Gå til innhold

Hvor kommer begrepet «melaninrik» fra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser dette begrepet stadig oftere. Når kom det i bruk? Hvis man skal kalle svarte/mørke melaninrik, burde da hvite kalles melaninfattig?

Anonymkode: c5d76...5ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melanin er navnet på fargestoffet i huden. Mennesker med mørk hudfarge har mer av det, og er dermed melaninrike. 

Personlig synes jeg det er litt tungtvint å si, og synes det er enklere å si mørkhudet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de kaller oss for poteter, så får de finne seg i å bli kalt svartinger :vetikke:

Anonymkode: 5b342...2ce

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge de kaller oss for poteter, så får de finne seg i å bli kalt svartinger :vetikke:

Du kan jo ikke likestille det. Blir som å si at i USA så er "cracker" like ille som å bli kalt N ordet. Blir folk oppriktig fornærma for å bli kalt cracker (kjeks) eller potet når det er vi som sitter tvers på næringskjeden? Det gir jo ikke mening.. 

Anonymkode: 16d67...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 11.52):

melaninfattig?

Njaa, vi skule jo gjærne hatt litt mindre, så vi er nok Melaninovervektige der vi tropper opp på apoteket på jakt etter Vitamin D 

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var Tinashe Williamson som først begynte å bruke det her til lands. Helt ufattelig tungvindt...

Men fordi man sier "rik" i ordet så blir det så mye mer positivt vinklet vettu, så da er det det som gjelder.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

🤦‍♀️ 

Anonymkode: f176c...d7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/24/2022 at 11:52 AM, AnonymBruker said:

Ser dette begrepet stadig oftere. Når kom det i bruk? Hvis man skal kalle svarte/mørke melaninrik, burde da hvite kalles melaninfattig?

Det er jo ikke en bra ting å innføre ord som beskriver noen som rik og andre som fattig, selv om det handler om melanin i huden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo fra USA vil jeg tro, hvertfall brukes det en del der. De sier nå om dagen, enten det, eller people of color. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutta skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke en bra ting å innføre ord som beskriver noen som rik og andre som fattig, selv om det handler om melanin i huden

Det er heller ikke rettferdig at godhet er hvit, mens ondskap har fargen svart. Det er bare se på ringenes herre og utallig andre media og kunst. Hvis vitenskapelig fakta (melaninrik) er motvekt mot dette, er det bare bra. 

Anonymkode: e7e11...fb5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er definitivt melaninfattig, da jeg kun oppnår en frisk rosaaktig farge og fregner på sommeren når andre tusler rundt i all sin sommerbrune prakt.

Aner ikke hvor melaninrik kommer fra, men det er et litt tullete ord synes jeg. Nå henger jeg sikkert ikke helt med, men er det krenkende å kalle noen mørkhudet? Jeg synes selv det er nøytralt, men så er jeg jo en helnorsk blekfis så jeg aner ikke.

Anonymkode: a2070...012

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/24/2022 at 11:52 AM, AnonymBruker said:

Vi gjør det slik vi ikke blir kalt rasister 👍

Anonymkode: 8e200...325

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er definitivt melaninfattig, da jeg kun oppnår en frisk rosaaktig farge og fregner på sommeren når andre tusler rundt i all sin sommerbrune prakt.

Aner ikke hvor melaninrik kommer fra, men det er et litt tullete ord synes jeg. Nå henger jeg sikkert ikke helt med, men er det krenkende å kalle noen mørkhudet? Jeg synes selv det er nøytralt, men så er jeg jo en helnorsk blekfis så jeg aner ikke.

Tror ikke det blir ansett som krenkende nei. Mye bedre å si mørkhudet enn mange andre ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er heller ikke rettferdig at godhet er hvit, mens ondskap har fargen svart. Det er bare se på ringenes herre og utallig andre media og kunst. Hvis vitenskapelig fakta (melaninrik) er motvekt mot dette, er det bare bra. 

Dette synes jeg er å dra det alt for langt. Det hander jo ikke om farge, men om lys og mørke. Vi er mennesker, ikke lyskilder.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du kan snu det til noko positivt: du er fregnerik på sommaren? 

Anonymkode: 6d711...1e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette synes jeg er å dra det alt for langt. Det hander jo ikke om farge, men om lys og mørke. Vi er mennesker, ikke lyskilder.

Men det ER rart å kalle mennesker for svart eller hvit eller gul for den saks skyld. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kommer av lys og mørke...ikke svart og hvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller afrikanere svarte.  Skal jeg forklare hvem en svart person er sier jeg han/hun er mørk eller afrikansk.   

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

🤦🏻‍♂️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller begrepet People of Color (POC) enn melanminrik. Det synes jeg andre også skulle gjøre.

Anonymkode: 04946...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...