AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Del Skrevet 16. februar 2022 Synes det er litt variabelt hvor gode folk er på å slippe frem nødetatene under utrykning. Kan vel være litt oppslukt i egne tanker selv, men prøver å være på hugget og kjøre til siden hvis jeg møter på dem. Er du oppmerksom på blålys i speilet? Hvor ofte er du i slike trafikksituasjoner? Anonymkode: 63162...780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 16. februar 2022 #2 Del Skrevet 16. februar 2022 (endret) Ja, jeg er som regel obs på blålys i bakspeilet. Jeg er også obs på det inn mot kryss/rundkjøringer. Hvor ofte jeg er i slike situasjoner har jeg egentlig ikke tenkt så mye over. Litt oftere enn en gang i måneden, kanskje. Endret 16. februar 2022 av Ullvott Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 16. februar 2022 #3 Del Skrevet 16. februar 2022 Er obs på de ja, men ikke alltid den bak meg igjen har sett de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Del Skrevet 16. februar 2022 Ja, jeg har ikke hatt noen tabber til nå. Men jeg kan godt forstå at det skjer. Har man høy musikk på, er i helt andre tanker så er det nok fort gjort å ikke få det med seg. Anonymkode: 6e4f4...f5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 16. februar 2022 #5 Del Skrevet 16. februar 2022 Ja, det er jeg veldig god på, det er tross alt menneskeliv det er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #6 Del Skrevet 16. februar 2022 Ja. I by har jeg stadig et øye på speilene. Men utenfor by så kaster man jo ikke blikk i speilet like ofte, men der opplever jeg at de er flinke til å bruke sirenen når de skal forbi. Har aldri på så høy musikk at jeg ikke oppfatter lyd utenfor bilen. Anonymkode: 47b7e...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 16. februar 2022 #7 Del Skrevet 16. februar 2022 Ja, selvfølgelig. Går da ikke an å gi blaffen i slikt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym 77 Skrevet 16. februar 2022 #8 Del Skrevet 16. februar 2022 Ja vil si det men har forstått det slik att man ikke skal stoppe men fortsette å kjøre men så lang ut mot kanten man kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Del Skrevet 16. februar 2022 Anonym 77 skrev (13 minutter siden): Ja vil si det men har forstått det slik att man ikke skal stoppe men fortsette å kjøre men så lang ut mot kanten man kan. Det kommer helt an på veien og trafikken. Er veien smal må man stoppe, er det mye trafikk og bred vei kan man kjøre inntil siden og holde lav fart. Viktigste er at uk kommer forbi. Anonymkode: 6e4f4...f5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #10 Del Skrevet 16. februar 2022 Hoppetaujenta skrev (22 minutter siden): Ja, selvfølgelig. Går da ikke an å gi blaffen i slikt? Gir noen blaffen i det da? Anonymkode: 6e4f4...f5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #11 Del Skrevet 16. februar 2022 16 minutter siden, Anonym 77 said: Ja vil si det men har forstått det slik att man ikke skal stoppe men fortsette å kjøre men så lang ut mot kanten man kan. Det spørs på situasjonen. De skal frem, det er poenget. Om det løses ved at du stopper, kjører sakte inn til siden eller hva enn, bare du gir klart signal og slipper de frem, så er det hva som teller. Det er også viktig at de forstår hva du gjør. For min del stopper jeg inn til siden hvis det er snakk om i bytrafikken, fordi farten er uansett så lav. Slipper selvsagt alltid forbi, speilene sjekkes rutinemessig flere ganger i minuttet - skal mye til å ikke få med seg de store bilene med kraftige blinkende lys (selv om man måtte høre på høy musikk). Anonymkode: 2748f...