Gå til innhold

Fetter i midten av førtiårene som har bodd gratis i 20 år skal nå kanskje få kjøpe huset. Urettferdig eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et lite dilemma. 

Det er to søstre, min mor og min tante. Moren min har to barn, min tante har tre. Tanten min har en eldstesønn i midten av førtiårene som har bodd i mine besteforeldres hus i over 20 år, hvor han aldri har betalt en krone i leie. Siste gjenlevende besteforelder døde i 2016, og siden da har han disponert huset alene, fortsatt uten å betale min mor og tante noe i leie. Før det bodde han bare på et ekstra soverom og kom ut for å hente mat på kjøkkenet også inn på rommet igjen. Det er ingen diagnoser inne i bildet, og fetteren min er i fulltidsjobb som snekker og har ikke dårlig lønn.

Huset skal nå selges, og min tante vil da selge det til sin sønn fordi det er mindre jobb og da slipper han og hans nye kjæreste å flytte ut med alle dyrene og tingene sine. Min mor vil ha det ut på markedet for budrunde fordi de da kan få mer penger enn om de selger direkte til fetteren min.

Vi andre ungene synes da det er urettferdig at han da skal få enda en fordel, nemlig kjøpe mine besteforeldres hus til en billigere penge når han tidligere har hatt fordelen av å bo gratis i 20 år. 

Hva blir mest rett å gjøre? Selge til min fetter eller ikke?

Anonymkode: 242d9...28e

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har et lite dilemma. 

Det er to søstre, min mor og min tante. Moren min har to barn, min tante har tre. Tanten min har en eldstesønn i midten av førtiårene som har bodd i mine besteforeldres hus i over 20 år, hvor han aldri har betalt en krone i leie. Siste gjenlevende besteforelder døde i 2016, og siden da har han disponert huset alene, fortsatt uten å betale min mor og tante noe i leie. Før det bodde han bare på et ekstra soverom og kom ut for å hente mat på kjøkkenet også inn på rommet igjen. Det er ingen diagnoser inne i bildet, og fetteren min er i fulltidsjobb som snekker og har ikke dårlig lønn.

Huset skal nå selges, og min tante vil da selge det til sin sønn fordi det er mindre jobb og da slipper han og hans nye kjæreste å flytte ut med alle dyrene og tingene sine. Min mor vil ha det ut på markedet for budrunde fordi de da kan få mer penger enn om de selger direkte til fetteren min.

Vi andre ungene synes da det er urettferdig at han da skal få enda en fordel, nemlig kjøpe mine besteforeldres hus til en billigere penge når han tidligere har hatt fordelen av å bo gratis i 20 år. 

Hva blir mest rett å gjøre? Selge til min fetter eller ikke?

Besteforeldrene har kanskje hatt fordeler ved å ha han i huset også. Hvis ikke hadde det kanskje ikke vært mulig for de å bo hjemme så lenge som de gjorde. Tror ikke dette er en svart/hvit-situasjon.

Anonymkode: 0c3a4...4c1

• Liker 38
  • Nyttig 8
Skrevet

Markedspris!! 

Dere barnebarna har/hadde vel like stor verdi for deres besteforeldre?? 

Dersom dette blir protester for, hadde jeg selv meldt min kjøpsintresse om huset selges billig. Da hadde jeg bare solgt det videre etter ett par år og tjente gode penger! 

Ikke gå med på denne skjevfordelingen her!! 

Anonymkode: 081f9...687

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Besteforeldrene har kanskje hatt fordeler ved å ha han i huset også. Hvis ikke hadde det kanskje ikke vært mulig for de å bo hjemme så lenge som de gjorde. Tror ikke dette er en svart/hvit-situasjon.

Anonymkode: 0c3a4...4c1

Han har bidratt med ting som å klippe gress, male litt og sånn, men alt av omsorgsarbeid er det oss andre barna som tok oss av, inkludert min mor som midlertidig flyttet inn da bestemoren min det siste året ventet på sykehjemsplass. Fetteren min har aldri bidratt med vasking ,matlaging og stell av besteforeldrene mine.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Det eneste riktige blir å leie en takstmann til å sette prisen. 

Anonymkode: abb73...e3c

• Liker 8
Skrevet
Ulven skrev (4 minutter siden):

Så lenge moren din vil selge på det åpne markedet, er det slik det blir og ikke noe tanten din kan protestere på. Gi henne støtte på at dette er riktig å gjøre slik at hun kan stå imot søsteren sin. 

Takk, det er det jeg gjør. Jeg og søsteren min har også tilbudt henne å hjelpe til om det er noe hun skulle trenge da vi har stått i dette tidligere da min far døde i 2019 og vi måtte selge barndomshjemmet vårt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Markedspris!! 

Dere barnebarna har/hadde vel like stor verdi for deres besteforeldre?? 

Dersom dette blir protester for, hadde jeg selv meldt min kjøpsintresse om huset selges billig. Da hadde jeg bare solgt det videre etter ett par år og tjente gode penger! 

Ikke gå med på denne skjevfordelingen her!! 

