Gå til innhold

Agnes Waade - dokumentar på NRK


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Er så forferdelig ille at hele bygda visste, men ingen gjorde noe. Og de ytterst få som prøvde å hjelpe ble dysset ned.
 

Tror ikke noe slikt kunne hendt i dag. Heldigvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (1 time siden):

Forferdelig. Håper de tar de skyldige. Burde blitt oppgjør i hele bygda.

Her er det mange skyldige.  Alt fra mennene som utnyttet henne og  til kommunen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i det området. Grusom sak! 

Jeg er på episode 1 nå, så det blir en lang kveld. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vinterjenta said:

Forferdelig. Håper de tar de skyldige. Burde blitt oppgjør i hele bygda.

Leksvik kommune har slått seg sammen med Rissa kommune, og har fått navnet Indre Fosen kommune. Indre Fosen kommune har åpenhet som en viktig verdi 😔 Der lever bygdedyret i beste velgående. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grotesk sak. Samtidig ganske naivt og spekulativt/populistisk av Strømøy, når han tydeligvis mener han må få innsyn i hvilke som helst saker av meget privat karakter, bare fordi han skal/vil lage en dokumentar. Ville denne dama ønsket å få sine private anliggender beskrevet i detalj som tv-underholdning?

Endret av brainstorm
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunedirektøren stakk av fra kommunen og flytta vekk. Det er mye rot i kommunen, alt fra økonomi til politiske valg. Under avstemninga om kommunesammenslåinga var det noen som juksa med stemmene.

Jeg kjenner at jeg får en guffen følelse når Tore er på rådhuset i Rissa. De folkevalgte sier: "Sjølsagt ska du få sjå i dokumentan. Vi e vældi opptatt tå åpenheit vi sju" 😒

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Billiebi said:

Helt uenig i at han er spekulativ. Det han driver med er rivende god journalistikk, som belyser en glemt sak og overgrep mot en hjelpeløs person i samfunnet. Forstår ikke hva du mener med «bare» en dokumentar. Han har laget en viktig dokumentar, som er alt annet enn spekulativ. Alle påstander fremmet i dokumentaren blir bekreftet av både journal og en rekke vitner. 

Men skal den journalen være offentlig? Kan hvem som helst gå inn og lese detaljer om overgrep mot andre personer? Han ble helt oppgitt over at han ikke bare fikk alle papirene usladdet med en gang. Det er godt mulig familien hennes kan gi tillatelse til at dette blir offentlig, men det kommer så langt ikke godt frem i serien om det er tilfelle. De ansatte i kommunen kan jo ikke bare dele ut private opplysninger til hvem som helst. 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (Akkurat nå):

Men skal den journalen være offentlig? Kan hvem som helst gå inn og lese detaljer om overgrep mot andre personer? Han ble helt oppgitt over at han ikke bare fikk alle papirene usladdet med en gang. Det er godt mulig familien hennes kan gi tillatelse til at dette blir offentlig, men det kommer så langt ikke godt frem i serien om det er tilfelle. De ansatte i kommunen kan jo ikke bare dele ut private opplysninger til hvem som helst. 

Men her er jo det familien som har skjult overgrepene, og det er grunn til å tro at de fortsatt vil holde journalen skjult av den grunn. Og det er grunn til å tro at Agnes ville ønsket rettferdighet. Men det blir spennende å se videre hvilke vurderinger som er gjort.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Billiebi said:

Men her er jo det familien som har skjult overgrepene, og det er grunn til å tro at de fortsatt vil holde journalen skjult av den grunn. Og det er grunn til å tro at Agnes ville ønsket rettferdighet. Men det blir spennende å se videre hvilke vurderinger som er gjort.

Ja, vi kan håpe det skjer i kommende episoder. Umiddelbart tenker jeg at dette er en sak for politiet og ikke tv, men lensmannen fremsto jo ikke akkurat med stor vilje til å ordne opp i saken heller. 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Leste om saken på Nrk.no og fikk lyst til å se dokumentaren.

Jeg blir litt sjokkert over at sånne ting kunne pågå og folk bare lot det skje. De som ville hjelpe var jo barn eller ung på den tiden og hadde ikke så mye de skulle ha sagt.

Helt grusomt at menn bare dro til gården og tok seg til rette med en forsvarsløs person. Stakkars dame som ikke engang var trygg i sitt eget hjem.

Jeg skjønner kanskje at kommunen hadde måttet sladde enkelte detaljer, men de hadde jo sladdet ting Strømøy allerede hadde og om han hadde fått flere detaljer så kunne han ha fått en større forståelse for hele saken og hvordan hun hadde det. Han fikk jo se journal fra sykehuset eller hva det var. I hvert fall de to hendelsene og det var ganske sensitive opplysninger. Allikevel får man jo forståelse for hva hun har gått gjennom og bevis for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billiebi skrev (1 time siden):

Men her er jo det familien som har skjult overgrepene, og det er grunn til å tro at de fortsatt vil holde journalen skjult av den grunn. Og det er grunn til å tro at Agnes ville ønsket rettferdighet. Men det blir spennende å se videre hvilke vurderinger som er gjort.

Vil også tro at Agnes ikke hadde hatt i mot innsyn i saken, hun gikk tross alt til rettsak mot kommunen, og ville ha alt frem i lyset. 

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må nok gå rettens veg for de opplysningene. Helst skulle saken blitt tatt opp av politiet. Er ikke foreldelsesfrist på slike saker lenger.

Uansett blir taushetsbelagte opplysninger tilgjengeliggjort etter 60 år.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonobilis

Gravende journalistikk på sitt beste dette. Tore Strømøy sitt mesterverk, som kaster skygge over det smått parodiske Tore på Sporet alle kjenner. Forferdelig sak, men en viktig sak å få fram. Det er ikke for sent å få rettferdighet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (21 timer siden):

Leste om saken på Nrk.no og fikk lyst til å se dokumentaren.

Jeg blir litt sjokkert over at sånne ting kunne pågå og folk bare lot det skje. De som ville hjelpe var jo barn eller ung på den tiden og hadde ikke så mye de skulle ha sagt.

Helt grusomt at menn bare dro til gården og tok seg til rette med en forsvarsløs person. Stakkars dame som ikke engang var trygg i sitt eget hjem.

Jeg skjønner kanskje at kommunen hadde måttet sladde enkelte detaljer, men de hadde jo sladdet ting Strømøy allerede hadde og om han hadde fått flere detaljer så kunne han ha fått en større forståelse for hele saken og hvordan hun hadde det. Han fikk jo se journal fra sykehuset eller hva det var. I hvert fall de to hendelsene og det var ganske sensitive opplysninger. Allikevel får man jo forståelse for hva hun har gått gjennom og bevis for det også.

Kommunen føler nok de ikke kom helt heldig ut av dette… (med rette). 

De har lagt ut dette på hjemmesiden idag:

https://www.indrefosen.kommune.no/nyheter/agnes-waade-dokumentaren-om-nrks-innsyn-i-kommunens-dokumenter.13890.aspx

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett de to første episodene og det er helt sinnssykt at en menneske kan bli så dårlig behandlet, ingen som brydde seg eller gjorde noe for henne, eller syns hun var verdt å ta opp kampen for.  Det er fader meg så til pass for de som må stå å innrømme at de visste om det, men ingen gjorde noe. Og så syns jeg så synd på de som faktisk prøvde å gjøre noe, men der det ikke nyttet.

Og stakkars Agnes som ikke visste om noen annen utvei enn å rømme til skogs, og så ble hun hentet hjem gang på gang ...

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...