium. At han gjør det gir Ukraina grunn til å erklære krig mot Russland, noe de valgte ikke gjøre. I stedet valgte Russland å innvadere hele Ukraina: uten grunn, uten å ha rett til det og uten å fortelle det til den russiske befolkningen. Det er ikke i russeres interesse, ikke i Ukrainas interesse, ikke i Europeisk interesse og ikke verdens interesse og det truer også alle andre land i Europa sin sikkerhet at Putin tar seg frihet til et sånt overgrep på Ukraina.

Det eller minste hver enkelt av oss kan gjøre er å holde oss orientert om de grusomheter de nå gjennomgår, og støtte dem gjennom små ting i sosiale medier og engasjere oss i demonstrasjoner osv. for å vise solidaritet. Små ting som å ha flagg på bildet sitt er insignifikant i seg selv, men det kan få betydning når flere og flere gjør dette. Kanskje bare som et signal til ukrainere i Norge om at vanlige folk i Norge får med seg hva som skjer og bryr seg. Men det fine med sosiale medier er at man når vidt, og raskt. Når folk i mange ulike land gjør sånne, små, symbolske handlinger som dette,  som spres lynraskt over sosiale medier, vil deler av dette nå ukrainere i Ukraina. Og de trenger å få signaler om at folk i alle land bryr seg om det de nå gjennomgår. Alle monner drar, selv om det de trenger mest er penger, militært utstyr, frivillige soldater osv.

Anonymkode: 47652...366

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gliffy
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mange av oss støtter både vanlige russere og ukrainere, derfor er det for meg ihvertfall uaktuelt med et ukrainsk flagg på profilen. Jeg støtter alle dem som ufrivillig blir dratt inn i denne konflikten. Folk bør gi penger til organisasjoner som hjelper Ukraina, jeg har f. eks donert til mennesker som jobber med dyr der nede. At jeg ikke har noen flagg på min profil betyr ikke at jeg bryr meg om konflikten, men jeg nekter å gjøre vanlige russiske borgere til demoner. 

Man gjør ikke russiske innbyggere til demoner ved å vise sin støtte til Ukraina. Jeg kjenner til og men en russer som har ukrainsk flagg på sin profil.

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Honey Dew

Liker ikke slike rammer uansett hvilket tema det er. Synes det blir veldig selvskryt.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ringhalelemur
AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 11.29):

Jeg er enig.

Jeg forstår også at bred symbolsk støtte har en verdi for de berørte, samtidig klarer jeg ikke å se at et lite flagg på en privat Facebook-profil eller Instagram skal være til noe særlig nytte. Jeg har ingen ukrainske bekjente, og jeg har veldig liten «slagkraft» i de sosiale mediene. Hadde jeg hatt en stor plattform med mange tusen følgere hadde det kanskje vært noe annet, men slik er det ikke. 

De som kjenner meg vet selvsagt at jeg er en oppegående og solidarisk person, som naturligvis er imot krig. Jeg føler ikke at jeg trenger å ha et flagg der for å bevise det - det er en selvfølge.

Hvis jeg skulle postet noe, ville jeg nok heller ha postet noen lenker til gode innsamlingsaksjoner eller noe slikt - i håp om at kanskje en eller to av mine venner skulle bli inspirert til å donere. Men generelt bruker jeg sosiale medier lite. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MiominMio

Blir mye kverulering her nå, men det hjelper neppe å ha flagget på FB. Tror ingen tror det, men det er en måte å vise sin støtte på.  Selv har jeg det på mine kontoer FB og Insta og jeg gir pengestøtte til organisasjoner som kan bidra aktivt i Ukraina.  - Her har jeg i tillegg postet linker til organisasjonen jeg støtter. 

Og når det gjelder andre land i krig. Alle er like mye verdt, men jeg tror det er noe annet som treffer oss når det plutselig blir krigføring i et land som er så nært oss og i tillegg det er et grenseland som er de som invaderer. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...