Anonymkode: 081f9...687

Jeg har dessverre ikke råd. Huset vil nok gå for rundt 3 millioner eller mer

Skrevet

Man kan vel selge til fetter for markedspris uten å måtte ha det ute på det åpne markedet? Er det slik i området at alt går langt over takst eller noe? Kontakt flere meglere og få verdivurderinger, så kan fetter/tante kjøpe ut moren din for halvparten av det som er markedsverdi på huset. 

Anonymkode: bf7da...f92

• Liker 17
Skrevet

Han har bidratt med ting som å klippe gress, male litt og sånn, men alt av omsorgsarbeid er det oss andre barna som tok oss av, inkludert min mor som midlertidig flyttet inn da bestemoren min det siste året ventet på sykehjemsplass. Fetteren min har aldri bidratt med vasking ,matlaging og stell av besteforeldrene mine.

Kan legge til at da begge besteforeldrene lå for døden på sykehjem så besøkte han dem ikke  og ringte ikke en eneste gang iløpet av de siste år årene de levde, enda han var ca 5 minutters kjøretur unna. Han er en opportunist, og tenker primært på seg selv og sine interesser og har vært sånn hele livet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan vel selge til fetter for markedspris uten å måtte ha det ute på det åpne markedet? Er det slik i området at alt går langt over takst eller noe? Kontakt flere meglere og få verdivurderinger, så kan fetter/tante kjøpe ut moren din for halvparten av det som er markedsverdi på huset. 

Flere hus her har gått endel over takst ja, og det er snakk om å selge til han for under markedspris om han ikke får lån stort nok til å betale det huset blir taksert til. Det er det vi ungene reagerer mest på.

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville ikke laget noe stort problem av dette, Kjekt at huset blir i familien, men fetter skal selvsagt betale markedspris. Få en takstmann inn for å sette en rettferdig pris så får fetter betale det. Hvis han ikke ønsker å betale markedspris selger dere i det åpne markedet. Det viktigste er at han ikke lenger får bo gratis og at TS sin mor får ut pengene sine,

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Det er moren din som er arving her - ikke du. Var jeg henne ville jeg sagt at fetter fikk kjøpe huset så lenge det var satt markedspris. Husk at de sparer utgiftene til åpent salg hvis fetter får kjøpe. At har bodd gratis har ingenting med salget å gjøre. Eierne av huset - først besteforeldre og siden de to søstrene har latt han gjøre det, og alle har full råderett over det de eier. Besteforeldre har full rett til å forskjellsbehandle barnebarn mens de lever.

Anonymkode: 8143d...797

• Liker 21
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er vel din mor og tante som eier huset, og de som bestemmer.

Med mindre det er slik i deres by/bydel at boliger går langt over takst, er det null problem å selge det til markedspris uten å selge det på det åpne markedet. Man kontakter bare megler og ber om verdivurdering, og så ber man denne fetteren om å betale denne summen. 

Skrevet

Hvis fetteren skal få kjøpe dette til langt under takst, bør dette avkortes i arveoppgjøret etter din mor og tante. Det bør tinglyses som forskudd på arv om han får kjøpe til langt under takst. Dette taper dere mye penger på i forestående arveoppgjør.

Anonymkode: 964fa...ac4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig. Det er moren din som er arving her - ikke du. Var jeg henne ville jeg sagt at fetter fikk kjøpe huset så lenge det var satt markedspris. Husk at de sparer utgiftene til åpent salg hvis fetter får kjøpe. At har bodd gratis har ingenting med salget å gjøre. Eierne av huset - først besteforeldre og siden de to søstrene har latt han gjøre det, og alle har full råderett over det de eier. Besteforeldre har full rett til å forskjellsbehandle barnebarn mens de lever.

Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

Det er vel din mor og tante som eier huset, og de som bestemmer.

Med mindre det er slik i deres by/bydel at boliger går langt over takst, er det null problem å selge det til markedspris uten å selge det på det åpne markedet. Man kontakter bare megler og ber om verdivurdering, og så ber man denne fetteren om å betale denne summen. 

Det er helt greit om han kjøper det til markedspris. Det jeg reagerer på er at det kan være at han ikke får stort nok lån til det alene og derfor får det for kanskje 500 000-1 million under takst.

• Liker 4
Skrevet

Egen erfaring - ikke ødelegg familierelasjoner på grunn av steile fronter, og milimeterfordeling.

At han har bodd der, hvor ofte han besøkte besteforeldrene på sykehjem, om han har betalt, og hvor mye du har hjulpet til. Det er irrelevant. 

Men at din mor og dere også får sin del av arven er rimelig. Ville nok imidlertid tenkt at snittet av 2-3 verdivurderinger er en ok løsning. Ikke gå hele mølla med åpent market og så videre for å tyne ut alt av dette. 

Og som allerede påpekt: din mor og din søsters sak, ikke alle andres. 

Anonymkode: c052f...d8e

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt greit om han kjøper det til markedspris. Det jeg reagerer på er at det kan være at han ikke får stort nok lån til det alene og derfor får det for kanskje 500 000-1 million under takst.

Det skjønner jeg. Men der er altså din mor som har myndighet til event å gå med på dette.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...