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #12 Del Skrevet 16. februar 2022 Jeg har klart å ikke se blålys alene, men sirenen den reagerer jeg på med en gang. Hadde en gang en sykebil bak meg. Har ikke peiling på hvor lenge den var der led blålys, plutselig hører jeg sirenen rett bak meg (tydelig at den ble satt på rett der og da), og jeg stoppet selvsagt med en gang. Jeg er lyssky, og det var forhold som gjorde at det var mye andre lys rundt, og jeg så faktisk ikke blålysene. Masse rundkjøringer og nok å følge med fremover. Anonymkode: 8659b...49d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stiigen Skrevet 16. februar 2022 #13 Del Skrevet 16. februar 2022 Føler folk i Norge er helt på tuppa med utrykningsfartøy. Jeg opplved sist å være i motsatt kjørefelt hvor biler foran meg stopper helt opp uten grunn , og det førte nesten til kollisjon for det var så plutselig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #14 Del Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er litt variabelt hvor gode folk er på å slippe frem nødetatene under utrykning. Kan vel være litt oppslukt i egne tanker selv, men prøver å være på hugget og kjøre til siden hvis jeg møter på dem. Er du oppmerksom på blålys i speilet? Hvor ofte er du i slike trafikksituasjoner? Anonymkode: 63162...780 JEG HATER AT DE IKKE BRUKER SIRENE LENGER.... Det er altfor ofte de kommer overraskende, spesielt fordi mange biler bruker lys med over 3000 kelvin og infoskilt som lyser. Jeg vil ha mer lyd! Anonymkode: cede5...ab9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 16. februar 2022 #15 Del Skrevet 16. februar 2022 Selvfølgelig. Så fort jeg får øye på dem. Har sett folk som kjører ut rett foran de og ikke slipper de forbi, spesielt når det gjelder ambulansen. Så ambulansen måtte prøve å presse seg forbi og klarte det tilslutt. Huff så sur jeg ble bare av å se det😅Tenkte på det ligger kanskje folk i ambulansen med livstruende skader/sykdom eller de skulle hente folk med livstruende skader/sykdom så gjør andre folk sånn at ambulansen mister dyrebar tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 16. februar 2022 #16 Del Skrevet 16. februar 2022 Stiigen skrev (11 minutter siden): Føler folk i Norge er helt på tuppa med utrykningsfartøy. Jeg opplved sist å være i motsatt kjørefelt hvor biler foran meg stopper helt opp uten grunn , og det førte nesten til kollisjon for det var så plutselig. Jeg har litt samme inntrykket. Det virker som de fleste i Norge er veldig flinke til å prøve og slippe fram utrykningskjøretøy, men jeg har sett eksempler på folk som prøver så hardt at de egentlig gjør situasjonen verre. Når noen av bilistene stopper opp, noen prøver å slippe fram på høyresiden, mens andre prøver å slippe fram på venstresiden oppstår det gjerne flere hinder heller enn færre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 16. februar 2022 #17 Del Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): JEG HATER AT DE IKKE BRUKER SIRENE LENGER.... Det er altfor ofte de kommer overraskende, spesielt fordi mange biler bruker lys med over 3000 kelvin og infoskilt som lyser. Jeg vil ha mer lyd! Anonymkode: cede5...ab9 Det er noen tilfeller hvor de helst ikke bruker sirene, pga pasienten de har med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #18 Del Skrevet 16. februar 2022 Athena79 skrev (2 timer siden): Ja, det er jeg veldig god på, det er tross alt menneskeliv det er snakk om. Ja! Det kunne vært dine kjære de er på vei for å bistå. Hoppetaujenta skrev (2 timer siden): Ja, selvfølgelig. Går da ikke an å gi blaffen i slikt? Vet ikke om de gir blaffen nødvendigvis, kanskje de bare ikke tenker så nøye over det? Eller sitter mdd musikk på, i egne tanker. Uoppmerksomhet. Mange som zoner litt ut mens de kjører bil, tror jeg. Anonymkode: 63162...780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 16. februar 2022 #19 Del Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja! Det kunne vært dine kjære de er på vei for å bistå. Vet ikke om de gir blaffen nødvendigvis, kanskje de bare ikke tenker så nøye over det? Eller sitter mdd musikk på, i egne tanker. Uoppmerksomhet. Mange som zoner litt ut mens de kjører bil, tror jeg. Anonymkode: 63162...780 Eller andres kjære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 16. februar 2022 #20 Del Skrevet 16. februar 2022 Ja, selvfølgelig. Alle ser vel i bakspeilet/sidespeilene med jevne mellomrom? Det skal liksom litt til for å ikke oppdage dem selv uten lyd og stort sett så ser man det på andre biler også. Når biler kjører inn til siden på steder der det ikke er naturlig så er det jo et eller annet som skjer. Jeg har aldri opplevd det som et problem eller noe jeg ikke ser. Kjører inn til siden og slipper dem forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå