Gå til innhold

Hvilken trøndersk dialekt synes dere er den vanskeligste å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen trønderske dialekter er veldig vanskelige å forstå. Vanlig trøndersk, sånn som snakkes i bl.a. Trondheim, Stjørdal, Steinkjer, Namsos og Røros, det er lett trøndersk og ikke noe problem å forstå i det hele tatt. Men kommer man inn i de mindre bygdene i de indre delene av Trøndelag, da kan det fort bli mye vanskeligere. Hvilken trøndersk dialekt synes dere er den vanskeligste å skjønne?

Anonymkode: 653cb...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke jeg hører forskjell. Trønder er trønder for meg. Har venner fra Levanger, malm, ytterøya og Verdal. Synes hvertfal alle de snakker likt. 

Tror ikke jeg har vært noe vanskelig trøndersk heller? 

Var forresten de i the julekalender tulletrøndersk? Eller en dialekt? 

Anonymkode: dd757...81a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya og Nordmøre, uten tvil!

Trondheim, Stjørdal, Steinkjer, Namsos, Røros og Oppdal: "Æ kjæm fra Trøndelag, sjø, og æ vil itj flytte te Oslo læll." Helt vanlig og lett trøndersk, ikke noe problem.

Frøya og Nordmøre: "Æ tatta tættæ lællæ rærra annj bannj bænnj..." Helt umulig å forstå! 😅

Anonymkode: 170cf...088

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Frøya og Nordmøre, uten tvil!

Trondheim, Stjørdal, Steinkjer, Namsos, Røros og Oppdal: "Æ kjæm fra Trøndelag, sjø, og æ vil itj flytte te Oslo læll." Helt vanlig og lett trøndersk, ikke noe problem.

Frøya og Nordmøre: "Æ tatta tættæ lællæ rærra annj bannj bænnj..." Helt umulig å forstå! 😅

De fra oppdal prater ikke sånn nei. De sier «e kjæm frå Trøndelag sjø, og e vilj itj fløttj te Oslo lellj»

Anonymkode: 6c687...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fra oppdal prater ikke sånn nei. De sier «e kjæm frå Trøndelag sjø, og e vilj itj fløttj te Oslo lellj»

Anonymkode: 6c687...8e0

Er du fra Oppdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg hører forskjell. Trønder er trønder for meg. Har venner fra Levanger, malm, ytterøya og Verdal. Synes hvertfal alle de snakker likt. 

Tror ikke jeg har vært noe vanskelig trøndersk heller? 

Var forresten de i the julekalender tulletrøndersk? Eller en dialekt? 

Ts her. Hører du ikke forskjell på disse to trønderne engang?:

Den ene videoen er trønderen Victor Sotberg fra Steinkjer. Han snakker en helt vanlig og lett trønderdialekt som ikke er noe problem å forstå i det hele tatt. Jeg skjønner alt av det han sier. Den andre videoen er av en trøndersk fisker fra Frøya. Han snakker en helt jævlig trønderdialekt som er helt klin umulig å forstå! Jeg skjønner ordene "babord" og "tampen", men det er de eneste ordene jeg får med meg. Ellers hører jeg bare uskjønnelig babling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes trøndersk kan være en utfordring litt uavhengig av hvor man kommer fra. Inntrøndersk er mer utfordrende, men også folk fra Trondheim kan være vanskelig å forstå. Grunnen er at jeg synes mange trøndere snakker generelt lavt. Jeg har en svigerinne fra Trondheim, og jeg sier altså hæææ etter annenhver setning. Hun snakker på en litt sånn mumletrøndersk som jeg virkelig har problemer med. Det å gå på kafe med henne er komplett umulig. Jeg har lagt merke til at det er mange trøndere som er veldig mumlete.
Nå skal det sies at jeg er fra Bergen (og vi snakker vel gjerne høyere) - og jeg føler at trøndere og bergensere ofte en en litt dårlig match. 

Anonymkode: 5a501...e3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes trøndersk kan være en utfordring litt uavhengig av hvor man kommer fra. Inntrøndersk er mer utfordrende, men også folk fra Trondheim kan være vanskelig å forstå. Grunnen er at jeg synes mange trøndere snakker generelt lavt. Jeg har en svigerinne fra Trondheim, og jeg sier altså hæææ etter annenhver setning. Hun snakker på en litt sånn mumletrøndersk som jeg virkelig har problemer med. Det å gå på kafe med henne er komplett umulig. Jeg har lagt merke til at det er mange trøndere som er veldig mumlete.
Nå skal det sies at jeg er fra Bergen (og vi snakker vel gjerne høyere) - og jeg føler at trøndere og bergensere ofte en en litt dårlig match. 

Anonymkode: 5a501...e3b

Innflytter til Trondheim her og jeg kan skrive under på at de mumler!

Anonymkode: 2b683...099

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å-bøgg er uforståelig for de fleste trøndere, selv for de fra samme kommune.

Anonymkode: 108cb...ec2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Den ene videoen er trønderen Victor Sotberg fra Steinkjer. Han snakker en helt vanlig og lett trønderdialekt som ikke er noe problem å forstå i det hele tatt. Jeg skjønner alt av det han sier. Den andre videoen er av en trøndersk fisker fra Frøya. Han snakker en helt jævlig trønderdialekt som er helt klin umulig å forstå! Jeg skjønner ordene "babord" og "tampen", men det er de eneste ordene jeg får med meg. Ellers hører jeg bare uskjønnelig babling.

Hørtes ut som han mumler. Googlet frøya og fikk opp denne. Nå vet ikke jeg om de snakker frøyadialekt eller om de er innflyttere, men disse er ikke noe problem å forstå hvertfall 

Mumling er jo vanskelig å skjønne på alle dialekter. Min egen (Oslos) inkludert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Syns det høres ut som han fiskeren er fra Nordmøre. Kristiansund eller Averøy. Sikker på at han er fra Frøya? 

Det klippet er forresten litt spesielt tilfelle, har vært mye i de traktene og ikke møtt noen som snakker sånn. Og så hjelper det vel ikke at det var mye båtspråk inni der også. 

Syns jeg egentlig forstår alle trøndere, men de fra øst i Nord Trøndelag har en veldig kul dialekt syns jeg. Litt sånn Trøndersk-svensk. 

Anonymkode: d5598...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk dialekt som er ganske uforståelig for veldig mange, spesielt om det er folk fra eldre generasjoner som snakker. "Men innjkvainnj lyt no forstat, sjøl om det e framoinjt".

Anonymkode: bb8ac...380

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke kjenner alle varianter av trøndersk så må jeg si jeg sliter litt med dialekten de snakker på Høylandet. Det går foooort og de sluker halvparten av ordene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Største problemet med Å-bøggen er jo at det høres ut som om de har en potet i kjeften konstant. Ellers ligner dialekten mer på nordmørs-dialekt enn trøndersk, jeg syns det er flere likhetstrekk med Rindalsdialekta enn "vanlig" trøndersk (ja, jeg vet at Rindal ligger i Trøndelag nå, men var tidligere en del av Møre og Romsdal, så ingen trenger kommentere det). 

Syns selv at bred Selbu-dialekt kan være vanskelig å forstå.

Anonymkode: 91f90...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2/12/2022 den 9.11):

Syns det høres ut som han fiskeren er fra Nordmøre. Kristiansund eller Averøy. 

Anonymkode: d5598...6c7

Han er fra Averøy.

Anonymkode: f0d13...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...