Gjest Ringhalelemur Skrevet 21. februar 2022 #21 Skrevet 21. februar 2022 Du skriver at dette var en undersøkelse fra «litt over en uke siden». Så vidt jeg kan se ble denne saken publisert i september, og det var jo i forkant av det at undersøkelsen var gjort? Det er vel ikke rart i det hele tatt om folk har endret holdningen til dette etter omikron og ny-åpningen av landet. Nå tror jeg mange tenker at det får bare komme om det kommer, og mange har jo også allerede hatt sykdommen. De fleste får milde symptom - korona anses ikke som farlig for folk flest lenger. Undersøkelsen gjelder å bruke munnbind i «perioder med høy spredning av forkjølelse, influensa og andre smittsomme sykdommer». Det har vi jo heller ikke sett ennå. Det er jo for det meste bare omikron det går i. Hva folk gjør ved hissige influensautbrudd og sånn vet vi jo ikke ennå. Jeg tror en del av de som i september ikke så for seg å slutte med munnbind kanskje har endret litt mening nå. Det er ikke fordi folk er løgnere eller ikke tørr å stå for det de mener, men snarere at man ser litt annerledes på det når man ikke står midt oppi en pandemi og hver dag hører om hvor farlig det er og hvor viktig det er å beskytte de sårbare.
norw Skrevet 21. februar 2022 #22 Skrevet 21. februar 2022 Villfisker skrev (43 minutter siden): At færre bruker munnbind er jo det flott. Håper vi snart får vekk dette tullet. Mye hyggeligere å kunne se ansiktet til den du skal snakke med. Det er jo naturligvis best om mange fortsetter med munnbind. 4
Outlander Skrevet 21. februar 2022 #23 Skrevet 21. februar 2022 Skjønner ikke posten din ts- det er ikke 'å følge med flokken'. Det er at de fleste som vil har tatt vaksinen og nå at covid har mutert slik at det viser seg å være litt mindre farlig, har da de 92% som har vaksinert seg og gjort sitt skal nå leve så og si normalt. Da er det folk som ikke har vaksinert seg sin tur å gjør det de vil - om ikke de vil ha covid må de selv bruke munnbind og holde avstand. 👍 Nå at mange får covid er det et godt bevis at avstand, håndvask og munnbind er de beste tiltakene for å holde smitte nede. Vi vaksinerte har ofret oss for det gode i 2 1/2 år - nå er vi ferdig 👍 2
Outlander Skrevet 21. februar 2022 #24 Skrevet 21. februar 2022 10 minutter siden, norw said: Det er jo naturligvis best om mange fortsetter med munnbind. For hvem da? Barn og ungdommer får det på skolen hvor absolutt NULL bruker munnbind. Det er der de fleste smittetilfeller er. For oss andre er det å bare få covid på et eller annet tidspunkt. De som er ikke vaksinert må bestemme nå selv om de stoler på immunforsvaret sitt på det ekte, som de har snakket om i 2.5 år nå. Vi andre har gjort det vi kan, og covid er her for å bli. Ferdig med å bruke de påtrengende tiltak, da det eneste dette beskytter nå er de som nekter å ta vaksinen. De fleste i risikogrupper som ikke kunne ta vaksinen er nok de som holder seg unna de fleste fortsatt. Hvorfor skal vi da fortsetter? Det er da de uvaksinerte som sier at det ikke er noe farlig nå. Da får vi teste ut om teorier om immunforsvaret funker som det skal. 1
norw Skrevet 21. februar 2022 #25 Skrevet 21. februar 2022 Outlander skrev (9 minutter siden): For hvem da? Barn og ungdommer får det på skolen hvor absolutt NULL bruker munnbind. Det er der de fleste smittetilfeller er. For oss andre er det å bare få covid på et eller annet tidspunkt. De som er ikke vaksinert må bestemme nå selv om de stoler på immunforsvaret sitt på det ekte, som de har snakket om i 2.5 år nå. Vi andre har gjort det vi kan, og covid er her for å bli. Ferdig med å bruke de påtrengende tiltak, da det eneste dette beskytter nå er de som nekter å ta vaksinen. De fleste i risikogrupper som ikke kunne ta vaksinen er nok de som holder seg unna de fleste fortsatt. Hvorfor skal vi da fortsetter? Det er da de uvaksinerte som sier at det ikke er noe farlig nå. Da får vi teste ut om teorier om immunforsvaret funker som det skal. For hvem? I utgangspunktet for alle. Så vidt jeg vet har jeg ikke hatt korona, og vi vet jo ikke om alle vil bli smittet.
johnjohn Skrevet 21. februar 2022 Forfatter #26 Skrevet 21. februar 2022 Ringhalelemur skrev (22 minutter siden): Du skriver at dette var en undersøkelse fra «litt over en uke siden». Så vidt jeg kan se ble denne saken publisert i september, og det var jo i forkant av det at undersøkelsen var gjort? Du har rett. Den artikkelen jeg mente å referere til var denne (som sier det omtrent samme). Jeg fant den ikke i farten, regnet med at de viste til samme undersøkelse. https://www.nrk.no/norge/hurtigmaling_-nesten-to-av-tre-vil-beholde-meteren-og-munnbind-inntil-videre-1.15849638
Sillymilly Skrevet 21. februar 2022 #27 Skrevet 21. februar 2022 Outlander skrev (15 minutter siden): For hvem da? Barn og ungdommer får det på skolen hvor absolutt NULL bruker munnbind. Det er der de fleste smittetilfeller er. For oss andre er det å bare få covid på et eller annet tidspunkt. De som er ikke vaksinert må bestemme nå selv om de stoler på immunforsvaret sitt på det ekte, som de har snakket om i 2.5 år nå. Vi andre har gjort det vi kan, og covid er her for å bli. Ferdig med å bruke de påtrengende tiltak, da det eneste dette beskytter nå er de som nekter å ta vaksinen. De fleste i risikogrupper som ikke kunne ta vaksinen er nok de som holder seg unna de fleste fortsatt. Hvorfor skal vi da fortsetter? Det er da de uvaksinerte som sier at det ikke er noe farlig nå. Da får vi teste ut om teorier om immunforsvaret funker som det skal. Hvor får du 2.5 år i fra? Norge stengte ned i mars 2020, og det blir 2 år nå i mars 2022. Hvor får du dette ekstra halvåret i fra? 3
Outlander Skrevet 21. februar 2022 #28 Skrevet 21. februar 2022 12 minutter siden, norw said: For hvem? I utgangspunktet for alle. Så vidt jeg vet har jeg ikke hatt korona, og vi vet jo ikke om alle vil bli smittet. Skal du at vi alle gå med munnbind nå i 20 år? Du FÅR covid på et eller annet tidspunkt. Den forsvinner ikke. Om ikke du har fått, får du snart, eller innen et par år. Samme som influensa. 1
Outlander Skrevet 21. februar 2022 #29 Skrevet 21. februar 2022 7 minutter siden, Sillymilly said: Hvor får du 2.5 år i fra? Norge stengte ned i mars 2020, og det blir 2 år nå i mars 2022. Hvor får du dette ekstra halvåret i fra? Stemmer- 2 år, 2.5 år. whatever. Beskjed er akkurat det samme. Var dette mer viktig for deg enn egentlig resten? 1
Sillymilly Skrevet 21. februar 2022 #30 Skrevet 21. februar 2022 Outlander skrev (1 minutt siden): Stemmer- 2 år, 2.5 år. whatever. Beskjed er akkurat det samme. Var dette mer viktig for deg enn egentlig resten? Altså jeg er drita lei av ha livet på vent jeg også, det er ikke det. Jeg har gjort som vi har fått beskjed om i snart 2 år, er vaksinert og har nå også fått korona sponset av barnehagen.. Det er bare noen ting som feks. antibac og avstand på butikker og slikt jeg syntes burde bli standard etter desse årene her. Og bruk av munnbind på butikk når en ikke er helt i form, for da å minke smitte av all slags virus. Ellers er jeg SÅ KLAR for å starte livet igjen etter desse 2 årene på vent. Og min 2 åring skal få en helvetes fest etter å ikke ha kunnet feire en eneste skit i sine 2 første år! Men ja, det irriterer meg når folk sier 2.5 år når det i sannheten snart er 2 år 2
norw Skrevet 21. februar 2022 #31 Skrevet 21. februar 2022 Outlander skrev (29 minutter siden): Skal du at vi alle gå med munnbind nå i 20 år? Du FÅR covid på et eller annet tidspunkt. Den forsvinner ikke. Om ikke du har fått, får du snart, eller innen et par år. Samme som influensa. Nei, og det er ok å ikke gå med munnbind, men det er positivt om noen velger å fortsette. 1
Outlander Skrevet 21. februar 2022 #32 Skrevet 21. februar 2022 1 hour ago, norw said: Nei, og det er ok å ikke gå med munnbind, men det er positivt om noen velger å fortsette. Jeg skjønner det er folk som synes det...og for min del ser jeg ikke ned på folk som fortsetter med munnbind, heller dømmer de som ikke gjøre det. Faktum er at det er mange av oss som har måte gå med munnbind 8-9 timer hver eneste jobbedag, deretter på kollektivene til of fra og ute i det offentlige, som nå er ekstremt lei. Om jeg var livredd i å få covid nå ville jeg fortsette med munnbind. Men jeg kan ikke si at helsen min har vært bra i å må gå med munnbind i så mange time heller, i så mange uker og år. Premien i å ha gjort det vi har vært anbefalt/påbudt de siste par år er å nå kan åpne opp. De fleste jeg kjenner nå er full vaksinerte og har begynt å få covid, som for de da har vært en lett forkjølelse. DET er positivt og egentlig hele poenget med eventuelle herd immunitet og å vaksinere så mange som mulig. Covid blir som influensa til slutt, jo flere som kommer i kontakt og kjempe, jo flere som eventuelt bygger opp en såpass bra immunforsvar at de enten aldri får igjen, eller får bare noe milde symptomer når de kommer i kontakt med viruset hver vinter.
Enda en tulling Skrevet 21. februar 2022 #33 Skrevet 21. februar 2022 johnjohn skrev (1 time siden): Du har rett. Den artikkelen jeg mente å referere til var denne (som sier det omtrent samme). Jeg fant den ikke i farten, regnet med at de viste til samme undersøkelse. https://www.nrk.no/norge/hurtigmaling_-nesten-to-av-tre-vil-beholde-meteren-og-munnbind-inntil-videre-1.15849638 Både de som bestiller spørreundersøkelser og de som utfører dem, vet godt at man kan få de svarene man ønsker, bare undersøkelsen utføres på en dertil egnet måte. I noen tilfeller kan det være hvordan spørsmål er formulert, noe som gjerne ikke blir formulert på samme måte når man presenterer resultatene for allmennheten. Her har de gjort en hurtigundersøkelse mellom kl 9.30 og 10.30 på formiddagen. Et tidspunkt da mange er på jobb eller skole og neppe har tid til å følge opp slike forespørsler. Men hvem vil man med stor sannsynlighet treffe hjemme på dette tidspunktet? Pensjonister. Trygdede. Sykmeldte. Så blant gamle og syke vil altså 60% fortsette med munnbind. Tja, kanskje det. Men de er vel ikke akkurat representative for befolkningen som helhet. 2
Gjest Tutte Skrevet 21. februar 2022 #34 Skrevet 21. februar 2022 johnjohn skrev (3 timer siden): En spørreundersøkelse fungere på den måten at man spør et utvalg, og så utleder man en konklusjon. Derav denne ingressen: Halvparten av Norges befolkning vil fortsette å benytte munnbind etter koronapandemien. Så da har man to alternativer: 1. Undersøkerne har på utrolig vis klart å treffe en vanvittig overvekt personer som ønsker å gå med munnbind. 2. Folk har ikke vært ærlige. Eller 3. Folk har ombestemt seg
Example Skrevet 21. februar 2022 #35 Skrevet 21. februar 2022 Munnbind er passe unødvendig nå uansett. Gikk ikke med det en dag lenger enn nødvendig med det. Ventet faktisk til etter pressekonferansen med å handle mat forrige lørdag for å slippe. Folk må gjerne fortsette å bruke det for sin egen del, men den effekten er nok minimal. 3
Gjest Villfisker Skrevet 21. februar 2022 #36 Skrevet 21. februar 2022 norw skrev (6 timer siden): Det er jo naturligvis best om mange fortsetter med munnbind. Nei.
Anbefalte innlegg